Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door TonM
Vandaag om 17:29:43
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Modelbouw in het groot  (gelezen 4484 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Modelbouw in het groot
« Gepost op: 08 October 2013, 21:01:34 »
Hi All,

Als ik de verhalen over de bouw van modelbanen lees, raak ik altijd onder de indruk als wordt verteld dat de bouwer avonden bezig is geweest met het krassen van klinkers in aangelegde wegen of stenen in gebouwde muren.
Bij een reconstructie van een straat bij mij in de buurt heb ik ontdekt dat deze techniek ook in het grootbedrijf wordt toegepast.

Eerst wordt een asfaltlaag aangelegd en daar worden klinkers in gestempeld of gefreesd:





Tot slot een lik rode verf erover en klaar is het fietspad, waarop ook auto's mogen rijden:








« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 21:04:27 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2013, 22:26:01 »
Wonderlijk - veel in het leven is nep  ;)  Ik zou de stempelmachine wel eens willen zien.

Ik zag van de zomer iets dergelijks: boom in een perkje, met los grind eromheen dacht ik - maar nee.
Ze hadden er verdunde houtlijm met een druppel afwasmiddel overheen gegoten; precies zoals ik met ballast doe in de modelbouw...
Keihard en hufterproof!



Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Gert1

  • Gast
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2013, 22:30:04 »
Dat wel, maar staat die boom er nog een beetje florisant bij?
Lijkt me dat die toch weinig water krijgt met zo'n afgedichte laag erom heen...

mvg,
Gert

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2013, 22:37:36 »
Daar heb ik als modelbouwer niet op gelet. Hadden ze 'm maar van staaldraad, zeeschuim en silflor moeten maken... :D
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2013, 19:27:22 »
Hallo Guillaume,

Ook een bijzonder verhaal van het "ballasten" van de boom. Ik ben overigens ook wel naar de stempel of frees die ze gebruiken. Ik zal eens in de gaten houden of ik ze nog ergens tegenkom en zal dan wat foto's maken. Op de gefotografeerde weg zal dat wel niet meer aan de orde zijn, want die is klaar.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2013, 19:59:16 »
Eerst wordt een asfaltlaag aangelegd en daar worden klinkers in gestempeld of gefreesd:
Het effect is nog simpeler dan stempelen of frezen.

Als het asfalt nog warm is wordt er een speciaal soort 'net' met het steenmotief overheen gelegd. Daarna rijdt de wals eroverheen en voila... Uiteraard zal er wel een of ander losmiddel aan te pas komen, want ik denk dat je in het echt het 'net' anders moeilijk loskrijgt van het asfalt.

Een jaar of 5 geleden moest het asfalt hier aan de overkant ook plaatsmaken voor deze nepklinkers.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2013, 22:55:58 »
Dit is in Alkmaar ook gedaan op een plek waar historisch gezien men klinkers wilde hebben ,maar geluidstechnisch liever asfalt (voor kenners  :de bierkade).
Zo heb je van beide het beste. En als je het niet weet, dan denk je dat je over klinkers rijdt i.p.v. stiller asfalt.

Ronald
Ronald Brandt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2013, 02:23:50 »
Zo doet KWS het.
En nog meer informatie.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2013, 05:18:16 »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2013, 08:01:02 »
Kan iemand mij vertellen wat het nut zou kunnen zijn om steentjesmotief in asfalt aan te brengen?
Want ik zie dat niet. Asfalt is voor fietsers lekker glad, steentjes minder. Er blijft vuil in achter, voor afwatering helpt het geen biet. Kortom, waarom zou je dit extra werk doen?

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2013, 08:19:04 »
Het lijkt mooier, tegenwoordig is functioneel niet goed genoeg meer (ook 1 van de redenen dat alles bij de overheid zo duur moet zijn).

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4240
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2013, 08:26:57 »
In Frankrijk wordt al sinds de laatste opstanden op trottoirs een tegelmotief in de natte cement geperst of gesneden. Heeft (ook) te maken met beoogd gebrek aan munitie bij de opstandelingen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2013, 08:42:04 »
Er zijn bijvoorbeeld situaties waarin behoud van een historische aanblik het gebruik van klinkers vereist, terwijl geluidsnormen het gebruik van stiller asfalt noodzakelijk maken. Dan is dit een compromis.

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2013, 09:12:57 »
Het staat me bij dat dit soort wegen ook worden aangelegd omwille van de snelheid. Automobilisten hebben de neiging langzamer te rijden op klinkerwegen.

Etienne

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2013, 16:57:43 »
Hi All,

Bedankt voor alle info. Bij de weg waarover ik heb geschreven is het aanbrengen als nabewerking gebeurd. Het asfalt lag er al een paar dagen en toen is één deel van de straat gedaan en na het weekend is het afgemaakt. Ik vermoed dat het hier gebruikt is om het deel voor de automobilist te markeren. Tot de reconstructie was de weg bedoeld voor het autoverkeer en werden de fietsers langs de parallelweg geleid. Nu is het omgebouwde stuk weg omgevormd naar een fietspad met medegebruik voor auto's. De weg is versmald en het middenstuk is nu bedekt met rood split. Dat is nu het fietspad. Daarnaast liggen de smalle strookjes nepklinkers, zodat fietsers en auto's elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Fietsers mogen de weg in beide richtingen gebruiken, voor auto's is het éénrichtingsverkeer geworden. Daarbij maken natuurlijk klinkers wat meer geluid, zodat de auto's mogelijk niet zo snel rijden.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer