Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
  

Auteur Topic: Modelbouw in het groot  (gelezen 4513 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Modelbouw in het groot
« Gepost op: 08 October 2013, 21:01:34 »
Hi All,

Als ik de verhalen over de bouw van modelbanen lees, raak ik altijd onder de indruk als wordt verteld dat de bouwer avonden bezig is geweest met het krassen van klinkers in aangelegde wegen of stenen in gebouwde muren.
Bij een reconstructie van een straat bij mij in de buurt heb ik ontdekt dat deze techniek ook in het grootbedrijf wordt toegepast.

Eerst wordt een asfaltlaag aangelegd en daar worden klinkers in gestempeld of gefreesd:





Tot slot een lik rode verf erover en klaar is het fietspad, waarop ook auto's mogen rijden:








« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 21:04:27 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2013, 22:26:01 »
Wonderlijk - veel in het leven is nep  ;)  Ik zou de stempelmachine wel eens willen zien.

Ik zag van de zomer iets dergelijks: boom in een perkje, met los grind eromheen dacht ik - maar nee.
Ze hadden er verdunde houtlijm met een druppel afwasmiddel overheen gegoten; precies zoals ik met ballast doe in de modelbouw...
Keihard en hufterproof!



Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Gert1

  • Gast
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2013, 22:30:04 »
Dat wel, maar staat die boom er nog een beetje florisant bij?
Lijkt me dat die toch weinig water krijgt met zo'n afgedichte laag erom heen...

mvg,
Gert

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2013, 22:37:36 »
Daar heb ik als modelbouwer niet op gelet. Hadden ze 'm maar van staaldraad, zeeschuim en silflor moeten maken... :D
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2013, 19:27:22 »
Hallo Guillaume,

Ook een bijzonder verhaal van het "ballasten" van de boom. Ik ben overigens ook wel naar de stempel of frees die ze gebruiken. Ik zal eens in de gaten houden of ik ze nog ergens tegenkom en zal dan wat foto's maken. Op de gefotografeerde weg zal dat wel niet meer aan de orde zijn, want die is klaar.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2013, 19:59:16 »
Eerst wordt een asfaltlaag aangelegd en daar worden klinkers in gestempeld of gefreesd:
Het effect is nog simpeler dan stempelen of frezen.

Als het asfalt nog warm is wordt er een speciaal soort 'net' met het steenmotief overheen gelegd. Daarna rijdt de wals eroverheen en voila... Uiteraard zal er wel een of ander losmiddel aan te pas komen, want ik denk dat je in het echt het 'net' anders moeilijk loskrijgt van het asfalt.

Een jaar of 5 geleden moest het asfalt hier aan de overkant ook plaatsmaken voor deze nepklinkers.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2013, 22:55:58 »
Dit is in Alkmaar ook gedaan op een plek waar historisch gezien men klinkers wilde hebben ,maar geluidstechnisch liever asfalt (voor kenners  :de bierkade).
Zo heb je van beide het beste. En als je het niet weet, dan denk je dat je over klinkers rijdt i.p.v. stiller asfalt.

Ronald
Ronald Brandt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2013, 02:23:50 »
Zo doet KWS het.
En nog meer informatie.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2013, 05:18:16 »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2013, 08:01:02 »
Kan iemand mij vertellen wat het nut zou kunnen zijn om steentjesmotief in asfalt aan te brengen?
Want ik zie dat niet. Asfalt is voor fietsers lekker glad, steentjes minder. Er blijft vuil in achter, voor afwatering helpt het geen biet. Kortom, waarom zou je dit extra werk doen?

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2013, 08:19:04 »
Het lijkt mooier, tegenwoordig is functioneel niet goed genoeg meer (ook 1 van de redenen dat alles bij de overheid zo duur moet zijn).

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2013, 08:26:57 »
In Frankrijk wordt al sinds de laatste opstanden op trottoirs een tegelmotief in de natte cement geperst of gesneden. Heeft (ook) te maken met beoogd gebrek aan munitie bij de opstandelingen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2013, 08:42:04 »
Er zijn bijvoorbeeld situaties waarin behoud van een historische aanblik het gebruik van klinkers vereist, terwijl geluidsnormen het gebruik van stiller asfalt noodzakelijk maken. Dan is dit een compromis.

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2013, 09:12:57 »
Het staat me bij dat dit soort wegen ook worden aangelegd omwille van de snelheid. Automobilisten hebben de neiging langzamer te rijden op klinkerwegen.

Etienne

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: Modelbouw in het groot
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2013, 16:57:43 »
Hi All,

Bedankt voor alle info. Bij de weg waarover ik heb geschreven is het aanbrengen als nabewerking gebeurd. Het asfalt lag er al een paar dagen en toen is één deel van de straat gedaan en na het weekend is het afgemaakt. Ik vermoed dat het hier gebruikt is om het deel voor de automobilist te markeren. Tot de reconstructie was de weg bedoeld voor het autoverkeer en werden de fietsers langs de parallelweg geleid. Nu is het omgebouwde stuk weg omgevormd naar een fietspad met medegebruik voor auto's. De weg is versmald en het middenstuk is nu bedekt met rood split. Dat is nu het fietspad. Daarnaast liggen de smalle strookjes nepklinkers, zodat fietsers en auto's elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Fietsers mogen de weg in beide richtingen gebruiken, voor auto's is het éénrichtingsverkeer geworden. Daarbij maken natuurlijk klinkers wat meer geluid, zodat de auto's mogelijk niet zo snel rijden.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer