Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.  (gelezen 122752 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #15 Gepost op: 09 oktober 2013, 11:20:15 »
Gelijkgerichte baanspanning is namelijk 1,4 x 18V =25,2V - 2 x 0,7V (diodes in gelijkrichter) geeft 23,8V over de Condensator.

Die factor 1,4 is van toepassing bij gelijkrichting van een sinusvormige wisselspanning. Bij DCC is sprake van een blokvormige wisselspanning, en dan is de factor 1,0.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2013, 17:11:24 »
ik gebruik de blauwe uitgang van een Esu decoder om via een stroomvoerende koppeling de strips aan te sturen.In elke wagon zit een gelijkrichterbrug en een weerstand van 220 ohm in serie met een strip bestaande uit 4 X 3 leds.Helemaal nog niet gemerkt dat de strips zwakker gaan branden als ik er 2 of 10 wagons achterhang.Ik moet zelfs de uitgang van de decoder dimmen om niet te fel te laten branden.Condensatoren heb ik voorlopig niet ingebouwd.Wel een goede massaveer op beide draaistellen.Voor foto zie mijn draadje over TEE inox rijtuigen.
Greetings,salutations,groetjes,

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #17 Gepost op: 09 oktober 2013, 17:27:13 »
Hoi Menno,

Juist het 'digitale signaal' zorgt mede voor flikkering. Achter een decoder uitgang heb je daar niet zoveel last van.
Mijn ervaring is juist dat het erger wordt achter een decoder, juist omdat die decoder er tussen zit. De controller moet razendsnel opnieuw opstarten als de voedingsspanning even wegvalt en dat kost, hoe kort ook, tijd. De functie-uitgangen zullen dat als eerste merken.
Flikkeren wordt maar gedeeltelijk voorkomen door gelijkrichting, er zitten na gelijkrichting namelijk nog steeds pieken en dalen in. De Ledstrip wordt pas knippervrij door de Condensator, deze levert de stroom aan de Ledstrip als de spanning na de gelijkrichter even wegvalt.
Misschien moeten we duidelijk stellen wat we onder flikkeren en/of knipperen verstaan: in dit geval denk ik dat we praten over kortstondige uitval van de binnenverlichting door slecht contact, niet over in dit geval zelfs onzichtbare flikkering vanwege de hoge frequentie van de digitale spanning.
Ik heb tot nu toe in 10 wagons 16V Condensatoren, de langste ongeveer een jaar, de verlichting van alle wagons werkt nog altijd (en zonder rook). En het ergste wat er kan gebeuren is inderdaad exploderen, maar ik vraag mij af of dat hierbij ook gebeurd (zal het zaterdag eens navragen).
Misschien rookt het ook niet, maar een elco die een overspanning voor z'n kiezen krijgt, kan knap warm worden. Lijkt mij toch wel zonde om een van m'n modellen aan warmte-schade kwijt te raken.
- Waarom gaat de Ledstrip zwakker branden bij langere strips? Lijkt me raar, want ze staan per drie parallel. Misschien dat ze bij slechte stroomafname eerder knipperen, doordat de Condensator dan eerder leeg is...
Zoals het schema nu getekend is kan een leek denken dat er onbeperkt LEDstrip aangesloten kan worden. De spanning over de weerstanden R1 en R2 is echter afhankelijk van de stroom erdoor, en die zal toenemen zodra je de LEDstrip langer maakt of meer stukjes toevoegt.
Wil je daar geen last van hebben, dan dien je elk stukje LEDstrip zijn eigen weerstand te geven.
- Mijn ervaring: 16V werkt prima tot nu toe. De theorie: 16V gaat eerder kapot (zal zoals gezegd even navragen hoe ze kapot gaan). Mijn advies: gebruik een 25V condensator. Misschien niet duidelijk genoeg gezegd, sorry daarvoor.
[...]
 - decoders (in ieder geval de Esu Lokpilots) geven aan de uitgangen afgevlakte gelijkspanning. Daarom is alleen nog de weerstand nodig om het voltage van 18V naar ongeveer 12V te brengen.
Kijk, hier komt denk ik de verwarring om de hoek kijken.

Een functie-uitgang zal op mijn systeem een spanning van bijna 22,5 Volt voeren, vanwege de voedingsspanning van de centrale van 18 Volt wisselstroom, via de trafo die bij de set geleverd is.

Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om dan voor 16 Volt elco's te gaan.

Als jij echter zelf een andere voeding gebruikt en dus je baanspanning lager is, dan gaat het goed.

Maar juist vanwege dit soort verschillen zou ik voor een hogere spanning gaan, tenzij je honderd procent zeker weet dat jouw lok of trein nooit op een andere baan zal rijden.

@ Dirk J: Memen praat over de voedingsspanning centrale > gelijkrichtbrug en afvlakking > omzetting naar digitaal signaal > baanspanning > decoder functie uitgang.

Dan komt die 23,8 Volt heel aardig in de buurt.

@ bellejt: zoals je het beschrijft heb je het ook op de juiste manier gedaan. Je zet per rijtuig een stuk LEDstrip parallel aan de voedingsspanning. Dan gaat het goed. Zou je echter je trein als een serieschakeling opbouwen, dan zal de verlichting in het eerste rijtuig steeds zwakker gaan branden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #18 Gepost op: 09 oktober 2013, 20:56:40 »
Memen praat over de voedingsspanning centrale > gelijkrichtbrug en afvlakking > omzetting naar digitaal signaal > baanspanning > decoder functie uitgang.

Dan komt die 23,8 Volt heel aardig in de buurt.

Dan moet hij in die opsomming ook de spanningsverliezen door gelijkrichting vóór de booster en in de eindtrap van de booster noemen, en dat doet hij niet. Hij spreekt dan ook over "gelijkgerichte baanspanning".
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2013, 20:58:32 door Dirk J »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2013, 19:13:51 »
Maar in de eindtrap van een booster treedt dan ook nauwelijks spanningsverlies op vanwege de zeer laag-ohmige FETs die daar in gebruikt worden. Die spanningsval is ook niet te beschouwen als een simpele diode, omdat de spanning erover variëert met de stroom erdoor.

Daarnaast blijft het wat lastig te lezen omdat niet ieder systeem hetzelfde opgebouwd is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2013, 21:02:00 »
Menno, nogmaals het citaat van Rauke (memem):
Gelijkgerichte baanspanning is namelijk 1,4 x 18V =25,2V - 2 x 0,7V (diodes in gelijkrichter) geeft 23,8V over de Condensator.

Let op het woord baanspanning. Dan zit je naar het digitale signaal te kijken, na de booster. En dat is een blokgolf. Niets van een sinus, dus ook geen factor 1,4. En niets over verliezen in boosters, voedingen, transformatoren, of desnoods hoogspanningsnetten  8)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2013, 07:29:41 »
Kan iemand uitleggen wat er dan wel aan "spanning" op de baanstaat?
Ik rij bv met een Twin center.
De blokspanning die genoemd wordt is dat een soort "gemaakte" wisselspanning? en dan in blokvorm ipv in sinus vorm.
In theorie heb je twee soorten signalen over de rail de "rijspanning" en de "bericht geving" naar de decoders toe. Het laatste is hier niet van toepassing maar het eerste dus wel.
Die blokspanning is dat een 50% blokspanning dus van 0 naar + of van - naar +.
Praktisch werkt die spanning wel als een wisselspanning maar als het een blokspanning is zal de gelijkgerichte gespanning hoger zijn als met een sinus vorm wisselspanning omdat de "gaten" tussen de golven kleiner zijn en dus het resultaat een hogere spanning geeft. (de effective DC zal hoger liggen)

Ik ben geen elektronicus maar volgens mij werkt het zo, ik heb geprobeert om het in algemene bewoordig weer te geven.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2013, 08:06:54 »
Klaas Zondervan legt dat heel mooi uit op z'n eigen site.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2013, 08:32:33 »
Wat betreft gelijkrichten en wat er dan over de elco gebeurt (en dus waarom wel een factor 1,4 bij een sinus, en niets daarvan bij bijvoorbeeld DCC), daarover staat een stukje in de encyclopedie. Zie met name afbeelding 9.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #24 Gepost op: 18 oktober 2013, 09:58:34 »
De aangegeven linken zijn erg duidelijk en geven een snel inzicht in de gang van zaken  (y)
Zal voor mij zelf eens even meten op welke spanning ik gelijkgericht uit kom, ondanks dat het niet constant is.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #25 Gepost op: 18 oktober 2013, 12:40:22 »
.........ondanks dat het niet constant is.

Dat is de eerste meting.

Hang er daarna even een condensator bij.Zoals de bedoeling bij de ledstrips is.
Dan zal je een constante spanning meten.En weet je ook wat er ongeveer die strip in gaat.

Robin

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2013, 12:45:23 »
ok thanks, Voor digitale banen hoeft die condensator toch niet zo heel groot te zijn, immers staat er constant spanning op en is het anti knipperen toch maar bedoelte voor kleine onder brekingen in de stroom toever.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #27 Gepost op: 18 oktober 2013, 17:49:22 »
Let op het woord baanspanning. Dan zit je naar het digitale signaal te kijken, na de booster. En dat is een blokgolf. Niets van een sinus, dus ook geen factor 1,4. En niets over verliezen in boosters, voedingen, transformatoren, of desnoods hoogspanningsnetten  8)
Dat is dan een verschil in lezen ;). Zoals ik het lees bedoeld hij de bronspanning van de versterker. Dat zal bij mij niet geheel toevallig liggen aan het feit dat de Roco-trafo ook 18 Volt wisselspanning levert. Dan komen alle waardes die vermeld worden aardig in de buurt én klopt de vermelde spanningsval ook, vanwege de gelijkrichter in de versterker.

Daarom schreef ik ook dat het heel veel verwarring op kan leveren omdat niet ieder systeem op dezelfde manier gevoed wordt.

@ De stoker: het mooie van gelijkrichten EN afvlakken is dat je de topwaarde van eender welke spanningsvorm dan ook overhoudt. De voedingsspanning waar in jouw computer in beginsel mee gewerkt wordt bedraagt ook zo'n 325 Volt, omdat de netspanning eerst gelijkgericht wordt en vervolgens afgevlakt. Het maakt daarbij niet uit of de spanning sinusvormig, blok-vormig een zaagtand of driehoek is.

De elco zal groter moeten zijn dan je denkt, puur omdat de spanning al snel af zal nemen als de lading in de elco aangesproken wordt. Neemt die spanning te snel af, dan zullen je LEDstrips al snel niet meer branden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2013, 18:01:38 »
Zoals ik het lees bedoeld hij de bronspanning van de versterker.

Tja, het gaat over verlichting in een rijtuig...  8)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2013, 19:41:50 »
Ik heb voor een beetje constante locverlichting bij analoog schema'tjes gezien met een transistor, kan iemand die in het schema van de eerste post intekenen en met welk type transistor erbij?

Gaat over analoog dus, dat van vroeger, zonder bronspanning van versterkers e.d.

Stephan.