Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 06:41:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 06:28:23
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
  

Auteur Topic: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter  (gelezen 5923 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Gepost op: 23 July 2007, 10:53:19 »
Ik ben begonnen met het leggen van de eerste stukjes rails.
(De voortgang van de aanleg probeer ik zo goed mogelijk op mijn site bij te houden... www.1op160.nl )

Voor de besturing ga ik mijn TwinCenter gebruiken.
Voor het terugmelden heb ik S88 bezetmelders van Viessmann.
Deze zitten met een lintkabel aan mijn TwinCenter.
Om dit moment heb ik alleen heel erg korte lintkabels maar ik heb ook al lintkabels gevonden van 1,5m.
Met deze lange lintkabels kan ik de terugmelders dus op de baan plaatsen vlak bij waar ze echt nodig zijn.
Dit zou een hoop draad schelen dat van de rails naar de terugmelder gaat.
Wel betekend dit dat ik uiteindelijk meters en meters aan lintkabel zal krijgen.

Mijn vraag... wat is beter ?...  ???
De bezetmelders met korte lintkabels vlak bij mijn TwinCenter leggen en met meters draad naar de rails toe leggen ?
Of meters lintkabel gebruiken en dan minder draad naar de rails leggen ?
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2007, 12:46:42 »
Even opmeten welke draad dikker is. Een dikkere draad heeft minder last van spanningsverlies.
Als de draad die je gebruikt van je rails naar de S88 dikker is, dan kan je de S88's beter zo dicht mogelijk bij je TC houden.
Is die draad dunner dan de lintkabels, dan kan je de S88's beter zo dicht mogelijk bij de plek plaatsen waar ze nodig zijn.

Even terzijde: hoe wil je op een gelijkstroombaan met S88's gaan werken voor de detectie?!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2007, 12:58:05 »
Eeeh Peter, het gaat om signaaldraden. De dikte is dan niet erg relevant.
Als de S88 encoders ingebouwde detectieschakelingen hebben, dan wordt de rijstroom via de S88 aangesloten en dan is de dikte wel van belang. Dan ook kun je de S88 beter zo dicht mogelijk bij de aansluitpunten plaaten.

Maar verder ben ik wel benieuwd of het wat uitmaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2007, 13:23:29 »
Peter, in elk geval bedankt voor je reactie  :)

Even terzijde: hoe wil je op een gelijkstroombaan met S88's gaan werken voor de detectie?!

Sorry... ik ben hier nog redelijk nieuw mee dus misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. Maar ik gebruik een TwinCenter dus ik gebruik toch geen gelijkstroom ? (sorry als ik het verkeerd begrijp... tips zijn zeker welkom)

Maar als ik de reactie van Henk begrijp maakt het dus eigenlijk niet veel uit. Toch ?

Maar verder ben ik wel benieuwd of het wat uitmaakt.

Ik weet niet of het een probleem wordt als het totaal aan lintkabels te lang wordt.
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2007, 13:36:37 »
Gebruik je de Viessmann 5233?
Die heeft ingebouwde stroomdetectie. Dat wordt de rijstroom via de 5233 aangesloten en is het beter de S88 zo dicht mogelijk bij de baan aan te sluiten.

Aan de andere kant hoor je wel eens klachten over stoorsignalen via lange bandkabels met valse meldingen als gevolg. Wordt er ook geen maximale lengte van die kabels geadviseerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2007, 13:59:06 »
Ja ik gebruik inderdaad de Viessmann 5233...
Maar ik kan niets vinden over max. lengte van de kabels.  :(
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2007, 14:00:37 »
Ah ok, bij die 5233's gaat mijn opmerking niet op.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Bert Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2007, 14:09:21 »
Beste Michel,

Ik zit in dezelfde bouwfase als jij en heb me door iemand die het weten kan laten vertellen dat je terugmelders het beste over de baan kan verdelen. Nu gebruik ik RM-GB-8 terugmelders van Littfinski en die hoor je onderling als een ketting met dikke kabels te verbinden. In mijn geval kan ik daardoor volstaan met meerdere korte stukjes kabel en af en toe een verlengkabel.
Succes met de bouw,
Bert Snijder

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2007, 15:40:30 »
Michel,
Indien je de standaard aansluitkabels van Viesmann gebruikt is het verstandig om de S88 modules zo dicht mogelijk bij de Intellibox (of Twincenter) te plaatsen. Deze kabels zijn erg gevoelig voor ruis en daar geldt hoe korter hoe beter.

Je kunt als verbindingskabel ook afgeschermde utp kabels gebruiken (netwerk kabels voor PC, wel ander stekkertje aan zetten). Indien je hier Cat 5E of beter gebruikt dan kan de afstand naar de IB wel tot ca 50 meter zijn ((heb ik zelf ook (15 meter, op clubbaan getest tot 50 meter), géén probleem)). Je kunt dan de verbinding naar de rail zo kort mogelijk houden. Extra TIP: Leg de signaalkabels niet in dezelfde goot als de voeding(booster) kabels. DIT IS VRAGEN OM SIGNAALRUIS.

Succes,
« Laatst bewerkt op: 23 July 2007, 15:42:16 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ReesCees

  • Gast
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2007, 15:59:07 »
Ja S88's het is me wat!

Zelf ben ik er ook mee bezig (viessmann 5233 aan eenECoS). Nu heb ik al vanalles geprobeerd, lange Viessmann kabels en ook de korte. Geen ruis trouwens ook niet wanneer deze op een afstand van 15cm van de boosterkabel (lees ringleiding) ligt.

Alle spook en andere ergste senario's worden op deze site uit de doeken gedaan:

http://www.railware.com/s88.html

zet telefoons uit (haha)

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2007, 19:27:03 »
....Je kunt als verbindingskabel ook afgeschermde utp kabels gebruiken

Als je zo'n advies geeft is het wel handig om er gelijk bij te vertellen hoe de afscherming aangesloten moet worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2007, 19:47:27 »
Zo af en toe steekt het ontstorings spook voor de S88 zijn kop weer op. Nu is het heel erg eenvoudig. Bij het gebruik van de S88 met stroomdetectie is een deel van de storing al opgeheven. Er blijft alleen nog de S88 bandkabel over. Het advies van Marklin is deze niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules. Verder is de bandkabel het minst gevoelige deel voor storingen, de meeste storingen komen door het foutief aansluiten van de massa aansluitingen op de S88 module, deze mag je NOOIT aansluiten op de Common-Ground.
Verder is bij een standaard S88 het rails gedeelte het meest gevoelig, dus de draad van de rails naar de module zo kort als mogelijk houden. Ook is de ligging en de lengte van de rails van invloed op de werking.

Wil je een storingsvrij terugmeld systeem, vergeet dan die S88 modules, en kies voor de LocoNet modules. 63350 of 63340, dan ben je verzekert van een storingsvrij terugmeld bedrijf.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2007, 21:35:25 »
...Het advies van Marklin is deze niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules. Verder is de bandkabel het minst gevoelige deel voor storingen, de meeste storingen komen door het foutief aansluiten van de massa aansluitingen op de S88 module, deze mag je NOOIT aansluiten op de Common-Ground...

Beste Wim,

Bedankt voor je uitgebreide reactie... Naar aanleiding van je uitleg heb ik nog wel wat vraagjes.
(misschien zijn ze een beetje dom maar ik ben geen electrotechnicus  :-[)

- "...niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules". Kan ik dan wel van module 1 naar 2 naar 3 naar 4 etc etc met steeds een kabel van 1,5 meter waarmee dus het totaal ver over de 2 meter gaat?

- En wat is "Common-Ground" ? (heeft dit iets met een booster te maken) ???
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2007, 10:37:44 »
Citaat
- "...niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules". Kan ik dan wel van module 1 naar 2 naar 3 naar 4 etc etc met steeds een kabel van 1,5 meter waarmee dus het totaal ver over de 2 meter gaat?

Ja, dat wil het zeggen.


Citaat
- En wat is "Common-Ground" ? (heeft dit iets met een booster te maken)

Common_Ground (oftewel aarde of NUL-Leiding)

Is dus een gemeenschappelijke retourleiding, waarbij alle spanningsbronnen bij de basis met 1 pool met elkaar zijn verbonden.

Mvg
Wim.


Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #14 Gepost op: 24 July 2007, 10:50:06 »
Oke, bedankt voor de uitleg  :)

Ik denk dat ik dan de bezetmelders dus ga plaatsen vlakbij waar ze nodig zijn... en ze met lintkabel van max. 1,5meter met elkaar ga verbinden.
(dat is toch de beste oplossing als ik het goed begrepen heb ?)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen