Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 19:27:35
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 19:22:51
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
  

Auteur Topic: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter  (gelezen 5326 keer)

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2007, 10:57:17 »
Nee, de allerbeste oplossing is om die S88 modules niet te gebruiken en over te stappen op LocoNet. Dat is het allerbeste.

Voor de rest maakt het voor jouw niet  zoveel uit, omdat je gebruik moet maken van een stroomdetector, het enigste wat het wel uitmaakt is de bundel draad welke jij nodig hebt als je de S88 modules bij de TC opsteld.
Dan heb je dus per module 16 lange draden naar je spoor (stroomdetector), en anders heb je een bandkabel die van module naar module gaat.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2007, 16:46:44 »
Als je zo'n advies geeft is het wel handig om er gelijk bij te vertellen hoe de afscherming aangesloten moet worden.
Klaas, lezers,
Aansluiting is kinderlijk eenvoudig. UTP kabel bevat 8 gekleurde aders, twee bij twee "getwist" (is gedraaid). Van deze 8 ben je er zes nodig. Deze moeten zowel aan het begin alsook aan het einde voorzien worden van een "stekkertje" welke op de S88 steek pennetjes past. (stukje connectorstrip, ofwel contrastekkerlijst bij oa. Conrad te koop),
Concequent de juiste kleurtjes blijven gebruiken, dus bijv. geel op pen 1, rood op pent twee ect. en er kan niets mis gaan.

Succes,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25301
    • Pagina van klaas
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2007, 19:17:34 »
Ja Tycoontje, dat snap ik ook wel.  :)
Maar ik vroeg hoe je de afscherming aansluit.

Ik zie trouwens dat je in je vorige bericht een vreemde term gebruikt. Je hebt het over afgeschermde UTP. Dat is een tegenspraak in zichzelf.

Je hebt 3 soorten van deze kabel:

UTP = unshielded twisted pairs = onafgeschermde getwiste aderparen
STP = shielded twisted pairs = afgeschermde getwiste aderparen.
FTP = foiled twisted pairs = door folie omwikkelde getwiste aderparen.
Bij deze laatste dient de folie als afscherming.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2007, 19:26:03 door Klaas Zondervan »

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2007, 22:40:01 »
FTP ? Dat is toch File Transfer Protocol ? ;)

Ik snap het idee... dat soort kabels is inderdaad een optie.
Alleen voor de stekkertjes moet ik iets verzinnen.
Mijn ervaring met Conrad is simpel gezegd slecht.
(helaas want ze hebben veel goede spullen)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2007, 13:17:50 »
Ja Tycoontje, dat snap ik ook wel.  :)
Je hebt 3 soorten van deze kabel:

UTP = unshielded twisted pairs = onafgeschermde getwiste aderparen
STP = shielded twisted pairs = afgeschermde getwiste aderparen.
FTP = foiled twisted pairs = door folie omwikkelde getwiste aderparen.
Bij deze laatste dient de folie als afscherming.


Klaas(je)  ;)
Je hebt in deze gelijk. De term UTP is algemeen in gebruik in de "PC winkels"
Binnen de ICT (ja..ik ben er een ;D) is de omschrijving van de cat (categorie) gebruikelijker. Indien je cat 5e of hoger gebruikt heb je zgnde shielded twisted pair kabel en die voldoet voor eerder genoemde probleem uitstekend. Ik gebruik dit met de smd16 en Viesmann decoders in samenwerking met de IB van Uhlenbrock, waarbij ik de eerder genoemde 15 meter probleemloos overbrug.
De laatste FTP is niet beslist noodzakelijk, maar maakt het verleggen  in dezelfde goot met voedingskabel ook mogelijk. Deze is alleen "een beetje" duurder.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2007, 13:25:40 »
Is het misschien ook mogelijk om van een "oude" S88 lintkabel het stekertje af te halen en deze om een UTP kabel te maken ?

Na mijn verhuizing vorig jaar ben ik ook overgegaan op WIFI, dus heb nog wat netwerkkabels over.  ;)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2007, 13:43:26 »
Dat is heel goed mogelijk volgens mij.

Wat je ook kan doen is kleine verloop-printjes maken waarop een RJ-45 behuizing en een 6-polige bus-strip past (die over de 6 pennen schuift).

Misschien handig om dan de pin-bezetting van de BMD16-SD aan te houden (RJ-45 pin-bezetting), kun je later eenvoudig deze ook gebruiken indien nodig.

Zelf heb ik ook een aantal van deze printjes gemaakt om mijn Viessman terugmelders ook middels UTP kabels aan mijn zelfbouw terug- en bezetmelders te hangen.

Groetjes, Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2007, 14:08:49 »
Is het misschien ook mogelijk om van een "oude" S88 lintkabel het stekertje af te halen en deze om een UTP kabel te maken ?

Na mijn verhuizing vorig jaar ben ik ook overgegaan op WIFI, dus heb nog wat netwerkkabels over.  ;)

Maar waarom zou je dat doen, de originele verbindingskabel voldoet toch. En als de kabel te kort is, gewoon door knippen en er een stukje tussen solderen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25301
    • Pagina van klaas
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2007, 19:19:06 »
@Tycoon,
nou heb je nog steeds niet verteld hoe je de afscherming van die kabel aansluit.

@Wim,
het nut van het vervangen door een UTP (of STP) kabel is dat deze minder gevoelig is voor storingen dan de originele lintkabel.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2007, 21:04:07 »
Nou, 1 ding weet ik zeker... en dat is dat ik geen duur linkkabel meer ga kopen. Behalve dat ik zelf nog meters netwerkkabel heb liggen denk ik dat ik er ook wat makkelijker aan kan komen als aan lange stukken lintkabel.
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2007, 13:43:58 »
@Tycoon,
nou heb je nog steeds niet verteld hoe je de afscherming van die kabel aansluit.

Best Klaas, lezers,
De afscherming heb ik NIET aangesloten. Ik heb alleen de individuele draden aan de stekkerpennetejs gesoldeerd. De gedane suggestie / vraag van Michel is goed te doen. De schielding ofwel afscherming wordt alleen als een soort (naam zegt het al) schilt gebruikt om vreemde intefererende magneetvelden, zo die er al zijn, af te voeren, dit geef je zelf ook al aan. Aansluiten op de massa of op een aarde zou kunnen, maar blijkt bij mij (in combinatie met eerder genoemde Intellibox) in elk geval niet nodig. Indien je deze gevlochten of folie afscherming op massa aansluit moet er wel voor gezorgt worden dat er geen enkel contact met de "een of andere" spanningsbron mogelijk is. De massa van de bezetmelders is niet vergelijkbaar met de massa van de rails (dit weet ik echter niet 100% zeker).
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25301
    • Pagina van klaas
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2007, 14:49:11 »
De afscherming heb ik NIET aangesloten. ..... De schielding ofwel afscherming wordt alleen als een soort (naam zegt het al) schilt gebruikt om vreemde intefererende magneetvelden, zo die er al zijn, af te voeren, dit geef je zelf ook al aan.

Daar had ik al zo'n donkerbruin vermoeden van. Nou, ik zal je maar meteen uit de droom helpen: een afscherming die niet is aangesloten is nutteloos. Het kan geen kwaad, maar het helpt je ook niks. Je kunt dan net zo goed onafgeschermde kabel gebruiken.
Als je een kabel wilt afschermen tegen elektrische velden, dan moet je de afschermmantel aan minstens één kant aansluiten aan de massa. Wil je ook afschermen tegen magnetische velden, dan moet je hem aan twee kanten aansluiten.

Citaat
De massa van de bezetmelders is niet vergelijkbaar met de massa van de rails (dit weet ik echter niet 100% zeker).

Die massa's zitten binnen in de Intellibox aan elkaar. En dat is ook de enige plek waar ze verbonden mogen zijn. De massa van de s88 modules mag je verder nergens verbinden met de massa van de rails. Wim heeft het ook al gezegd, dit is de belangrijkste maatregel om storingen op de s88 bus tegen te gaan. Of andersom gezegd: als iemand last heeft van storing op de s88 bus, dan is de oorzaak vaak dat er ongewenste massaverbindingen zijn gelegd.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2007, 14:51:18 door Klaas Zondervan »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2007, 12:47:16 »
Daar had ik al zo'n donkerbruin vermoeden van. Nou, ik zal je maar meteen uit de droom helpen: een afscherming die niet is aangesloten is nutteloos. Het kan geen kwaad, maar het helpt je ook niks. Je kunt dan net zo goed onafgeschermde kabel gebruiken.
Als je een kabel wilt afschermen tegen elektrische velden, dan moet je de afschermmantel aan minstens één kant aansluiten aan de massa. Wil je ook afschermen tegen magnetische velden, dan moet je hem aan twee kanten aansluiten.

Het effect van een NIET aan een massa aangesloten schielding is overeenkomstig dit van bijv. een Ferietkern om een datakabel. Denk hierbij aan de "dikke blokken" om bijvoorbeeld de monitorkabel van je PC. Deze werken alleen voor hoogfrequent straling en magneetvelden. Laagfrequent straling zal niet vaak voorkomen dus is het aansluiten van de schielding inderdaad niet nodig, dat is juist opgemerkt ;)

Overigens is het zo dat in shielded of foiled UTP (mag ook FTP) deze shield nooit is aangesloten. Er zitten immers KUNSSTOF RJ45 stekkers aan.
Indien dit geen effect zou hebben kun je je deze extra kosten dus besparen....

Ik had hier een stukje text van LDT willen aanhangen over hun kabel. Lezers die dit willen lezen kunnen dat rechtstreeks op de site van LDT doen. Zoeken op s88 verleng kabel of de volgende link gebruiken: http://www.ldt-infocenter.com/netherland/downloads/kabel_2m_04_nl.zip Zij gebruiken (zo te zien) pure UTP, dus zonder afscherming.

Wil je en data en stroomkabels in dezelfde goot leggen is het gebruik van afgeschermde, al dan niet geaarde, kabel te verkiezen (het kooi van Farady effect en ook hier geldt, baat het niet dan schaat het niet) boven de niet afgeschermde variant. Overigens staat het effect van de storende invloed van straling in samenhang met de lengte.

Ik denk verder dat het voor de doorsnee forum bezoeker niet interressant is om te weten waarom als het hoe maar duidelijk is en werkt.

Vriendelijke groet,
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2007, 10:01:04 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25301
    • Pagina van klaas
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2007, 19:32:38 »
Het effect van een NIET aan een massa aangesloten schielding is overeenkomstig dit van bijv. een Ferietkern om een datakabel. Denk hierbij aan de "dikke blokken" om bijvoorbeeld de monitorkabel van je PC.

Tycoon, je hebt duidelijk meer verstand van computers dan van elektrotechniek.
Want rond die VGA-kabel van je monitor zit niet alleen zo'n dikke ferrietkraal, maar bovendien nog een gewone afscherming. En als je wat verder doorspit in zo'n kabel dan zul je zien dat die afscherming ook aan beide zijden aangesloten is. Er zitten zelfs 3 aders in die binnen die afscherming weer ieder hun eigen afscherming hebben.
De afschermmantels en de ferrietkraal dienen duidelijk voor verschillende doelen.

Je hebt gelijk dat het weinig zin heeft om over dit soort dingen door te bomen, want de gemiddelde lezer hier zal het allemaal worst wezen.
Maar doordat je net niet helemaal begrijpt hoe dat allemaal in elkaar zit met afschermingen zou ik je willen vragen om er geen "wijsheden" meer over te verkondigen, want daar hebben de lezertjes helemaal weinig aan.
Het enige wat belangrijk blijft: een afscherming die nergens aan vast zit is nutteloos.