Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:54:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door hervé
Vandaag om 14:54:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
  

Auteur Topic: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter  (gelezen 5697 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Gepost op: 23 July 2007, 10:53:19 »
Ik ben begonnen met het leggen van de eerste stukjes rails.
(De voortgang van de aanleg probeer ik zo goed mogelijk op mijn site bij te houden... www.1op160.nl )

Voor de besturing ga ik mijn TwinCenter gebruiken.
Voor het terugmelden heb ik S88 bezetmelders van Viessmann.
Deze zitten met een lintkabel aan mijn TwinCenter.
Om dit moment heb ik alleen heel erg korte lintkabels maar ik heb ook al lintkabels gevonden van 1,5m.
Met deze lange lintkabels kan ik de terugmelders dus op de baan plaatsen vlak bij waar ze echt nodig zijn.
Dit zou een hoop draad schelen dat van de rails naar de terugmelder gaat.
Wel betekend dit dat ik uiteindelijk meters en meters aan lintkabel zal krijgen.

Mijn vraag... wat is beter ?...  ???
De bezetmelders met korte lintkabels vlak bij mijn TwinCenter leggen en met meters draad naar de rails toe leggen ?
Of meters lintkabel gebruiken en dan minder draad naar de rails leggen ?
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2007, 12:46:42 »
Even opmeten welke draad dikker is. Een dikkere draad heeft minder last van spanningsverlies.
Als de draad die je gebruikt van je rails naar de S88 dikker is, dan kan je de S88's beter zo dicht mogelijk bij je TC houden.
Is die draad dunner dan de lintkabels, dan kan je de S88's beter zo dicht mogelijk bij de plek plaatsen waar ze nodig zijn.

Even terzijde: hoe wil je op een gelijkstroombaan met S88's gaan werken voor de detectie?!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2007, 12:58:05 »
Eeeh Peter, het gaat om signaaldraden. De dikte is dan niet erg relevant.
Als de S88 encoders ingebouwde detectieschakelingen hebben, dan wordt de rijstroom via de S88 aangesloten en dan is de dikte wel van belang. Dan ook kun je de S88 beter zo dicht mogelijk bij de aansluitpunten plaaten.

Maar verder ben ik wel benieuwd of het wat uitmaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2007, 13:23:29 »
Peter, in elk geval bedankt voor je reactie  :)

Even terzijde: hoe wil je op een gelijkstroombaan met S88's gaan werken voor de detectie?!

Sorry... ik ben hier nog redelijk nieuw mee dus misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. Maar ik gebruik een TwinCenter dus ik gebruik toch geen gelijkstroom ? (sorry als ik het verkeerd begrijp... tips zijn zeker welkom)

Maar als ik de reactie van Henk begrijp maakt het dus eigenlijk niet veel uit. Toch ?

Maar verder ben ik wel benieuwd of het wat uitmaakt.

Ik weet niet of het een probleem wordt als het totaal aan lintkabels te lang wordt.
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2007, 13:36:37 »
Gebruik je de Viessmann 5233?
Die heeft ingebouwde stroomdetectie. Dat wordt de rijstroom via de 5233 aangesloten en is het beter de S88 zo dicht mogelijk bij de baan aan te sluiten.

Aan de andere kant hoor je wel eens klachten over stoorsignalen via lange bandkabels met valse meldingen als gevolg. Wordt er ook geen maximale lengte van die kabels geadviseerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2007, 13:59:06 »
Ja ik gebruik inderdaad de Viessmann 5233...
Maar ik kan niets vinden over max. lengte van de kabels.  :(
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2007, 14:00:37 »
Ah ok, bij die 5233's gaat mijn opmerking niet op.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Bert Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2007, 14:09:21 »
Beste Michel,

Ik zit in dezelfde bouwfase als jij en heb me door iemand die het weten kan laten vertellen dat je terugmelders het beste over de baan kan verdelen. Nu gebruik ik RM-GB-8 terugmelders van Littfinski en die hoor je onderling als een ketting met dikke kabels te verbinden. In mijn geval kan ik daardoor volstaan met meerdere korte stukjes kabel en af en toe een verlengkabel.
Succes met de bouw,
Bert Snijder

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2007, 15:40:30 »
Michel,
Indien je de standaard aansluitkabels van Viesmann gebruikt is het verstandig om de S88 modules zo dicht mogelijk bij de Intellibox (of Twincenter) te plaatsen. Deze kabels zijn erg gevoelig voor ruis en daar geldt hoe korter hoe beter.

Je kunt als verbindingskabel ook afgeschermde utp kabels gebruiken (netwerk kabels voor PC, wel ander stekkertje aan zetten). Indien je hier Cat 5E of beter gebruikt dan kan de afstand naar de IB wel tot ca 50 meter zijn ((heb ik zelf ook (15 meter, op clubbaan getest tot 50 meter), géén probleem)). Je kunt dan de verbinding naar de rail zo kort mogelijk houden. Extra TIP: Leg de signaalkabels niet in dezelfde goot als de voeding(booster) kabels. DIT IS VRAGEN OM SIGNAALRUIS.

Succes,
« Laatst bewerkt op: 23 July 2007, 15:42:16 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ReesCees

  • Gast
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2007, 15:59:07 »
Ja S88's het is me wat!

Zelf ben ik er ook mee bezig (viessmann 5233 aan eenECoS). Nu heb ik al vanalles geprobeerd, lange Viessmann kabels en ook de korte. Geen ruis trouwens ook niet wanneer deze op een afstand van 15cm van de boosterkabel (lees ringleiding) ligt.

Alle spook en andere ergste senario's worden op deze site uit de doeken gedaan:

http://www.railware.com/s88.html

zet telefoons uit (haha)

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26605
    • Pagina van klaas
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2007, 19:27:03 »
....Je kunt als verbindingskabel ook afgeschermde utp kabels gebruiken

Als je zo'n advies geeft is het wel handig om er gelijk bij te vertellen hoe de afscherming aangesloten moet worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2007, 19:47:27 »
Zo af en toe steekt het ontstorings spook voor de S88 zijn kop weer op. Nu is het heel erg eenvoudig. Bij het gebruik van de S88 met stroomdetectie is een deel van de storing al opgeheven. Er blijft alleen nog de S88 bandkabel over. Het advies van Marklin is deze niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules. Verder is de bandkabel het minst gevoelige deel voor storingen, de meeste storingen komen door het foutief aansluiten van de massa aansluitingen op de S88 module, deze mag je NOOIT aansluiten op de Common-Ground.
Verder is bij een standaard S88 het rails gedeelte het meest gevoelig, dus de draad van de rails naar de module zo kort als mogelijk houden. Ook is de ligging en de lengte van de rails van invloed op de werking.

Wil je een storingsvrij terugmeld systeem, vergeet dan die S88 modules, en kies voor de LocoNet modules. 63350 of 63340, dan ben je verzekert van een storingsvrij terugmeld bedrijf.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2007, 21:35:25 »
...Het advies van Marklin is deze niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules. Verder is de bandkabel het minst gevoelige deel voor storingen, de meeste storingen komen door het foutief aansluiten van de massa aansluitingen op de S88 module, deze mag je NOOIT aansluiten op de Common-Ground...

Beste Wim,

Bedankt voor je uitgebreide reactie... Naar aanleiding van je uitleg heb ik nog wel wat vraagjes.
(misschien zijn ze een beetje dom maar ik ben geen electrotechnicus  :-[)

- "...niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules". Kan ik dan wel van module 1 naar 2 naar 3 naar 4 etc etc met steeds een kabel van 1,5 meter waarmee dus het totaal ver over de 2 meter gaat?

- En wat is "Common-Ground" ? (heeft dit iets met een booster te maken) ???
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2007, 10:37:44 »
Citaat
- "...niet langer te maken dan 2mtr tussen twee modules". Kan ik dan wel van module 1 naar 2 naar 3 naar 4 etc etc met steeds een kabel van 1,5 meter waarmee dus het totaal ver over de 2 meter gaat?

Ja, dat wil het zeggen.


Citaat
- En wat is "Common-Ground" ? (heeft dit iets met een booster te maken)

Common_Ground (oftewel aarde of NUL-Leiding)

Is dus een gemeenschappelijke retourleiding, waarbij alle spanningsbronnen bij de basis met 1 pool met elkaar zijn verbonden.

Mvg
Wim.


Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: S88 dichter bij rails of bij TwinCenter
« Reactie #14 Gepost op: 24 July 2007, 10:50:06 »
Oke, bedankt voor de uitleg  :)

Ik denk dat ik dan de bezetmelders dus ga plaatsen vlakbij waar ze nodig zijn... en ze met lintkabel van max. 1,5meter met elkaar ga verbinden.
(dat is toch de beste oplossing als ik het goed begrepen heb ?)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen