Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 11:41:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:38:00
Oud model gangbaar maken door Torikoos
Vandaag om 11:29:41
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
  

Auteur Topic: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5  (gelezen 4079 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Gepost op: 06 October 2013, 13:29:51 »
Ik heb een treinstel wat nogal problemen veroorzaakt met het rijden over wissels en kruisingen. Dus stotterend over de kruising en zelfs stopt de trein af en toe. het betreft hier een VT11.5 van Roco. Nu heb ik de aandrijving al talloze keren nagekeken en gereinigd maar het effect blijft hetzelfde.

Dus maar een Lopi 4 met Powerpack aangeschaft, in de hoop dit probleem op te lossen. Nu zie ik in de gebruiksaanwijzing alleen staan dat de bijbehorende CV waarde van CV113 niet lager mag zijn dan 10 en dat 50 een capaciteit geeft voor 0,8 seconden.

Nu kan ik wel een lukrake waarde kiezen maar wat is wijsheid. welke waarde zou er ingesteld moeten worden voor een overbrugging van 2 seconden. En wat is de hoogst in te stellen waarde eigenlijk van zo'n powerpack?

Graag advies,

Rob
« Laatst bewerkt op: 06 October 2013, 20:09:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Esu Powerpack
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2013, 13:44:48 »
Rob,

Daar hebben ze de handleiding voor uitgevonden.  (y) Kijk maar in de lopi handleiding. Staat het gewoon in.
Kwestie van even zelf zoeken   ;D
Gr.
Eric

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Esu Powerpack
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2013, 14:18:33 »
De waarde in Cv 113 kan maximaal 255 zijn, gezien je aangeeft dat een waarde van
50 genoeg is voor 0,8 seconden zou een waarde van rond de 130 genoeg moeten zijn
voor 2 hele seconden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Esu Powerpack
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2013, 19:10:12 »
een échte oplossing zou wat extra stroomafname in het rijtuig achter de motorwagen zijn... tis een vast treinstel dus dat er dan 2 draden doorgevoerd moeten worden lijkt me niet zo'n probleem.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Esu Powerpack
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2013, 19:19:29 »
Nu heb ik de aandrijving al talloze keren nagekeken en gereinigd maar het effect blijft hetzelfde.
Ik denk dat je je aandacht beter kan richten op de stroomafname. Dit antwoord ligt in dezelfde ljin als dat van Floris, maar ik zou mee eerst richten op de stroomafname van de motorwagen zelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2013, 09:24:18 »
En ik maar denken dat het in de handleiding van het Powerpack zou staan, stom dat ik ben!
Contactstrips op de wielen zijn helemaal schoon en diverse keren schoongemaakt.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2013, 10:26:54 »
De VT11.5-motorwagen heeft stroomafname op acht wielen. Vier daarvan zijn voorzien van antislipbanden, waardoor de stroomafname negatief beïnvloed wordt. Het is mogelijk om een wielstel met banden te vervangen door een stel zonder banden (artikelnummer 90245 voor tweerail =). Het proberen waard. Optimaal is de oplossing van Floris, maar kost een ietsje meer werk. Ietsje.

Groet,
Bas

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2013, 09:55:12 »
Ik zou de wielen eens uit kunnen wisselen, tegen wielen zonder... tot zolang dan even een andere vraag, heeft iemand de slepers al eens vervangen, dat is ook nog een manier. De huidige slepers worden bevestigd met een pinnetje met een verdikking op het uiteinde om de sleper vast te houden, hoe krijg ik de sleper er nu heel vanaf en een nieuwe heel er op?

Graag advies,

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2013, 10:52:22 »
Probeer eens of de stroomafname beter is als je twee assen van de motorwagen zonder aandrijving neemt en die in de aangedreven motorwagen zet. Logisch zit er geen tandwiel op, maar de motorwagen zou zichzelf eigenlijk met maar twee aangedreven assen moeten kunnen voortbewegen.

Groeten en succes uit Zwitserland

Bas

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2013, 15:43:37 »
@ Bas, heb je enig idee over welk treinstel dit gaat, want de aandrijving geschiedt over 2 wielstellen/4 assen , allen met tandwielen. Dus welke twee assen bedoel jij eigenlijk. 

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2013, 16:37:15 »
2 wielstellen/4 assen ,
Een wielstel is een as (met 2 wielen). Hoe kunnen de aantallen dan verschillend zijn ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2013, 16:57:55 »
misschien is wielstel in dit verhaal een draaistel.

bij dit roco model adviseer ik stroom uit de rest van de trein pakken, stroomvoerende koppelingen of draadjes tussen de rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 17:05:47 door lucky »

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2013, 17:14:25 »
De N variant heet nu fleischmann. Bij die hebben ze het aangepakt door de 1e wagen elektrisch te koppelen aan de motorwagen. Dat helpt. Dus dit ook in H0 doen zou ik zeggen!

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2903
    • Richie's homepage
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2013, 19:55:51 »
Dat heb ik ook gedaan en ook voor de andere tussenwagens voor de verlichting. Iedere keer per 2 wagens electrisch doorkoppelen. Helemaal geen last meer van gebrekkige stroomafname en flikkerende verlichting. Bovendien heb ik de lampjes vervangen door ledstrips met een elco van 100 uF er op.
Ik ga dit nu ook doen voor mijn 5 delige Schienenbus VT98.
En 2 gekoppelde DE1'en.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
Re: ESU-Powerpack voor Roco VT11.5
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2013, 20:42:28 »
Hallo Rob,

Ik ga helemaal mee met de voorstellen van Floris, Klaas, Mark en anderen om de stroomafname te verbeteren door ook in andere rijtuigen stroom af te nemen. Zelf gebruik ik daar altijd Fleischmann veertjes 4000 voor, maar fosforbronsdraad is ook goed bruikbaar. Zo heb ik van een slecht lopende Lima Koploper (die waren berucht voor hun slechte stroomafname) een prima lopend treinstel gemaakt door op allen wielen in de koprijtuigen stroomafname aan te brengen. Daarbij zijn ook de standaard Limahaken vervangen door stroomvoerende koppelingen.
Hieronder een plaatje van de bedoelde contactveren, samen met de beruchte wisselveertjes van Fleischmann en een plaatje van een draaistel met stroomafname.






Met beste groeten,

Dirk Meijer