Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 14:38:46
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 14:16:27
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 14:14:50
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 14:02:48
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 13:57:27
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
  

Auteur Topic: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?  (gelezen 5849 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #15 Gepost op: 06 October 2013, 21:32:24 »
inderdaad straal is een meter maar het rijdt dan zonder problemen.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2013, 23:18:15 »
Ik heb diverse lange treinen rijden op mijn baan. Soms een BR53 met 60 kolenwagens, of een Class 66 met 7 meter containerwagons. Ik moet nog tellen hoeveel boerenwagens ik achter mijn 1000 heb hangen. Ook een mooie olietrein van 5 meter en ik ben een staalafvaltrein aan het bouwen met voornamelijk EAOS. Ook de passagierstreinen kunnen redelijk lang zijn, tot wel 3 meter. Ik zal nog eens op zoek gaan naar wat foto's.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2013, 02:09:47 »
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het totaal aantal assen van invloed is op het aantal wagons. Dus twee, vier of zes assen per wagon bepaald het aantal wagons en hiermee dus de totale lengte van de trein.
Nogmaals, dit is mij ooit verteld in het verleden door iemand van de NVBS.

vrijbuiter55
Ik meen dat er ooit wel een maximum aantal is geweest, namelijk 256 assen. Het Prorail Handboek Railgoederenvervoer (uitgave 2011), pagina 15, hoofdstuk 2.3 schrijft er het volgende over:

De maximale lengte van een trein zonder locomotief is circa 680 meter. Daarnaast moet je nog extra lengte voor locomotieven meerekenen. Stel dat je 2 locomotieven voor een trein hebt staan, dan kan je ongeveer 40 meter extra rekenen, afhankelijk van het soort loc. Je treinlengte is dan 720 meter lang.

Geen maximum assen meer dus, maar gewoon een maximum lengte.
Groetjes,
Emiel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2013, 13:50:36 »
Heeft gewoon met de maximale bloklengte en die van de inhaalsporen op het te berijden traject te maken. De complete tein moet ten alle tijde tussen het blok passen. In het verleden, en waarschijnlijk nu ook nog mag de trein het toegelaten maximale trein en remgewicht niet overschrijden.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2013, 13:55:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

  • Gast
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2013, 14:18:34 »
Eh, Sobat, waarom zou een trein in een blok moeten passen  ???

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2013, 14:27:35 »
Ik meen dat er ooit wel een maximum aantal is geweest, namelijk 256 assen. Het Prorail Handboek Railgoederenvervoer (uitgave 2011), pagina 15, hoofdstuk 2.3 schrijft er het volgende over:

De maximale lengte van een trein zonder locomotief is circa 680 meter. Daarnaast moet je nog extra lengte voor locomotieven meerekenen. Stel dat je 2 locomotieven voor een trein hebt staan, dan kan je ongeveer 40 meter extra rekenen, afhankelijk van het soort loc. Je treinlengte is dan 720 meter lang.

Geen maximum assen meer dus, maar gewoon een maximum lengte.
Groetjes,
Emiel

Klopt helemaal,goederen die de grens overgaan richting italie moeten ook nog eens extra op het ton meter gewicht letten.
Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde trajecten of bruggen waar de railstaven minder zwaar ziin uitgevoerd ofzo?
Bijv een C,D,E trajecten?
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 07 October 2013, 14:30:03 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2013, 20:59:57 »
Dat laatste klopt inderdaad. Prorail heeft een kaart beschikbaar waarop alle baanvakken zijn aangegeven met hun maximale aslast en tonmetergewicht. Deze kaart in te vinden in de netverklaring op pagina 157:

http://www.prorail.nl/sites/default/files/2782585_v1.5_nv2013_gemengde_net_9aug2013.pdf

Wel weer lastig dat hier alleen de classificaties in staan, maar niet de bijbehorende asdrukken en tonmetergewichten. Die staat dan weer in het hierboven al genoemde Prorail Handboek Railgoederenvervoer, pagina 29:

C2 = 6,40 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
C3 = 7,20 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
C4 = 8,00 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
D2 = 6,40 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
D3 = 7,20 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
D4 = 8,00 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
E5 = 8,80 tonmetergewicht / 25 ton asdruk

Groetjes,
Emiel

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
  • N Spoor Freak
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2013, 21:06:01 »
@Gerco van Beelen ,

Leuke foto!
Heb je misschien meer foto's of zelfs filmpjes hiervan?

P.S.
Iemand nog foto's van bieten of kolentreinen?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!