Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 20:43:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 20:32:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 20:19:41
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Syb030
Vandaag om 20:08:43
3d printen van ns daglichtseinen door BartvD
Vandaag om 19:53:51
website Uhlenbrock onbereikbaar door Ben
Vandaag om 19:52:10
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:33:37
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door nighttrain1
Vandaag om 18:56:23
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:22:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 17:41:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 17:33:34
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:45:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
  

Auteur Topic: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?  (gelezen 6052 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #15 Gepost op: 06 October 2013, 21:32:24 »
inderdaad straal is een meter maar het rijdt dan zonder problemen.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2013, 23:18:15 »
Ik heb diverse lange treinen rijden op mijn baan. Soms een BR53 met 60 kolenwagens, of een Class 66 met 7 meter containerwagons. Ik moet nog tellen hoeveel boerenwagens ik achter mijn 1000 heb hangen. Ook een mooie olietrein van 5 meter en ik ben een staalafvaltrein aan het bouwen met voornamelijk EAOS. Ook de passagierstreinen kunnen redelijk lang zijn, tot wel 3 meter. Ik zal nog eens op zoek gaan naar wat foto's.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2013, 02:09:47 »
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het totaal aantal assen van invloed is op het aantal wagons. Dus twee, vier of zes assen per wagon bepaald het aantal wagons en hiermee dus de totale lengte van de trein.
Nogmaals, dit is mij ooit verteld in het verleden door iemand van de NVBS.

vrijbuiter55
Ik meen dat er ooit wel een maximum aantal is geweest, namelijk 256 assen. Het Prorail Handboek Railgoederenvervoer (uitgave 2011), pagina 15, hoofdstuk 2.3 schrijft er het volgende over:

De maximale lengte van een trein zonder locomotief is circa 680 meter. Daarnaast moet je nog extra lengte voor locomotieven meerekenen. Stel dat je 2 locomotieven voor een trein hebt staan, dan kan je ongeveer 40 meter extra rekenen, afhankelijk van het soort loc. Je treinlengte is dan 720 meter lang.

Geen maximum assen meer dus, maar gewoon een maximum lengte.
Groetjes,
Emiel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12534
    • sleutelspoor
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2013, 13:50:36 »
Heeft gewoon met de maximale bloklengte en die van de inhaalsporen op het te berijden traject te maken. De complete tein moet ten alle tijde tussen het blok passen. In het verleden, en waarschijnlijk nu ook nog mag de trein het toegelaten maximale trein en remgewicht niet overschrijden.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2013, 13:55:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

  • Gast
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2013, 14:18:34 »
Eh, Sobat, waarom zou een trein in een blok moeten passen  ???

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2013, 14:27:35 »
Ik meen dat er ooit wel een maximum aantal is geweest, namelijk 256 assen. Het Prorail Handboek Railgoederenvervoer (uitgave 2011), pagina 15, hoofdstuk 2.3 schrijft er het volgende over:

De maximale lengte van een trein zonder locomotief is circa 680 meter. Daarnaast moet je nog extra lengte voor locomotieven meerekenen. Stel dat je 2 locomotieven voor een trein hebt staan, dan kan je ongeveer 40 meter extra rekenen, afhankelijk van het soort loc. Je treinlengte is dan 720 meter lang.

Geen maximum assen meer dus, maar gewoon een maximum lengte.
Groetjes,
Emiel

Klopt helemaal,goederen die de grens overgaan richting italie moeten ook nog eens extra op het ton meter gewicht letten.
Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde trajecten of bruggen waar de railstaven minder zwaar ziin uitgevoerd ofzo?
Bijv een C,D,E trajecten?
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 07 October 2013, 14:30:03 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2013, 20:59:57 »
Dat laatste klopt inderdaad. Prorail heeft een kaart beschikbaar waarop alle baanvakken zijn aangegeven met hun maximale aslast en tonmetergewicht. Deze kaart in te vinden in de netverklaring op pagina 157:

http://www.prorail.nl/sites/default/files/2782585_v1.5_nv2013_gemengde_net_9aug2013.pdf

Wel weer lastig dat hier alleen de classificaties in staan, maar niet de bijbehorende asdrukken en tonmetergewichten. Die staat dan weer in het hierboven al genoemde Prorail Handboek Railgoederenvervoer, pagina 29:

C2 = 6,40 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
C3 = 7,20 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
C4 = 8,00 tonmetergewicht / 20 ton asdruk
D2 = 6,40 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
D3 = 7,20 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
D4 = 8,00 tonmetergewicht / 22,5 ton asdruk
E5 = 8,80 tonmetergewicht / 25 ton asdruk

Groetjes,
Emiel

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • N Spoor Freak
Re: Bieten of Kolentrein hoeveel wagens?
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2013, 21:06:01 »
@Gerco van Beelen ,

Leuke foto!
Heb je misschien meer foto's of zelfs filmpjes hiervan?

P.S.
Iemand nog foto's van bieten of kolentreinen?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!