Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:07:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:54:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
  

Auteur Topic: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III  (gelezen 12786 keer)

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2013, 12:29:01 »
Hoi Wico,
Leuk onderwerp, fijne sfeerimpressies. Een daarvan is een straatje in Luik, of eigenlijk volgens mij in het nabij gelegen dorp Ougrée. Dat was jaaaaren geleden aanleiding om zo'n straatje in model na te bouwen. Ter inspiratie een plaatje van dit diorama 'Zone Industrielle' [ergens in België]:

Was allemaal zelfbouw en dus low-budget. Kost alleen tijd  ;D
Meer foto's hier trouwens http://www.scholtze.demon.nl/zone_frame.html

Zoals gezegd, vergeet die Fleischmann speelgoedwissels en gebruik Peco. Hier http://www.peco-uk.com/page.asp?id=tempc75 zijn pdf's te vinden van alle verkrijgbare wissels die je 1:1 kunt printen en daarmee het sporenplan alvast op ware grootte kunt uitleggen.

Succes,
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2013, 14:57:28 »
@Vincent,

Thanx, ga ik downloaden.Mooie foto's ook, ga straks die site bekijken.
Ik heb Fleischmann gebruikt in de planning, maar kan net zo makkelijk in Peco uitvoeren denk ik...

<even later> PECO pdf's zijn geweldig. Eigenlijk een antwoord op mijn eerste vraag eerder in dit topic.. ;-) Thanx.
Peco wordt het huismerk geloof ik. Voor de rails in elk geval. Het materieel en de gebouwen zijn voor mij niet echt bruikbaar. Die betonnen schutting is wel weer goed te gebruiken.

De foto's van het diorama zijn precies wat ik voor me zie bij mijn baan. PRACHTIG!!!>

@Basilicum,

Ah... ik hoop dat ik die bochten en wissels kan maken... ga ik uitzoeken.

Ik had niet zulke lange treinen in gedachte eigenlijk. Effectieve perronlengte voor reizigers komt op ongeveer 100 cm. Dat wilde ik ook aanhouden als max. lengte treinen. Ook wilde ik zoveel mogelijk gebruik maken van twee-assige wagons.

Die bocht op rechts, CentreVille, vond ik zelf ook al wat krap. Wellicht kan ik de gewonnen ruimte van het schaduwstation door jouw oplossing te maken op links, gebruiken om de bocht CentreVille meer ruimte te geven...?

Ik ga ook meteen even kijken naar die wissel. Ik vond dat slingerpaadje wel grappig. Vandaar... maar rust is beter, aangezien er een trein geladen met bommen overheen moet.

Laden en lossen gebeurt ook in de haven, maar sommige producten vereisen een speciale behandeling.... vandaar de doodlopende sporen in de Citadel.

Het bedrijf is echt een 'smerig' bedrijf.

Er gaat van alles in, chemicalien, water, poeders, kalk, zuur, in vaten, zakken en met spoorwagons tegelijk. In de haven ligt een binnenvaartschip, dat wordt gelost door een kraan. In de haven is ook een pompinstallatie met verschillende pompen, silo's en tanks opgesteld. Leidingstraten transporteren de vloeistoffen rond.
Het bedrijf maakt chemische ladingen en -bommen voor internationale export. De output is vaak hoog explosief, geheim van samenstelling en levensgevaarlijk. Daarom is er een apart rangeerspoor aangelegd met beveiligde betonnen bak en een eigen calamiteitenstation.

Er rijdt een private diesel rangeerloc rond, misschien wel twee, die treinen samenstelt en wagons over de fabriek verspreid.

De passagierstreinen worden getrokken door stoomlocs (België, 1955). Op de baan is waarschijnlijk de aanleg van bovenleiding als 'gebeurtenis' te zien. Volgens mijn info waren de Belgen daarmee redelijk laat.

Een andere scene die ik had bedacht was die van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik, die ik als thema in de scenery wil gaan verwerken.

Nu nog Preiser wielrennertjes uit de jaren 50 zien te scoren... ;-)


Thanx voor alle reacties. Ik heb echt wat aan jullie commentaar en besteed er NU al teveel tijd aan... Toffe hobby!
« Laatst bewerkt op: 10 October 2013, 16:11:48 door Wico »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2013, 18:55:33 »
Als je het door Bas omcirkelde deel neemt en je sluit een wissel aan op het 1ste wissel wat de aftakking maakt,dan kan je als dat tunneltje wat breder wordt die sporen ietsbeter neerleggen en dat kopspoortje iets langer maken  ;)
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2013, 01:59:11 »
@tijgernootje,

Wissel aangepast, maar inderdaad ook het spoorverloop. loopt allemaal wat mooier inderdaad.

Goeie tip.

Die bocht van CentreVille wordt een probleem door de aansluiting van de wissels op het station.
Misschien moet ik de tunnelingang wat 'naar voren halen' zodat het scherpere deel van de bocht niet meer zichtbaar is.




Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2013, 18:41:12 »
Echt weer een 'Noob vraag': wat is de minimale doorrijhoogte die ik in H0 moet realiseren?

Mijn Schaduwstation ligt een verdieping lager en de tunnelingang op links ligt precies boven de ingang van het schaduwstation. Dat gaat problemen opleveren als ik hier een verkeerde hoogte kies...

Ik heb uitgemeten, dat ik ongeveer 240cm rijlengte heb om het gewenste hoogteverschil op te lossen.

Precies goed of erg krap?

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #20 Gepost op: 11 October 2013, 19:40:20 »
De werkplek (tijdelijk):



Twee van de frames die ik eerder maakte:



Het basismateriaal:



Het uitzetten van de bogen:



Ik zou zomaar kunnen gaan zagen...


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #21 Gepost op: 11 October 2013, 21:30:45 »
3% stijging wordt aangeraden. 3 cm stijging per meter is dat. Bij een lengte van 240 cm kom je dan neer op 7 cm.
Dat is heel krap! Meet je locs maar eens op als ze op de rails staan, met eventuele ondergrond enz enz.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2013, 12:22:41 »
Met die 7 cm kom je er helaas niet.. Je hebt namelijk ook het frame en het hout waar de rails van het bovenste niveau op ligt wat je moet overbruggen...
En je wilt er ook nog bij kunnen als er en trein is ontspoort
groeten,
Auke

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2013, 16:49:47 »
OK thanx guys, maar ik heb geen loc en ik vraag me echt af wat de hoogte dan wel moet zijn. Geen 7 cm in elk geval.... ik dacht eerder aan 9 of 10 cm..?

Een deel van het probleem heb ik al opgelost door de ingang van het schaduwstation te verleggen, hierdoor krijg ik meer ruimte, lengte, om het hoogteverschil te overbruggen en dat kan ik deels 'boven de grond' weer oplossen met landschappelijke features.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2013, 16:54:39 door Wico »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2013, 17:29:17 »
Ik had niet zulke lange treinen in gedachte eigenlijk. Effectieve perronlengte voor reizigers komt op ongeveer 100 cm. Dat wilde ik ook aanhouden als max. lengte treinen. Ook wilde ik zoveel mogelijk gebruik maken van twee-assige wagons.
Als de sporen in het schaduwstation ruim langer zijn, dan de lengte van de langste trein, is het stoppen op de juiste plek in dit donkere station niet meer zo kritisch. Tenzij een (semi-)automatisch systeem gebruikt wordt.

Groet, :)
Bas

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2013, 18:57:48 »
@Basilicum,

Helder Bas. Ik zal het schaduwstation zo lang mogelijk maken en wellicht het kortste opstelspoor juist als doorgaande route aanwijzen.

In de schaduw hoeven ze niet 'mooi' te stoppen natuurlijk. Dat scheelt. Voor station CentreVille moet ik dat anders regelen. Daar moet het stoppen mooi en beheerst verlopen.

Verder vermoed ik, dat de snelheid van de treinen ook invloed zal hebben op het stopgedrag. En daar had ik dan weer wel over nagedacht: mijn baan leent zich niet echt voor hardrijders.

Ik keek nog eens naar jou voorstel voor het schaduwstation, maar dat is binnen mijn grenzen echt niet haalbaar, dan komt er een deel van de hellingen in de wissels te liggen. Tenzij je met een minimale doorrijhoogte van 7 cm kunt volstaan natuurlijk... Maar dat lijkt er niet op... ;-)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2013, 19:19:08 door Wico »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2013, 20:24:33 »
Niet haalbaar. Ja, daar heb je gelijk in. Ik hield bewust geen rekening met hellingen. Zo kon ik in grotere mate laten zien, dat de sporen langer kunnen worden. Een baanontwerp blijft een leuke puzzel. ;)

Groet,
Bas

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2013, 20:45:56 »
@Basil,

'Beleidsmatig bewust geen rekening houden met tactische problemen en operationele factoren lijkt misschien dom, maar is uitermate stimulerend voor de creatieve geest en het ontwikkelen van een nieuw idee.'.

;-)


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #28 Gepost op: 13 October 2013, 15:48:36 »
is het niet mogelijk de uitsteeksels links en rechts nog iets groter te maken zodat je meer ruimte hebt om naar beneden te komen?
anders ervoor proberen te zorgen dat het spoor dat daalt voorlopig geen ander spoor tegen komt en zo dus van boven met een luikje bereikbaar blijft en zo ook meer ruimte heeft om naar beneden te komen, zodat je beneden niet in de knoei komt met de hoogte
groeten,
Auke

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Modelbaanplan 'Maasstad' ep. III
« Reactie #29 Gepost op: 13 October 2013, 17:28:17 »
Waarom daal je niet in spiralen naar beneden?
Je kan dan veel meer hoogte winnen. Een hoogte van 10 cm heb je niks aan. De trein die ontspoort is altijd de trein die tussen 2 andere treinen in een schaduwstation komt te staan. Wet van Murphy. Daar kan je dus pas bij als je al het andere materieel eerst weer weg hebt gerangeerd.

Geloof me, die 10 cm tussenruimte wil je niet, denk maar eens in 30 cm's.....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander