Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:02:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 14:25:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20

Auteur Topic: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.  (gelezen 19619 keer)

guest7823

• Gast
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #45 Gepost op: 06 October 2014, 12:34:30 »
Dit probleem is ook bekend van de keerlusmodules bij de BNLS modulebanen.

De oorzaak van dit probleem is gelegen in het feit dat je bij sommige configuraties met één keerlusmodule in de problemen kan komen bij het gelijktijdig een trein de keerlus laten in rijden en eentje de keerlus laten uitrijden. Dit speelt met name indien in de keerlus ook nog opstelsporen zitten of wanneer het keerlusspoor dusdanig lang is dat er meerdere treinen op kunnen staan.

Met een keerlusmodule voor het binnenkomende EN uitgaande spoor voorkom je dat
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 13:21:47 door guest7823. Reden: tekst aangepast »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #46 Gepost op: 06 October 2014, 12:44:55 »
Ik vind het toch een merkwaardig probleem. Als je maar één van de secties (A of B in de tekening) van een keerlusmodule voorziet, dan moet je toch wel rare fratsen uithalen als je daar treinen gelijktijdig in en uit wil laten rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #47 Gepost op: 06 October 2014, 12:52:05 »
Ik vind het toch even het vermelden waard, dat er zich in de keerlus 6 opstelsporen bevinden, tussen de twee modules. Deze sporen worden aangestuurd via de LBS 10 centrale van Systeme Lauer.

Enfin, de treinen rijden nu uitstekend. Ik kan het station van alle kanten in- en uitrijden en nergens ondervind ik kortsluitproblemen. Dat waren ook de uiteindelijke doelen  :) :) :)

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #48 Gepost op: 06 October 2014, 13:16:04 »
of wanneer het keerlusspoor dusdanig lang is dat er meerdere treinen op kunnen staan.

Hoi Paul,

Met "het keerlusspoor" bedoel je dus de 'ompoolsectie'.
Wanneer je een fantasieterm gebruikt, bestaat de kans dat die term weer overgenomen wordt door anderen, en dan kunnen mensen die de zoekfunctie gebruiken met de juiste term, die berichten, met daarin de fantasieterm dus nooit meer vinden.  :D
(doordat ik nu de juiste term in mijn bericht geplaatst heb, kun je met de zoekfunctie dit draadje wel vinden). ;)
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 13:23:12 door guest7823. Reden: tekst aangepast »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 06 October 2014, 15:50:02 »
Ik snap het ook niet, waarom er 2 keerlusmodules nodig zouden zijn.
Neem in de tekening van Lenz  OF A/ OF B/ als keerlus.

Of wil je een bezet baanvak (het baanvak wat omgeschakeld wordt) tegelijk willen uitrijden en inrijden ????
Dat druist tegen alle regels in !
En welk systeem je ook voor het schaduwstation hebt, dat maakt niets uit, dat heeft niets met de keerlus-omschakeling te maken.

Wanneer dat niet het geval is voldoet 1 keerlusmodule ten allen tijde.
De kortsluitmelding is dus een andere fout in de opzet, waarschijnlijk veroorzaakt door spanningsverschillen tussen de blokken.  Zou waarschijnlijk bij baanvakken zonder een keerlus ook optreden.

Maar namens Lenz bedankt voor de dubbele aanschaf.

Maarten van der Burgt,
Eurotrein (importeur Lenz)
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 15:53:38 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06 October 2014, 17:00:30 »
@Maarten
Jammer voor je Maarten, Mart heeft geen Lenz aangeschaft. :'( Maar ik blijf wel een fan!  :D

Trouwens je hebt zo de J en K omgedraaid bij een keerlus, het blijft opletten. Binnen wordt buiten en buiten wordt binnen. Net bij mijzelf zo'n fout ontdekt.  :(
Marius.
Marius

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #51 Gepost op: 07 October 2014, 08:27:18 »
Maarten en Marius.
Bij twee 'normale' keerlussen zijn twee modules inderdaad voldoende. Het extra spoor aan de linkerzijde tussen de wissels W01 en W04 creëert een extra verbinding tussen de twee keerlussen. Bij het rijden van de trein naar het schaduwstation over W04 en via W01, gaf na W01 meteen kortsluiting. Vandaar de extra module in het neergaande spoor.

Met spoorse groet
Mart

P.S. Zonde voor Maarten, maar het zijn inderdaad DR410 modules van Digikeijs.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2014, 08:32:55 door MartOnTheWeb »

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #52 Gepost op: 07 October 2014, 08:36:36 »
Hier het complete schema van het zichtbare gedeelte van de modelbaan. Hier zijn de wissels W01 en W04 zichtbaar aan de linkerzijde van de modelbaan. Dit is tevens de westzijde. Via deze uitrijsporen gaat straks het verkeer naar Schwarzburg.

Met spoorse groet
Mart

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 October 2014, 09:26:30 »
In jouw baan zijn maar twee keerlusmodules nodig (afgezien van de draaischijf), die verbinding bij w1 en w4 verandert daar niets aan.
Ik vermoed dat je dan toch ergens iets niet goed hebt aangesloten en dat nu verhelpt met een extra keerlusmodule.
Prima als het werkt, maar zonder die extra module moet je het ook werkend kunnen krijgen.

In de basis is het baanplan van mijn eigen baan vergelijkbaar met dat van jou en daar zitten twee keerlusmodules is.

Huub

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07 October 2014, 11:40:12 »
In jouw baan zijn maar twee keerlusmodules nodig (afgezien van de draaischijf), die verbinding bij w1 en w4 verandert daar niets aan.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar waar heb je een 2e keerlus?  Als het bovenste rode spoor als ompoolsectie gebruikt wordt dan heb je de (enige) keerlus toch te pakken?  De draaischijf zelf kan inderdaad ook als keerlus gezien worden, of zit daar een eigen automaat in?

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 07 October 2014, 12:33:57 »
Bij de baan van Mart vormen de onderste twee rode lijnen een lus met schaduwstation. Daar zit de tweede keerlus.
De draaischijf heb ik buiten beschouwing gelaten. Of daar een aparte keerlusmodule nodig is, is afhankelijk van je wensen en hoe je de schijf bestuurt.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 07 October 2014, 13:13:51 »
Maarten en Marius.
Bij twee 'normale' keerlussen zijn twee modules inderdaad voldoende. Het extra spoor aan de linkerzijde tussen de wissels W01 en W04 creëert een extra verbinding tussen de twee keerlussen. Bij het rijden van de trein naar het schaduwstation over W04 en via W01, gaf na W01 meteen kortsluiting. Vandaar de extra module in het neergaande spoor.

Met spoorse groet
Mart

Mart,

Ook in je tweede situatie kun je met 2 keerlus modules uit de voeten, je moet ze alleen iets anders leggen, zie tekening hieronder:

Dat extra spoor daar onderaan maakt dus helemaal niets uit.

Roelco

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 07 October 2014, 17:11:58 »
P.S. Zonde voor Maarten, maar het zijn inderdaad DR410 modules van Digikeijs.

En namens L..., pardon, Digikeijs bedankt voor de te grote aanschaf. 
Het vreemde is dat je het eerst een te grote uitgave vond, nu dus toch teveel hebt betaald, en wat ikzelf nog lastiger vind:  hoe kom jij en daarmee mogelijk ook wij te weten wat je fout gedaan hebt cq. wat de oorzaak is van het optreden van een kortsluitmelding waar die niet hoort ?
Als mijn benzine op is los ik het probleem op door naar de pomp te rijden, en niet door een andere auto te kopen.
Dus hier iets van leren is er helaas niet bij.

Maarten.

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #58 Gepost op: 07 October 2014, 18:27:14 »
Hoi Maarten.
Ik vond de module van Roco inderdaad een grote uitgave. Hij kost Euro 119,00 en tegenover de Euro 59,00 voor de DR410 is dit toch een opmerkelijk verschil. Die modelspoorders die de Roco module willen hebben, hij staat op Marktplaats. Tegen elk aannemelijk bod over te nemen.

Wat ik fout heb gedaan? Weet ik niet, ik weet wel dat er in de onderste keerlus zich een schaduwstation bevindt en dat, nu met drie modules in de baan, alles rijdt als de spreekwoordelijke trein  :) :)

Ik zal in de komende dagen een van de twee modules in de keerlus van het schaduwstation uitzetten en bekijken wat er dan gaat gebeuren. Bericht volgt.

Met spoorse groet
Mart

guest7823

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 07 October 2014, 18:53:31 »

Wat we bij de BNLS modules gemerkt hebben is dat het bij grotere keerlussen en gebruik van DCC niet onwaarschijnlijk is dat je situaties krijgt waarbij er tegelijkertijd een trein de keerlus in en uit rijdt. Dus blauw (I) en rood (II) of groen (III) en zwart (IV). Bij een standaard keerlusoplossing met een keerlusmodule en de scheidingen enkel bij A-B en C-D gaat een dergelijke situatie niet goed.

Dit is dus op te lossen door domweg te zorgen dat je niet met twee treinen in een keerlus komt of ......... door met meerdere keerlusmodules te werken. In het bovenstaande voorbeeld is dit o.a. op te lossen door twee extra scheidingen aan te brengen bij E & F en dan
  • D-E
  • E-C
  • B-F
  • F-A
alle vier te voorzien van een keerlus module. En ook ja, ook deze variant kan je over de kop jagen door dan met meer dan 4 treinen in de keerlussen te gaan werken.

Voor de BNLS keerlus modules is er voor gekozen om domweg de regel in te stellen dat er geen trein de keerlus in mag rijden wanneer er een trein aan het uitrijden is. Of dit gaat werken .......... kom kijken op Eurospoor 2014  ;)

De variant die Mart gekozen heeft is dus nog zo gek niet in bepaalde gevallen