Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Juroen
Vandaag om 16:30:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
  

Auteur Topic: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.  (gelezen 20543 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Gepost op: 01 October 2013, 13:12:21 »
Mede-modelspoorders.
Ik heb in de Eisenbahn Journal Special 2013-2 een railplan gezien en het idee van het station en keerlus staat mij wel aan. Het blad geeft echter geen duidelijke weergave van de gebruikte componenten, daarom heb ik deze tekening gemaakt.
Voor een analoge baan weet ik (bijna) alles van keerlussen, maar digitaal ben ik hierin nog een leek.

Mijn vraag is simpel: gaat onderstaand schema werken? Zo niet, wie heeft de oplossing.

De uitleg.
De uit het schaduwstation komende treinen arriveren via wissel B en C. Bij C kan de keuze worden gemaakt om het station binnen te rijden of om te rijden via de keerlus.
De treinen die via wissel C rechtsaf meteen het station binnenrijden, verlaten deze via wissel D (ligt altijd recht) en rijden via wissel A weer richting het schaduwstation. Dit is in principe een gewone lus.
De treinen die via wissel C rechtdoor via de lus het station binnenrijden, verlaten deze via wissel C, B (ligt rechtdoor) en rijden via A richting schaduwstation.

Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2013, 13:14:58 »
nope,

je groene deel maken vanafde wissel naar het stationsgebied tot aan de wissel D

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2013, 13:23:44 »
Karst,
je bedoelt dat de keerlusmodule moet worden aangesloten op het stationsgebied tussen de wissels C en D?

Groeten
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2013, 13:25:00 »
Ter verduidelijking, hier is het baanplan uit het blad:

Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2013, 14:01:56 »
Duidelijk ontworpen voor marklin  8)

In eerste instantie dacht ik ook in karst zijn oplossing maar met dit complete plaatje gaat dat niet meer lukken. Want dan zou het het stationsgebied in zijn geheel steeds moeten ompolen en dat gaat echt niet werken.

Het simpelste is om het bovenste spoor helemaal weg te laten en het dan te zoen zoals je in eerste instantie aangaf.

Heb je ook een plaatje van het schaduwstation? Want daar zul je ook een keerlus hebben.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2013, 14:28:15 »
Want dan zou het het stationsgebied in zijn geheel steeds moeten ompolen en dat gaat echt niet werken.
Waarom niet? Je moet alleen zorgen dat er niet tegelijkertijd links en rechts een trein in- of uitrijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2013, 14:34:31 »
Klopt, theoretisch zou het kunnen. Maar je kan dan ook niet gelijktijdig en rijden en rangeren. En met automatisch rijden in blokken loop je al helemaal vast.
Mijn advies is, niet doen en het ergens anders oplossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #7 Gepost op: 01 October 2013, 14:40:31 »
Het is een keerlus in een keerlus. Twee keerlusautomaten? Zoals het nu is getekend wordt de binnenste keerlus opgelost. Voor de tweede keerlus een automaat tussen wissels A en D?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2013, 14:44:37 »
Maar je kan dan ook niet gelijktijdig en rijden en rangeren.
Ik zou niet weten waarom niet. Volgens mij zie je problemen die er niet zijn. Je kan onder een rijdende trein rustig de rails ompolen zonder dat die trein daarvan gaat hikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2013, 14:46:04 »
Leuk baanplan, heb hier ook veel inspiratie uitgehaald  ;) Staat me bij dat dat inderdaad een 3-rail baan is. In de Ruhmeshalle (o.a) van stummi's staat ergens een draadje met foto's van deze baan.

Wat Karst zegt klopt, alleen vermoed ik dat tussen de laatste wissel (niet getekend) van het stationsgebied en wissel "D" onvoldoende ruimte zit voor een keerlusmodule, is namelijk vermoedelijk korter dan je langste trein.

In dit geval zou ik kiezen voor 2 keerlusmodule's. 1 waar je deze nu getekend hebt en 1 op het parallelspoor tussen wissel A en D. Hiermee is het keerlusprobleem geheel opgelost.

Succes!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2013, 15:28:18 »
Keerlus in het stationsgebied zou wel kunnen, maar is juist ook leuk om in een station 2 treinen tegelijk van 2 richtingen binnen te krijgen. Dus dan inderdaad 2 keerlussen boven in de twee parallel lopende sporen. tussen wissel D en C zoals aangegeven en tussen wissel D en A.
Dit is zoals getekend 2 keer een eenrichtings keerlus.

Tussen wissel A en B komt dan geen onderbreking.
Wel moet er ergens in je schaduw station ook nog een keerlus, neem tenminste aan dat de treinen daar rond kunnen rijden.

Met alleen de keerlus zoals je getekend hebt kunnen treinen niet vanuit het station via wissel C, B en A vertrekken. Je krijgt dan tussen wissel B en A een probleem.

Roelco

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2013, 15:48:32 »
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Het schaduwstation is overigens geen echte keerlus. De rit er naar toe vangt aan bij wissel A en eindigt vele meters verder voor wissel B.
De treinen die afkomstig zijn vanaf het schaduwstation, over het paradebaanvak en rechtsaf het station doorlopen en via wissels D en A weer terugrijden, rijden in principe gewoon een rondje.

Het bijzondere aan dit ontwerp is dat de treinen rechtdoor over wissel C kunnen rijden en dan het station aan de rechterzijde binnenrijden. Uit uitrijden moet dan over de wissels C, rechtdoor over B en dan A.

Het is overigens een twee-rail gelijkstroom modelbaan.

Enkele links naar de baan:
- http://www.weyersbuehl.de/indexx.php
- http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=267&task=view&total=267&start=1

Ik hoop nog veel ideeën binnen te krijgen.
Alvast bedankt.
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2013, 16:49:41 »
Wat Karst zegt klopt, alleen vermoed ik dat tussen de laatste wissel (niet getekend) van het stationsgebied en wissel "D" onvoldoende ruimte zit voor een keerlusmodule, is namelijk vermoedelijk korter dan je langste trein.
dat is niet wat Karst bedoelde. Hij bedoelde: van het hele stationsgebied tussen C en D een keersectie maken.

Dan krijg je het probleem wat ik eerder noemde, en wat Roelco ook aangeeft, je kan dan niet aan twee kanten tegelijk het station binnenkomen of vertrekken. De oplossing daarvoor is dus in beide parallelsporen bovenaan een keersectie maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2013, 18:37:16 »
Correct Klaas,

Ik was van de 1e tekening uitgegaan. Maar nu het hele plan er ligt moeten er idd twee keerlus schakelingen in het groene en het stuk daarboven.


Grtzz,

Karst

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2013, 19:52:16 »
Nou Klaas en Karst,
Twee keerlusmodules dus. Tussen welke punten en waar isoleren we de rails?

Greetz,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!