Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Peco PL10W en Selectrix  (gelezen 3513 keer)

Stephan6312

• Offline Offline
Peco PL10W en Selectrix
« Gepost op: 30 September 2013, 11:20:54 »
Goedenmorgen,

Ik bouw al een aantal jaar aan een baan in N. Heb hier railmateriaal van PECO voor in gebruik. De baan ligt er al een tijd en alle wissels zijn voorzien van PL10W onderbouw aandrijvingen.

Nu heb ik een hele tijd geleden deze aandrijvingen uitgeprobeerd met mijn Selectrixsysteem. Dat werkte toen goed. Nu ben ik in de bouw zover dat ik alle wissels aan ga sluiten en nu blijkt de aandrijving niet te werken op het decoder materiaal van selectrix. De aandrijving lijkt maar één kant op te schakelen. M.a.w. als de wissel recht uit staat gooit ie m om maar terug niet. De wissel blijft op afbuiginend staan.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Vriendelijke groet,

Stephan

zuylen

• Offline Offline
Re: Peco PL10W en Selectrix
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2013, 11:34:42 »
Hoe is het momenteel aangesloten? Kun je een schema geven met ev een foto?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 September 2013, 11:42:31 »
Ik denk dat het probleem is dat de Peco-aandrijvingen, ook de W-versie, te veel stroom verbruiken voor de decoders. Als het net aan is, dan kan het bij een test goed gaan, maar na inbouw kan de weerstand die de aandrijving ondervind gemakkelijk groter worden en dan neemt ook het stroomverbruik toe.
Eigenlijk moet je decoders hebben die tot 3A stroom kunnen leveren, zoals de Lenz Ls150. Ik weet niet of die voor Selectrix bestaan.
Andere aandrijvingen kan natuurlijk ook, maar daar wordt je niet vrolijk van als alles al ligt.

edit Ik zag dat de functiedecoder van Doehler & Haass 3A per uitgang kan schakelen.
http://doehler-haass.de/cms/media/pdf2/Funktionsdecoder_Bedienungsanleitung.pdf
« Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 12:50:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Stephan6312

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 September 2013, 12:54:20 »
Hoe is het momenteel aangesloten? Kun je een schema geven met ev een foto?

Schema wordt vanaf mijn positie nu  lastig maar zal proberen te beschrijven. Aan één zijde van de aandrijving beide aansluitngen van de spoelen wit draad naar de middelste ingang van één van de acht aansluitingen op de decoder. Aan de andere zijde van de aandrijving één spoel de gele draad naar de linker ingang en één spoel groene draad naar de rechter ingang. Zo iedere wissel een aansluiting gegeven.

Overigens bij aansluiten van bijvoorbeeld een minitrix aandrijving (schaduwstation) of een Viessmann sein zijn er geen problemene met de decoder. Alles schakelt dan normaal. Sluit een PECO aandrijving aan en dan zijn de poppen aan het dansen.

Stephan6312

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 September 2013, 13:00:36 »
Ik denk dat het probleem is dat de Peco-aandrijvingen, ook de W-versie, te veel stroom verbruiken voor de decoders. Als het net aan is, dan kan het bij een test goed gaan, maar na inbouw kan de weerstand die de aandrijving ondervind gemakkelijk groter worden en dan neemt ook het stroomverbruik toe.
Eigenlijk moet je decoders hebben die tot 3A stroom kunnen leveren, zoals de Lenz Ls150. Ik weet niet of die voor Selectrix bestaan.
Andere aandrijvingen kan natuurlijk ook, maar daar wordt je niet vrolijk van als alles al ligt.

edit Ik zag dat de functiedecoder van Doehler & Haass 3A per uitgang kan schakelen.
http://doehler-haass.de/cms/media/pdf2/Funktionsdecoder_Bedienungsanleitung.pdf

Dank voor de tip. Gelukkig heb ik nog niet grof geinvesteerd in selectrix decoders. Deze liggen tot nu toe alleen in het schaduwstation en sturen een aantal Viessmann seinen aan. Wellicht dat de D&H uitkomst biedt.

Ik was ook aan het overwegen of ik de wissels allemaal via DCC zou kunnen aansturen maar da's dan weer jammer van de Lokcontrol2000 met wisselstratensturing en ik weet niet of die decoders dat wel goed doen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 September 2013, 13:04:03 »
Tja, ik weet niet hoeveel van die aandrijvingen je in gebruikt hebt? Want eigenlijk vind ik de aandrijvingen vervangen het verstandigst. Decoders en Peco-aandrijvingen zijn geen gelukkige combinatie. Als je even op het forum zoekt, komt je ook weer problemen met de Lenz LS150 tegen.

Stephan6312

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 September 2013, 13:15:57 »
Tja, ik weet niet hoeveel van die aandrijvingen je in gebruikt hebt? Want eigenlijk vind ik de aandrijvingen vervangen het verstandigst. Decoders en Peco-aandrijvingen zijn geen gelukkige combinatie. Als je even op het forum zoekt, komt je ook weer problemen met de Lenz LS150 tegen.

Toch al gauw 40 of meer

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 September 2013, 13:22:59 »
Au, ai, tja.
En toch. Je loopt de kans dat het een frustrerend gedoe blijft met de Peco aandrijvingen. Goede servo-aandrijvingen zijn niet duur.

Een andere oplossing is relais op de uitgangen van de decoder aansluiten. Via de relaiscontacten kan je dan zoveel stroom op de aandrijving zetten als nodig is.
Er wordt ook weleens een zogenaamde CDU ingezet, een schakeling die een flinke stroomstoot afgeeft. Maar ik weet niet hoe dat digitaal is in te zetten. Ook met relais denk ik.

Stephan6312

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 September 2013, 13:33:38 »
Au, ai, tja.
En toch. Je loopt de kans dat het een frustrerend gedoe blijft met de Peco aandrijvingen. Goede servo-aandrijvingen zijn niet duur.

Een andere oplossing is relais op de uitgangen van de decoder aansluiten. Via de relaiscontacten kan je dan zoveel stroom op de aandrijving zetten als nodig is.
Er wordt ook weleens een zogenaamde CDU ingezet, een schakeling die een flinke stroomstoot afgeeft. Maar ik weet niet hoe dat digitaal is in te zetten. Ook met relais denk ik.

Heb je een advies voor een andere aandrijving die op de plaats van de pl10w past? Alle aandrijving zitten namelijk al gemonteerd. Daarvoor zaagde ik gaten in de plaat om de aandrijving erin te laten zakken. Kan ze wel weer demonteren als d3e vervanger maar goed in de plaats past.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #9 Gepost op: 30 September 2013, 13:37:13 »
Je kunt de wisselaandrijving gebruiken die we in decodershop hebben. Ondervloers en uitstekend in staat om met decoders om te gaan.
 zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22125.0.html
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 30 September 2013, 13:37:35 »
Met CDU's moet het kunnen werken. Wil je vlot schakelen, dan zou je per wissel een CDU moeten inzetten. Het kan ook met 1 CDU voor alle wissels, maar dan moet je bij het stellen van een wisselstraat steeds een wachttijd inbouwen. Die CDU heeft nl. tijd nodig om weer op krachten te komen.
En dan nog twee relais per wissel. Het wordt bij elkaar een hele fabriek.
Ik zou toch overwegen om andere aandrijvingen aan te schaffen. Die Peco aansdrijvingen zijn rotdingen om het maar even platweg te zeggen. Ze vragen veel te veel stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 September 2013, 13:43:44 »
Heb je een advies voor een andere aandrijving die op de plaats van de pl10w past? Alle aandrijving zitten namelijk al gemonteerd. Daarvoor zaagde ik gaten in de plaat om de aandrijving erin te laten zakken. Kan ze wel weer demonteren als d3e vervanger maar goed in de plaats past.

Dat dingetje van Han zal best werken. Hij zal ook wel weten welke Selectrixdecoder erbij past. Zoek ook eens op servo-aandrijvingen op het forum.
Het gat onder het wissel kun je met een dun plaatje deels afdichten en dat kan je zowat iederen onder-de-baan aandrijving plaatsen die je wilt.

Stap voor stap kan ook. Probeer eens zo'n Doehler & Haass decoder met een goede externe voeding. Als het werkt ben je klaar. Als het niet werkt, kan je alsnog andere aandrijvingen kopen. Die decoder heb je toch nodig.

Niettemin, persoonlijk zou ik die Peco aandrijvingen zo snel mogelijk in de vuilnisbak kieperen. Heb ik al lang geleden gedaan.  ;D

Stephan6312

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2013, 18:34:56 »
Je kunt de wisselaandrijving gebruiken die we in decodershop hebben. Ondervloers en uitstekend in staat om met decoders om te gaan.
 zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22125.0.html
Dank voor de reactie. Ik neem het in overweging. Alles tips om de boel aan de praat te krijgen zijn meegenomen!!

Stephan6312

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2013, 18:38:19 »
Dat dingetje van Han zal best werken. Hij zal ook wel weten welke Selectrixdecoder erbij past. Zoek ook eens op servo-aandrijvingen op het forum.
Het gat onder het wissel kun je met een dun plaatje deels afdichten en dat kan je zowat iederen onder-de-baan aandrijving plaatsen die je wilt.

Stap voor stap kan ook. Probeer eens zo'n Doehler & Haass decoder met een goede externe voeding. Als het werkt ben je klaar. Als het niet werkt, kan je alsnog andere aandrijvingen kopen. Die decoder heb je toch nodig.

Niettemin, persoonlijk zou ik die Peco aandrijvingen zo snel mogelijk in de vuilnisbak kieperen. Heb ik al lang geleden gedaan.  ;D
Is er ook ervaring met rautenhaus?? Die adverteert ook met peco. Zoals ik ook aan Han replyde dank voor de tips. Wellicht is de stapsgewijze aanpak het beste.

Daan1946

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2013, 19:23:06 »
Je kan ook gewoon bij peter staerz kijken of bij de SX winkel in belgie.

http://www.firma-staerz.de/
http://www.sx-bus.nl/index.php

en voor servo besturing kan je kijken bij
http://www.norbert-martsch.de/

veel succes
groetjes
Daan
N/selectrix  cc2000 - minitrix rails -  koploper