Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen  (gelezen 47866 keer)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #105 Gepost op: 06 February 2014, 17:29:24 »
hallo allen

Ik heb vandaag de kappen (en onderstellen) van mijn Hondekoppen in de primer gezet. Gebouwd uit het aloude en onvolprezen Lima en Mastica...





Het worden een viertje (723, met instaptredes) en een tweetje (359, ook met snor dus). Voor de verandering een keer in het geel, met L-seinen. Dus mét ATB-leiding maar nog zonder de dakleiding voor de centrale deursluiting (dus van voor de modernisering). Morgen de laatste kleine naadjes nog eens goed wegwerken met wat dikke verf en dan de boel maar eens op kleur brengen.

Peter

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #106 Gepost op: 06 February 2014, 17:45:01 »
Ziet er glad uit,  Peter.  (y)

En jij gaat weer net iets verder: de stapgaten in de neus heb je opengewerkt.
Het blijft toch mooi om te zien hoe iedere verbouwer weer wat extra van zichzelf aanbrengt op deze
"Ouwe Beessies".
Vooral doorgaan, vooral doorgaan! (Wie zei dat ook al weer?) en laat je resultaten en stappen hier zien.
en dat laatste geldt voor iedereen! ;D

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #107 Gepost op: 06 February 2014, 17:55:17 »
Dank je wel Willem!

Ik vind dat die oude Lima stellen nog best meekunnen hoor. Oké helemaal maatvast zijn ze misschien niet, maar wat zou dat... Het stoere uiterlijk van deze modellen is m.i. nog niet geëvenaard...

Barry Stevens was dat, met zo'n lekker Engels accent.... :-)

Overigens doe ik niet aan digitaal, ik laat mijn modellen amper rijden... dus ofwel het worden dummy's, ofwel voorzien van de oude Lima-motoren (die ik trouwens in beide motorstellen achter de bagagedeuren heb verplaatst)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #108 Gepost op: 19 February 2014, 01:21:01 »
Inmiddels vorderen mijn stellen ook langzaam maar gestaag... De kappen zijn geel, de daken grijs en ze zijn inmiddels van balkjes / snorren voorzien. Passagiersdeuren moeten nog grijs, reclamebanen moeten er ook nog op...


V.l.n.r. A 723 - Bk 723 - BDk 723 - ABDk 359 - Bk 359 - B 723 in wording...


De beide neuzen van het viertje...


... en dito van het tweetje

De foto's vergroten wel alle oneffenheden uit, maar niet te lang naar kijken ;D. Het viertje met de instaptredes krijgt nummer 723, het tweetje - uiteraard - 359... De uitvoering wordt eind jaren '60, ze zijn net geel geschilderd, maar nog niet gemoderniseerd (dus met L-sein en zonder dakleiding voor de automatische deursluiting). Het oogt wel 'apart' zo'n geel stel met L-seinen...

Na Rail 2014 gaan we weer eens verder, moet eerst nog even grijze verf scoren bij Kleinspoor  ;)

Peter

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #109 Gepost op: 19 February 2014, 08:17:32 »
@Wijshake
Zo echt gaaf!
beloven twee hele mooie stellen te worden.
vraagje 1 het bekende lima plastic bevestiging lipje onder de machinisten cabinedeuren,haal je dat nog weg?
Zie het echte voorbeeld daar is dat ook zo zie http://www.flickr.com/photos/webcontentserver/6136589971/
de twee schroeven die de kap vasthouden zijn voldoende.

vraagje 2 de 359 komen daar de reclamebanen net als het echte voorbeeld ook de reclamebanen in spiegelbeeld op te staan?
zie het boek hondekoppen en muizekoppen op blz 22 links bovenaan dat de 359 met snor op 01-08-68 de blauwe banen in spiegelbeeld op het treinstel hebben gezeten.

Dan heb je echt iets unieks,en zul je veel reacties krijgen "wat heb je nu gedaan,die reclamebanen zitten verkeerd!"
Dan pak je het boek erbij en kun je zeggen "Nee hoor kijk maar dat was zo bij dit stel"

P.s hier nog een leuk draadje gevonden over de 359
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=14799.30
wat ik uit de teksten van mispoes kan halen is:
stel 359 geel met L-sein + snor inzetbaar 1968 tot 1972.
stel 359 geel met 3e pit + snor inzetbaar begin 1972 tot eind 1978.

En hier op wikipedia is alles te vinden over de hondekoppen.
http://www.railwiki.nl/index.php?title=Mat%2754_-_Treinstellen_Materieel_1954_%28Hondekop%29&oldid=5952
daar staat ook:
"Het eerste treinstel dat in nieuwe huisstijl werd afgeleverd, was de 359 in juli 1968. Zij had nog steeds de wing behouden, zoals alle groene stellen deze ook hadden. Deze was op het geel nu in het grijs aangebracht. Tevens werden gele reclame banen op dit treinstel geschilderd. De banen wezen op beide zijden dezelfde kant op, in plaats van tegen over gesteld van elkaar. In oktober 1968 werd dit hersteld. Tevens had dit stel samen met de 358 een doorlopende eerste klas streep. De stellen die na deze treinstellen geel werden geschilderd, kregen een geblokte streep.

Nou weten we dus ook dat de reclamebanen maar op 1 zijde in spiegelbeeld zat (y)

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 19 February 2014, 08:59:31 door Jamie »

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #110 Gepost op: 19 February 2014, 12:06:45 »
@Jamie

Dank voor je uitgebreide reactie!

antwoord1: je hebt helemaal gelijk, die moeten (eigenlijk) nog weg. Maar misschien laat is ze 'vanwege de stevigheid' wel zitten en schilder ze grijs.

antwoord2: met die gedachte heb ik wel gespeeld! Ik ken twee foto's waar de 359 met verkeerde banen te zien zijn. In een Spoorweg Journaal heeft ook een kleurenfoto gestaan meen ik. Maar ik ga het toch niet doen... De eerste reden is dat ik het schietlelijk vind staan, maar - belangrijker - ik gebruik plaktransfers voor de banen, en die zijn er niet in spiegelbeeld. Het afplakken is zo'n ramp... dat ik dit mooier en makkelijker vind. Maar je hebt helemaal gelijk, met die gespiegelde blauwe banen is hij wel weer unieker, als model... (denk ik). Mijn treinstel wordt dus inzetbaar in de periode 1968 - 1972.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #111 Gepost op: 19 February 2014, 12:28:45 »
Ha die Peter
Ziet er goed uit wel niet mijn tijdperk maar evegoed.
Toch ook maar weer aan de gang gegaan met de bekende
hondekoppen???
Geeft wel meer voldoening als dat je een stel koopt.
Lees deze topic maar eens!!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57373.msg3221438690/topicseen.html#msg3221438690
Best wel goed om zoiets op te zetten maar ik denk dat het nog wel een jaar of 2 gaat duren.
Ga zo door Peter ik ga het volgen.
Ik heb inmiddels ook een topic over stroomlijners.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57097.msg3221431345.html#msg3221431345
Ben alle stellen die ik heb aan het renoveren d.w.z.interieur verlichting en belettering.
Peter wordt mooi.
Groet Ed

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #112 Gepost op: 19 February 2014, 14:24:15 »
Ha die Ed

Dank de tips over die andere draadjes; ik merk dat ik hier ook 'parasiteer' op het draadje van een ander :D.
Die van dat crowdfunding had ik gezien, maar vanwege mijn andere al aanwezige stellen heb ik daar weinig belang bij, maar ik volg het wel! Fraai ook stroomlijners.
Mijn tijdperk is het ook niet helemaal hoor, dat geel. Ik had aanvankelijk de '60's als doel gesteld, maar inmiddels zijn er al de nodige uitspattingen naar ouder en jonger geweest. Overigens passen deze gele HK'en wel in de late '60's. Jouw rode DE-5 heeft overigens ook reclamebanen en vignetten, dus dat past er prima bij. Toen ik met bouwen begon (rond 1981 dacht ik) waren die gele Hondekoppen nog zo gewoon... inmiddels is dat ook historie, vandaar dat er nu wat meer interesse is om twee gele stellen te maken, voor de verandering. Overigens heb ik ook ooit een gele Plan Q gemaakt (het Railhobby stel, de (1)374).

Als deze stellen klaar zijn, ga ik weer verder met wat oudere Stroomlijners. Jouw vorderingen zien er goed uit (andere draadje)! Biedt weer leuke nieuwe inzichten waar ook ik weer mee verder kan!

Groets wederom
Peter

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #113 Gepost op: 19 February 2014, 16:06:11 »
Hallo Ponytail

Het blijft toch mooi om te zien hoe iedere verbouwer weer wat extra van zichzelf aanbrengt op deze
"Ouwe Beessies".
Toen ik een reactie van Peter Wijshake las dacht ik dat het draadje van hem was.
Bij nader inzien was jij degeen die hem in gang had gezet.
Ik zie dat jij ook de lima hondekop gebruikt om er een miniatuur replica van te maken.
Die Piko stellen vond ik van het begin af aan niet ogen,en omdat ik al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw
met lima stellen andere varianten bouw.
Peter Ken ik van beurzen en van zijn stukken in de railhobby.
Heb menig keer stellen aan de stichting doorreis geleend voor een bepaald thema.
De stellen die je maakt zien er goed uit hoewel geel niet mijn periode is.
Heb een keer een geel 2tje gemaakt doch na verloop van tijd is'tie vergroend.

Het plaatje is van omstreeks 1982-1983.
Ja de foto is met een flut camera'tje gemaakt en in die tijd was er nog geen digi-camera.

Dit plaatje hetzelfde stel maar dan 30 later en vergroend.
Maar alle hondekoppen in een mand ga lekker verder met bouwen want dat geeft meestal een betere
waarde aan je werkstuk.
Groet Ed van den Berg

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #114 Gepost op: 19 February 2014, 16:55:05 »
Hoi Ed,

Kijk kijk, dus jij hebt ook ooit een gele Hondekop-twee gemaakt... Grappig!
Klopt, we (lees Stichting Doorreis) hebben in het verleden met enige regelmaat een beroep op je mogen doen met je fraaie Stroomlijncollectie!

Fraai trouwens die dunne zilveren lijntjes op je (inmiddels) groene Hondekop-twee!

Groet allen
Peter

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #115 Gepost op: 19 February 2014, 17:28:16 »
Ha die Peter
Zo spreek je mekaar lange tijd niet
en dan achterelkaar.
Ja ik heb ooit een geel 2tje gemaakt volgens de RH.
Dat was in de good old for me bad,duur huis weinig geld enz enz.
Ik weet niet wat er mee gebeurd is maar ik denk dat er een Benelux van gemaakt is want het gele stel en het groene stel op de foto zijn niet identiek.
Toentertijd was ik op het op dat moment rijdende materieel ingesteld dus met vishaak en eventueel de derde
pit op de neus.
Ja en in die tijd lid van de railclub Utrecht wilde je graag wat nieuws op de open-dagen en toenter tijd
de manifestatie techniek in vrije tijd.
Hiervan eenfoto

dit was in 1983.
Maar nogmaals zelf gemaakte treinen geven toch wel een goed gevoel,
maarja niet iedereen denkt daar zo over.
Peter ga je nog naar Rail?
Ik wel ga Zaterdag even effe naar de boys van Lunetten.
Groet Ed

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #116 Gepost op: 19 February 2014, 22:15:19 »
Hallo Ponytail

Het blijft toch mooi om te zien hoe iedere verbouwer weer wat extra van zichzelf aanbrengt op deze
"Ouwe Beessies".
Toen ik een reactie van Peter Wijshake las dacht ik dat het draadje van hem was.
Bij nader inzien was jij degeen die hem in gang had gezet.

Op zich vind ik het niet zo'n probleem als anderen 'inhaken'.... maar het maakt het er niet duidelijker op.
Nu is het nog te volgen, maar later iets terugvinden.  ???
Wellicht dat de inhakers vanaf hier kunnen verwijzen naar een eigen draadje?   

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #117 Gepost op: 19 February 2014, 22:23:25 »
Hallo Ponytail

Bij deze zullen we niet meer inhaken. :(
Sorry voor het ongemak.
groet Ed

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #118 Gepost op: 19 February 2014, 23:13:01 »
Ja Ponytail het wordt er niet duidelijk op zo ;D maar goed...

Ik heb inmiddels "het bekende lima plastic bevestiging lipje onder de machinisten cabinedeuren" zoals Jamie beschreef inmiddels grijs aangezet, dan valt het inderdaad minder op. Misschien een tip die jij ook kunt gebruiken bij jouw 359?

Hoe heb jij jouw snorren erop gezet? Afpakken en kwasten (of spuiten)? Ik heb opplaktransfers van Reitsma Lochem gebruikt, die had ik nog liggen. Heel lang geleden bij Spoorcuriosa gekocht. Het nummer is wat onduidelijk; ik zou zeggen 254 (maar die laatste vier kan ook een 1 of een 7 zijn, zo onduidelijk geschreven). En om het nog duidelijker te maken, met pen is de eerste twee ook nog doorgekrast en er is een 1 van gemaakt. Oftewel  ??? Ik weet niet of Spoorcusiosa ze nog heeft (voor de liefhebbers).

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #119 Gepost op: 20 February 2014, 12:25:39 »
Hoi Ed,

Ik ben niet boos hoor!
Reacties zijn altijd welkom, uiteraard, maar het is wel duidelijker als elk ombouwproject zijn eigen draadje krijgt.
Het is mij ook al eens overkomen te reageren in een draadje en daarbij 2 projecten door elkaar haalde.  :-[
Dat geeft dan vreemde reacties.

En natuurlijk moeten "we" in onze draadjes naar elkaar verwijzen!