Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Overwegen in model  (gelezen 20091 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegen in model
« Reactie #60 Gepost op: 07 November 2013, 17:30:06 »
Dat klopt ook, althans, de knipperfrequentie werd op een gegeven moment in de jaren 90, gewijzigd. De AKI die hier in Purmerend te vinden was heeft nooit de nieuwe knippersnelheden gekend: voor dat zover was werd er een mini-AHOB neergezet.

In deze video zie je duidelijk dat de hoge knippersnelheid amper te volgen is voor de gloeilamp van het witte licht (Wat slechts een verbazingwekkend 'zwak' lampje van 15 Watt is)
http://www.youtube.com/watch?v=SeHSkrukeZQ

De elektronica heeft wel de verhouding tussen 'aan' en 'uit' in de loop der jaren wat gewijzigd: een kwik-oscillator werkt gewoon anders dan een stukje elektronica dat de aan-uit verhouding stabiel en precies op 50% kan houden.

In mijn herinnering knipperde de witte lamp langzamer dan de rode. Zou het kunnen dat dit echt zo was?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegen in model
« Reactie #61 Gepost op: 07 November 2013, 19:40:01 »
In 'De Nederlandse Modelspoorweg' van Gerard Tombroek wordt dat inderdaad wel vermeld, maar dan eigenlijk vooral voor het oermodel van de AKI.

Volgens mij staat het in 'Wie Wat Waar?' uit 1948 ook: 'Er dient te worden vermeld dat het rode licht twee maal zo snel flikkert als het witte licht, om zo voor kleurenblinden een onderscheid te bieden.'

Op deze website kun je aardige animaties zien, al meen ik uit documentatie die ingaat op het storingzoeken in AHOB en AKI-installaties, dat de witte lampen nooit om en om knipperden, maar alle 4 tegelijk: dit omdat er dan bij het witte licht ook 4 lampen branden en er dus dezelfde stroom getrokken werd als bij het inschakelen van de rode lampen.

http://marcrpieters.nl/
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 19:43:47 door Menno »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Overwegen in model
« Reactie #62 Gepost op: 07 November 2013, 20:29:31 »
Wat ik me van AKI's kan herinneren, knipperden de witte lampen wel om en om, maar niet in dezelfde richting. Als je als weggebruiker de AKI nadert zie je twee witte lampen gelijk aan en uit gaan. Maar de twee witte lampen die je dan niet ziet (omdat die de andere kant op schijnen) knipperen precies om en om met de twee witte lampen die je wel ziet.
In het donker was dat wel te zien, door het schijnsel van de lampen op de omgeving en op de grond.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegen in model
« Reactie #63 Gepost op: 08 November 2013, 08:49:38 »
Nou Menno, dan ga ik er voor mijn AKI maar van uit dat mijn herinnering klopt. Misschien hadden ze hier in Oss alleen de nieuwe AKI geinstalleerd en de oude schakeling behouden?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Overwegen in model
« Reactie #64 Gepost op: 08 November 2013, 09:05:46 »
Hallo allen

Ik ben deze topic een tijd geleden begonnen met de vraag op zoek naar een overweg in de 40er jaren.
Op een gegeven moment kwamen we uit op de OER uitvoering van de AKI's of te wel de AKLI.
Ik heb deze inmiddels door een forumlid laten plotten zoals jullie in het begin van deze topic ook kunnen zien.
Ben nu wel benieuwd of er meer hobbyisten zijn die ook misschien met de AKLI verder willen.
Ik zou het dan leuk vinden daar wat mee van te horen.
Deze dingen moeten natuurlijk nog voorzien worden van knipperende verlichting en kleuren.
Nu hebben we in de Encyclopedie inmiddels daar een schema voor gekregen maar ben benieuwd naar bouw
ervaringen, zo kunnen we dan misschien ervaringen betreffende de AKLI's delen ?
gr.
Herwim



 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Overwegen in model
« Reactie #65 Gepost op: 08 November 2013, 18:37:59 »
Ik kan er niks mee,maar dat ziet er wel goed uit  (y)
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet als t een kleurtje heeft gekregen en wat lampjes  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Overwegen in model
« Reactie #66 Gepost op: 08 November 2013, 20:12:12 »
Toch mooi spul zo een 3D printer.

Is het nou meer werk om dat te maken in Autocad oid dan het van styreen plaat te bouwen?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegen in model
« Reactie #67 Gepost op: 08 November 2013, 21:13:01 »
Dat hangt van je kundigheid af met het tekenprogramma, maar ook de kennis van je printer (wat nog wel en wat niet goed gaat)

In het geval van Mitchell zal printer-kennis wat minder meespelen, omdat de printer zeg maar een gemeenschappelijk gebruikt apparaat is met zeer hoge nauwkeurigheid. Een printer die hoogstwaarschijnlijk onbetaalbaar is voor de gemiddelde particulier.

Daarmee haal je fijnere resultaten dan met een goedkopere printer, waar je dus eerst zal moeten testen wat nog wel en wat niet gaat.

Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan computertekenen. Ik ben er ook niet goed in, dus ik blijf lekker bij m'n styreen en messing. Ík zet dus sneller een AKLI in elkaar op de 'traditionele' manier dan op de computermanier. Voor Mitchell is dat denk ik precies omgekeerd ;)