Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Petertje
Vandaag om 14:52:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 14:23:33
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
  

Auteur Topic: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem  (gelezen 7169 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2013, 15:31:38 »
Citaat
Maar goed, gelukkig hebben we de 1200´den nog

Een amerikaanse machine van Baldwin / Westinghouse  ;)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2013, 15:33:15 »
Hallo,

Nog bedankt voor de tip (y)
Nooit geweten dat Werkspoor de TEE gebouwd heeft, ook dat er maar vijf treinstellen zijn gebouwd.

Ja, de maakindustrie heeft Nederland verlaten, Fokker weg, Hoogovens is er nog wel maar verpatst aan Tata Steel. Hier in Groningen hebben we Aldel nog...maar kan niet uit door de hoge energieprijzen in Nederland. Terwijl een paar kilometer verderop, in de provincie, het gas uit de grond spuit...

Zo, genoeg gezeurd, terug naar de treintjes ;D

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2013, 15:37:18 »
Tja over de Fyra, hadden we ze inderdaad nog maar bij Werkspoor kunnen bestellen.

Ik ben in 1996 nog op het vm. Werkspoor terrein in Amsterdam geweest. Dat heette toen al Stork, en ze waren daar bezig voor een project bij ons bedrijf.
Maar er werden daar toen (in licentie) volop complete draaistellen voor de TGV gemaakt. Zo lang is dat nu ook weer niet geleden.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2013, 15:40:50 »
En Fokker is voor een deel opgegaan in Stork Aviations, maken onder andere spul voor Airbus en de JSF....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2013, 15:45:17 »
Ik heb de documentaire nog niet gezien, maar hadden ze het nog over de verplaatsing van werkgelegenheid richting Aken ten behoeve van voormalig mijnwerkers? Met Talbot was afgesproken dat ze daar een grote groep Nederlanders in dienst zouden nemen en bij mijn weten hebben ze zich daar keurig aan gehouden. Het waren de jaren dat verplaatsing van werkgelegenheid naar Limburg of Groningen beleid was. Toen de beslissing begin jaren zeventig werd genomen was de verwachting dat de geschoolde werknemers van Werkspoor moeiteloos nieuw werk zouden vinden. Dat de heftigste economische crisis sinds de jaren dertig voor de deur stond, kon niemand nog vermoeden.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #20 Gepost op: 23 September 2013, 16:10:36 »
Die verplaatsing van werkgelegenheid is niet voorbij gekomen in de uitzending.

Een amerikaanse machine van Baldwin / Westinghouse  ;)

En terecht, want Werkspoor moest je niet zelf laten ontwerpen en bouwen...
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 16:16:43 door NS8714 »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #21 Gepost op: 23 September 2013, 16:25:42 »
Ik heb de documentaire ook gezien, vondt het erg interessant, wat mij het meest opviel was dat de bonden er voor hebben gepleit om de Argentijnse order in 1 keer af te werken. En dat na de order een zwart gat ontstond. Het is maar een stuk denk ik van wat er allemaal gespeeld heeft maar was mooi om te zien de de oud werknemers zo trots waren op hun werk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #22 Gepost op: 23 September 2013, 16:54:01 »
Die verplaatsing van werkgelegenheid is niet voorbij gekomen in de uitzending.

Ah, vreemd. Het klinkt een beetje als een documentaire met veel wijsheid achteraf.  :-\
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2013, 18:58:32 »
Ik vind dat ook een beetje vreemd . Ik hoorde dat al in de jaren 80 dat Werkspoor gesloten was ivm werkgelegenheid voor de ex-mijnwerkers die bij/voor Talbot werkten , zouden gaan werken .
Verder een "leuke" reportage .

gr Jos

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #24 Gepost op: 23 September 2013, 20:19:31 »


Ja, de maakindustrie heeft Nederland verlaten, Fokker weg, Hoogovens is er nog wel maar verpatst aan Tata Steel. Hier in Groningen hebben we Aldel nog...maar kan niet uit door de hoge energieprijzen in Nederland. Terwijl een paar kilometer verderop, in de provincie, het gas uit de grond spuit...

Zo, genoeg gezeurd, terug naar de treintjes ;D

Groet, Roelof

we hebben nu een nieuwe treinenfabrikant in Nederland en dat is Artitec

 :)

Bert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #25 Gepost op: 23 September 2013, 21:04:19 »
Hallo,

Nog bedankt voor de tip (y)
Nooit geweten dat Werkspoor de TEE gebouwd heeft, ook dat er maar vijf treinstellen zijn gebouwd.<<

Groet, Roelof

Alleen de motorrijtuigen van de DE4, TEE. De midden- en stuurstandrijtuigen waren van Zwitsers komaf.
Maar idd een mooie reportage. Jammer dat zo'n bedrijf, door achteraf aanwijsbare redenen, verloren is gegaan.
Gelukkig zijn er veel door Werkspoor gebouwde materieeltypes bewaard gebleven, van 3737, rijtuigen, alle nog aanwezige Hondekoppen tot de motorPost.

Kennen jullie het boek van De Jong? "De locomotieven van Werkspoor" Hoewel niet geheel foutloos, geeft het wel een mooi beeld van Werkspoors treinen.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 21:07:56 door sneek. Reden: foto toegevoegd »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #26 Gepost op: 23 September 2013, 21:42:26 »
Nou, ik heb het inmiddels ook gezien. Mooie plaatjes, echte mensen, maar er wordt een hoop aan elkaar geknoopt dat toch weinig met elkaar heeft te maken. Gezien hoe weinig jaartallen er worden genoemd? Dat hele Argentijnse gebeuren speelde in de jaren vijftig. Kennelijk voelde NS zich toch niet zo verwaarloosd, want Werkspoor mocht in de jaren zestig gewoon verder met mat '64. NS heeft nooit alleen bij Werkspoor of alleen bij Nederlandse fabrieken besteld. De beslissing in 1971 had echt niks met 'verwaarlozing' in de jaren vijftig te maken. Ook niks met een diensteneconomie trouwens. Dat woord kende niemand nog en de industrie was nog lang niet opgegeven, getuige het RSV-gebeuren in de jaren zeventig. Het was pas die ervaring die de Nederlandse overheid huiverig heeft gemaakt voor industriepolitiek, maar dat was dus tien jaar later.

Het schijnt overigens dat de archieven van na 1952 nog niet voorhanden zijn als ze nog bestaan tenminste. Moet ergens bij Wartsila zijn.  ???
Dan ben je afhankelijk van het menselijk geheugen en de onntkoombare neiging van mensen om achteraf een verhaal te construeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #27 Gepost op: 24 September 2013, 10:46:20 »
Welke archieven bedoel je? Want Wartsila heeft alleen het SWD (Stork Wertkspoor Diesel) deel van Werkspoor volgens mij want SWD heeft o.a. voor de Sik de motoren gebouwd, diesels wel te verstaan.
Als ik het goed heb zijn dat de Ricardo motoren (type R150 ?)
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 10:49:21 door De Stoker »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #28 Gepost op: 24 September 2013, 13:35:19 »
Lagen de andere archieven niet bij het uit Werkspoor voortgekomen Alpha Engineering?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4615
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #29 Gepost op: 24 September 2013, 16:18:27 »
Die verplaatsing van werkgelegenheid is niet voorbij gekomen in de uitzending.

En terecht, want Werkspoor moest je niet zelf laten ontwerpen en bouwen...

Nou, volgens mij heeft Werkspoor die dingen niet ontworpen, maar wel (in licentie) grotendeels gebouwd, dus de 1200'en zijn in die zin echt wel Nederlands.