Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 16:52:08
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 16:50:28
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 16:44:26
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:43:01
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:31:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 16:30:19
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
  

Auteur Topic: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem  (gelezen 7184 keer)

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Gepost op: 19 September 2013, 17:23:53 »
Zat alvast in de tv -gids van volgende week te bladeren en mijn oog viel op de aflevering van Andere Tijden a.s. zondag 22 september. Deze gaat over de opkomst en ondergang van de nederlandse treinbouw. Zie ook hun site: http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden.html

Gr, Marc

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2013, 19:24:19 »
Andere tijden is het enigste programma wat ik altijd (probeer) te kijken.

Maar goede tip (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2013, 20:03:34 »
Vanavond om 21.20 uur op Nederland 2.

Voor meer info: http://www.tvgids.nl/programma/15159193/Andere_Tijden/

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 20:05:17 door Sikkeman »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2013, 07:36:10 »
Dat was een fraaie documentaire!  (y) (y)

Voor het die het niet gezien hebben en beschikking hebben over Uitzending gemist: een aanrader!
 
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7605
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2013, 08:12:35 »
Zeker fraai! En een voor mij volstrekt nieuw perspectief op de Argentijnse order: 'Werkspoor heeft zich volgevreten aan de Argentijnse order en heeft daardoor de relatie met NS verwaarloosd'.

De waarheid is natuurlijk veel complexer. Een bedrijf dat zo afhankelijk is van het nationale railvervoer is zeer gevoelig voor schommelingen in vraag. Elk land in west europa had zijn eigen spoorwegindustrie om te beschermen en veel daarvan was natuurlijk verouderd. Zonder de tweede wereldoorlog was de fabriek wellicht eind jaren vijftig al opgedoekt geweest. Wie zal het zeggen?

Maar terug naar onze tijden: een mooi document!  (y)

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2013, 08:26:20 »
Bijzonder genoten van deze uitzending.
Idd die argentijnse order (oorzaak en gevolg)had ik even gemist. Maar evengoed staan/stonden onze achtereenvolgende regeringen niet vooraan bij het behouden van onze kernindustrieen. ( Fokker, Tata steel, NDSM, etc etc)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2013, 08:56:14 »
De waarheid is natuurlijk veel complexer. Een bedrijf dat zo afhankelijk is van het nationale railvervoer is zeer gevoelig voor schommelingen in vraag.

Dat is ook zo Paul, maar NS heeft in die jaren toch genoeg materieel besteld. Als dat allemaal bij Werkspoor geplaatst zou zijn:

Plan V nrs. 841-965
SGM
ICM-0 met doorontwikkeling naar vervolgseries ICM en ICR
DH-1 en 2
1600

en dat in een periode van 10 jaar.

Helaas is het anders gelopen en is het te hopen dat onze diensteneconomie binnen afzienbare tijd toch ook weer uit het slob getrokken kan worden.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7605
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2013, 09:21:45 »
En het is niet alleen het industriebeleid geweest dat Werkspoor de das om heeft gedaan. Wat dacht je van het 'autovolgend' mobiliteitsbeleid dat tot diep in de jaren zeventig dominant is geweest. Werkspoor heeft ook heel veel trams gebouwd. Stel je voor dat de interregionale tramnetwerken, de NZH voorop, niet opgedoekt waren, maar gemoderniseerd en geintensiveerd. Dat had nogal wat uitgemaakt voor de vraag.

Overigens is het voor een groot land als Duitsland met een enorme binnenlandse vraag veel eenvoudiger om de maakindustrie vast te houden dan in Nederland, maar dat terzijde...

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2013, 09:53:40 »
Als dat allemaal bij Werkspoor geplaatst zou zijn:

Als, als, als...

Mooie, docu in elk geval. Je voelt de trots van de oud-werknemers. Zeker bij de stewardess van de TEE (met de fraaie uitspraak van ´restaurant´...  :) ). En wat Oudendal zegt, ze hadden er vermoedelijk beter aan gedaan de Argentijnse order te spreiden om zo ook andere klanten te kunnen binnen halen. Dat had geen enkel probleem moeten zijn als Werkspoor inderdaad de grootste rijtuigfabriek van Europa was.

Maar goed, gelukkig hebben we de 1200´den nog  ;D

Eelco

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2013, 10:05:26 »
@ Paul de Goede

Paul, ik begreep van een Duitse hobbyvriend dat Bombardier inmiddels ook de fabriek van Talbot te Aken gesloten heeft. Ook bij onze Oosterburen worden derhalve saneringen doorgevoerd. Maar het blijft jammer dat stapsgewijs de maakindustrie uit ons land wegvloeit.

Rob

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2013, 10:22:11 »
Ik vond het ook interessant om te zien, zeker met de beelden van toen erbij. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder een bruine 1200 (met blauwe rijtuigen aan de haak) door het beeld heb zien rijden. Voor een liefhebber van het 'pre-vishaak'-tijdperk van de spoorwegen in Nederland in het algemeen en de 1200'n in het bijzonder prachtig om te zien!

Terecht dat men het ook had over kennis en kunde bij het personeel van Werkspoor. Gelukkig zijn de Beelen de revue maar niet gepasseerd...(iedereen maakt wel eens een fout, hè, we zijn net mensen allemaal...).

Het mooiste beeld hadden ze in mijn ogen bewaard voor het laatst waar de 1251 naast de stilstaande ('uitgerangeerde') Fyra-treinstellen wordt gerangeerd. Prachtig beeld, maar wel met een trieste bijsmaak...

Groet,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2013, 10:24:36 »
Ach, als we over de foutjes van Werkspoor gaan beginnen, dan zijn de 2600´den nog maar het topje van de ijsberg hoor...  ;)

Grappig dat Oudendal zo misprijzend over de ontwerpsters van de TEE spreekt  ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2013, 10:24:59 »
Prachtige documentaire over Werkspoor. Maar er waren meerdere fabrikanten zoals Allan. Heeft niets met werkspoor te maken. Maar het had wellicht leuk geweest dit ook te vermelden in de documentaire. Echter heb ik alleen maar lof over deze docu. Tja over de Fyra, hadden we ze inderdaad nog maar bij Werkspoor kunnen bestellen. (Mijmer) Geen garantie voor succes. Ervaring hadden ze wel, dus minder kans op fouten.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 10:28:44 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2013, 10:32:04 »
Tsja, maar Allan en Beijnes gingen reeds eerder over de kop. En Werkspoor was uiteraard de grootste.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2013, 15:14:26 »
Plan V nrs. 841-965
SGM
ICM-0 met doorontwikkeling naar vervolgseries ICM en ICR
DH-1 en 2
1600
en dat in een periode van 10 jaar.

De 1600 en DH-1 / DH-2 waren 'toonbank' spul dat met wat aanpassingen voor NS geschikt is gemaakt, daar had Werkspoor nooit tegenop kunnen bieden. En beiden waren in een tijd dat juist iedere cent telde.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden