Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko  (gelezen 3409 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #15 Gepost op: 19 September 2013, 20:03:12 »
Ik heb 2x een br57 van roco. Dezen lopen heel mooi over de grote Piko meegebogen wissels. Met een trein erachter loopt altijd de lok voorop, maar rangerend met een losse lok rijden ze ook wel eens tender-voor over de wissels. Gaat altijd goed!
Feit is wel dat er een heel lang puntstuk in die wissels zit en een vrij "slap" stel tongen, die verbogen kunne zijn. Tussen draaipunt van de tong en de wisslsteller is het geheel vrij slap en een zware lok die een keer hard over het wissel knalt, kan de tongen beschadigen/verbuigen.
Goed checken dus...
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #16 Gepost op: 19 September 2013, 20:29:19 »
Hoi Remko.

En zo als Karst schreef: de wielen iets dichter op elkaar zetten?
Of te wel de afstand tussen de flenzen wat kleiner waardoor, zo als Karst schreef, de contra rails echt z,n werk kan doen?
Heb nog wel meer opties om te proberen maar ik denk zelf dat je Karst z.n optie eens moet proberen en anders kijken of je de wissel kunt omruilen voor een andere.

mvg Richard

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2013, 21:59:17 »
Heren,
vanavond aan het testen geweest.
Het gaat om onderstaande bocht naar rechts. Dus van R4 => R3.


De tender wordt naar links geduwd door zijn gewicht en "snelheid".
Het linker wiel zit tegen de linker rail/tong.
Het rechterwiel lijkt tegen de rechter tong te lopen.
Tevens zit er midden in de rode cirkel een aardig stapje in de tong.
Gevolg is dat het rechterwiel tegen de tong of zelfs aan de linkerkant van de tong komt, waardoor deze dus rechtdoor gaat en het linkervoorwiel naar boven gedrukt wordt uit de rail.
Wat heb ik gedaan?
Ik heb het stapje een beetje weggevijld en het rechter tongetje een beetje naar binnen gedrukt, zodat het rechterwiel aan de rechterzijde komt.
Dit ging niet echt makkelijk, maar blijkbaar genoeg.
De BR57 heeft diverse rondjes gereden zonder te ontsporen. (y)

Vraag is of ik dit zo laat, want ik heb boven deze wissel een berg bedacht.
Ik zal er nog wel bij kunnen, maar regelmatig ontsporen of vervangen op die plek zal niet fijn zijn.
Ik ga beginnen met draden solderen en de rails te verlijmen.
Daarna nog maar eens wat proefrondjes om te bepalen of de oplossing ook werkelijk een oplossing is.

Ik dank jullie voor jullie hulp, want zonder deze tips was ik niet zo ver geweest.




Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #18 Gepost op: 20 September 2013, 12:40:11 »
Hallo Remko,

Door Conrad inderdaad op het verkeerde spoor gezet >:(
Dank voor het corrigeren (y)
Je schreef dat je twee wissel had, zou de betere dan maar in je toekomstige tunnel bouwen.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2013, 12:49:34 »
Ik heb de afstand tussen de flenzen gecontroleerd.
Ze zijn allemaal 14,3 mm Dus dat lijkt me goed.
Helaas, is niet goed genoeg. Deze maat moet tegenwoordig minimaal 14,4 mm zijn.
Zie NEM310
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #20 Gepost op: 20 September 2013, 14:05:19 »
Om eerlijk te zeggen ben ik juist van Piko rails en wissels helemaal afgestapt. Ik had moeite met vele zaken en besloten om ze van de hand te doen.  Ik had ze erg weinig gebruikt maar dat had een andere reden. Heb nu Roco en ben daar zeer tevreden mee.  Maar daar in tegen heb ik nog wel een paar Piko locs en die zijn heel goed.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2013, 20:37:21 »
@Roelof
Tja, ik kan de betere  wissel in de tunnel bouwen of vervangen door een gewone wissel,
maar daar worden de (opstel) sporen een rail korter van.

@Klaas
Dit is nieuw voor mij, maar je hebt gelijk.
Ik ben een beginneling en heb nog nooit een loc uit elkaar gehad of iets dergelijks.
Kan ik de wielen "gewoon" 0,1-0,2 mm uit elkaar drukken of moet er eerst iets los of zo?

@Wim
Het probleem is dat ik ondertussen aardig wat meer Piko A rails heb dan dat er nu op tafel ligt.
Dus overstappen gaat aardig wat geld kosten.
Ik vind dit een prachtige hobby, maar een wissel of loc moet wel doen wat ik ervan mag verwachten.
Dus als het echt niet werkt ben ik er gauw klaar mee.

Gr. Remko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2013, 23:55:04 »
Kan ik de wielen "gewoon" 0,1-0,2 mm uit elkaar drukken of moet er eerst iets los of zo?
Dat hangt er een beetje vanaf hoe strak de wielen op de as zitten. Vaak kun je inderdaad de wielen met de hand een stukje opschuiven. Zelf gebruik ik daar een wielenpers voor, dan heb je een betere beheersing over wat er gebeurt.

Overigens denk ik dat het grootste probleem is dat er te weinig ruimte zit tussen de afliggende tong en de doorgaande staaf. Die ruimte moet volgens een ander NEM-blad minstens 1,5 mm zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2013, 08:31:43 »
Ok, bedankt.
Ook deze ruimte zal ik eens kontroleren.