Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko  (gelezen 3647 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Gepost op: 18 September 2013, 21:49:39 »
Hoi allemaal,

net een nieuw baantje aan het opbouwen van Piko-A rails
Probleem is dat de tender van mijn BR57 continu ontspoort in de bochtwissel.

Het gaat om R3/R4 bochtwissel 55228 van Piko.
Wanneer ik van de buitenbocht naar de binnenbocht wil (rechtsom) gaat de loc de juiste route, maar wil de tender rechtdoor.
Het lijkt alsof het linkervoorwiel van de tender iets omhoog komt.

Oorzaak is mij niet duidelijk.
Als ik met de hand de loc + tender vooruit duw volgt hij (meestal) de juiste weg.
De wielafstand tussen de flenzen lijkt me goed (14,3 mm)

Wie weet de oorzaak of heeft er tips?

Alvast bedankt,

Remko

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2013, 22:46:59 »
ik vermoed dat het wat te maken heeft met t feit dat de wielen van die roco-tenders nogal de neiging hebben naar 1 kant te schuiven omdat er tandwielen met schuine vertanding op zitten. K heb hier een loc rijden met een oude br17-tender van roco en die is ook knap kritisch op dat soort dingen. Om dat goed te verhelpen zou je eigenlijk een hoop tandwielen moeten gaan vervangen maar ja, ik had daar geen zin in...

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2013, 22:51:23 »
Floris,
dat zou niet zo mooi zijn, want dat is niet zo even te verhelpen.
Ik zal er eens naar kijken.:(

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2013, 23:01:53 »
De enige min of meer makkelijke oplossing die ik zo weet (als het hieraan ligt, maar dat is zo op afstand lastig te bepalen hoor, er kan een hoop meer mis zijn) is proberen of het helpt de zijdelingse speling van de assen te verminderen, maar dan niet zoveel dat ie niet door bochten wil. Kwestie van experimenteren.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2013, 08:17:35 »
Na jullie berichtjes nog even zitten kijken.
Ik had twee wissels tegelijk gekocht.
De andere wissel geeft geen probleem.
Ook niet op deze plek.

Het lijkt dus toch in de wissel zelf te zitten.
Ik heb ze naast elkaar gelegd, maar zie niet echt een verschil.
 ???

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2013, 08:24:09 »
Nou, pak je schuifmaat maar en ga van de beide wissels de kritische zaken opmeten. Tussenafstand binnenzijde railstaven, ruimte tpv de strijkregels, puntstuk en let op de toestand van de wisseltongen ( sluiten die wel ten allen tijde netjes aan aan de naastliggende rail, vervorming losse railstaven, omhoog staan uiteinde enz). Zodra je verschil meet of ziet heb je een mogelijke oorzaak te pakken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2013, 09:35:14 »
Hoi Remko.

Ik las in je andere topic dat je loc ontspoord in een piko bochtwissel.
Ik heb zelf ook piko rails en moest ook 2 bochtwissels hebben.
Mijn plaatselijke treinen boer rade mij af om die van piko te nemen.
Omdat bij de piko bochtwissels het begin van de wissel tongen wat af geschuind zijn (bovenaan het begin) wil het nog wel eens gebeuren bij deze wissels dat de trein wielen wat opgetild worden (of de wisseltong naar onder drukken) en dan gewoon over de wisseltong heen lopen.
Misschien moet je daar een naar kijken..
Het gaat dan met name om de wissel tong van de buiten spoorstaaf.

mvg Richard

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2013, 10:54:01 »
Richard,
bedankt voor de tip.
Aan het begin van de tong zit wel een overgangetje.
Als ik niets anders kan vinden kan ik hier de vijl wel eens opzetten.
Dit werkt namelijk tich niet.

Ik ben dus niet de enige, die er last van heeft.
Hoe heb jij het opgelost?
Heb je een alternatief voor de bocht of ben je geheel over gestapt op een ander railtype?

Groeten Remko

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2013, 11:24:35 »
Hallo Remko,

Ten eerste, bochtwissels zijn altijd lastig in combinatie met sleeptender locomotieven.
In een proefbaantje met Flm. bochtwissels ging zelfs het Flm. Spul wel eens de mist in met wisselen van buitenbocht,binnenbocht.
Ik heb jouw wissel even opgezocht bij Conrad. De radius van deze wissel is 384mm, vrij krap dus.
Nou weet ik van mede-forumgenoten dat niet alle Roco locs door deze boogstralen willen rijden.
Weet niet of je nog meer stoomlocs in je collectie hebt, anders even testen.
Wel typisch natuurlijk dat de andere wissel geen problemen geeft :-\

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2013, 12:26:08 »
Jij maakt dus geen gebruik meer van bochtwissels??

Probleem is dat op zo'n klein baantje, als ik heb, een bochtwissel veel in ruimte scheelt.
Als ik de oorzaak niet vind/weg kan nemen ga ik hem vervangen door een normale wissel aan het begin van de bovenste sporen. Deze zijn wel redelijk lang dus dat moet kunnen.
Blijft raar dat de andere wissel rechtsonder  geen problemen geeft.
Ik zal vanavond de engelse wissel ook eens goed testen.
Fingers crossed dat dit geen problemen geeft.
Tevens kan ik de bochtwissel wel gebruiken om van 2 naar 1 spoor te komen.

gr. Remko

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2013, 14:17:48 »
Hoi Remko.

Ik ben niet over gestapt op andere rails heb gewoon alle wissels van piko (normale en engelse wissels)
Ze bevallen mij goed.
Ik heb alleen voor de bochtwissels een ander merk genomen (roco)
En dat gaat verder goed.
Als ik het zo lees heb jij dus de krappe bochtwissels en dat kan, net wat Roelof ook aangeeft, het probleem zijn.
Ik weet dat piko dus 2 soorten bochtwissels heeft. de 55222 55223 bochtwissel li/ re met radius 422,88mm   
maar ze hebben ook 55227 55228 bochtwissel li/re met radius 483,75
Deze zou je anders ook kunnen proberen.
Maar nogmaals ik heb voor de bochtwissels dus voor een ander merk gekozen.


mvg Richard

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2013, 14:28:32 »
Heren,

het probleem heb ik juist bij de 55228 (R3/R4) bochtwissel.
Deze heeft een R3=483 mm.
Ik zie dat bij Conrad R=384 staat, maar dat is volgens mij niet juist.
Ik heb de 55222/55223 ook, maar bewust niet toegepast.
Ik geloof niet dat de krapte van de bocht het probleem is.
Ik ben bang dat het iets met de wisseltong of puntstuk te maken heeft.

Heeft de Roco bochtwissel dezelfde geometrie/hoogte?

gr. Remko

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #12 Gepost op: 19 September 2013, 14:40:32 »
Deze wissel heeft een heel lang puntstuk. En daardoor een een behoorlijk lange opening. De contrarail moet hier dus echt zijn werk doen. Kijk eens met een schuifmaat wat de binnenmaat van je wielen zijn. Misschien iets dichter op elkaar zetten ??

Grtzz,

Karst

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #13 Gepost op: 19 September 2013, 14:56:47 »
Hoi Remko.

Roco heeft een andere radius als de piko.
Als jij dus de piko 55228 hebt zou ik bij roco de r5/6 nemen. Deze zitten op 542.8mm en is code 83.
Je zal iets hoogte verschil krijgen maar dat kun je weer op vangen met verloop rail asjes.
Let wel het verschil zit alleen in de railstaaf zelf onderling en niet in de totale hoogte van de rails (rail+bielzenmat)
De totale hoogte van rail+bielzen is gelijk bij beide soorten.
Ik gebruik namenlijk ook roco line flexrail vandaar dat ik dat weet(en nou spreek ik alleen voor mezelf)
Het kan dus ook best zijn dat als je het probleem wissel omruilt voor een zelfde dat die wel goed is.
Ik heb laatst nog een 3-weg wissel van piko gekocht maar deze moest ik dus ook zelf even op het juiste spoor helpen. (beetje aanpassen dus)
Ik moest bij deze de wissel tongen even een klein beetje bij/ver buigen en nu werkt hij zo als het hoort.
Wat ik meestal doe bij wissels die problemen geven is het volgende:
Ik ga er zo bij staan/zitten dat ik met m,n ogen op hoogte van spoor en loc wielen ben en dan laat ik de loc  heel langzaam over de wissel rijden en meestal zie je dan wel waar de trein ontspoort en dat stukje bekijk ik dan goed en vergelijk het evt met een zelfde wissel waar het wel goed gaat.
Indien nodig pas ik het wat aan, en als ik het probleem niet kan ontdekken ga ik er gewoon mee terug naar de winkel en ruil de wissel om.

mvg Richard

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
« Reactie #14 Gepost op: 19 September 2013, 18:41:39 »
@Karst
Ik heb de afstand tussen de flenzen gecontroleerd.
Ze zijn allemaal 14,3 mm Dus dat lijkt me goed.

@Richard
Als ik een bochtwissel wil gebruiken is de Roco wissel dus ook een optie.
Ik heb de loc + tender ook langzaam langs zien rijden van dichtbij,
maar het probleem is me niet geheel duidelijk geworden.