Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf gebogen brug maken door 741230
Vandaag om 13:45:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:44:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 13:29:59
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
  

Auteur Topic: Roots van de Serie 2200 / 2300  (gelezen 14349 keer)

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2007, 00:20:45 »
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.

Het ligt een klein beetje anders; de dieselmotor van de 2200 is inderdaad afgeleid van een 12-cilindermotor. De vier cilinders zijn echter niet vanwege kosten weggelaten, maar vanwege ruimtegebrek. De loc zou anders simpelweg te groot en te zwaar worden, gezien de asdrukken had het dan wellicht een zesasser moeten worden. Het zijn overigens geen V-motoren, maar motoren met cilinders in lijn.
In het begin schijnt men wat problemen gehad te hebben met de motoren, de krukassen bleken wat zwak en braken nogal eens. De Franse motoren in de 2301-2340 waren naar verluidt in het geheel van wat slechtere kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 01:01:14 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2007, 01:53:48 »
Will Davis een mailtje gestuurd, met de vraag of hij misschien meer info in huis heeft over de roots van de 2200.

W'll wait and see!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2007, 04:54:49 »
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 04:58:57 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2007, 11:54:16 »
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2007, 13:16:25 »
Da's al langer bekend, zoek maar eens een foto van een GE U30B.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2007, 13:25:40 »
You know, I'm a little Greeny about USA trains  ;D

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #21 Gepost op: 22 July 2007, 13:51:58 »
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg


De loks waren gebouwt voor een mijnbouw bedrijf, Société Métallurgique du Normandië (SMN). Ze waren daar in dienst van 1958 tot 1989 de loks 902 en 906 gingen datzelfde jaar nog naar de Citev (Museumlijn). In 1998 kreeg de 902 een rivisie en is weer rijvaardig, de 906 staat niet rijvaardig opgesteld op St. Jean du Gard.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(leuk topic)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #22 Gepost op: 22 July 2007, 17:10:18 »
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

Dat is op zich niet zo bijzonder. De draaistellen zijn een standaardtype van de American Association of Railroads, type B. Locomotieffabrieken maakten meestal niet alles zelf en betrokken hun onderdelen van allerlei toeleveranciers. Als je tijdschriften uit de jaren '50 leest, zie je advertenties van leveranciers van draaistellen, rollagers, assen, wielen, remsystemen, etc.
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Er is na de oorlog zeer veel US spoorwegtechniek in NL geintroduceerd. Seinpalen, overwegbomen, 2200, 1200, NX-beveiliging, etc. Waarschijnlijk allemaal een gevolg van compensatie-orders voor de Marshall-hulp.


Groeten, Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 17:52:59 door Peter Korsten. Reden: Citaat naar bovenkant bericht verplaatst. »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #23 Gepost op: 22 July 2007, 19:14:36 »
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Kan zijn, is ook een standaard type. Er was pas een 1200 draadje met daarin zulke info. Die draaistellen zijn dus wel in de US gegoten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2007, 11:17:11 »
Gisteren nog even gekeken in Op de Rails van 1955 en enkele andere boekjes. Niets gevonden over de oorsprong van de draaistellen. Veel boekjes (ook Van Gestel) schrijven informatie van elkaar over.
Wellicht kan een blad als Nieuw Spoor uit 1955 of een ander technisch blad uit die tijd helderheid verschaffen.
De draaistellen van de 1200 waren inderdaad van GSC, die als onderaannemer van Baldwin werkte.

Groeten, Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2007, 18:46:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2007, 20:40:33 »
Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

De frames van de draaistellen van de 2200 zijn niet gegoten, maar gewoon gelast uit plaat en profielen. Alleen de bovenwiegbalk met draaikom is gegoten.

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #26 Gepost op: 28 July 2007, 20:00:02 »
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:



[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen

Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?
Althans ik heb ooit een groene SNCF-loc gekocht die door Fleischmann ook is ver-22-honderd.


Shot at 2007-07-28

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #27 Gepost op: 28 July 2007, 22:32:10 »
Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?

Ja, maar die haalt het in de verste verte niet... Gelukkig is er al jaren een prima Stewart Hobbies (nu onder Bowser) model te krijgen.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #28 Gepost op: 10 August 2007, 02:16:25 »
Bericht uit de USA!

Het volgende mailtje kreeg ik van Matt:

Hello again. I spoke to my step-father about the 2200 series. He said those engines are very common out in the Netherlands. He told me he would look up some of his train information cds to see what he has on them. I also talked to him about a man named steve palmano. He is very fluent in information when it comes to locomotives outside of the U.S, so my step-father or I will try to contact him and see if he knows more than we do. My step-father should be sending out an email to you hopefully within a week. Cheers!

                                                                 -Matt

Wordt vervolgd  ;)

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2007, 12:05:16 »
...

Hier wat  info over die motoren.

...

Op de tweede pagina staat onderaan een zwart-wit foto van slechte kwaliteit die gaat over een export locomotief naar Argentinië. Qua contouren lijkt dit er ook wel aardig op.

Op deze site staat zo'n soort locomotief volgens mij op de tweede en/of derde foto.

Groeten, Marnix

PS. Interessant om dit te volgen.