Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:00:55
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:29:38
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 14:48:48
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 14:16:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:06:09
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Chris
Vandaag om 13:54:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:47:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door SvenW
Vandaag om 08:43:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
  

Auteur Topic: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930  (gelezen 29291 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2160
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #30 Gepost op: 07 October 2013, 14:13:30 »
 (y) , en nog zo'n smiley met een openvallende mond, maar die hebben we hier niet. Wat moet ik er meer van zeggen?

Gerard

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #31 Gepost op: 07 October 2013, 19:51:31 »
Heel mooi!

maak je het ook nog zoals hier in de volgende link?
http://members.tele2.nl/peterdillen/perspectief.htm

Dit soort kunstwerkjes mag ik graag zien.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #32 Gepost op: 07 October 2013, 20:27:53 »
Heren! Bedankt voor alle bloemen... Tjalling heeft gelijk als hij zegt dat het wel een behoorlijk project is...
Voordeel is weinig natuur, bomen, gras, geen heuvels etc... Nadeel: veel gebouwen, ramen, deuren, baksteentjes, figuren, machines en voertuigen...mega veel details... Vooral ook de brug zelf wordt lastig want een zoektocht naar een geschikt bouwpakket heeft nog geen 100% geschikte kandidaat opgeleverd. Voordeel van H0 is dat je erg veel zaken kunt kopen en niet alles zelf hoef te bouwen.. Als ik het ga maken wil ik sowieso veel kant en klaar spul en bouwdozen gebruiken die dan gesupert worden... lekker knutselen. Veel zal toch ook zelf ontworpen en gebouwd moeten worden... Auhagen biedt interessante paketten om zelf fabrieken/industrie samen te stellen...

Ik heb hier nog een Holland Scale pakhuis liggen wat mooi als proefobject kan dienen om eens wat technieken uit te proberen. Ik heb dat bouwpakket ooit in 1992 (dacht ik) gewonnen als tweede prijs in een diorama wedstrijd in Veenendaal.. Zolang is het ook zo ongeveer geleden dat ik echt iets gemaakt heb... theoretisch ben ik wel redelijk op de hoogte van de laatste stand van zaken in de modelbouw maar echt veel gebouwd heb ik dus niet..
En die SU tekeningen zijn leuk maar das nog wat anders dan het geheel ook echt bouwen....

@ Jeroen: ik zit wel te denken aan het gebruik van verlopende schaal maar ik ga sowieso geen gebouwen in perspectief maken... Heel mooi maar gaat me iets te ver....
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #33 Gepost op: 07 October 2013, 21:03:48 »
Arnoud, als je half zo goed bouwt als je tekent, zou ik als ik jou was gewoon voor zelfbouw gaan en die Hollandscale meuk links laten liggen
Met wat styreen muurtplaatjes en stripjes kom jij al een heel eind denk ik zo
gebouwtjes maken is net 3D tekenen, wat je ogen zien je handen om laten zetten, en in 2D ben je daar al hele bedreven in
En als je de smaak te pakken hebt zal je zien hoe snel dat bouwen wel niet gaat
EN hoezo is natuur een voordeel als het er niet is ?? als er iets snel bouwt is het wel natuur :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #34 Gepost op: 07 October 2013, 21:38:02 »
Marty, je hebt goede punten....
De HollandScale meuk pakhuis wilde ik juist gebruiken om te oefenen met het schilderen van (plastic) hout en baksteen...... Maar zelfbouw met styreen moet waarschijnlijk wel lukken... maar complete zelfbouw schrikt me wel een beetje af.... vooral omdat het in mijn beleving zeeen van tijd opslokt..

Waarschijnlijk heb je ook gelijk dat natuur veel sneller gemaakt is...  Geen tijd-voordelen dus op de landelijke versie.... ;D
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #35 Gepost op: 08 October 2013, 18:48:38 »
klinkt erg goed Arnoud, de jaren 30 bedrijvigheid is erg interessant, opkomtst van de vrachtauto het einde van de trams etc.

Veel ontwerp plezier.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #36 Gepost op: 08 October 2013, 19:24:20 »
Ik denk dat we hem beter bouwplezier toe kunnen wensen. ;D
Misschien dat het dan een keer af komt  ;D

Groet,
Tjalling
« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 20:42:26 door Tjalling. Reden: r = e »
modulebaan.nl

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #37 Gepost op: 08 October 2013, 20:24:05 »
Ik durf te stellen, en ik weet zeker dat er een paar gekende mensen het me eens zijn , dat als je een beetje discipline hebt, je er lol in hebt, en bepaalde technieken snel onder de knie, dat je buiten de kleinste details om je in 2 maanden zo'n bak ik elkaar reutelt als je er elke dag een uurtje of tijs aan besteed. eg woar :)
Waarom het bij andere zo lang duurt is vaak omdat ze te lang nadenken hoe ze iets gaan doen ipv gewoon te beginnen en zie wel hoe het gaat..... of geen tijd en zin hebben, dat kan natuurlijk ook  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #38 Gepost op: 08 October 2013, 21:07:29 »
Yep  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12276
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #39 Gepost op: 09 October 2013, 20:43:03 »
Die tekeningen beloven in elk geval iets fraais  (y)
Dus zoals men ook altijd tegen mij roept,niet prakiseren maar gewoon beginnen,en dan zie je vanzelf wel waar "t schip" strand  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #40 Gepost op: 10 October 2013, 00:11:33 »
Heren bedankt voor de reakties.
Marty, bedankt voor je positieve input! Mijn probleem is juist een beetje dat ik blijf denken, blijf ontwerpen. Het kan altijd mooier en beter, bang dat ik later een mooier voorbeeld tegenkom om na te bouwen. Ik vind het ook lastig iets af te maken... het moet me blijven boeien. Ook dit project gaat veel tijd kosten, toch wel lang duren. De andere kant is dat dit plan al jaaren in mn hoofd zit en het blijft steeds terugkomen, ik blijf er aan tekenen etc... Ik wilde het eigenlijk in een grote schaal maken (1:43,5) maar dat wordt toch wel groot... anyway, het zou zonde zijn als ik  er uiteindelijk helemaal niets mee doe.

Dusss... Ik geloof dat ik heb besloten te gaan bouwen..  (y) te beginnen met de brug en het verhoogde spoor door de stad. Want wat ik nog verzin of verander aan het ontwerp, de brug is een vast gegeven, die moet er komen...
Bovendien is de brug het middelpunt, snijd het tafereel letterlijk doormidden.

Maar voordat ik kan bouwen moet ik toch nog besluiten hoe een en ander er uit gaat zien en ik wil ook een tekening maken voor de maten. Zo maar in het wilde weg bouwen wil ik niet...

Wat voorbeelden, geplukt uit de archieven van Amsterdam en Rotterdam (die tegenwoordig hun foto's beeldschermvullend aanbieden... hele avonden heb ik gevuld met zoeken in die schatkamers, is echt de moeite waard)
Ik wil geen bestaande situatie geheel na maken maar een combinatie van mooie voorbeelden.












Dit plaatje heb ik bewust gespiegeld. Zo zou grotendeels de linkerzijde van de brug met omliggende bebouwing er op de module uit kunnen zien.... Rotterdam, brug over de Schie.


Dezelfde brug gemoderniseerd in de vroege jaren '30.... Kibri maakt onderstaande kit. Met twee of vier van die kits zou zo'n brug te maken zijn. Ik vind de boogbrug ook mooi maar dan wacht mij zelfbouw... En zo'n brug met al die onderdelen en klinknagels enzo... daar zie ik wel tegenop...


KIBRI 39701
« Laatst bewerkt op: 10 October 2013, 00:23:38 door decauville_nl »
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #41 Gepost op: 10 October 2013, 00:17:52 »
Yep  ;D

Idem Yep :D

En... gewoon beginnen.  ( met die Kibri brug bijvoorbeeld ;) Ik zou hem er gewoon inprakken. Komt voldoende 'lookalike' over (y) )


Grtzz & bouw ze :P

Karst

[Edit]

Molen:



[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 10 October 2013, 00:22:37 door Karst Drenth »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #42 Gepost op: 10 October 2013, 20:34:46 »
Je kunt ook 2 kibribruggen bashen.
Dus de extra vakken uit de 2e brug halen en verwerken in nummer een. Moet zonder veel gedoe kunnen, met behoud van klinknagels.
Want die klinknagels maken die brug nou juist mooi, zowel in hert groot als in het klein.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #43 Gepost op: 10 October 2013, 21:19:46 »
Ja precies dat is de bedoeling. Dus vier voor twee enkelsporige bruggen naast elkaar of twee voor een brede dubbelsporige...
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #44 Gepost op: 11 October 2013, 03:00:57 »
Ha Karst,

De molen is zeker mooi maar een stadsmolen is erg hoog en gemaakt van baksteen. Ik zat te denken aan de molen "De Kat" van Faller als basis en dan zelf de rest maken....
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0