Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Advies nodig bij inrichting kamer  (gelezen 3045 keer)

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Advies nodig bij inrichting kamer
« Gepost op: 16 September 2013, 21:36:56 »
Hallo allemaal,

Zoals in een eerder topic gemeld ben ik weer startende hobbyist, ik heb hier inmiddels een ruimte voor tot mijn beschikking maar zit te twijfelen over de indeling.

Deze ruimte heb ik beschikbaar maar gezien het aanwezige materiaal en budget heb ik niet voldoende om het ruimte vullend te maken. Hierom wil ik een start maken en dit makkelijk later kunnen uitbreiden, ik zit alleen te dubben over in welke hoek en tegen welke wand ik ga beginnen.

In mijn gedachten heb ik een baan van 2 lagen met schaduwstation en een klimspiraal. Ik speel met de gedachten om in de hoek van 1,45 een klimspiraal te maken en de langs de lange wand een deel de ruimte in. Of ik start tegen de achterste wand ?

Ik wil digitaal gaan rijden met zowel lange goederen treinen als intercity's. Tijdperken zegt me niet zoveel op dit moment, het word een fantasie baan met allerlei leuke dingen.

Hoop dat de ervaring hier op het forum mij van enig advies kan voorzien, alvast mijn dank daarvoor. (y)

Gert1

• Gast
Re: Advies nodig bij inrichting kamer
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2013, 21:48:02 »
Ik raad je aan om vooral eerst veel te lezen over modelbanen. Daarvoor kun je uiteraard hier op het forum terecht, maak ook in de vakbladen of boeken over het ontwerpen van modelspoorbanen. Tevens is het met zo'n forse ruimte denk ik niet onverstandig om eens een inventarisatie te maken van de kosten als je het gehele oppervlak zou benutten.

Als je een klimspiraal aanlegt, dan lijkt de geëigende plaats daarvoor me inderdaad links in de hoek.

mvg,
Gert

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2013, 22:01:41 »
Hallo,

Mooi ruimte! Veel te groot om in 1 keer vol te bouwen  ;D
Als je snel wilt beginnen met bouwen, zou je ook een tafel in het midden kunnen zetten, waar je heel makkelijk omheen kunt lopen.

Er zijn hele mooie ontwerpen van banen op een tafel, waarbij afwisselend treinverkeer mogelijk is, en het landschap in het midden van de tafel visueel in tweeën gedeeld wordt.
Door er een overzichtelijk project van te maken, kun je binnen afzienbare tijd veel aspecten van de hobby beleven, en op grond van die ervaring bedenken hoe je verder wil. Bovendien kun je vrij snel iets hebben rijden, dat is vaak ook wel een stimulans om verder te gaan.

Die spiraal zou ik zeker niet mee beginnen, en al helemaal niet op die plek. Een spiraal maken is heel veel werk, en als je storing hebt in die hoek.....
Uiteindelijk lijkt het een logische plaats, maar je moet wel denken aan de bereikbaarheid!
Het nadeel van veel grote projecten is, dat het vaak heel erg lang duurt voordat je voorbij de eerste basis-dingen bent. Stel je voor: je maakt een heel groot schaduwstation. Daar ben je 2 of 3 jaar mee aan het bouwen, kost een hoop tijd en geld, en dan kom je bij de volgende fase, en blijkt dat je opzet toch niet ideaal is. Dat is niet leuk.

Daarom: klein beginnen, en rustig gaan ontdekken wat voor jou/ jullie het leukste is.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2013, 22:02:47 »
Ik raad je aan om vooral eerst veel te lezen over modelbanen. Daarvoor kun je uiteraard hier op het forum terecht, maak ook in de vakbladen of boeken over het ontwerpen van modelspoorbanen. Tevens is het met zo'n forse ruimte denk ik niet onverstandig om eens een inventarisatie te maken van de kosten als je het gehele oppervlak zou benutten.

Als je een klimspiraal aanlegt, dan lijkt de geëigende plaats daarvoor me inderdaad links in de hoek.

mvg,
Gert

Bedankt voor je reactie, lezen doe ik al ontzettend veel op de forums en in de bladen. Ik ben me terdege bewust van de kosten. Hierom wilde ik in eerste instantie een kleinere baan die op redelijke termijn "af"en vervolgens uitbreidbaar is, ipv gelijk de hele ruimte vol bouwen met hout en straks met een half opgebouwde baan zit waarbij er geen "einde" in zicht is. Dit even in hoeverre je van een einde kunt spreken in de modelbouw  ;D

Ter aanvulling: het word een H0 baan met Fleischmann profi

Gert1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2013, 22:17:14 »
Die spiraal zou ik zeker niet mee beginnen, en al helemaal niet op die plek. Een spiraal maken is heel veel werk, en als je storing hebt in die hoek.....
Uiteindelijk lijkt het een logische plaats, maar je moet wel denken aan de bereikbaarheid!

Maar bij een klimspiraal heb je 'als vanzelf' al een mangat waardoor je er bij kunt. Tenzij je zelf erg breed bent of een klimspiraal met veel te krappe radius aanlegt natuurlijk...  In de encyclopedie op deze site worden aanbevelingen gedaan voor klimspiralen. Ruime bogen zijn uiteraard aanbevolen om de locs en treinstellen niet te veel te belasten.

mvg,
Gert

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2013, 07:53:19 »
En als je de baan in modules maakt ,en wieltjes onderaan de pootjes monteerd dan verrijd je het geheel toch  ;D
Zoals al meer gezegd begin met het maken van een klein plan en maak het evt in module's,dan kan je het naderhand altijd uitbreiden.
Al nagedacht over hoe en met wat je dit digitaal wilt gaan doen ?
Multimaus,pc+koploper,iets anders ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2013, 08:01:53 »
Mooie ruimte hoor. Er zit rechts, aan de korte kant een raam?
Ik zou die ruimte toch maar gaan benutten. Het is perfect voor smalle tafels, 60 cm breed of zo, langs de wanden, misschien links een werkplek. Wat ik maar wil zeggen is dat je de tafels niet gelijk vol rails hoeft te leggen. Zorg dat de boel rondlopend is, dubbelspoor op multiplex is niet duur, en ga op een deel uitgebreider aan de gang met wissels en aankleding enzo. Rijlengte is altijd leuk, ook als het niet is aangekleed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2013, 09:47:38 »
Al nagedacht over hoe en met wat je dit digitaal wilt gaan doen ?
Multimaus,pc+koploper,iets anders ?

Ik heb inmiddels een intellibox met iris in mijn bezit welke ik aan het communiceren heb met een PLC. Of ik dit ooit vervang voor koploper o.i.d. zal de praktijk leren, aangezien ik beroepsmatig PLC's programmeer leek me dit wel een leuke combi.

Mooie ruimte hoor. Er zit rechts, aan de korte kant een raam?
Ik zou die ruimte toch maar gaan benutten. Het is perfect voor smalle tafels, 60 cm breed of zo, langs de wanden, misschien links een werkplek. Wat ik maar wil zeggen is dat je de tafels niet gelijk vol rails hoeft te leggen. Zorg dat de boel rondlopend is, dubbelspoor op multiplex is niet duur, en ga op een deel uitgebreider aan de gang met wissels en aankleding enzo. Rijlengte is altijd leuk, ook als het niet is aangekleed.

In de muur van 5 mtr zit een klein hoog raampje. de rest is dicht met een lichtkoepel voor het nodige daglicht. De ruimte was voorheen garage, het portaaltje links heeft deuren naar buiten en het woongedeelte.

Ik zit naar aanleiding van de reactie's eigenlijk te spelen met de gedachten om een verplaatsbare tafel te maken in het midden tegen de lange muur. Hierop kan ik dan redelijk snel een rijdend geheel maken, waarmee ik mijn zoontje (en ik ook natuurlijk) tevreden heb en houd  ::) Zelf kan ik dan uitbreiden via de lange muur naar links om hier een schaduwstation (1e laag) te maken met een klimspiraal naar de 2e laag. Uitbreiding kan denk ik dan altijd door de verplaatsbare tafel naar achteren te verschuiven ...

idee of denk ik nu te simpel ?  8)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2013, 09:50:08 »
Hoe simpeler hoe beter  ;D
Hou wel rekening met bereikbaarheid: je wilt niet je halve baan moeten demonteren voor 1 ontspoorde wagen  ::)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2013, 11:28:45 »
In de muur van 5 mtr zit een klein hoog raampje. de rest is dicht met een lichtkoepel voor het nodige daglicht. De ruimte was voorheen garage, het portaaltje links heeft deuren naar buiten en het woongedeelte.

Het klinkt steeds beter, ideaal.  (y)
Een brede tafel tegen een muur heeft het probleem dat Tjalling noemt en is ook ondoelmatig in zo'n ruimte. Ik zie hier al helemaal smaller tafels rondom tegen de muren. Dat kost echt niet veel meer tijd dat treintafel langs één muur en geeft mijns inziens op termijn meer pret. Klimspiralen kosten wel veel tijd om te bouwen en moet je eigenlijk alleen gebruiken als het niet anders kan. En hier kan het anders.
Ik ben ook gewoon jaloers natuurlijk.  ;) ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

basM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2013, 13:50:28 »
Heel gek, heel simpel, misschien wel iets te simpel zelfs; als je eens n modulebaan bouwt.. Je begint met 2 keerlusmodules die je groot genoeg maakt om later een spiraal op die plek te maken. Dan begin je met 1 of 2 baanmodules van 120x60cm en kan je altijd uitbreiden. Enige is dat je dan wel een tamelijk vlakke baan krijgt

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2013, 14:49:35 »
Tsjonge, geef mij dat probleem  ;). Dit is een ruimte waar ik alleen maar van kan dromen. Bas' advies en dat van van Tijgernootje is heel zinnig. Een baan in segmenten is het meest economisch. Bovendien heb je helemaal geen spiraal nodig. Je kunt een plank van zo'n 15 cm langs de wand schroeven, waarop je een helling legt die (uiteindelijk) langs beide lange muren die aan de kopse kant loopt, van waaraf je op verschillende niveau's aftakkingen maakt naar segmenten die je tegen die plank aanzet en waarop je bijv. een dal uitbeeld met een rondgaande baan op 0-niveau en daaroverheen kruisende wegen en spooraftakkingen. Zo kun je bijvoorbeeld een rivierdal uitbeelden. Zoals bijv. de Lahntalbahn. (M.u.v. de achterliggende stijgende/dalende helling dan). Kijk maar hier: http://www.lahntalbahn.info .
Of je begint rechts met een kleine U-vormige, rondlopende baan en breidt die later uit naar links met een kopstation. Langs de wanden kun je een helling maken naar een lager gelegen schaduwstation, of...., of,......

Kortom: veel succes!

Ben

P.S. Heb je ook een naam?       

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2013, 17:11:13 »
Goedenmiddag,

Nou ik zou er wel raad mee weten.

Rond om de wanden zou ik modules bouwen van 60 tot 70 cm breed.

Wat is het kleine hoekje links onder? Een apparte ruimte?

Ik zou aan de onderzijde een schaduwstation maken en de rest paradebaan
met mischien een halte.

Succes.

Gr Arnout.

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 September 2013, 13:44:42 »
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen.

Ik begin nu eigenlijk steeds meer te twijfelen over een baan in segmenten.

Heel gek, heel simpel, misschien wel iets te simpel zelfs; als je eens n modulebaan bouwt.. Je begint met 2 keerlusmodules die je groot genoeg maakt om later een spiraal op die plek te maken. Dan begin je met 1 of 2 baanmodules van 120x60cm en kan je altijd uitbreiden. Enige is dat je dan wel een tamelijk vlakke baan krijgt

Wat ook meespeelt wat ik al eerder zei dat er in redelijke termijn iets te rijden valt, dit om de aandacht van mijn zoontje erbij te houden. Een baan met enkel 2 keerlus modules kon dan wel eens te simpel zijn.

Goedenmiddag,

Nou ik zou er wel raad mee weten.

Rond om de wanden zou ik modules bouwen van 60 tot 70 cm breed.

Wat is het kleine hoekje links onder? Een apparte ruimte?

Ik zou aan de onderzijde een schaduwstation maken en de rest paradebaan
met mischien een halte.

Succes.

Gr Arnout.

Om alles gelijk vol te bouwen ben ik bang dat het e.e.a. dus niet binnen een redelijke termijn gaat rijden.

Het kleine hoekje linksonder is een aparte ruimte met deuren naar buiten en naar de woonruimte. Heb ik erin gemaakt om niet gelijk de kou van buiten binnen te krijgen, ik heb de ruimte namelijk ook nog tijdelijk als thuiskantoor gebruikt.

Ik moet alles eens op een rijtje zetten en dan maar gewoon beginnen denk ik. Overigens heb ik ontzettend veel rails door de loop der jaren verzamelt, vandaar mijn gedachten van een klimspiraal en schaduwstation.

gegroet,

Marco.

Gert1

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18 September 2013, 13:49:45 »
Als je echt heel veel rails hebt, dan zou een groot rangeerterrein (zeker vanwege de lengte die je tot je beschikking hebt) een leuk thema kunnen zijn!

mvg,
Gert