Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06

Auteur Topic: Module baan Romar  (gelezen 5299 keer)

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
Module baan Romar
« Gepost op: 16 September 2013, 00:43:42 »
Goeie 's avonds,

In dit draadje zal ik jullie mijn baanplan laten zien zoals ik dat tot nu toe bedacht/getekend heb, maar eerst zal ik hier even wat achtergrond info geven over het land, tijdperk e.d. waar de baan zich in afspeelt.

Informatie

Land: Nederland
Tijdperk: 4/5
Schaal: H0
Systeem: Gelijkstroom
Aansturing: Digitaal ( hoe of wat nog niet precies bekend)
Railmateriaal: Piko A

Inleiding

lange tijd plannen gehad voor een module baan, maar op de een of andere manier kon ik er maar niet tevreden over worden... dit had diverse redenen. Het werd of te groot, of te druk of te weinig ruimte voor bebouwing e.d.

Afgelopen week ben ik maar weer eens met de laptop op schoot gaan zitten met een leeg bestand in AnyRail op het scherm. Eerst maar eens wat modules op het scherm getekend, maar dat was het ook niet...
Toen maar besloten om het wat anders aan te pakken, eerst maar wat sporen tekenen en dan daar de modules omheen zien te passen. En natuurlijk in dien nodig de sporen iets aanpassen als dat gunstiger uit kwam. :P

Het idee

Het idee is om een niet te groot station uit te beelden, een station zonder stations gebouw of iets dergelijks.
Kaartjes automaten staan op/bij het perron en voor de liefhebber (?) ook een OV flopkaart paaltje. Het perron is een eiland perron met (hoe kan het ook anders) 2 perron sporen (sporen 1 en 2). De IC's zullen er niet stoppen, de stoptreinen natuurlijk wel.

Het station krijgt in totaal 5 sporen, een van deze sporen zal worden gebruikt om goederentreinen op te parkeren (spoor 3), om bijvoorbeeld een reizigers trein voorbij te laten gaan, of om hem te laten wachten voor dat hij de stam lijn op mag gaan rijden.

De andere twee sporen ( spoor 4 en 5) behoren tot de graansilo die vrijwel naast het emplacement gelegen is.
Op spoor 4 komt de trein binnen, de lok zal dan worden los gekoppeld worden en naar een kop spoortje rijden, en daar wachten op het moment dat deze als LLT mag vertrekken, of tot de trein gelost is.
Als de trein op spoor 4 staat, zonder lok, worden er per keer 2 wagons mee genomen naar de losput op het terrein. Als de wagens gelost zijn, gaan deze weer terug naar het emplacement, maar dan naar spoor 5.
Zo gaat het door tot de hele trein gelost is, en klaar staat voor vertrek. Veel rangeer plezier dus.

Het lijntje wat links tot het einde van de bak loopt, dat is een stamlijntje van het een of ander, deze zal tot het einde van de bak gelegd worden om zo als extra aanknoop punt te gaan dienen. Mocht dit ooit eens afgebouwd zijn e.d. dan kan ik er eventueel nog voor kiezen om de stamlijn verder door te trekken naar iets.
Mocht dit gebeuren zal het iets met houtsnippers of huisvuil worden denk ik. Het is de bedoeling om de stamlijn op de achtergrond door de woonwijk te laten lopen, dit om de nadruk niet te veel op het spoor te leggen, tot dat deze natuurlijk bij de verlading aankomt dan zal ik dat wat meer naar de voorgrond laten komen omdat dat natuurlijk weer leuke scenes kan opleveren.

Kijkende naar het baanplan wat hier onder staat, is te zien dat er op links dus de stamlijn met graansilo staat, en dat de sporen door de achterwand richting schaduwstation gaan, ik wil de graansilo gebruiken om de aandacht daarvan af te leiden, ook zullen er een beide zijden van het spoor wat bomen komen te staan om het wat uit het zicht te onttrekken.

Op rechts is een snelweg in gepland, dit ook om de ingang naar schaduwstation te verbergen voor het publiek, publiek? Ja publiek, het is uit eindelijk me bedoeling om hier mee naar beurzen te gaan. Naast de snelweg heb ik wat industrie gepland, omdat dat wel bij het beeld past, woonhuizen staat denk ik wat vreemd. Met wat industrie daar is het plaatje denk ik wel aardig compleet.

Voor de rest zal ik proberen om zoveel mogelijk (half reliëf) woonhuizen/flats e.d. neer te zetten om het wat aan te kleden.

Baanplan by Romar Keijser, on Flickr

Raster is trouwens 10*10 cm

Dit is dus een beetje wat ik in me hoofd heb zitten.

Ben benieuwd of jullie nog dingen kunnen vinden die beter/anders kunnen of misschien nog ideeën hebben om het wat aan te kleden.

Oh ja, het is trouwens niet de bedoeling om het in een maand af te hebben, een week is lang zat.  ;D

Mvg,

Romar
« Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 01:08:26 door Romar »
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Module baan Romar
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2013, 07:49:47 »
 (y)
Komende week hoef je je dus niet te vervelen Romar!

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2013, 08:58:27 »
Ben benieuwd of jullie nog dingen kunnen vinden die beter/anders kunnen of misschien nog ideeën hebben om het wat aan te kleden.

Oh ja. Bedankt voor de uitnodiging ;D 

Het is een leuk plan Romar. Wat recht doordat het station wat parallel ligt met de randen van de modules, maar daar zou je door de bebouwing wat diagonaal aan te leggen wel wat aan kunnen doen.

Waar je misschien nog naar zou kunnen kijken is de vorm van de modules, zeker de eindmodule, die schuine. Probeer ipv een driehoek en een rechthoek te bouwen (zo interpreteer ik de tekening in Anyrail) de schuine kant te integreren dus:

Het schaduwstation zou ik gewoon recht houden ipv zo diagonaal. Dat komt ook de bewegingsvrijheid in het midden ten goede.

Ik zou ook nog even kijken naar die bochtwissels links. Kijk toch of dat niet beter rechte wissels kunnen worden. ook mbt bovenstaande.

Richt je geen stationsplein in?
Een stamlijn gaat naar industrie. Waarom veel woningen?  Ik zou zeggen draai je snelweg en de woningen om, snelweg dus naar links woningen naar rechts. Je kunt door een hoog flatgebouw ook de toegang tot het SS camoufleren.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 09:02:19 door J J H S. Reden: enige aanvullingen. »
Jeroen

Romar

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2013, 11:06:59 »
@Jaap
Neu hier hoef ik me komende tijd niet mee te vervelen nee, ben al bezig om wat industrie te bouwen voor dit baantje.
Alleen wanneer ik aan de bakken ga beginnen weet ik nog niet precies, eerst maar eens wat rond kijken voor goede idee t.b.v. de constructie en zo. En dan zolang ik nog thuis woon ruimte zien te vinden om een paar bakjes op te slaan... :mrgreen:

Of misschien toch wat bakjes bij de club neer zetten, kom ik daar misschien ook weer wat vaker dan nu het geval is. :P

@Jeroen

Wat betreft de module bakken heb ik dat ook al zitten denken om die hoekjes aan de bak vast te maken om zo de overgangen wat te beperken.

Het schaduwstation heb ik even snel zo in getekend, maar inderdaad, door in de bocht links een stukje recht in te bouwen, of door flex er een ruimere boog in de leggen is het wel de bedoeling om het schaduwstation wat rechter te leggen om zo wat meer ruimte te maken tussen schaduwstation en de baan.

Waarom door de huizen, ja, gewoon, geen idee, leek me wel leuk. Meen wel eens wat plaatjes te hebben gezien van een paar lijntjes die vlak langs/door een woonwijk ging, leek me wel leuk om te maken.
Je 'moet' het een beetje zo zien denk ik, rond om de graansilo zijn de nodige panden gesloopt om ruimte te maken voor nieuwbouw, het stamlijntje is toen buiten gebruik geraakt, maar is wel blijven liggen. In de huidige plannen is het nog buiten gebruik, dus zal er niks rijden. Maar, als ik de nieuwe bakken ooit ga bouwen, dan wordt het wel weer in gebruik genomen.

Het is dan ook niet de bedoeling om er elk uur een trein over heen te laten gaan natuurlijk, maar bijvoorbeeld een keer in de maand of minder om ergens houtsnippers te laden bijvoorbeeld. Zoiets zeg maar.

Mvg,

Romar

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2013, 11:16:59 »
Houtsnippers? Zo te lezen worden er straks weer een paar van die blauwe bietenwagens geofferd aan de ombouwgoden  ;D

Succes met de verdere bouw (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Romar

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2013, 11:32:21 »
Nee hoor, geen bietenwagens, maar Sgns'en met 3 opentop containertjes er op en iets van een Husa G1206 d'r voor. :P

Romar

Romar

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2013, 15:03:19 »
De graansilo ben ik ook wat mee aan het prutsen geweest:

Graansilo kitbash by Romar Keijser, on Flickr

Dit is wat het moet worden in grove lijnen.

Romar

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2013, 18:43:06 »
Met hoeveel materieel wil je gaan rijden en hoeveel sporen krijg je in t schaduw station om treinen op te stellen uit t zicht ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #8 Gepost op: 16 September 2013, 21:12:49 »
Hoi Romar,

Dat ziet er leuk uit (y)
Ben erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien, jou kennende zal het een levendig/alles erop en eraan baantje gaan worden :D

Zelf loop ik ook met het idee om een H0 modulebak te gaan maken, moet alleen nog uitzoeken hoe je nou zo'n bak moet maken.
Heb echt geen idee hoe dat moet ::)

Veel succes met bouwen!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Romar

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 September 2013, 22:03:26 »
@Floris:

De bakken van het schaduwstation hou ik denk ik iets smaller ergens rond de 40 / 50 cm
Moet nog even kijken hoe ik dit precies ga in plannen, maar daar zullen wel een spoortje of 6 7 komen te liggen denk ik.
Waarvan ik er 3/4 zo lang mogelijk wil houden voor lange doorgaan de treinen, denk aan een IC of cargo.
Zal straks wel even een tekeningetje maken voor het schaduwstation.

@Raymond

Ik had inderdaad iets gehoord van Sander dat je met die plannen rond loopt ja.
Qua bouwen van een bakje zou ik zeggen, gebruik de zoekfunctie of google eens, daar zul je vast wel wat kunnen vinden hier over.

Romar

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #10 Gepost op: 16 September 2013, 22:11:27 »
Leuk ontwerp Romar. Ik ben zelf ook nog steeds bezig om een modulebaan te beginnen en vind je idee met de graansilo erg interessant. Ik heb zelf een zwak voor graanvervoer en was toevallig vorige week aan het schetsen voor een doorgaande lijn met een aftakking naar een graansilo, een beetje zoals in Barneveld. Ben benieuwd hoe je de aankleding etc gaat aanpakken :)
Voor grootspoorfoto's zie site

Romar

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 September 2013, 22:15:56 »
Barneveld is ook hier de oorzaak dat ik voor een graan thema heb gekozen. :)

Heb eerst nog met het plan gezeten om dat na te maken, maar dat bleek al snel wat te kort te schieten bij mijn verdere wensen.

Romar

Sander

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 September 2013, 22:17:28 »
Raymond,
Hier kan je zien hoe ik mijn module bak heb gebouwd.
Desgewenst kunnen we een keer ergens samen gaan bouwen, eventueel met meerdere mensen.

Ik wil proberen via dit principe te bouwen

En anders is het voor jou wellicht een optie om de modules van de BNLS module baan aan te schaffen. Dan heb je het grootste werk al gehad.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 22:21:39 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2013, 22:18:15 »
Zeker als je ook iets van het huidige tijdperk wil is het niet veel meer. Ik vond overigens ook de graansilo niet echt mooi daar.
Voor grootspoorfoto's zie site

Romar

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 September 2013, 22:26:44 »
Ja mha de silo kan er mee door :P

Het gebouwtje voor de los put heb ik daar wel een beetje van afgekeken, alleen bouw ik het niet na, maar verbouw ik een kitje wat ik hier voor heb liggen. :P

Romar