Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 17:05:08
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 16:58:17
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Sporen rondom Colorado Springs  (gelezen 30654 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Sporen rondom Colorado Springs
« Gepost op: 13 september 2013, 02:47:30 »
Na het draadje over het trammuseum in en rondom de Springs, wil ik in de komende tijd wat meer van het spoorsgebeuren gaan vastleggen.
Het Rock Island Museum bij Fielmoor zal de spits afbijten. Later komen het millitair museum en materieel van Fort Carson aan bod. Ook staan de Midland RR, Creepel Creek, en de COG op de rol.

Het trammuseum moet samen met het Rock Island museum de beschikbare ruimte delen
Het museum is ondergebracht in het voormalige Roundhouse van de Rock Island Railway
Op deze tekening is het Roundhouse nog volledig aanwezig. Aan de bovenzijde lopen de sporen van de lijn Denver--Pueblo. De sporen die van links komen, en voor het depot afbuigen naar het oosten, zijn van de Chigago Rock Island & Pacific Railway

Langs Constitution zijn nog steeeds de resten van deze lijn terug te vinden.

De lijn gezien richting van Down-Town. Rechts ligt Constitution. Tussen de opbreek van dit en het vorige plaatje steekt de Academy Blvd de sporen over.
Buiten de stad, langs Highway 24 zijn nog diverse restanten van deze lijn terug te vinden.

Op het museumterrein zelf vinden we nog een allergaartje van spoorse zaken zoals deze nog te restaureren Sleeper

Boxcar

Caboose

draaistellen

met houten veren?? ???

Wisselomzetters

en deze railstoel
Volgende keer verder
« Laatst bewerkt op: 15 september 2013, 03:19:53 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2013, 06:24:13 »
Om nog even op de Chigago Rock Island & Pacific Railways terug te komen.

Nogmaals de opbreking bij Constitution. De overweg beveiliging is nog steeds aanwezig ook al zal er nooit meer een trein komen

Het heeft nog wel het sfeertje van de jaren twintig van de vorige eeuw. rechts het spoorlichaam voor Constitution

Een verlaten tressel van de Chigago Rock Island & Pacific Railway

Er was eens...

Een eveneens verlaten veeverlading

Eens reed hier de trein door het landschap

Hwy 24 The endless road.

Het stations gebouw van Colorado Springs

Waar deze mooie muurschildering aan geef hoe het vroeger was met links de Rock Island en rechts de Rio Grande

en hier kan je het allemaal nog eens lezen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15388
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2013, 09:23:17 »
Heel mooi, Kras. Bedankt! (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2013, 05:15:38 »
Vandaag in de buurt van Castel Rock, dat is tussen Colorado Springs en Denver wat kolentreinen gevolgd.
 






Zo dat was dus heellangwachten voordat het allemaal voorbij gekropen was.

Wat verder kruiste het spoor een intressante brug

Hout met staal. Kom je bij ons niet meer tegen

De oude naam van de spoorweg is nog steeds goed te lezen.

Het blijven machtige machines

of ze nu trekken of duwen. Dit zijn de opduwers!

een complete muur van staal en kolen...

Ook deze geganten worden tegengehouden door een simpel rood lichtje...

Vanuit een rijdende auto krijg je nu net niet de mooiste foto's. Let ook even op het spoor op de voorgrond. Hier liepen vroeger drie maatschappijen parallel aan elkaar!!

Het simpele rode licht waarvoor de giganten stil moesten houden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2013, 18:21:37 »
We gingen gisteren niet alleen om de kolentreinen te bewonderen, de fam had andere plannen  ;D

Dit dus

Van achter het raam van het restaurant een goed uitzicht op de tram

Ik weet nog te weinig van deze vorm van transport, maar het zijn leuke plaatjes uit den vreemde :)




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2013, 03:05:09 »
Wat er in een paar dagen zoal aan je lens voorbij komt. Ik heb de tractievoertuigen maar op nummer gezet. Let ook eens op hoeveel verschillende uitmonsteringen er bij BNSF zijn te vinden.

een UP op Colorado Springs

Een van de US Army locs van Fort Carson

5331

5733 als opdrukloc voor een lege kolentrein = Up going

6031 down bij de kolencentrale

6274 en 9430 met een volle bak tbij Monument.

Santa Fe 6710 in dienst van BNSF

BNSF 7045 nu eens in het groen

7129 in de normale livrei. Let wel even op het neusschild! Daarstaat Santa fe

8978 als Leading Engine

9577 als tweede machine achter de 9110. weer een andere outfit.

Trekkende locs

9156 hemelwaards

9215 maar nu met BNSF cursief geschreven

9383, zoek de verschillen

Een zwarte 9402 van de Northfolk Southeren voor een trein tussen de Springs en Pueblo

9577 en 9110 bij castle Rock

9606 als leading Engine

De 9819 en 9853 passeren als opdruk locs Mark Dabling Blvd in de Springs

9956

9988

Met zijn vieren voor een trein, 9956-7045-7129 en de 6710
Tot de volgende keer.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2013, 03:34:57 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7039
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2013, 12:09:55 »
Hoi,

die foto's van gister met de trammetjes komt me erg bekend voor. Ik was in mei in die omgeving en zag ze vanaf de snelweg, I-25.
Mocht je nog tijd overhebben; in Fort Collins (uurtje noordelijk van Denver) rijden de treinen een paar keer per dag over straatspoor dwars door de binnenstad. Zeer indrukwekkend gezicht.
En als je daar dan toch bent: de New Belgium Brewery in Fort Collins is een erg leuk bedrijf om te bezoeken (zie hun website) en ligt nog naast de spoorlijn ook.
Daar schoot ik in mei deze plaatjes:




Verder naar het zuiden kwam ik deze jongen tegen:

Cumbres & Toltec RR, zo te zien stond deze alleen stof te verzamelen. Vitrinemodel...(Antonito, CO)

En natuurlijk zijn er nog meermogelijkheden daar; Pikes Peak RR, Georgetown loop, Royal Gorge. Makkelijk af te rijden vanaf Colorado Springs.
Maar dat wist je natuurlijk al ;)

happy landings
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2013, 06:17:50 »
Vandaag thuis gebleven, hadden wat last van de regen ;D

So be it..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2013, 02:40:20 »
Zo het was vandaag tussen de buien door droog. Reden om eens wat rond te gaan kijken. Na wat miles op de diverse doorgaande wegen gemaakt te hebben kwam het voormalige station van de Springs in zicht.

Het front van het hoofdgebouw

De voormalige kantoren van de div.maatschappijen

De trackside van het station. Van enige drukte is niets meer te bekennen.
Zo moet het er uit gezien hebben.

Voor het station staat deze lok als monument uit vervlogen jaren

Intressante gegevens voor de liefhebber. Helaas moeten we ook hier genoegen nemen met de afschermingen die niet altijd foto vriendelijk zijn.

De fabrieksplaat zit nog steeds op de machine

Staat ook op het stationsplein. Het plein zelf was erg publieks onvriendelijk door de grote hoeveelheid aan zwervers, verslaafden en alcolisten. Moeders wilde geen seconde alleen in de wagen blijven :-\

In de naaste omgeving waren tussen de hoogbouw nog enkele relikwieën uit een ver verleden te vinden

De achterzijde is er mooier op geworden

Voor de wagens, die verhuurd zijn aan een of ander bedrijf, is een groot platform aangebracht

Je hoef niet te vragen wie hier vroeger in zat ;D

de artiesten ingang

Op de sporen achter het station staat al jaren deze UP-Engine gekoppeld aan.......

...........deze Kombuis.

het was alweer lang genoeg droog geweest
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_IMG_5007_3.jpg][/url]
Vlak bij de UP diesel staat deze Utillity truck klaar om uit te rukken

Op de yard staan al jaren deze flatcar...........

..........deze kunstig versierde Hopper...........

.........flat

en Coalhopper te wachten op betere tijden.
Volgende keer verder met de weinige goederensporen die nog in de Springs area aanwezig zijn
« Laatst bewerkt op: 18 september 2013, 21:56:42 door Sobat Kras. Reden: foto toegevoegd »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2013, 04:35:35 »
Ook nog in Nederland (CO) geweest? Daar staan nog een paar bakken op het dorpsplein als restaurant annex museum. Heb er nog wel plaatjes van. (Uit 2012)
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2013, 19:30:25 »

Het kan niet altijd mooi weer zijn ;D
terugkomend op enkele spoorse zaken in de omgeving van het station

van deze deze boxcar kan ik de herkomst niet meer achter halen. Staat er al te lang en is te veel overgeschilderd.

Gaat ook op voor de (post)wagen. Gezien de overgang moet deze wagen beter tijden in het personenvervoer gekend hebben.

Is duidelijk nog uit het klinknagen tijdperk.

Ooit lagen hier tientallen sporen

maar deze zullen nooit meer rijden!

Ietsje meer naar het oosten is dit beschijden emplacement te vinden.

met enkele flatcars

en grainhoppers

Het bedrijf heeft een eigen rangeervoertuig in dienst wat zo te zien nog regelmatig dienst (moet) doen

Waar vinden we dit nog anno 2013?

Ja ja......

Op naar de volgende
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2013, 21:06:54 »
Gisteren was een stralende dag. Zijn via Old Colorado Springs naar Piks Peak geweest. Wilde eerst met de trein gaan, maar de wegen van en naar Manitou Springs waren afgesloten vanwege de zware regenval van de afgelopen dagen.

Zo ging het er voor 1833 van toe voor de trein kwam.

Uiteraard ging alles nog onder stoom naar boven en naar beneden.

Zo moet de eerste trein eruit gezien hebben!

Een niet al te best plaatje, maar het is hem wel.

Boven zijn de restanten van 1873 nog terug te vinden.

Er zijn nog enkele stoomlokomotieven bewaard gebleven. Ik weet er zeker nog vier te staan waarvan er maar een (1) dienstvaardig is. de rest is, zoals deze, monument.
 
De COG werkt op het systeen "Abt"

Even op de knieen en alles wordt duidelijk.

Inderdaad kan een kannetje olie gebruiken!!!

De schijf voor het tandwiel is onderdeel van het remsysteem
Voor alle duidelijkheid, COG-Wheel en een beschrijving van het Systeem "Abt"

ready for take off, of All aboard.........

Na het stoom kwamen deze motorwagens in dienst

die na verloop van tijd werden vervangen door deze Zwitserse treinen
Hier kom ik later op terug

Wij zijn al twee maal uit het dalstation van Manitou Springs naar de top van Pikes Peak vertrokken.......

Maar deze keer hebben we de auto maar eens genomen.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2013, 21:14:45 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2013, 22:15:46 »
Na het lezen van de nieuwe Railhobby, staan interessanten artikelen in, gaan we verder met onze tocht naar de top van Piks Peak.. Zoals eerder gezegt gaan we deze keer met de auto naar de top. Natuurlijk zal ook de COG aan bod komen. Een echte BNLS-er kan niet zonder ;D Niet than....

Het is een lange steile weg met heel veel haarspeldbochten en zonder vangrails langs de afgronden. Hier de passages van een van de stuwdammen die voor de drinkwater voorziening zijn aangelegt

onderweg kom je veel wild tegen, klein .....

......als groot maar beren en Mounten lions hebben we deze keer niet gezien.

het is wel goed zoeken, maar ze zijn te vinden..

Ruim boven de boomgrens komen we de tracks van de COG tegen.

Diep beneden is een van de stuwmeren, die voor de drinkwater voorziening in de omgeving moeten zorgen.

Ruw, kaal, koud, het is 35 graden farenheit en winderig is het daar boven de boomgrens

en dan opeens het einde van de wereld op 4200 meter boven de zeespiegel

Zo zag het er bij mijn vorige bezoek uit. Artice temperaturen waren het toen

Zo ziet Colorado Springs er vanaf de top van Pikes Peak uit. In het midden is Down Town te zien waar het station zich bevindt.

Aan de tandheugel is te zien dat het spoor redelijk veel gebruikt wordt.






Dan is de trein boven en loost zijn passagiers in het verwarmde stations-annex souveniersgebouw.In het gebouw is een zuurstofvoorziening aanwezig.

Na een kleine twee uur is het weer genoeg geweest en gaat de trein dal waards

Na het passeren van het omloopwissel verdwijnt de trein uit het zicht en.............

blijft er een koude leegte over. maar wel met een..........

schitterend uitzicht over de plains,....

Rockeys

en de rest. Wordt niet ziek of mis de trein door eigen schuld Hulp van 991  kost minimaal 500 dollar!!!! :(

en jij maar werkeloos wachten....
« Laatst bewerkt op: 19 september 2013, 22:29:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2013, 01:13:56 »



de route die de trein volgt

De autoweg naar boven start onderaan bij Woodland Park en volgt dan de zwarte lijn naar boven. Vlak bij de top komen trein en auto te samen. op de terugweg naar beneden kom je een controlepost voor je remmen tegen. de remmen van onze wagen hadden een temperatuur van 679 graden Farenheit, terwijl deze maar 300 mogen zijn. dat betekende ruim een uur aan de kant om deze te laten afkoelen. Ja je maakt wat mee op zo,n tour 8)
Hier onder enige tekst in het engels over de COG

In 1964 the railway needed more equipment, but General Electric was not interested in the business so the railway went abroad, to Switserland, home of the vast majority of the world's cog railways. In 1964, the Swiss Locomotive and Machine Works in Winterthur provided two bright red railcars (railcars contain a seating compartment as well as engineer stand, eliminating the need for a separate pushing locomotive), very similar to equipment in use on many Swiss railways. Units 14 and 15 were delivered and began service in 1964. Two more (Units 16 and 17) were provided in 1968 when the first two proved their worth. As of 2013, all four original Swiss trains are still in operation at the Manitou and Pikes Peak Cog Railway. These railcars, and all railcars following are now powered by biodiesel.
With increasing tourism in the 1970s, the railway needed more capacity, and in 1976 took delivery of two larger two-car articulated railcars from the Swiss Locomotive Works of Winterthur, designated Train 18 and Train 19. At about the same time, passing sidings were built in several places, allowing trains to pass at various points on the mountainside. Previously, trains could pass only at the Mountain View siding, permitting only three trains a day up the mountain. With the new equipment and sidings, eight trains per day became possible (two more larger railcars were delivered from SLM; Unit 24 in 1984 and the last, Unit 25, in 1989).
Rolling stock on the M&PPRy. consists of: four 214 passenger articulated Swiss-built railcars; four 78 passenger Swiss-built railcars; three GE built locomotives (one of which has been modified to carry the section crew); one snowplow (#22 - built upon the frame of a GE locomotive); one 23 passenger diesel railcar (#7); one steam locomotive (#4 - built by Baldwin); a Winter-Weiss "streamliner" coach and an original Wasson wooden coach (#104). Only the Swiss-built railcars carry regular passengers. The steam locomotive and passenger coaches are only rarely used, on special occasions.

I
« Laatst bewerkt op: 20 september 2013, 18:58:46 door Sobat Kras. Reden: tekst remmen »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Bladergroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Sporen rondom Colorado Springs
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2013, 11:32:55 »
Beste Sobat,

Wanneer jullie nog zin of trek hebben richting Denver te gaan, dan is een wellicht wat onbekend museum best wel interessant: http://www.forneymuseum.org.
In het Fourneymuseum staat o.a. één van de nog overgebleven Big-Boys, naast een keur van andere rail- en wegvoertuigen. Het is dus niet het Colorado Railroad museum.
Jullie moeten maar zien. Tot nu toe is het smullen van al je fotowerk. Krijg je niet een beetje een (Europees) minderwaardigheidscomplex wanneer je al dat supergebeuren meemaakt?  ;)

Met vriendelijke groet,

Peter