Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 16:33:57
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door mass am see
Vandaag om 16:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:47:25
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 15:12:47
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Lima IRM pimpen door janw
Vandaag om 14:25:46
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:00:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
  

Auteur Topic: Tweede oefenbaantje  (gelezen 14315 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Tweede oefenbaantje
« Gepost op: 09 September 2013, 21:30:57 »
Hoi allemaal,

twee jaar geleden ben ik begonnen met deze hobby.
Ik ben toen begonnen met de Aelderbaan (Koploper) om koploper te leren en te snappen hoe het werkt met mijn Intellibox, bezetmelders etc.
Het heeft even stilgelegen, maar ik ben nu toe aan de volgende stap.
Ik maak gebruik van Piko A rails.

Ik wil een niet te grote en moeilijke baan met als doel:
- automatisch rijden van ongeveer 3 treinen (ik heb nu een diesel, stoomloc; beide met wagonnetjes en een TEE tbv personen vervoer).
- oefenen met scenery (bergen/rotsen), brug
- Kleuren/verouderen
- ballasten

Ik heb hiervoor onderstaand baantje bedacht.




De verschillende kleuren moeten de verschillende baanvakken worden.

Graag hoor ik of jullie nog tips hebben of dingen zien, die niet slim zijn.

Alle opmerkingen zijn welkom.

Alvast bedankt,

Remko
« Laatst bewerkt op: 10 September 2013, 17:51:49 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2013, 15:29:28 »

Ruim 130 keer bekeken en nog geen opmerkingen.
Ik geloof nooit dat ik als beginneling niets te verbeteren heb.

Graag hoor ik jullie verbeteringen.

Alvast bedankt,

Remko

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2013, 15:41:02 »
Niet dat ik zo'n gevorderde ben maar het aantal sporen is wel heel erg veel! :o
Ben ook zo begonnen. (internationaal station met goederenoverslag willen maken op 1 bij 2 m!) En uiteindelijke plan was lokaal spoorstation met 2 kopsporen inc. omloopspoor. Dus zou dat eerst eens veranderen.

groet,

Daniel

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
    • Mijn Flickr pagina
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2013, 15:41:55 »
Die zijn voor iedereen weer anders denk ik.
Wat wil je horen?
Het is geen realistisch ontwerp,maar als jij je op deze baan kan uitleven
dan zou ik dat zeker doen. (y)

succes.

gr Ed.

Brian.

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2013, 15:53:10 »
Is dat ene spoortje tussen het station en het blauwe stijgende spoor echt nodig? zo moet je ook weer met keerlusmodules aan de gang..


Hier het spoortje weggehaald.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2013, 15:54:11 »
Dit soort banen kwam al voor in het Gleisplanbuch van Fleischmann, in 1965.
En alle andere publicaties uit die tijd.

Tegenwoordig schijnt het allemaal thuis met de PC getekend te moeten worden.
Maar dat voegt niks nul-komma-nul toe.
Dit soort baantjes gaat heel snel vervelen als je ze al zou bouwen.

Ik zou wat minder ambitieus zijn en iets bouwen met een paar spoortjes. En zonder spaghetti bochten.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2013, 16:32:16 »
Hoi Remko,

Ik volg Mark in dit, het is een spaghettibaan waar landschap ondergeschikt is aan het rijden. Op zich niets mis mee, ieder zijn stijl. Qua rangeerbelevenis is er weinig te beleven, ik zie twee emplacementen waarbij de onderste nauwelijks opstelgelegenheid heeft. Het korte spoor is 1 rechte raillengte lang. Wat zou je daar willen vestigen, want er gaat ook nog eens een brug overheen? Vrij veel steile hellingen, heeft twee nadelen: je kunt geen treinen laten rijden en je treinen kunnen sneller slijten hierdoor.
Met Brian ben ik het eens voor wat betreft de wisselverbinding. Het scheelt een keerlus, daarnaast als de trein er 1 keer door heen is, moet de lok uiteindelijk in het station omlopen om weer profijt te hebben van die keerlus.
ook zie ik een dubbelsporige bocht in de onderbaan, aan de linkerkant. Waarvoor is deze nodig? Als je die weg laat, scheelt dat weer in kosten.
Daarnaast vraag ik mij af waarom je alweer een nieuw plan voorsteld. Op een baan met dezelfde afmetingen (vermoed ik) zijn we via een ovaaltje op een kopstationsituatie weer naar een ovaaltje gegaan. Waarom ben je daar niet mee verder gegaan en waarom zijn die tips niet meegenomen in dit plan?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 10 September 2013, 16:37:47 door tothebeach »

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2013, 16:54:18 »
Ik zou ook voor wat minder rails gaan. Als je een 8je als basis neemt wordt het plan al snel onoverzichtelijk en "spagetti" achtig. Het overgaande spoor neemt het zicht weg van het linker gedeelte van je baan. Bovendien hou je door al die rails zeer weinig plek over voor een huisje/boompje/beestje.  Een rondje (of nog beter een kopstation) zijn dan beter.

@Michel en Brian,
Ik zie geen keerlus door dat spoortje hoor ...

Groet,
Paul


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #8 Gepost op: 10 September 2013, 17:01:12 »
Brian heeft um uitgegumd, in het eerste bericht zit ie nog wel.

Groet,
Michel

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #9 Gepost op: 10 September 2013, 17:03:55 »
Dat snap ik  ;) Maar voor zover ik zie krijg je geen sluiting als je dat spoor niet "uitgumt"

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tweede oefen baantje
« Reactie #10 Gepost op: 10 September 2013, 17:17:02 »
Je hebt gelijk. Ik zie het nu ook.
Het spoor zorgt wel voor een ontzettend korte helling. Dus nog steeds niet handig  ;)

Groet,
Michel

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Tweede oefenbaantje
« Reactie #11 Gepost op: 10 September 2013, 21:09:46 »
Heren,

Allereerst bedankt voor al jullie input.
Algemene mening is duidelijk: Teveel rails/spaghetti baan.

Oorzaak is dat ik ondanks de kleine ruimte toch zoveel mogelijk treinbeweging/mogelijkheden/”verrassing” probeerde te creëren.

@ Brian:
Zo is het kleine tussenstukje spoor ontstaan, zodat de trein direct terug kan naar het station of door kan voor een wat langere ronde en is de keuze uit het zicht.

@ Michel:
De bedoeling van het onderste emplacement is aan het eind een lokloods te maken en wat middelen tbv een stoomlokje te plaatsen.
Het idee van het dubbele spoor naar het station is de ruime bocht voor de passagierstrein en korte bocht voor goederen vervoer.
Tevens kunnen hierdoor meer treinen tegelijk rijden.

Tot zover mijn onderbouwing van mijn keuzes.
Hoewel ik het niet erg vind dat de baan niet volledig realistisch is, heeft jullie commentaar heeft me opnieuw aan het denken gezet.
Tevens heb ik het draadje van 2 jaar geleden (bedankt Michel) nog eens goed doorgenomen.
Ik wil eigenlijk in deze baan niet aan een schaduwstation op een aparte laag beginnen;
mede omdat ik de vlakke tafel nog heb staan van mijn proefbaantje.

Als de 8 lijdt tot spaghetti blijft denk ik alleen een ovaal over. ??? Eens?
Voor mijn gevoel is dat saai, maar misschien moet ik daar nog even aan wennen.

Terug naar de tekentafel dus om andere opties te bekijken:
- Huidige baan versimpelen, zodat het rustiger wordt.
- Iets op basis van een ovaaltje, maar dan een beetje speels; Iemand een voorstel?

Wordt vervolgd...,

Remko

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: Tweede oefenbaantje
« Reactie #12 Gepost op: 10 September 2013, 22:12:44 »
Een 8 is zeker niet onmogelijk, wordt in US nog steeds veel en succesvol gedaan op 4x8 (feet). Vereist vaak rigoureus landschap om het nog een beetje toonbaar te krijgen. Wat dat betreft is een ovaal makkelijker mooier uit te voeren.

Een moeilijke baan slecht uitvoeren geeft minder voldoening en 'verassing' dan een makkelijke baan goed uitvoeren...

Succes!
« Laatst bewerkt op: 11 September 2013, 08:36:44 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9107
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Tweede oefenbaantje
« Reactie #13 Gepost op: 10 September 2013, 22:48:21 »
Citaat
Voor mijn gevoel is dat saai, maar misschien moet ik daar nog even aan wennen.

Saai ???? Hoho ;D, het is net wat voor invulling je geeft en wat je wil bouwen. Een ovaal kan een complete baan worden en zelfs naar historie gebouwd.
Kijk maar eens op Eibergen, Midland, Testbaantje(dimo,dimo) Lackeim.

Volgens hele oude stoffige boekjes van Schuitema en Co kun je op klein terrein hele leuke baantjes bedenken.
Kijk ook eens in de encyclopedie bij micro-layouts en amerikaanse puzzles voor het serieuzere werk. Al naar gelang je ruimte kun je iets passends bedenken.

Ik zie een echt baanplan graag tegemoet :-X.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tweede oefenbaantje
« Reactie #14 Gepost op: 11 September 2013, 08:03:05 »
Misschien blijft alleen een ovaaltje over, maar wat Sebas zegt is ook een optie, ga Amerikaans. Daar had ik niet aan gedacht. Ik weet niet welk materiaal jij hebt, maar een deel van het europese is te veramerikaniseren (zie bijvoorbeeld LDC-West(van Paul, hierboven)).
Daarnaast nog twee sites, die mij regelmatig inspireren, namelijk kleine modelspoorbanen en Carl Ahrent. Deze site heeft ook wel interessante ideeën op het gebied van rangeren. Delen daarvan kan je intergreren in een bestaand ontwerp.

Succes.

Groet,
Michel