Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
  

Auteur Topic: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0  (gelezen 3686 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #15 Gepost op: 11 September 2013, 14:38:31 »
 ;D

Modderkippen zijn echt mijn lievelingslocs! Zo mooi zoals die 'over de rails' hangen en een soort sportversie zijn van hun grotere broers. Een lowrider hotrod op spoor, fantastisch. Heb een prachtige Blackstone Models versie hier waar ik ooit een practhige 'baan' voor wil maken als ik daar de ruimte voor heb of kan maken. Ook een bezoek aan Colorado staat nog hoog op de lijst...   (y)



-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #16 Gepost op: 11 September 2013, 14:54:00 »
Kijk Sebas, daarom wilde ik jou locje niet overnemen ;D
Straks komt die baan er nog een keer en denk je "Sh#t, waarom heb ik mijn American verpatst!"

Groet, Roelof, die eigenlijk in 2017 ook wel naar de States wil om de UP Big Boy#4014 onder stoom te zien..
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #17 Gepost op: 11 September 2013, 15:13:14 »
Kijk Sebas, daarom wilde ik jou locje niet overnemen ;D
Straks komt die baan er nog een keer en denk je "Sh#t, waarom heb ik mijn American verpatst!"

Groet, Roelof, die eigenlijk in 2017 ook wel naar de States wil om de UP Big Boy#4014 onder stoom te zien..

Nee hoor, die American is echt speelgoed vergeleken bij de BSM, die laatste is meer in categorie Philotrain/Artitec B^) Die twee zal ik echt nooit combineren. Die 4-4-0 was mijn allereerste US spoor loc en heeft daarom wat nostalgische waarde, maar dat is echt te verwaarlozen hoor want spullen zijn maar spullen. Heb alleen inmiddels bijna alles verbouwd aan die 4-4-0, dus dat maakt hem wel geliefd bij me. Er is bv. nu doorkijk in het machinistenhuis [weggeslepen frame], kortkoppeling tussen loc en tender, gesuperde aandrijving en geverfd in American Iron fabriekskleuren. Maar wil nog steeds een keer de drie extra leidingen monteren, hout op de tender leggen, decals en sierlijnen aanbrengen, maar vooral dat kreng een keer goed rijdend krijgen. Wat een draak  :o
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2013, 09:24:26 »
Hallo Allemaal,

Intussen zijn we een maand verder :o en een heel klein beetje opgeschoten :-[
De, op Ebay gekochte, cowcatcher zit op zijn plek (y)




Zowel het frame van de Rivarossi als de cowcatcher zijn bewerkt om het geheel passend te krijgen. Gelukkig had ik extra cowcatchers besteld, kon dus één verprutsen, niet gedaan.
Uit de loc moest een persbusje geboord worden, omdat anders de voorkant niet demontabel was. Tabje in busje gedraaid, schroefje erin, klaar! Ook de koeievanger is voorzien van een paar M2 schroefjes.
Nu alleen de motor nog. Heb al wat getest, maar mijn cardanaandrijving laat de loc "stuiteren" :-[ Kom ik nog op terug!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3537
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2013, 10:55:56 »
Waarschijnlijk centreert de kardanas zichzelf dan niet goed in de koppelingen.
Dat zou het euvel kunnen verklaren, of de as is niet perfect recht en d'r zit een slinger in.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #20 Gepost op: 11 October 2013, 11:13:36 »
Hallo RobbertJan,

Ik heb de Rivarossi moter vervangen. De nieuwe motor zit helaas wat hoger dan de oude, hierdoor centreert de cardan inderdaad niet goed. Terug naar de tekentafel dus...
Nog even een foto.



Zoals je kunt zien heb ik een stukje flexibele slang als as gebruikt, helaas niet flexibel genoeg ;D

Groet, Roelof
« Laatst bewerkt op: 11 October 2013, 11:23:10 door Roeltje!. Reden: Foto toegevoegd »
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3537
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #21 Gepost op: 11 October 2013, 11:27:42 »
Ik denk dat het rubber ietwat te stug is voor de toepassing, daardoor wil deze
natuurlijk constant in zijn normale toestand terugkeren.

Misschien een stukje krimpkous proberen? als 1 stukje dan tordeerd kan je er
altijd nog een 2e stukje overheen krimpen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #22 Gepost op: 11 October 2013, 11:32:15 »
@RobbertJan.
Zo ben ik wel begonnen! Zie pagina één van dit draadje.
Misschien kan ik de originele koppeling van de motor afkrijgen, volgens mij is de asdikte gelijk..
Bedankt voor het meedenken (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #23 Gepost op: 11 October 2013, 11:49:20 »
neem gewoon zo'n cdromspelermotortje, die past wel op de plek van de rivarossi. gewoon op zn plek kitten met hete lijm of montagekit ofzo. En een cardan is altijd beter dan rubbermeuk!

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #24 Gepost op: 11 October 2013, 11:59:26 »
@Floris, ben gewoon gek op rubber ;D
Zo'n cdrom motor heb ik ook wel liggen. Het voordeel van, het nu gemonteerde, motortje dat het analoog mooi rustig loopt.
We gaan rustig door met prutsen.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #25 Gepost op: 11 October 2013, 13:12:30 »
ik heb vroeger ook wel het nodige zitten klooien met rubber slangetjes maar echt een succes werd het nooit, het trilt erg en heeft vaak zodra het een beetje moet buigen meteen een enorme weerstand. En dan neem je lekker zachte rubberslang om dat op te vangen, nou, die frommel je bij belasting helemaal op, afgezien van het nog ergere geslinger. Maar goed, klooi lekker verder zou ik zeggen, ik heb t ook zo geleerd  ;D

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Revisie/onderdelen voor een Rivarossi 4-4-0
« Reactie #26 Gepost op: 11 October 2013, 13:50:51 »
@Floris,

Voor rechttoe/rechtaan werken deze rubberslangetjes perfect. Het voordeel is dat je dan een mooie trillingvrije aandrijving krijgt. Je uitlaat hangt niet voor niks met rubbers onder je auto ;)
Een mooie cardan met kruiskoppelingen is inderdaad veel mooier, maar is hier in de buurt slecht verkrijgbaar.
In oktober maar even naar Eurospoor, weet alleen niet of meneer Peetoom daar ook aanwezig is.
Nog een tip, in mijn Challenger draadje ben ik ook met rubber aan het experimenteren ;D

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.