Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door Dave.......
Vandaag om 02:58:50
Trix 22680 doet niets meer door saskia
Vandaag om 00:46:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Spoor010
Vandaag om 00:01:33
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door ave
24 February 2026, 23:32:34
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door wob
24 February 2026, 23:06:54
Raadplaatje door grossraumwagen
24 February 2026, 22:35:59
Een laatste halte voor mijn modeltreinen. door Ferdinand Bogman
24 February 2026, 22:26:02
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
24 February 2026, 22:22:37
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Reinout van Rees
24 February 2026, 22:19:47
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Sikko
24 February 2026, 22:15:23
Der Akkublitz , Taschenlampen-Express , Steckdosen-IC und so weiter door Ferdinand Bogman
24 February 2026, 22:14:33
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Benelux795
24 February 2026, 22:02:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 February 2026, 21:24:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Daan Knoben
24 February 2026, 21:13:36
Laatste baan?? door Debvd
24 February 2026, 20:55:16
Drijfwerk bouten losmaken door Robert uut Salland
24 February 2026, 20:53:59
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
24 February 2026, 20:49:02
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
24 February 2026, 20:46:33
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
24 February 2026, 20:36:44
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
24 February 2026, 19:39:10
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Ferdinand Bogman
24 February 2026, 19:35:41
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Ronald A.
24 February 2026, 19:32:15
Hulp bij gebogen Perrons door grove den
24 February 2026, 19:26:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
24 February 2026, 19:07:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 February 2026, 19:04:32
Rijnstraat door Gerco van Beelen
24 February 2026, 18:48:39
Roco 41208 - BR80 017 lokdecoder door bellejt
24 February 2026, 18:34:43
Waar AK interactive verf in Brabant verkrijgbaar door Ronald Halma
24 February 2026, 17:45:14
HS 4de klasse Staatsspoorstation door Forever Rocofan
24 February 2026, 16:38:16
Hoogfrequent treinverlichting van Conrad bestaat die nog? door Peter Kleton
24 February 2026, 16:28:53

Auteur Topic: Wisselstoring digitale Roco-wissel  (gelezen 2761 keer)

Hildebrand

• Offline Offline
Wisselstoring digitale Roco-wissel
« Gepost op: 08 September 2013, 12:18:46 »
Ik heb regelmatig problemen met het bedienen van mijn wissels. Vrijwel altijd met de linkse wissel (roco 61140), gecombineerd met een losse decoder (roco 61196). Het probleem is vaak dat ie op rechtdoor blijft staan, als ik hem wil dat ie afbuigt. Je hoort wel dat ie probeert te wisselen. Het gaat niet altijd fout, maar bij sommige wissels gaat het ongeveer 1 op de 3 keer fout, bij andere nooit. Ik kan verder niets aan de wissel zien. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, en wat een oplossing?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wisselstoring digitale Roco-wissel
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2013, 12:21:20 »
Hoi!

Welke versterker heb je aan je baan hangen? Hoeveel treinen rijden er dan? Enzovoort. Welk diameter draad gebruik je? hoe lang is het draad? Klinkt als dat je iets te weinig spanning bij je decoders krijgt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2013, 13:20:32 »
Het zou toch ook een mechanisch probleem kunnen zijn. Ik heb hetzelfde gehad met zo'n Geolinewissel, en na lang zoeken bleek dat de 'schuifbiels' waarmee de tongen worden omgezet, niet soepel kon bewegen. Er was gewoon te weinig ruimte in de sleuf in het ballastbed. Enig gepruts aan het ballastbed met een scherp mesje heeft  het probleem opgelost.
Reinier

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2013, 13:27:57 »
Ja, maar in dit geval zoek ik het toch ook in de richting die Ronald aangeeft. Net te weinig vermogen door dunne draden of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 September 2013, 13:59:25 »
Hoi!

Welke versterker heb je aan je baan hangen? Hoeveel treinen rijden er dan? Enzovoort. Welk diameter draad gebruik je? hoe lang is het draad? Klinkt als dat je iets te weinig spanning bij je decoders krijgt.

Groeten Ronald.
Ik denk inderdaad dat het zoiets zal zijn. Iemand heeft bij mij geholpen bij het digitaliseren, omdat ik het erg graag wilde maar niet zo handig ben en het niet zo zag zitten. De draad heb ik niet zelf gekocht, maar staat Mecktronics op,  0,25 mm2. Ik maak gebruik van de uhlenbrock intellibox, het is een vrij grote baan met meerdere treinen. Ook als ze stilstaan lukt het niet.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 September 2013, 14:16:53 »
Omdat het soms wel en soms niet werkt, denk ik aan de mogelijkheid van "tijdelijk tekort in  stroomvoorziening". Hoe snel schakel je verschillende wissels na elkaar ?

Als je een wissel schakelt dan heeft die wissel korte tijd veel energie nodig. Daarvoor zit in de decoder een flinke condensator. Die condensator kan een flinke 'klap' geven, maar moet daarna wel weer opgeladen worden. Dat kost enige tijd. Als je meerdere wissels kort na elkaar schakelt, dan zou het dus kunnen zijn dat je op te veel plaatsen flink stroom trekt.

Sander

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2013, 14:34:58 »
Dank. Bij sommige routes worden er 3 wissels tegelijk geschakeld / kort na elkaar. Als ik langzaam één wissel schakel, lijkt het inderdaad beter te gaan. Is het logisch dat iedere keer dezelfde wissels het probleem hebben en bij dezelfde stand? Oplossing is een extra draadje om de stroomvoorziening te versterken?
Bij één wissel is het probleem vrij structureel. Die gaat eerst een stuk of 10x goed, maar daarna moet je hem een half uur of meer rust geven, lijkt het. Dan zou de condensator niet meer goed werken? Kwestie van decoder vervangen?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2013, 14:47:05 »
Als je 3 wissels tegelijk schakelt, dan is de kans inderdaad zeer groot dat je het systeem (de centrale) zwaar belast - mogelijk zit je heel dicht tegen het maximum. Je eigen test met langszamer schakelen bevestigt het vermoeden.

Als je bijvoorbeeld naar computerbesturing kijkt, zie je dat tussen het schakelen van meerdere wissels altijd een pauze wordt toegepast. Ergens tussen een halve en een hele seconde - het is meestal instelbaar.

Een extra draadje voor stroomvoorziening zal het tegelijk schakelen niet verbeteren. De wisseldecoders komen stroom tekort omdat je centrale het knelpunt is. Welke voeding (trafo) heb je ingebruik ? - ik neem aan dat je met een MultiMuis werkt.

Een structurele oplossing is er niet - decoders moeten immers opnieuw opladen. Wel kun je overwegen andere wisseldecoders inzetten, die op een aparte trafo worden aangesloten. Maar dat is wel een prijzige oplossing. Alternatief is gewoon wat kalmer wissels schakelen.

Sander

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 08 September 2013, 14:50:04 »
Vrijwel altijd met de linkse wissel (roco 61140), gecombineerd met een losse decoder (roco 61196).
Ik mag hopen dat er ook nog een aandrijving in zit.  ;)
Kijk toch eerst maar eens naar een mechanisch probleem. Het zou goed kunnen dat het wissel ergens klemt. En probeer het dan eens zonder decoder, rechtstreeks de aandrijfspoelen aantikken vanuit een transformator. Als dat allemaal goed is, dan naar de decoder kijken. Dus stap voor stap alle mogelijke oorzaken uitsluiten.

@Sander, in een digitaal systeem kun je geen wissels tegelijk schakelen. Wel kort na elkaar.
Bovendien gaat het hier om een éénkanaalsdecoder, die kan geen gebrek aan oplaadtijd hebben door andere wissles.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2013, 14:51:37 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 08 September 2013, 14:52:10 »
Bij digitaal is het wel of niet. Een exta draadje is niet de oplossing. Een booster, een soort versterker, en een gescheiden stroomkring, zou soulaas kunnen bieden. Een zwak digitaal signaal kun je niet vergelijken met een analoog. Controleer is de ligging, wat in feite al gesuggereerd is. Liggen de wissels goed vlak, dus geen friksie.

Gr. Dirk

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 September 2013, 14:57:29 »
@Klaas, ja ik weet dat de decoder een éénkanaals type is. Maar ik dacht aan de combinatie van de kleine roco trafo en het (nagenoeg) tegelijk schakelen. Daarom vroeg ik welke trafo gebruikt wordt.

Sander

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2013, 15:51:35 »
Dank weer voor alle reacties.
Als je bijvoorbeeld naar computerbesturing kijkt, zie je dat tussen het schakelen van meerdere wissels altijd een pauze wordt toegepast. Ergens tussen een halve en een hele seconde - het is meestal instelbaar.
(...) Welke voeding (trafo) heb je ingebruik ? - ik neem aan dat je met een MultiMuis werkt.

Een structurele oplossing is er niet - decoders moeten immers opnieuw opladen. Wel kun je overwegen andere wisseldecoders inzetten, die op een aparte trafo worden aangesloten. Maar dat is wel een prijzige oplossing. Alternatief is gewoon wat kalmer wissels schakelen.
Ik ga er mee aan de slag. Ik bedien normaal de wissels vanaf de computer (via iTrain), ik ga kijken of ik daar het één en ander kan instellen.  Verder maak ik gebruik van de uhlenbrock intellibox en daarbij idd de Multimaus.
Ik heb deze transformator. De baan die ik heb is vrij groot.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2013, 16:19:44 »
Hildebrand,

Je antwoord bevestigt een beetje mijn vermoeden. Steeds meer denk ik aan een combinatie van hoge belasting en een beperkt beschikbaar vermogen.

De trafo is een beperkende factor in dit geval. Die trafo levert 14V terwijl je veelal 16V ziet. En je hebt 45VA voorhanden, terwijl 60VA veel wordt toegepast.

Mijn advies is om eens te kijken of je niet een Roco (grote) 60VA trafo kunt kopen. Dat is relatief goedkoop. Voor 2 tientjes moet dat wel lukken op de beurs in Houten.

Heb je dan nog geld over, lijkt het me nuttig te kijken naar een 8-kanaals wisseldecoder met externe voeding. Bijvoorbeeld een Digirails decoder. Daar kun je dan de Conrad trafo prima op aansluiten. De gebruikte éénkanaals 61196 decoders kun je eventueel verkopen, die heb je niet meer nodig. Dat compenseert de uitgave weer wat.

Sander

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 September 2013, 17:20:58 »
Dankje voor het antwoord, dan weet ik hoe ik het aan moet pakken. Ik heb ook twee 8-kanaalswisseldecoders. Die zijn door digitaalservice aangesloten (zoals een groot gedeelte van mijn baan). Ik heb niet zo'n goede fijne motoriek en vindt het met al die draadjes erg gepriegel. (Tja, ik had misschien beter een andere hobby kunnen uitkiezen, maar tja, treinen zijn eenmaal mijn passie).  Daarom heb ik voor een aantal andere wissels deze decoder gekozen, omdat ik dit een stukje makkelijker vindt.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 08 September 2013, 20:29:37 »
Yep, trafo is te zwak.

Aan een IB hoort in ieder geval een 16 Trafo van tenminste 55VA Ik gebruik een 70VA / 16V trafo voor de DDPB en die wordt alleen via de IB van digitale spanning voorzien.

Heb er ook 1 zo'n Roco spoelending in zitten en die weigert normaalgesproken zelfs bij die spanning wel eens. Van het weekend ging het uitzonderlijk goed. Slechts 1 keer geweigerd op de honderden keren dat ie omgezet werd.

Grtzz,

Karst