Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:26:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:24:08
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 12:03:20
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door henk
Vandaag om 11:55:23
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:23:56
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47

Auteur Topic: Druiven...verse Westlandse druiven  (gelezen 32661 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Druiven...verse Westlandse druiven
« Reactie #120 Gepost op: 03 December 2013, 23:24:46 »
Joke,

De opmerking "minder is soms meer" komt me heel bekend voor (zie 22 november) en inderdaad kun je later alsnog leidingen toevoegen.

De grote 2-3 meter ketel kom je vooral tegen bij teelten, waarbij de planten in goten geplaatst zijn. Bijvoorbeeld tomaten. De planten krijgen voeding via druppelleidingen. Alles wat de plant niet opneemt druppelt onder uit het kleine potje (bakje) waar de plant instaat (substraat, steenwol). Dat water wordt via de plantgoot opgevangen en gaat naar die ketel - het retourwater bevat nog veel voedingsstoffen en is 'op temperatuur'. Vers water en nieuwe voeding wordt toegevoegd en gaat weer via de voedingsleiding naar de plant.
Het gaat dus allemaal op het besparen op kosten van voeding en voorverwarmen van water.

De ketel lijkt erg groot maar bijvoorbeeld een tomaten teler heeft enorm veel water nodig per dag (als je per dag 10 ton tomaten plukt moet je ook per dag minstens 10 ton water in de kas pompen !)

In de schuur heb je meestal een deel opslag verpakkingsmaterialen en pallets - een deel is voor de sorteermachine en de verpakkingslijn - en een deel voor pallets gereed produkt (eventueel ook koeling).

Verder heb je in de schuur wat kleinere hokjes/ruimten - bakkie koffie voor de manschappen - kleedruimte/toiletten - kantoortje met wat administratie - werkplaatsje voor klein reparatiewerk en gereedschap.

In de loop der jaren is de rand met metaalplaten in de mode geraakt. Een echte functie heeft het niet, maar het staat indrukwekkend. Tegenwoordig worden zelfs komplete nep-gevels voor de kassen en schuren gemaakt, het lijken tegenwoordig enorme panden met een hypermodere uitstraling.

Sander

Tuindert

• Offline Offline
  • Geef mij maar de WSM
« Reactie #121 Gepost op: 03 December 2013, 23:57:15 »
Ziet er weer mooi uit Joke. Je weet een leuke (en herkenbare) sfeer neer te zetten.

Wat me is opgevallen is de zeer grote horizontale ketels die naast deze schuren liggen, zo breed als de schuur een geschat een doorsnee van rond 2-3 meter. Deze soort van ketels kan ik me niet van mijn jeugd herinneren, also ga ik er van uit dat deze soort van ketels van een jongere datum zijn als 1980-1990.

Bedoel je zo'n ketel?

Deze ketels zijn voor de warmtebuffer. In plaats dat de brander van de verwarmingsketel direct vol gas moet gaan als er vraag naar warmte is, met pieken in gasverbruik tot gevolg houdt de verwarmingsketel de buffer op temperatuur van waaruit de kas verwarmd word. Is denk ik vanaf eind jaren '90 in opkomst, vooral ook in combinatie met een WKK. WKK is een WarmteKrachtKoppeling ofwel een generator op gas die zowel elektriciteit als warmte produceerd. Op het moment dat de elektriciteit gebruikt word voor de assimilatielampen is er vaak minder of geen behoefte aan deze warmte omdat de lampen al voldoende warmte in de kas brengen. De gegeneerde warmte kan dan opgeslagen worden in de buffertank zodat deze op een ander moment benut kan worden. Met de stijgende opgestelde vermogens (veel tuinders hebben wel enkele MW die ze kunnen produceren) zijn ook deze tanks steeds groter geworden.

Groeten Emiel

Tuindert

• Offline Offline
  • Geef mij maar de WSM
« Reactie #122 Gepost op: 04 December 2013, 00:22:48 »
De grote 2-3 meter ketel kom je vooral tegen bij teelten, waarbij de planten in goten geplaatst zijn. Bijvoorbeeld tomaten. De planten krijgen voeding via druppelleidingen. Alles wat de plant niet opneemt druppelt onder uit het kleine potje (bakje) waar de plant instaat (substraat, steenwol). Dat water wordt via de plantgoot opgevangen en gaat naar die ketel - het retourwater bevat nog veel voedingsstoffen en is 'op temperatuur'. Vers water en nieuwe voeding wordt toegevoegd en gaat weer via de voedingsleiding naar de plant.
Het gaat dus allemaal op het besparen op kosten van voeding en voorverwarmen van water.
Sander je bedoeld silo's?

Planten hebben inderdaad veel water nodig. Dit plaatje van de WUR geeft het wel aardig weer.

Opgesomd heeft een wat grotere tuinder:
  • Een groot bassin, 1 of meerdere silo's (gemaakt van geronde golfplaten en afgedekt met zeil) en soms ook ondergrondse wateropslag voor het opvangen van regenwater.
  • Drainwatersilo's voor het water dat terugkomt van de plant. Dit water word meestal eerst ontsmet voor het gerecirculeerd word, het is immers al door het substraat en wortelgestel van de plant gesijpeld.
  • Een extra silo voor het ontsmette water.

In de schuur zijn dan nog een aantal installaties om het water eventueel te ontsmetten en een substraatunit om kunsmest toe te voegen in de juiste mix. Om het water bij de plant te brengen zijn er een aantal opties, o.a.:
  • Beregening van bovenaf met regenleidingen (potplanten en de opkweek)
  • Druppelen (bij systemen waar iedere plant of een groep planten een eigen pot of mat heeft) met leidingen tussen de plant en per plant een steker ofwel druppelaar (zoals ook al door Sander omschreven)
  • Eb/vloedsystemen in dichte tafels (potplanten).

Gr. Emiel

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #123 Gepost op: 04 December 2013, 08:14:00 »
NB Tijgernootje ik ben me belofte niet vergeten maar er nog niet aan toe gekomen.
Maakt niet uit Joke.
Ik heb geduld zat hoor  ;)
Bovendien heb ik t zelf ook nog druk genoeg,dus ik zie t vanzelf wel een keer hier verschijnen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 04 December 2013, 12:58:08 »
Hallo joke, ik zal even kort proberen uit te leggen waarom er warmte buffer tanks zijn gekomen.De tank is geboren vanwege hogere energie prijzen. Overdag heeft de plant CO2  nodig om te groeien . Deze CO2 komt vrij bij het verbranden van gas in de ketel. Het probleem wat ontstond was dat je wel CO2 nodig had op de dag maar niet de opgewerkt warmte. (afhankelijk van het weer zon/regen). De warmte heb je wel nodig in de nacht ,maar dan gebruik je geen CO2. Het antwoordt was dus deze warmte buffers. Op de dag stoken voor de CO2 en de warmte opslaan in de buffer. S,nachts dan laat je de warmte uit de buffer de kas in lopen via pompen en staat de ketel meest stil. De buffers heb je horizontaal als wel verticaal geplaatst tegenwoordig. Anno 2013 is de buffer een spil op een bedrijf met ketel/ wkk/ gascontract.

mvg aad

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #125 Gepost op: 04 December 2013, 19:16:08 »
whow, zoveel info in zo'n korte tijd hat ik niet verwacht. Bedankt alle, die achtergrond maakt het bouwen nog interesanter.

Sander, ja het citaat heb ik weer gevonden, als ik weer op de grote computer ben zal ik het aanpassen.

Het beeld van de ketel is werkelijk die ik bedoeld heb, en de beschrijvingen komen overeen met wat ik verwacht en gelezen heb. Als ik het goed begrijp hat er einde der 90er jaren een verandering/vernieuwing van de tuinbouw plaats gevonden. Dan heeft men gedwongene mate gemoderniseerd of is onder gegaan. (ik kan me herinneren dat een klasse kamaraad hun firma moesten verkopen in die tijd.)
De grote ketels stammen van de periode na1990 en ook de avanceerde bewaterings, verwarmings etc systemen. Allerdings de wateropvangbekken kan ik me nog herinneren dat die ingevoerd worden zijn, also voor 1990.

Daar mijn baan 80-90er jaren wordt, is deketel te groot voor die periode, een kleinere kan maar dan misschien in de schuur voor het substraat. Buiten komt dan nog een opvang bekken.

Sander, als ik je goed begrijp dan is ook de verschaling eigenlijk te nieuw, wat was er bovenaan de schuur voor 1990?

Prettige avond, Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 05 December 2013, 17:46:18 »
Joke,

De 'verschaling' werd gemaakt van allerlei soorten materiaal. Oorspronkelijk vaak watervast multiplex of trespa - dat zijn gladde platen zonder de ribbels. De gevelbekleding met ribbels, zoals in jouw voorbeeld, kwam je ook al tegen. Eigenlijk is alles goed, er zijn geen vaste gewoontes - iedere teler gebruikte gewoon wat hij goedkoop kon krijgen.

De glastuinbouw veranderde veel in de periode 1980 - heden. In jouw tijdperk had men veel aandacht voor de teelt en de kwaliteit. Telers waren nog heel ambachtelijk bezig en reden met een tractor en platte kar de tomaten in kisten naar de veiling. Omdat supermakten in opkomst waren werd steeds meer gesorteerd en verpakt door de telers.
Later, na 1990, kwam de 'technologie' in de kas. Toen kreeg men aandacht voor energiebeheer, warmtekrachtcentrales, klimaatbeheersing enzovoort.

De grote opvangbassins voor regenwater waren er al wel in 1980. Omdat het hele Westland vol staat met kassen hadden ze te weinig open terrein om regenwater te laten wegzakken bij flinke buien. De capaciteit van de sloten was niet voldoende. In de bassins kon veel water in korte tijd worden opgevangen en eventueel later alsnog geloosd worden. Het water wordt ook gebruikt voor de planten - regenwater is immers schoon en vrij van toegevoegde chemicalieen.
In het bassin zwemt meestal een flinke vis, een karper bijvoorbeeld. Zolang de vis zwemt, weet je dat het water nog goed is. Als je ziet dat de vis in het water drijft dan moet je onmiddelijk stoppen het water nog te gebruiken - er is dan kennelijk iets mis met de kwaliteit van het water.
Over het bassin is een net gespannen, zodat reigers niet meteen jouw karper vangen.

PS : Substraat zit niet in een ketel in de schuur. Substraat is de steenwol, die in de plantpotten zit - de plant groeit met de wortels in het substraat.

Sander

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #127 Gepost op: 11 December 2013, 22:30:26 »
Goedenavond hier een kleine update, helaas heb ik de laatste weken wat pech.
Eerst een bronchitis die maar niet weg wil, veel extra werk op mijn werk en nu ik eindelijk weer wat energie heb, zijn ook nog mijn vensterprofielen op. Het ging net lekker.
Dus hier een halve schuur, met in de achtergrond alweer een kas komplex die opgetrokken wordt. Dit keer geheel zelfbouw. De wanden staan nog los.

Deze kas wordt waarschijnlijk gewit en krijgt de populaire assimilatie-verlichting. ;D Nu eerst maar weer profielen bij bestellen en nog meer glas.

Sander, bedankt voor alle achtergrond informatie. Met substraat heb ik eigenlijk aan het voedingsmengsel gedacht (water+ mineralen enzo) Hier in Zwiterserland heet plantenvoeding ook wel substraat op de flessen. Als Hollander hat ik beter moeten weten....
Wat betreft een traktor met platte kar die kan ik me niet herinneren. De platte kar wel maar niet een tractor ervoor.

Prettige avond Joke

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #128 Gepost op: 27 December 2013, 22:59:29 »
Goedenavond,
... eindelijk was het materiaal geleverd en kan de bouw weer worden voortgezet.

Allereerst de voorgevel: de vensters zijn klaar en een grote deur voor vrachtwagens is nu ook geplaatst. Verder is het dak voorgesneden en als proef erop gelegt. Het gaat er vooral om dat het dak niet teveel oversteekt.

Verder aan de achterkant is er voor een eenvoudige muur gekozen, met aan de kant van de grote garagedeur een blinde muur, hier kunnen de kisten enz staan. Tevens wil je niet dat het gas van de vrachtwagen direkt in je kas blaast. Aan de andere kant is een brede deur en en groot raam zodat de pakkers en sorteerders  uitzicht hebben op de kas en omgekeerd. Hier komen nog een eenvoudig raam en een dubbele schuifdeur in.

Het dak is eerst met een spuit verf zwart geverfd en daarna veroudert, in de schuur is de vloer nu een beton vloer en heeft de nodige werksporen gekregen. Een inrichting ontbreekt nog, graag zou ik er een sorteermachine of een pakmachine in maken. Maar dan moet ik eerst vastleggen wat in deze kas eigenlijk gaat groeien. Het idee is nog steeds deze te witten en van verlichting te voorzien. Maar dat moet met de schuurinhoud overeen komen.
Ben nog niet helemaal tevreden met de witte delen vooral aan de zijkant, bijna iets te vuil... moet ik morgen nog een keer naar kijken bij daglicht.

En tot slot nog wat sfeerplaatjes met de nieuwe oude vrachtwagen van de tuinder, met chauffeur.... Hij vraagt zich alleen af hoe hij nou zijn aanhanger terugkrijgt, vanochtend was er ja nog geen garagedeur en kon hij er zo in, maar nu......

Prettige avond
Joke

Ronald Brandt

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 28 December 2013, 00:59:06 »

In het bassin zwemt meestal een flinke vis, een karper bijvoorbeeld. Zolang de vis zwemt, weet je dat het water nog goed is. Als je ziet dat de vis in het water drijft dan moet je onmiddelijk stoppen het water nog te gebruiken - er is dan kennelijk iets mis met de kwaliteit van het water.
Over het bassin is een net gespannen, zodat reigers niet meteen jouw karper vangen.

Leuk, de hedendaagse tegenhanger van de kolenmijn kanarie.

Overigens weer een heel knap stukje modelbouw echt om van te genieten.
Ronald Brandt

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 28 December 2013, 01:15:50 »
De loods is zeer herkenbaar (ik ken vele van die loodsen, heel knap hoor!), maar die vrachtwagen heb ik in het Westland nog nooit gezien............ ;)
Groet, Frank

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #131 Gepost op: 28 December 2013, 09:39:12 »
Ik wens jouw suc6 in de zoektocht naar uitvinden wat er voor inhoud gaat komen voor dit project.
En de sjouwfeur veel suc6 in een weg vinden om z'n aanhanger terug te krijgen  ;D
Toto zover ziet het er weer mooi uit  (y)
Komt de karper bij jouw nou ook met bassin en al erbij ?  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #132 Gepost op: 02 January 2014, 22:37:27 »
Goedenavond en nog een goed 2014 toegewenst.
Vanavond weer een update van de schuur.

De muur aan de achterkant is nu uiteindelijk een muur uit betongasstenen geworden, deze zijn snel gebouwd en kosten minder als baksteen. Dit is nu een buitenmuur maar wordt uiteindelijk een binnenmuur. Ik heb de grondplaat afgesneden zodat ik met het gebouw makkelijker rondschuiven kan en flexible blijf. Met een grote kas eraan vast wordt dat veel moeilijker te hanteren.
De stenen zijn met een kraspen ingekrast en de muur is vervolgens geverfd en verouderd.

Verder is de glaszetter langgewenst en de deur is geplaatst.

En tot slot nog een plaatje van alles bij elkaar op de baan:

Dit is nog geen definitieve opstelling maar zijn de componenten die bij elkaar het kassen gedeelte gaan vormen. Het dubbel huis vorne links is een gedeelte van een rijtje arbeidershuisjes dat op de hoek van de straat gaat komen. Deze heb ik deze vakantie tussendoor af gemaakt.

Prettige avond, Joke

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 02 January 2014, 23:16:23 »
Dat rijtje arbeidershuisjes heb je heel fraai gemaakt. Het lijkt wel of je een foto gemaakt hebt langs de weg van Den Haag naar Poeldijk, de Nieuweweg. Enkele huizen hebben een extra etage gekregen maar sommigen zijn werkelijk heel identiek aan jouw huisjes. Knap !!

Sander

Rienk

• Offline Offline
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
« Reactie #134 Gepost op: 03 January 2014, 12:23:23 »
Ziet er al erg goed uit en er zit nu al een leuk Hollands sfeertje in ! (y) Als je deze sfeer op je hele modelbaan weet neer te zetten belooft dat nog wat. Die Artitec arbeiderswoningen zijn ook erg mooi gemaakt.
Groeten,
Rienk