Wat me is opgevallen is de zeer grote horizontale ketels die naast deze schuren liggen, zo breed als de schuur een geschat een doorsnee van rond 2-3 meter. Deze soort van ketels kan ik me niet van mijn jeugd herinneren, also ga ik er van uit dat deze soort van ketels van een jongere datum zijn als 1980-1990.
De grote 2-3 meter ketel kom je vooral tegen bij teelten, waarbij de planten in goten geplaatst zijn. Bijvoorbeeld tomaten. De planten krijgen voeding via druppelleidingen. Alles wat de plant niet opneemt druppelt onder uit het kleine potje (bakje) waar de plant instaat (substraat, steenwol). Dat water wordt via de plantgoot opgevangen en gaat naar die ketel - het retourwater bevat nog veel voedingsstoffen en is 'op temperatuur'. Vers water en nieuwe voeding wordt toegevoegd en gaat weer via de voedingsleiding naar de plant.Het gaat dus allemaal op het besparen op kosten van voeding en voorverwarmen van water.
NB Tijgernootje ik ben me belofte niet vergeten maar er nog niet aan toe gekomen.
In het bassin zwemt meestal een flinke vis, een karper bijvoorbeeld. Zolang de vis zwemt, weet je dat het water nog goed is. Als je ziet dat de vis in het water drijft dan moet je onmiddelijk stoppen het water nog te gebruiken - er is dan kennelijk iets mis met de kwaliteit van het water. Over het bassin is een net gespannen, zodat reigers niet meteen jouw karper vangen.