Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Baanplan Zuiderschans  (gelezen 7437 keer)

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Baanplan Zuiderschans
« Gepost op: 03 September 2013, 16:33:38 »
Hallo allemaal,

Nu dat ik me netjes heb voorgesteld (zie dit draadje ), wil ik jullie mijn eerste poging tot een baanplan voorleggen.

Rond de Kerst hoop ik mijn nieuwe woning te betrekken, waar ik een hobbykamer zal hebben van ruim 6 x 3.25 meter. Behoorlijk luxieus dus! Afgezien van een treinbaan moet er ook nog wat ander spul in, zoals een muziekinstrument, dus ik kan niet het hele vertrek volproppen met spoortafels  ;) Ik kan beschikken over een lange muur en twee korte dus een soort U-vorm lijkt logisch.

Hier is wat ik zo'n beetje zou willen:

- Nederlandse baan met NS materieel rond de jaren 1960 - 1980.
- gemengd reizigers- en goederenvervoer.
- flinke lange perrons zodat er redelijk lange treinen kunnen rijden. Het moet H0 worden, ik heb nog oud materieel en wat rails. Hoe ouder ik wordt, hoe kleiner spoor N lijkt te zijn dus daar begin ik maar niet meer aan  :o
- iets dat een beetje apart is, bijvoorbeeld een grensstation of zo, als excuus om wat eens anders-dan-anders materieel te laten rijden.
- genoeg rails en wissels voor een afwisselend bedrijf.
- rondrijden moet mogelijk zijn, soms wil je wel eens achteruitzitten met een drankje en de boel lekker hun rondjes zien draaien  :)

De afgelopen week flink gesurft, er zijn wel veel hele mooie en nuttige websites tegenwoordig! Zo kwam ik via Sporenplan en NOLS het station Zuidbroek tegen, in Groningen langs de lijn Groningen - Nieuweschans. Dit station heeft een paar aantrekkelijke kanten:

- compact, met de goederensporen tegenover het station in plaats van ernaast, zoals zo vaak voorkomt. Dit scheelt een hoop ruimte in de lengte.
- Zuidbroek is een splitsing, behalve de lijn naar Nieuweschans takt de lijn naar Veendam en Stadskanaal hier af. Dit geeft een boel extra rijmogelijkheden.
- De lijn Groningen - Nieuweschans loopt natuurlijk door naar Duitsland dus ik zou zo af en toe wat Duits materieel kunnen laten verschijnen.

Laat ik vooropstellen dat ik geen 'purist' ben, en ik ben niet van plan een bepaald station in detail na te bouwen. Aan de andere kant is het wel handig inspiratie op te doen van de werkelijkheid, dit kan de natuurgetrouwheid ten goede komen en bovendien kun je het zo gek niet bedenken of er is wel ergens een echt voorbeeld van  :D

Dus wat verdere research bracht aan het licht dat er nog in 1955 een draaischijf lag in Zuidbroek. Ik vermoed dat dit te maken had met de NOLS, Zuidbroek was het noordelijke eindstation van die lijn nadat de voortzetting naar Delfzijl was opgebroken. Logischerwijze moesten de stoomlocs hier dus keren voordat ze de terugreis richting Stadskanaal weer aan konden. Met was flexibiliteit kunnen we die draaischijf nog wel laten bestaan in de jaren 70. Nog mooier, een blik op het even verderop gelegen station Nieuweschans laat zien dat daar tot de dag van vandaag nog een heuse ronde lokloods staat! Die is dus maar even 'geleend' en neergeplonkt in Zuidbroek!

Omdat dit de werkelijkheid toch wel een beetje geweld aan doet heb ik ook maar wat van de naam geleend, en presenteer ik hierbij een eerste plan voor Station Zuiderschans:



Als je dit vergelijkt met de situatie in 1955 zie je dat ik het meeste kan overnemen, behalve dat ik helaas een of twee sporen tussen het perron en de goederenloods moet weglaten omdat dan alles te lang wordt.



(Voor de goeie orde, dit plaatje komt van de Nols website http://www.nols-maatschappij.info/, ik hoop dat het ok is dat ik het hier laat zien. Als dit niet mag, laat het even weten en ik haal het weer weg.)

Het hele zaakje past net op de 6 meter (in werkelijkheid heb ik nog zo'n 10 - 12 cm.extra marge). Wat je hier ziet is het volgende:

- van links komt en gaat de dubbelsporige hoofdlijn naar Groningen (A).
- naar rechtsboven gaat de enkelsporige lijn naar Nieuweschans en Duitsland (C).
- naar rechtsonder gaat de enkelsporige lijn naar Veendam en Stadskanaal (B).
- minimaal 1.50 m. perronlengte voor 3 sporen.
- er is een goederenloods met laadspoor en aparte kop-en zijlading.
- er is een aftakking naar de spoorhaven links onder.
- er is een aftakking naar de oude draaischijf waar de geleende loods uit Nieuweschans miraculeus is neergedaald  ;D

Het plan is ontworpen met Peco Streamline Code 100 rails. Ik woon in Engeland en dat is hier het gemakkelijkst te verkrijgen, bovendien heb ik nogal wat oude wissels etc. liggen. Als iemand ervaring heeft met de betrouwbaarheid van dit railmateriaal houd ik me aanbevolen. In het verleden heb ik er wel mee gebouwd maar nooit voor langere tijd echt op gereden.

Wat ik nog niet heb uitgewerkt is wat te doen met de drie aanvoerlijnen en schaduwstations. Omdat ik de andere lange muur wil vrijlaten moet ik terugbuigen en het schaduwstation onder de baan plaatsen. Ik wil zowel kunnen omkeren met keerlussen als rondrijden. Om eerlijk te zijn ben ik niet goed in het ontwerpen van schaduwstations en keerlussen enzovoorts - mijn ogen gaan meestal op scheel als ik zulke baanplannen bekijk! Hier hoop ik dus op wat suggesties van jullie allemaal!

Genoeg voor nu - wat denk je ervan?

Groetjes,

Jur




« Laatst bewerkt op: 03 September 2013, 16:39:17 door Jur Snijder »
Groetjes, Jur

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2013, 17:52:56 »
Het idee opzich is zeker interessant te noemen.
Hoe t moet met het creeren van de schaduw stations in dit plan,dat is me voor nu ook effe een groot ?
(je zal ze in elk geval wel nodig hebben wil je kunnen "rond" rijden)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2013, 18:16:43 »
Zo te zien heb je onder het station voldoende ruimte voor en schaduwstation, misschien zelfs wel voor twee als je het een beetje handig aanpakt. Leuke opzet, en het idee om NL gelardeerd met wat D te laten rijden is heel antrekkelijk!
Maar wat mijn nieuwsgierigheid wel een beetje aanwakkert is:

Citaat
moet er ook nog wat ander spul in, zoals een muziekinstrument, dus ik kan niet het hele vertrek volproppen met spoortafels

Nu is er wel een klein verschil tussen een mondharp en een Bösendorfer Imperial, vandaar dat m'n wenkbrauwtjes wat vragend omhoog komen  ;)

Groet,
Jan

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2013, 18:37:59 »
Het is een electronisch orgel met een footprint van 1.30 x 1.10 meter. Ik heb het aangegeven in blauw op het plan:



De deur aan de linkerkant is niet echt een deur, er is daar een halletje en de werkelijke deur is nog zo'n anderhalve meter verder naar links. Niet dat dit veel uitmaakt behalve dat ik de linkerkant kan doortrekken naar omlaag tot de hoek van het halletje zonder dat er een echte deur in de knijp komt te zitten.

Ik denk dat ik niet kan ontkomen aan klimspiralen aan elk end - de gele vierkanten, maar die moeten denk ik een tikje groter worden. Als ik de optie van bovenleiding heel wil houden moet ik zo'n 14 cm omlaag voordat ik onder het middendeel uitkom - denk ik? Weet niet zeker, heb dit nog nooit gedaan. Met 3% heb ik dan bijna 5 meter rijlengte nodig voor ik eronder kan duiken. Ik denk niet dat dat lukt zonder spiralen.

Overigens kwam ik net op het idee dat ik gemakkelijk de lijn naar Nieuweschans kan verdubbelen door het uithaalspoortje tussen B en C te verlengen. Misschien wel de moeite waard voor een intensievere exploitatie? Ik vermoed dat ik B er met een paar wissels op aan sluit, onzichtbaar natuurlijk, voordat de spiraal begint.

Jur
Groetjes, Jur

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2013, 20:52:25 »
Aan spiralen ontkom je idd niet.
De meest compacte versie heeft toch wel een oppervlakte van een meter bij een met nodig.
E.e.a. ook een beetje afhankelijk van wat voor materieel er overheen moet en hoelang je treinen zullen zijn.
De gulde midden weg ligt rond 2,5 % per meter,ja dat kost wat rails maar bespaart een hoop ergernis.
Voor meer info over spiralen zou je is in de encyclopedie moeten kijken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2013, 02:02:57 »
Ziet er goed uit dit plan  (y), wou dat ik zoveel ruimte tot mijn beschikking had..
Ben ook wel heel erg benieuwd hoe dit er in de praktijk uit gaat zien..

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2013, 20:33:52 »
Vandaag flink gestoeid met schaduwstations  ;D

Die spiralen dat wordt niks, die nemen me veel te veel ruimte in als je een beetje redelijke boogstraal wilt aanhouden. Bovendien vermoed ik dat ze, zoals de Engelsen zeggen, een 'pig' zijn om te bouwen. Maar niet aan beginnen, dus.

Plan B is dan om toch maar langs de hele kamer te gaan, weliswaar zo smal mogelijk. Natuurlijk moet ik dan wel twee afneembare gedeelten bouwen, voor de toegang en voor de schuifdeur naar de tuin. Als ik de rails op die stukken eenvoudig hou moet dat wel kunnen denk ik.

Rondrijden is nu natuurlijk geen enkel probleem meer. De resterende problemen zijn dan het schaduwstation, en hoe om te keren aan het eind van de drie lijnen naar A, B en C. Mijn eerste kriebels hadden wat woeste keerlussen die weer te veel ruimte innemen, en bovendien geen plaats laten voor redelijk lange opstelsporen in de schaduw. In de virtuele prullenbak dus!

Na wat meer gefroemel kwam ik op het idee van een driehoek die van beide kanten in te rijden is. In eerste instantie werd dit een heuse keerdriehoek, totdat het gezonde verstand zegenvierde en ik me realiseerde dat ik net zo goed alleen de loks kan omrijden in plaats van hele treinen, en de benen niet hoef te verbinden. Kost minder ruimte en als extra voordeeltje zit ik dan niet met allerlei kwalijke problemen zoals massieve kortsluiting  ;D

Kortom, dit is zoals het er nu uitziet: een dubbelsporige rondlopende hoofdbaan, een paar flink lange paralelle schaduwsporen en twee waaiers daar loodrecht op. Alles op een niveau. Een flinke hoeveelheid opstelspoor, met als groot voordeel dat de treinen nu eens niet uit het zicht verstopt beneden het station hoeven te staan, maar mooi te kijk middenin de kamer. Ik zou hier zelfs een stukje scenery van kunnen maken en het geheel aankleden als een opstelterrein, met ballast, verlichting en ander spul.

Nogal ambitieus, maar heel goed stap voor stap op te bouwen dacht ik zo:





Jur


« Laatst bewerkt op: 04 September 2013, 20:44:38 door Jur Snijder »
Groetjes, Jur

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2013, 20:47:05 »
Ik zou dan denk ik toch kiezen voor 2 boven elkaar liggende schaduwstations en een doorrijdvoorziening.
Jeroen

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2013, 20:49:02 »
Sfeerplaatje van de loods in Nieuweschans, hier al in gebruik als graanopslag:



Mooie uitdaging!

Hans

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2013, 21:07:25 »
Ik zou dan denk ik toch kiezen voor 2 boven elkaar liggende schaduwstations en een doorrijdvoorziening.

Zou je dat een beetje verder voor me willen uitleggen? Bedoel je een laag station voor de ene richting en een hoog station voor de andere?
Groetjes, Jur

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2013, 21:07:58 »
Sfeerplaatje van de loods in Nieuweschans, hier al in gebruik als graanopslag:


Mooie uitdaging!

Hans

Prachtige foto, Hans! Bedankt!
Groetjes, Jur

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2013, 21:12:28 »
Zou je dat een beetje verder voor me willen uitleggen? Bedoel je een laag station voor de ene richting en een hoog station voor de andere?

Ja.
Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2013, 09:19:14 »
Schaduw station met spiraal lijkt ook mij de beste optie.
Over het maken van zo'n spiraal zijn zowel in de encyclopedie als in div draadjes al heel wat "handleidingen"/bouwverslagen te vinden om zoiets redelijk makkelijk te maken.
Op de manier zoals je nu hebt getekend kan je nooit de ilussie wekken dat een trein na vertrek echt onderweg is zodra deze uit het zicht verdwijnt.
Hij verdwijnt namelijk niet uit t zicht  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2013, 11:34:45 »
Mooi plan  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2013, 13:26:52 »
Ik vind die waaier wel een creatieve oplossing. Vooral omdat je materieel mooi in het zicht staat, terwijl je het station nooit tegelijk met de waaier kunt overzien. Wel ergens een scènescheiding inbouwen. Zo scheidt je het opsteldeel van de eigenlijke baan.
De optie om het opsteldeel ook aan te kleden spreekt me erg aan.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly