Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 02:31:58
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:06:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:04:29
Aachenau West door Joz
Vandaag om 00:03:14
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Raadplaatje door Modellbahnwagen
15 November 2025, 23:49:39
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door ikbener
15 November 2025, 23:26:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 November 2025, 23:25:35
Locatie van foto gezocht door GerardvV
15 November 2025, 23:00:14
Rondom Charlois door Eric B
15 November 2025, 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
15 November 2025, 21:55:10
Frans loodsje et cetera door DJV
15 November 2025, 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
15 November 2025, 21:40:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
15 November 2025, 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
15 November 2025, 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
15 November 2025, 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
15 November 2025, 21:16:51
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
15 November 2025, 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 November 2025, 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
15 November 2025, 20:53:23
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
15 November 2025, 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
15 November 2025, 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
15 November 2025, 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
15 November 2025, 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
15 November 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
15 November 2025, 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
15 November 2025, 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
15 November 2025, 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
15 November 2025, 15:38:12
  

Auteur Topic: Boosters op gemeenschapplijke trafo?  (gelezen 4260 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Gepost op: 30 August 2013, 10:38:56 »
Beste mensen,

Als ik 2 boosters Power 4 wil gebruiken, moeten die dan ieder hun eigen trafo hebben (70 VA bijv.) of kun je ook 1 trafo van bijv. 150 VA gebruiken?

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2013, 11:00:28 »
Ja, nee

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2013, 11:02:08 »
Aangezien de Power 4 een booster met common ground is moet dit kunnen. Maar waarom wil je dat doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2013, 11:58:10 »
Maar waarom wil je dat doen?
Je hebt in iedergeval geen last van fasedraaing, iets waar je met twee trafo's op moet letten.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2013, 12:21:39 »
...iets waar je met twee trafo's op moet letten.
Ah, hier komt een oud onderwerp weer naar boven. Hoeveel mensen zijn er die daar op letten? En hoe erg is het als ze fasegedraaid zijn?
Kom ik weer met een oude uitdaging: wie kan uitleggen waarom fasegelijkheid belangrijk is? Een vraag die ik vaker heb gesteld, maar waar nog nooit een antwoord op is gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2013, 12:36:01 »
Hoi Klaas,
Er is mij altijd verteld dat de fase gelijkheid bij wisselstroom banen en het opdelen in secties belangrijk is.
Omdat er bij het rijden van de ene naar de andere stroomkring rare stromen kunnen ontstaan, de sleper verbindt 2 kringen een moment met elkaar.
Ik neem aan dat zoiets ook bij "geboosterde" stroomkringen van toepassing is.
Alhoewel bij een 3-rail digitale baan kun je eigenlijk niet van wisselspanning (dus gedraaide fase's) spreken.
Het is eigenlijk gewoon een DC baan, toch?
Maar nu lok ik weer een discussie uit, ik ga ook die afwachten. ;)

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2013, 12:53:15 »
Piet, inderdaad, bij een analoge wisselstroombaan moet je fasegelijkheid hebben. Net als bij een analoge gelijkstroombaan overigens (plus aan plus en min aan min)
Maar bij digitaal wordt de fase op de rails bepaald door het stuursignaal uit de centrale, en dat staat helemaal los van de 50Hz voeding.
Dus ik wacht nog steeds op de uitleg. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2013, 15:18:33 »
je mag de boosters gewoon op dezelfde voeding (trafo) aansluiten.Mss wel apart afzekeren.Ergens op het web staat een voorbeeld van een grote voeding welke ik ook gebruik om mijn verlichting en wissels aan te sturen.Ik heb een 350 VA.

link
Greetings,salutations,groetjes,

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2013, 16:30:44 »
Dus ik wacht nog steeds op de uitleg. 8)
Nou dan zijn we samen Klaas.
Ik ben ook benieuwd.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2013, 18:22:10 »
Op de digitale baan kan er wel sprake zijn van fase wisseling.

Of als trafo's verkeerd om in het stopcontact zitten (hoewel ik dit niet zeker weet, wordt in de booster de inkomende spanning niet gelijkgericht?) of als de bruine en rode draad aan het spoor verwisseld worden. Digitale spanning is gewoon wisselende spanning alleen dan in blokvorm. En inderdaad, zodra een trein van de ene sectie naar de andere rijdt, zal er heel kort een kortsluiting ontstaan (je verbindt met de sleper namelijk de plus van de ene booster aan de min van de andere en met de wielen hetzelfde). Heb je de boosters gelijk gefaseerd, zal het probleem niet voorkomen en de trein soepel over de scheiding heen rijden.

Een toevoeging: niet alle boosters kunnen met andere boosters een trafo delen. Alleen boosters met een gemeenschappelijke GND.

Groeten,

Rauke
« Laatst bewerkt op: 30 August 2013, 18:23:49 door memen »
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2013, 18:57:27 »
Of als trafo's verkeerd om in het stopcontact zitten (hoewel ik dit niet zeker weet, wordt in de booster de inkomende spanning niet gelijkgericht?) of als de bruine en rode draad aan het spoor verwisseld worden.
Dat is nou precies het punt. De 50 Hz spanning uit de trafo wordt in de booster eerst gelijkgericht. Die gelijkspanning wordt onder invloed van het stuursignaal uit de centrale omgezet in een wisselende blokspanning, de digitale spanning dus. De digitale spanning van meerdere boosters moet op de rails in fase staan, dat is duidelijk, maar dat heeft dus niks te maken met de fase van de 50Hz.
Dus de uitdaging blijft: wie verklaart waarom de trafo's gelijk gepoold zouden moeten zijn?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2013, 19:02:05 »
Wordt in een booster wel altijd een Brugcel gebruikt? Ik herinner me een schema met twee diodes, één voor de positieve en één voor de negatieve fase van de wisselspanning uit de trafo. Kan dat tot ongewenste effecten leiden bij faseverschil?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2013, 19:25:13 »
In een booster met common ground wordt bij mijn weten nooit een brugcel gebruikt. Dat kan alleen maar met een dubbele trafowikkeling.
Het is dus twee keer een enkelzijdige gelijkrichting. En wat die ongewenste effecten betreft, ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

michel-zeeland

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2013, 09:51:49 »
Ook ik ben benieuwd naar een goede onderbouwde reactie voor wat betreft die 50Hz, tegenfases van transformatoren en het gebruik van meerdere transformatoren voor meerdere boosters. Zelf gebruik ik 1 dikke geschakelde voeding (750VA) die een gelijkspanning produceert voor meerdere boosters, en is de uitgang (DCC-) van deze boosters enkelzijdig aan elkaar geknoopt. Dit in verband met vage spontane bezetmeldingen (ground bouncing) rond de boosterscheiding op de baan, maar dat valt volgens mij buiten dit topic.

Doelt men met ongewenste effecten, juist op het fenomeen spontane bezetmeldingen?
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Boosters op gemeenschapplijke trafo?
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2013, 09:40:10 »
Aangezien de Power 4 een booster met common ground is moet dit kunnen. Maar waarom wil je dat doen?

Omdat 1 dikke trafo van 150 VA goedkoper is dan 2 van ieder 70 VA. Kostenaspect dus.

Waarom moet je bij gebruik van 2 trafo's ook 1 kant van de trafo's met elkaar verbinden, zoals het aansluitschema aangeeft. ???
Een aangezien het common ground is, hoef je dus op de (2-rail) baan slechts 1 spoorstaaf te onderbreken en geen 2, zoals het aansluitschema aangeeft. Dacht ik althans. :-\

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.