Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: "Spoor op Vleugels" in H0  (gelezen 107466 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #255 Gepost op: 09 oktober 2022, 20:44:04 »
Na een succesvolle vakantie, heb ik Hoeve de Plei weer onder handen genomen. Op basis van het eerdere modelontwerp heb ik de snijdelen gegenereerd. Bovendien worden hierbij automatisch de zogenaamde laserjoints aangemaakt, waarmee de verschillende delen perfect in elkaar passen. Hierbij worden twee snijdelen haaks op elkaar getekend, die elkaar op de kop overlappen. Met de "laserjoint feature" in Onshape, kun je het gewenste aantal wiggen instellen. Zie hieronder:



Op deze manier heb ik alle 2mm MDF delen aangepakt van Hoeve de Plei, met dit als resultaat:



Ook werden de balkenconstructies gedefinieerd uit 1mm MDF. Deze worden op de wanden gelijmd. Zoals te zien is ontbreken de daken met dakkappellen en schoorstenen, en ontbreekt de poortconstructie. Deze worden apart geconstrueerd en later toegevoegd. De dakconstructie zal in 3D geprint worden, net als de poortpartij.

Voor het laseren van de MDF delen kon ik deze keer gebruik maken van professionele lasersnijders via leden van de EMV. Hieronder zal ik nu uitleggen hoe ik verder ga, waarbij voor iedere wand dezelfde methode zal worden gebruikt. Het laserpakket voor de Plei bestaat uit 18 MDF delen van 2mm, en 10 delen van 1mm. Het is zo in elkaar gestoken dat het pakket later eventueel besteld kan worden door medehobbyisten, die deze hoeve willen nabouwen.



Allereerst wordt het balkenpatroon ingesmeerd met een bruine acrylverf. Ik gebruik hiervoor een tube Raw Umber van de Action. Daarna wordt het op het muurdeel gelijmd. Ik gebruik hiervoor boekbinderslijm. Het voordeel is dat het te lijmen deel bij het plakken een beetje kan schuiven, zodat het netjes uitgericht kan worden. Ik richt e.e.a. uit op de positie van de open vensters.



De volgende stap is het vullen van de wand. Ik heb gezocht naar een mooie en makkelijke methode om een lemen muur te imiteren. Dat was nog een hele zoektocht. Gips, klei, verf met kalk, vulmiddel... niets voldeed, of werd enkel een kliederboel. Bovendien zijn de balkenpatronen zeer filigraan. Tot ik vorige week bij een bezoek aan het museum Beelden aan Zee onderstaan product tegenkwam. Het is een steriel boetseerzand. Het is te koop bij o.a. Bol.com



Het werkt eigenlijk heel erg makkelijk. Het hele model wordt volgezet met dit zand. Met de hand en/of spatel wordt flinke druk uitgeoefend, waardoor het zand in de kleinste openingen gaat zitten. Waar geen zand mag komen, wordt het model afgeplakt met behangers-tape.



Vervolgens wordt met de vingers van links naar rechts het teveel aan zand weggeduwd door zowel naar beneden als over de balken te wrijven. Zoals je ziet gaat het op deze manier ook zitten in de venster- of deur openingen. Dat is geen probleem. Het werkstuk kun je omhoog kantelen langs de plakstrook, en met een mesje het overtollige zand bij de vensters of deuren wegsteken. Op andere plaatsen blijft het echter gewoon zitten. Een prima eigenschap van dit boetseerzand. Het overtollige zand kun je met de spatel eenvoudig wegvegen en weer voegen bij de werkvoorraad in het bakje.



De volgende stap is het fixeren van het zand. Eigenlijk een bekende methode voor iedereen die weleens ballast heeft gebruikt op zijn modelspoorbaan. En mengsel van boekbinderslijm, water en zeepsop... En lekker kliederen. Gewoon met een injectienaald op het zand druppelen.



En dan geduldig wachten tot het droog is. En om te voorkomen dat het MDF krom trekt, kun je een en ander onder een zwaar gewicht leggen.



En het overbodige zand. Gewoon verzamelen als een bolletje - net als in de zandbak. Terug in de zak, want jet kunt het keer op keer, op keer ... gebruiken.  :)



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #256 Gepost op: 12 oktober 2022, 12:38:00 »
Bij het monteren van de Plei, kom ik een onverwacht probleem tegen. Door het nat maken van het modelzand, is de MDF plaat flink uitgezet. Zonder aanpassing van de wiggen past eea niet goed. Volgende keer proberen minder waterige lijmoplossing te gebruiken.



Voor de vloer van de binnenplaats is een zelfklevende sticker gebruikt van Redutex.

Gr, Hans

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #257 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:33:39 »
Boetseerzand..... ik had er nog nooit van gehoord. Is wel een goeie tip!

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #258 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:38:50 »
Boetseerzand..... ik had er nog nooit van gehoord. Is wel een goeie tip!

@Scratchbuilt,

Ik eerlijk gezegd ook niet. Maar inderdaad leuk spul. Om te voorkomen dat het MDF te nat wordt, kreeg ik de tip het MDF vooraf te beschermen. Ik wil hiervoor de te vullen “bakjes” insmeren met watervaste houtlijm.

Gr, Hans

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #259 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:59:38 »
Maar dan de houtlijm niet eerst op laten drogen maar meteen het zand er in. Zit het meteen muurvast. Na een dag kun je dan indruppelen met heeeel weinig druppels. Beter later wat nadruppelen (vergeef me de uitdrukking.... :D) dan zo'n modderbad.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #260 Gepost op: 12 oktober 2022, 17:10:35 »
Ik wil hiervoor de te vullen “bakjes” insmeren met watervaste houtlijm.

werkt inspuiten met haarlak of blanke lak ofzo daar niet voor?
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #261 Gepost op: 12 oktober 2022, 17:28:06 »
Haarlak niet. Maar verf op terpentinebasis wel. Ikzelf doe altijd Motib autoprimer uit de spuitbus voor al mijn kartonnen bouwsels; nooit meer last van vocht...

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #262 Gepost op: 12 oktober 2022, 19:53:07 »
In basis is MDF rottig materiaal om mee te werken. Alleen al van vochtige lucht gaat het al opzwellen. Houtlijm gebruiken is ook niet aan te bevelen, aangezien dit ook water bevat.
Wat Albert aangeeft is het beste methode, maar een te dikke laag geeft al weer problemen met de passing.

Let ook goed op bij het laseren. Zorg voor een super goeie afzuiging, want voor de productie van MDF wordt een hars op formaldehydebasis gebruikt en dat stofje is aangetoond kankerverwekkend.

Voor dergelijke bouwwerken zou ik berkentriplex gaan over wegen en ver weg blijven van MDF.
Mvg.

Cor

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #263 Gepost op: 12 oktober 2022, 20:45:47 »
Bedankt voor het meedenken. De optie waterbestendige houtlijm of lak op terpentine basis spreekt mij wel aan. De eerste heb ik gebruikt bij het eerste wagonnetje dat ik meer dan veertig jaar geleden maakte uit karton. Dat is zo goed geïmpregneerd, dat het nog steeds prima functioneert. Zelfs een val van de treintafel heeft het moeiteloos overleefd. De tweede methode hangt af van de beschikbare verfvoorraad. Zonde om daar een blik verf voor te kopen.

@Cor,

Je hoeft je geen zorgen te maken over het laseren. De professionele machines hebben Arbo goedgekeurde afzuig-installaties. De passing klopt, zolang de wiggen en gaten droog blijven. En zoals hier terecht opgemerkt werd, dus zuinig zijn met de druppels lijmoplossing.
Overigens, heb ik al heel wat keren met dit bijltje gehakt.

Eerder werk:


Britse Goederenloods en brug


Kapel in Mill (NBr)


Brits stationsgebouw aan de Medway Valley Line (Kent)


Britse baanwachterswoning bij de Beltring & Branbridges Halt

Gr, Hans

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #264 Gepost op: 13 oktober 2022, 07:00:58 »
1. De professionele machines hebben Arbo goedgekeurde afzuig-installaties.
2. Overigens, heb ik al heel wat keren met dit bijltje gehakt.

Ad. 1. Ik heb het 'donkerbruin' vermoeden, dat het afzuiginstallaties zijn zonder wasinstallatie en dat de formaldehyde gewoon de lucht in wordt geblazen.

Ad. 2. De gebouwen vind ik echt mooi, dat staat buiten kijf. Doet niet onverlet, dat ik toch de keuze zou maken voor berkentriplex. Maar voorlopig ben ik nog lang niet zover.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2022, 19:15:03 door ex44 »
Mvg.

Cor

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #265 Gepost op: 16 oktober 2022, 18:14:31 »
Op verzoek wagentje van karton afgesplitst.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #266 Gepost op: 19 oktober 2022, 14:25:53 »
Vandaag weer gestadig verder gewerkt aan de wanden van De Plei.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #267 Gepost op: 24 november 2022, 16:24:48 »
Vandaag heb ik binnenwerk van de Plei laten laseren door mede EMV lid Lex. Hiervoor heb ik wit karton gebruikt van 0,7mm. Daar waar deuren zitten is het karton gegraveerd.



Voor de rest gesneden. De “ramen” zijn 1mm rondom groter dan de ramen in de eerder gesneden MDF delen. In deze gaten passen de ramen die gesneden zijn uit acrylplaat van 1mm. Zoals te zien is zijn alle raampjes met elkaar verbonden met een dunne draaiboom. Dit heb ik gedaan om te voorkomen dat de soms heel kleine raampjes door het rooster van de lasersnijder vallen.



Het lospulken van de beschermlaag is nog wel een dingetje, weet ik uit ervaring.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #268 Gepost op: 24 november 2022, 21:51:44 »
Vanavond enkele wanden geseald met watervaste houtlijm. Daar waar buitenlantaarns komen, heb ik deze bevestigd. De dunne draden passen door de gelaserde gaatjes. Als de lijm uitgedroogd is, kunnen deze wanddelen gevuld worden met modelzand.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #269 Gepost op: 12 december 2022, 19:46:21 »
Langzaam, maar zeker ontstaat “Hoeve de Plei” uit gelamineerde lasergeneden parts. Ik weet inmiddels hoe ik het modelzand in het balkenpatroon kan krijgen, zonder dat de MDF platen opzwellen. Het sealen met watervaste houtlijm blijkt prima te werken.



Gr, Hans