Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Wat vinden jullie van dit baanplan?  (gelezen 18467 keer)

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Wat vinden jullie van dit baanplan?
« Reactie #45 Gepost op: 27 August 2013, 10:03:53 »
Het is al minder recht toe recht aan. Alleen de goederentreinen hoeven te rangeren. De rest zijn treinstellen of met stuurstand rijtuigen. Ik weet niet precies de maten van de wissels. Ik heb de baan 1/10 getekent. Ik ben ervanuit gegaan dat de kruiswissels 50 cm lang zullen zijn. De 3 wisselstraten zijn er zodat je een aantal sporen kunt opschuiven en van het binnenste spoor in 1 keer het schaduwstation in kunt rijden. De baan diagonaal leggen heb ik geprobeert maar daar kwam ik niet goed uit met de afrit naar het schaduw station. Het lange rechte stuk komt op een spoordijkje te liggen. Precies hoog genoeg zodat er een tunneltje of dergelijke onderdoor kan naar rechtboven richting de molen.

Het is idd maar een baanplan. Op tekening lijkt t soms simpel naar mijn idee. Deze baan heb ik gebaseert op de grote module banendie er tegenwoordig zijn. T gaat immers om detail toch of zit ik ernaast?  De bebouwing kwa huizen is maar een opzetje maar daar kannog heteen en ander aan veranderd worden. De weg kan oog een flauwe S-bocht krijgen, alleen moet ik wel rekenibg houden met t car system. De weg is 10 cm breed. De stoepen kan ik wel smaller maken. Ik gebruid die van auhagen. Ze zijn prima op maat te snijden.

Groetjes Jason

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 27 August 2013, 10:48:49 »
Het is al minder recht toe recht aan.
Zolang je de sporen allemaal parallel langs de rand van de tafel blijft leggen blijft het een statisch recht to rechtaan baanplan.

Ik weet niet precies de maten van de wissels. Ik heb de baan 1/10 getekent. Ik ben ervanuit gegaan dat de kruiswissels 50 cm lang zullen zijn.
Daarom mijn advies. Teken het eens in anyrail uit. Jij doet aannames die waarschijnlijk helemaal niet kloppen. 50 cm is niet zoveel.

De 3 wisselstraten zijn er zodat je een aantal sporen kunt opschuiven en van het binnenste spoor in 1 keer het schaduwstation in kunt rijden.
Dan nog. Rij eens virtueel met een trein rond en kijk eens goed welke wissels er dan echt toe doen. Er kunnen er echt een paar uit zonder aan functionaliteit in te boeten.

Het is idd maar een baanplan. Op tekening lijkt t soms simpel naar mijn idee. Deze baan heb ik gebaseert op de grote module banendie er tegenwoordig zijn. T gaat immers om detail toch of zit ik ernaast?
Inderdaad lijkt het op tekening simpel.
En wat je dus zelf aan geeft is dat je voorbeelden van grote modulebanen op een klein oppervlak wilt proppen.
En als het je om details gaat moet je je juist beperken.
Je blijft maar zoveel mogelijk raisl en schenerey op het beperkte oppervlak te plaatsen.
Een goede tentoonstellingsbaan blinkt juist uit in het gebalanceerde gebruik van de ruimte en die dat ontbreekt bij jou.
Less is more  ;D

En als je toch met Anyrail bezig bent, teken dan ook het stuk met de helling eens uit en houdt daar de maximale hellingsgraad (3% = 3cm daling per 100 cm lengte) in de gaten. En vergeet vooral niet de dikte van je bodemplaat en de ondersteunende constructie (zeker voor tentoonstellingsgebruik niet onbelangrijk voor een stabiel geheel).
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dan ook een probleem gaat krijgen in het korte stuk wat je ter beschikking hebt. Niets zo vervelend als er later achterkomen dat je helling dus toch echt wel veels te steil is. En dat is geen gok maar de harde waarheid  :'(

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #47 Gepost op: 27 August 2013, 10:53:59 »
Dat je maar in één richting je schaduwstation in en uit kunt rijden hoeft geen probleem te zijn. Zeker niet als je met treinstellen en keertreinen rijdt.
Ik heb in mijn sporenplan een fiddleyard waar je ook maar van één kant in en uit kan. Getrokken treinen die terug moeten, moeten de loc laten omlopen. Dat heb ik vanaf het ontwerp ingecalculeerd. Het brengt wat leven in de brouwerij.

Voor de lengte van een kruiswissel kun je beter uitgaan van 60 cm. Als je een keuze hebt gemaakt voor een merk rails, dan raad ik je aan om de catalogus van dat merk aan te schaffen. Dan heb je de echte afmetingen bij de hand en dat voorkomt dat je jezelf rijk rekent wat de benodigde ruimte betreft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #48 Gepost op: 27 August 2013, 11:04:47 »
Hoi,

Als je inderdaad op tentoonstellingen wil gaan staan zou ik het advies van Eric opvolgen (less is more). In elk geval je perrons flink inkorten en ook met (veel) kortere treinen gaan rijden. Denk aan 3 rijtuigen achter je lok. En ik zou je schaduwstation achter op je baan maken met een mooie achtergrond er voor.

Zoals het er nu bij ligt verwacht ik dat je bijna geen bekijks hebt als je al wordt uitgenodigd.

Het zou zonde zijn van je tijd en energie als het niet wordt wat je ervan verwacht.

Groet,
Chris

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #49 Gepost op: 27 August 2013, 11:07:48 »
@klaas bedankt. Anyrail werkt helaas niet goed op mijn pc. Er zal vast nog wel een programma zijn. Ik heb ooit een helling gehad van 4,5 cm per meter. De roco treinen konden het makkelijk aan met de 6 rijtuigen die erachter hingen. Ik denk het te beperken tot 4 cm en de rest in de spiraal. Zolang je antislipbandjes heb kan je altijd ietjes stijler gaan. Ookal zit daar een risico aan. Heel erg ebdankt voor je advies. Ik denk dat ik voor roco line zonder bedding ga. Ik vind dat mooie rails voor een redelijke prijs.

Groetjes Jason

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #50 Gepost op: 27 August 2013, 11:28:27 »
Een kruiswissel in Rocoline kun je alleen maken met de 15 graden wissels 42440 (links) en 42441 (rechts) en de 30 graden kruising 42498.
De wissels zijn 230 mm lang,  de kruising 119 mm. Totale lengte dus 579 mm.

Ze hebben ook wissels van 10 graden, maar niet de bijbehorende kruising van 20 graden. Overigens zou zo'n combinatie ongeveer 1 meter lang worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #51 Gepost op: 27 August 2013, 11:31:25 »
@klaas bedankt. Ik denk dat de kruiswissels er dan uitgaan en er bochtwissels voor in de plaats gaan komen. Komt denk ik ook mooier uit.

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 27 August 2013, 15:45:08 »
... Ik heb ooit een helling gehad van 4,5 cm per meter. De roco treinen konden het makkelijk aan met de 6 rijtuigen die erachter hingen. Ik denk het te beperken tot 4 cm en de rest in de spiraal. Zolang je antislipbandjes heb kan je altijd ietjes stijler gaan. Ookal zit daar een risico aan ...

Daar zit zeker een risico aan, modeltreintjes komen gemakkelijk tegen zo'n helling op, maar of ze dat fijn vinden? Een helling van die proporties op een zijspoortje  kan wel, maar als je het hoofdspoor zo inricht, moet iedere trein die helling nemen. Zo zorg je er wel voor dat de levensduur een stuk wordt ingekort.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #53 Gepost op: 27 August 2013, 15:52:42 »
Citaat
Zo zorg je er wel voor dat de levensduur een stuk wordt ingekort.

Dit klinkt wel erg overdreven.

Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 27 August 2013, 15:59:43 »
Oké dat is waar, beetje dramatisch gesteld  ::) Maar het zal iig niet goed zijn.

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #55 Gepost op: 27 August 2013, 16:10:38 »
Ik heb ogezocht dat 4,5 cm helling de max is om de lic goed te houden. T logt dan wel aan welk merk je gebruikt.

Groetjes Jason

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 27 August 2013, 16:36:33 »
Spellingscontrole defect  ;D

Waar heb je dat opgezocht? De gangbare regel is toch niet meer dan 3%.
Er zijn inderdaad heus wel locs zijn die de 4.5% halen, zelfs met een sleep, ik heb er ook meerdere, maar lang niet alles vindt dat lekker of trekt het niet.

Het blijft jouw keus maar kies de verstandigste optie en beperk je helling tot 3%.
Ook door de bocht die erin komt (links wat je nog niet getekend hebt), dat zorgt er allemaal voor dat de trekkracht afneemt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #57 Gepost op: 27 August 2013, 22:54:41 »
Je kunt je ontwerp ook wel uitvoeren met 2,5% hellingen.
Alleen heb je dan niet veel verticale ruimte voor je schaduwstation. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Ga niet klungelen met steile hellingen. Mijn Lima-koploper kan een helling van 2,5% in een r3-boog nog nèt aan zonder problemen.

Laat je hellingen direct na het station beginnen. Meteen na de laatste wissel. Dan heb je genoeg lengte om een flauwe helling te realiseren.

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #58 Gepost op: 28 August 2013, 08:19:41 »
Het blijft jouw keus maar kies de verstandigste optie en beperk je helling tot 3%.
Ook door de bocht die erin komt (links wat je nog niet getekend hebt), dat zorgt er allemaal voor dat de trekkracht afneemt.

Dat en al aardig wat andere dingen zijn hier al vaker gepasseerd.
Het resultaat ?
Ik zeg  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 August 2013, 09:19:07 »
En wat bedoel je met je opmerking en emoticon  :-X

Jij vindt het onzin?