Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Frezen, que pasa?  (gelezen 20582 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #30 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:55:25 »
Het verhaal van Beached klinkt heel goed.

Gewoon proberen wat lekker gaat en hoe harder het materiaal hoe lager de snelheid en met kunststof niet zo snel dat het smelt.
Mee of tegenlopend frezen ook proberen wat lekker verspaand, hangt ook af hoeveel speling er in de tafel zit en hoe stabiel je machine is.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 21:58:18 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2013, 23:18:04 »
Hoi

Ga de politiek in. Daar zijn ze ook meester in dingen uit hun verband rukken en foute conclusies trekken.

Bart

Ik heb er aan gedacht, maar ik was te eerlijk ;D Verder gewoon een grapje hoor :D

Nou, wel een aantal mooie tips en ook een uitnodiging om eens wat praktijkervaring op te doen, dus dit is een fantastisch draadje! Bedankt allemaal voor jullie nuttige input!


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Btrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #32 Gepost op: 21 augustus 2013, 00:29:10 »
Ik gebruik de Proxon MF 70 al verschillende jaren,en ben er dik tevreden over(voor het geen wat ik er mee doe)wel veel hulpstukken aangemaakt om de diverse lokchassis en kappen goed te kunnen opspannen,kortom zou hem niet meer willen missen.

Groetjes

Hans 

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #33 Gepost op: 21 augustus 2013, 13:51:34 »
Heren,

Vooraleer dat de reacties weer te persoonlijk en beledigend worden laten we even gewoon terug on topic blijven en mekaar in waarde laten.   
Persoonlijk had ik me  ook deze willen aanschaffen maar Tomasso was me voor.   
Waarom.. gewoon juist om die kleine freesdingen te kunnen uitvoeren waarvoor je zo nu en dan een dergelijk hobby model eens voor nodig hebt. 
Net als de poster ben ik leek op dat gebied  en helaas ook niet zo kapitaal krachtig  om grote dure professionele machines van enkele duizende Euri aan te schaffen zonder  gelazer te krijgen met mijn vrouw als de afrekening van de  credit  card  binnenkomt.
Als sommigen onder jullie dit een verloren kost vinden dan zal dit in jullie standpunt  best ook zo zijn gezien jullie persoonlijke noden en gebruik hiervoor. Maar om mekaar hiervoor  af te  breken te maken is nergens voor nodig.
Blijf het leuk houden, geef tips en nuttige info als je die hebt  en anders als het je niet  interesseert onthoud je van lullige commentaar. 
Op die manier hebben wij ook minder werk ;-)
Voorlopig wordt en nog niks  geveegd maar de borstel staat  binnen handbereik.
Nu back on topic please.

Peter
Petdig1

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #34 Gepost op: 21 augustus 2013, 15:10:23 »
Oeh, had je ook geboden Peter? Ben toch blij dat ik hem heb hoor, voor die dingetjes die ik er mee wil doen is dit volgens mij ruimschoots voldoende en de afwijkingen die het apparaat zou hebben vallen voor mij binnen de toleranties, dus dat zal het probleem (nu nog) niet worden. En wie weet, als ik het eenmaal een beetje begin te snappen... ;D

Tom.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2013, 17:06:41 »
De mijne (stond te koop alhier) heeft sinds vanmiddag een nieuwe eigenaar.

Niet om de machine zelf, niets mis mee. Maar ik ben geen freesert, het was een te impulsieve aankoop. Het is een onderdeel van de modelbouw hobby waar ikzelf uiteindelijk veel te weinig affiniteit mee heb.

In die zin waren er vanmiddag twee blij. En ik ben 5 bietenkarren rijker. Mooi ruiltje toch? ;D

Gr, Ben.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #36 Gepost op: 21 augustus 2013, 17:59:40 »
Tom,

Heb je de machineklem die op de kruistafel is te bevestigen er ook bij? Die vind ik voor veel werk onmisbaar, omdat de standaard erbij geleverde klemmen niet altijd bruikbaar zijn. Klem kost weer zo'n 50 euro  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #37 Gepost op: 21 augustus 2013, 18:12:27 »
De mijne (stond te koop alhier) heeft sinds vanmiddag een nieuwe eigenaar.

In die zin waren er vanmiddag twee blij. En ik ben 5 bietenkarren rijker. Mooi ruiltje toch? ;D

Gr, Ben.

Inderdaad !
Binnenkort eens wat proberen op hout en styreen.

Bedankt Ben !

Grt.
Ferry

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #38 Gepost op: 21 augustus 2013, 19:58:10 »
Haha, zo zie je maar, we kunnen wel een freesclubje beginnen ;D

Maarre Ivo, dat ding heb ik ook gezien, nu nog ff doorsparen, want dat leek me inderdaad handig.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2013, 08:25:59 »
Ik heb het freesmachientje van Proxxon (MF70) al vele jaren en heb er veel plezier van. Al het freeswerk (miniatuur) kan ik er mee doen. Ik heb nog maar 1 (2 mm) freesje gebroken omdat ik in een keer te diep wilde frezen maar verder werkt het ding voor mijn doel heel goed.

Bijvoorbeeld ruimte maken voor decoders of sleufjes in het metaal om decoderkabeltjes weg te werken enzovoort...

Koelmiddel heb ik nog nooit gebruikt en nooit nodig gehad. Ik frees ook ferro- en non -ferrometalen, metaal spuitgietwerk en messing en bij messing hoef je helemaal niet te frezen. kijk bij koper en aluminium alleen uit dat het te frezen materiaal niet te warm wordt want dan loopt het freesje vol en dan werkt het niet meer en verbrand je frees. Koper zou ik sowiezo afraden te frezen.

Op de machine staat aangegeven welke snelheden bij welk materiaal past, simpeler kan het eigenlijk niet (denk ik)

met de bijgeleverde freesjes kan en kon ik tot nu toe al het freeswerk doen. Met miniatuur apparaatje kun je ook alleen maar miniatuurwerkzaamheden uitvoeren. Voor het grotere werk zul je een professionele freesmachine moeten aanschaffen. Deze bijvoorbeeld: http://www.ce-professional.com/frees_T1000S.html


Rob
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2013, 09:23:57 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Rubedino

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2013, 08:47:13 »
Citaat
Binnenkort eens wat proberen op hout en styreen.

Mooi! kom ik kijken.

Citaat
had toch nog 9000 euro over


Kun je dan niet beter een laser kopen  ;) nog iets er bij en je hebt zo'n ding als ik hier heb staan..... (beetje door werken en je hebt hem er zo uit  :P).

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #41 Gepost op: 05 september 2013, 16:10:52 »
Zo, net mijn eerste ervaring met frezen opgedaan. Ondanks dat ik helemaal een newbie ben heb ik er nu al een goed gevoel over, vind het gewoon leuk! Heb een metalen (chassis)blok van een Roco BR60 ingespannen en ben eens aan de slag gegaan. De bedoeling is om ruimte te maken voor een decoder.

Na een aantal freesjes geprobeerd te hebben, kwam ik achter 2 dingen; de freesjes van Dremel zijn door de afwijkende schacht niet goed in te spannen met de Proxxon spankoppen (schacht is te dik) en 2, het is inderdaad goed zoeken naar de juiste draaisnelheid.  Omdat ik geen idee heb waarvan het blok gemaakt is, is het dus proberen. Bij een te hoog toerental smelt/plakt het metaal en bij een te laag toerental gebeurde er niet zoveel. Oh, trouwens, nog een ding in de praktijk gezien, hoe harder het materiaal, hoe grover de frees moet zijn. Had een te fijn freesje ingespannen waardoor hij vol liep tijdens het frezen. Door het freesje te vervangen met een andere iets grovere frees werkte het frezen meteen een stuk beter.

Waar ben ik ook achter met de Proxxon, de kruistafel vertoond wat speling. Is bij te stellen door de geleiders wat strakker aan te draaien, maar dan is hij bijna niet te verstellen. Was natuurlijk al vermeld hier, maar nu aan den lijve ondervonden. Toch is het voor wat ik er mee doe vooralsnog genoeg en ik kan tenminste wat ervaring opdoen. Helemaal goed dus! Nu op zoek naar goedkope goeie freesjes die wel passen.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 16:13:53 door Tomasso »
Spoor 0 adept

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #42 Gepost op: 05 september 2013, 16:27:10 »
Ik vraag ze aan de tandarts.

mvg Joop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #43 Gepost op: 05 september 2013, 19:40:24 »
Omdat ik geen idee heb waarvan het blok gemaakt is, is het dus proberen.
Is zeer waarschijnlijk Zamak http://nl.wikipedia.org/wiki/Zamak
Is tamelijk taai spul. Bij boren moet je ook goed oppassen, de boor hapt heel makkelijk.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #44 Gepost op: 05 september 2013, 22:53:32 »
Ah, een non ferro metaal dus (zei hei weiseleik ;D) Nu nog even ??? opzoeken op welke snelheid ik daarin moet frezen (komt genoeg bij kijken zie ik al).

Even kijken of ik het een beetje snap. Wil dus een blok zamac uithollen door te frezen en daarvoor kan ik zo te zien het beste een frees nemen met 2 snijvlakken denk ik.

Over aanzet las ik het volgende: Zo bestaat een bewerking uit een bepaalde aanzet bij een bepaalde snedediepte. Aanzet is de snelheid waarmee een gereedschap voort beweegt, de snedediepte is hoe diep het product verspaand wordt.

Verder vond ik deze formule om het toerental te bepalen



Waarbij:

n = toerental (omw/minuut)
Vc = snijsnelheid (m/min)
D = buitendiameter van de frees (mm)
z = aantal tanden frees (-)
fz = aanzet per tand (mm)
Vf = aanzet (mm/min)

Nu nog eens verdiepen in al die variabelen, want waar haal ik bijvoorbeeld de gegevens over de aanzet per tand vandaan, staat die informatie bij het freesje als je die aanschaft? Nou ja, me zo eens een beetje aan het inlezen (pffff, ga ik het ooit leren, wat een wetenschap...). Hoe dan ook, erg leuk om me in te verdiepen...

T.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 23:50:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept