Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: "The New Born" Sebville - 2  (gelezen 3098 keer)

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
"The New Born" Sebville - 2
« Gepost op: 12 augustus 2013, 12:49:15 »
Trots kondigde 02 juli 2009 mijn nieuw te bouwen baan Sebville aan. Zoals ik het zelf zag een 10 jaren plan. Op een externe locatie (i.v.m. de ruimte) een modelbaan van ruim 42 meter spoor.

Helaas moest na goed 1,5 jaar deze kamer plaats maken voor een woonbestemming en heb ik de baan in zijn geheel moeten afbreken. Het gene wat reeds was opgebouwd is weg, maar als ik terug kijk naar deze baan, ben ik hier nog steeds helemaal weg van. De opzet en rij mogelijkheden waren geweldig.



Gelukkig had ik de mogelijkheid alles in verhuisdozen op te slaan en wat hout te kunnen bewaren. Inmiddels is ons nieuwbouw huis klaar en wordt het tijd voor een nieuw project. Ondanks het ruime huis, krijg ik toch maar een kleine hoek op onze grote zolder. Vandaar de start van het project: "The New Born" Sebville - 2".

Het idee blijft het zelfde:

 * Alles wordt gelegd met Fleischman Profirails H0.
 * Er wordt digitaal gereden via het Twin Center met zowel handmatig als digitaal gestuurde wissels.
 * Alles gemaakt op een open frame met twee niveaus
 * Het is een fantasiebaan, dus alles is mogelijk.
 * Niet te ingewikkeld baanplan, het moet rondjes kunnen rijden maar het gaat om de scenery bouw.


Echter is de ruimte iets kleiner. Deze is ongeveer 2,5 bij 3,5. Dus moest opnieuw een baanplan maken.
En hier heb ik jullie hulp bij nodig omdat ik hier echt spaak mee loop, en wellicht zelfs op een geheel verkeerd idee zit.

De ruimte is een hoek in de linker achterkant van de zolder:



Aan de achterkant zit een schuin dak. Door de tafel iets naar voren te zetten zou je een soort schaduw station kunnen creëren.

Eisen:

 * De draaischijf met 6 loc loodsen vind ik leuk te behouden, omdat ik vele analoge stoomtreinen heb. Deze mogen eventueel op een 2e niveau en hoeven niet perse gekoppeld te worden met de digitale baan.
 * Er dient  minimaal 1 station te komen. Hier heb ik een perronoverkapping voor 2 sporen.
 * Verder vind ik een stukje industrie of haven leuk, maar ook een Hollandse dijk met een slootje zijn prachtige voorbeelden.


De opzet tot zover:




Ik ben benieuwd naar jullie reacties / op en aanmerkingen.




Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:22:18 »
Hallo Sebas, Een mooi groot baanplan met niet teveel sporen.
Nu heb ik een paar vragen en opmerkingen over jouw baanplan.


Ik heb er even een paar cijfers bijgezet om het makkelijker te maken.

Bij 1 liggen de 2 sporen iets te dicht op elkaar, hier gaan de treinen tegen elkaar aan schuren als er twee tegelijk rijden.
Bij 2 ligt een wissel, wat is hiervan het nut? Hij gaat nergens heen.
Bij 3 ligt een mooie draaischijf, maar hij zit nergens aan het spoor vast, is het de bedoeling dat hij in de toekomst naar de wissel van 2 gaat?
Bij 4 liggen de sporen te dicht om elkaar, net zoals bij 1 gaat waarschijnlijk hier de trein schuren.
Wat is de bedoeling van het spoor bij 5?
Ik weet niet of je met getrokken treinen gaat rijden of niet, maar als dit wel het geval is moet je zorgen dat er een omloopmogelijkheid komt voor de locomotief.

Kun je ons misschien nog wat meer informeren met wat jouw wensen zijn, bijvoorbeeld welk tijdperk je gaat rijden?

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2013, 15:23:15 »
Hoi Sneeuwtrein,

Zoals ik al aangaf is dit baanplan alles behalve compleet.
De gestreepte baan zou in principe een stuk schaduwstation worden. Vandaar dat de draaischijf op niveau 1 ligt. Deze dient nog te worden aangesloten op de baan (de draaischijf word een module van locomotieven uit tijdperk II).  De rest is fantasie en zal V en VI zijn.
Het gaat mij voornamelijk om iets te laten zien. De scenery en een trein en Faller auto die zonder al te veel poespas rond kan rijden.

Bij 1 is het inderdaad een beetje krap.
2 is een wissel die dus of naar punt 5 kan, of naar de draaischijf of misschien zelfs nog heel anders.
3 en 4 ligt dus een niveau hoger, waardoor je er geen last van hebt.
En als laatste 6, dat zijn de opstel sporen die zichtbaar blijven. Misschien is het juist ook wel mooi hier en verbinding te hebben met 5 (of lager gedeelte aan de andere kant van de brug, zodat je treinen ook weer eenvoudig terug kunt zetten.

zoals ik al aangaf, ben ik er nog lang niet uit, helaas..!


Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2013, 11:34:48 »
Inmiddels is het mooie weer voorbij, dus tijd om het baanplan verder op te pakken. De ruimte blijft het zelfde, maar het plan was nog niet helemaal wat ik wilde. Vandaar hierbij de presentatie van de afgewerkte baan:




[EDIT:] 20-9-2013
Het doel van de baan is vooral de scenery bouw en de trein moet eenvoudig een rondje kunnen rijden, dus geen pendelbaan!
Ik heb er voor gekozen op 1 baan diverse diorama's samen te stellen, oud en nieuw door elkaar heen, per deel!
De rode lijn is de achterwand, gezien vanuit het midden stuk.

De opbouw:
Links onderaan beginnen we met 3 opstel sporen. Dit deel is zichtbaar vanuit de andere kant van de kamer en kan mogelijk een soort vitrine worden van 20 cm hoog.

hiervandaan rijd de trein achter het schot langs (20 cm vanaf de muur, zodat ik er vanaf onder de tafel bij kan in geval van problemen) naar links boven in. Mogelijk komt hier nog iets van een bergje. Maar vanaf hier is het dus zichtbaar en kan het naar het industriespoor (bij de haven links) of over de brug (doorgang). Het paarse spoor is voor de toekomst en kom ik later op terug.

Het groene spoor heeft een verhoging van 10 cm en wordt een dijk aan de rechter kant. Dit wordt dan ook het "Hollandse" diorama. Deze gaat achter de schermen weer naar het kopstation, waar een keerlus in zit. Achter het twee sporige overkapte station ligt nog een goederen bij spoor. Hier zal iets van een fabriek komen.

Het station rij je weer uit achter de schermen middels een tunnel. In doe hoek komt nog een klein woonwijkje in aanbouw, wat aansluit op de Hollandse dijk.

De hoek rechts onderaan is geheel dicht. Op zo'n 20 cm hoogte komt een oud stoomloc depot te staan welke vanaf het paarse spoor te bereiden is. Echter zal deze nooit gebruikt worden, dus mogelijk veranderd dit in de toekomst omdat de lengte ook wat kort is om 20 cm te stijgen is het onwerkelijk. Hiervoor is er kans dat er een buitenring aangelegd word die handmatig aangestuurd gaat worden. De rest van de baan is digitaal.

In de ruimte vooraan wil ik eigenlijk nog een rondje maken met een Faller Car System weg, zodat deze ook rond kunnen rijden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders reageer en ik verduidelijk :)

« Laatst bewerkt op: 20 september 2013, 14:19:22 door Sebas. Reden: Uitleg toegevoegd! »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2013, 20:08:19 »
Zou je in dit nieuwe geval ook even kunnen uitleggen wat de groene sporen zijn en wat die rode lijn mag voorstellen ?
Dat zou zeker voor het onderste deel miss kunnen uitleggen wat op welk niveau ligt en wat je evt zelf voor ogen hebt met dit plan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2013, 14:05:20 »
Daar heb je een goed punt, ik ga het vorige verhaal gelijk even aanvullen :)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2013, 20:14:29 »
Kort door de bocht heen gezien wordt alles aan de buiten kant van de rode lijn zichtbaar en aan de binnenkant van die lijn dus niet ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2013, 12:45:21 »
Citaat van: tijgernootje
Kort door de bocht heen gezien wordt alles aan de buiten kant van de rode lijn zichtbaar en aan de binnenkant van die lijn dus niet ?

Vanuit het midden is alles tot aan de rode lijn zichtbaar. Dus de haven links, recht vooruit het station, de dijk rechts en onderin de tekening zal nog iets vanuit het leger komen en natuurlijk de brug.

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2013, 08:22:02 »
Inmiddels heeft het een en ander even kunnen bezinken, maar na eurospoor 2013 begon de druk toch wel op te lopen om mijn eigen baan toch op te gaan bouwen. Inmiddels heb ik dan ook het plan definitief gemaakt op de juiste maten.



Net als bij voorgaande is de rode lijn de afscheiding tussen verborgen en zichtbare baan.
aan de linker kant komt men de kamer binnen. Bovenin is het lichtgrijze gedeelte benaderbaar vanaf onder de baan. Dit betreft een schuin dak. Rechts zit de buiten muur. Het lichtgrijze gedeelte is daar benaderbaar via een 10 cm brede uitsparing vanaf de onderkant van de baan.

Onder in komt een verborgen stuk. Hier komt in de toekomst nog een stuk analoge baan bovenop met oude stoom locs.
Deze is zowel vanaf de binnenkant als de buitenkant benaderbaar. Vandaar dat dit stuk 80 cm breed is. de rest is allemaal zo tussen de 50 en 60 cm breed.

In de opstelbak staan 2 tot 3 treinen opgesteld die een rondje kunnen rijden en is vanaf de voorkant zichtbaar.
Het paarse spoor komt op niveau 1. terwijl het roze deel juist weer zakt naar niveau 0.
Grijs ligt op standaard tafel niveau.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2013, 10:13:08 »
Als je met de klok mee rijdt op de buitenbaan, kom je zonder achteruitrijden niet op de binnenbaan.
Jeroen

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2013, 12:17:33 »
Als je met de klok mee rijdt op de buitenbaan, kom je zonder achteruitrijden niet op de binnenbaan.

Daar heb je een heel goed punt wat mij nog niet was opgevallen.
Terug naar de tekentafel dus!

----- EDIT ------

Aangepast ontwerp:

« Laatst bewerkt op: 06 november 2013, 12:48:18 door Sebas »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2013, 21:42:45 »
de sporen van het opstelterrein liggen nu wel erg dicht bij elkaar..
ook is het misschien handig de wissel naar het opstelterrein om te draaien zodat de rechtdoorstand van de wissel het doorlopend sporenverloop is ;)
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2013, 08:06:12 »
Ik weet niet hoeveel treinen je hebt maar dat schaduw gebeuren is wel erg arm bemeten met 1 principe maar 1 spoor  ::)
(als bovenin tenminste nog steeds voor dat doel zal worden gebruikt)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2013, 08:54:45 »
Hoi Sebas,

Ondanks deze aanpassing houd je hetzelfde probleem. Als een trein eenmaal door de binnenste lus is geweest, zal die ergens kop moeten maken om de lus weer te betreden. Je hebt een baan ontworpen met maar 1 keerlus. De oplossing hiervoor is: of een tweede keerlus aanleggen, of de keerlus schrappen, of een dergelijk station ontwerpen (in de buitenbaan) om de lus weer te kunnen bereiken (of zijn je opstelsporen daarvoor bedoeld?).
Daar het station bij een hoger gelegen dorpje ligt, is het misschien een idee om het station ook omhoog te brengen?


Succes met verder plannen.

Groet,
Michel

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re: "The New Born" Sebville - 2
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2013, 12:17:42 »
de sporen van het opstelterrein liggen nu wel erg dicht bij elkaar..

Dit komt denk ik door het verkleinen.
In het origineel lijken deze wel beter te liggen.

En er is niet echt een schaduwstation. Het belangrijkste is de scenery en een trein die een rondje kan rijden.
Ik heb ook maar enkele digitale treinen en als er twee tegelijk een rondje kunnen doen is het voldoende.