Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
door
HuubvG
Vandaag
om 07:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m. (gelezen 2329 keer)
daan2353
Offline
Berichten: 574
009, da's pas fijn.
Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Gepost op:
11 november 2013, 11:42:08 »
Hallo allemaal.
In een klein kamertje van 1,85x1,85 meter heb ik al een tijdje een station met wat opstelsporen liggen waar analoge vleesheerlokjes hun rondjes kunnen draaien.
Omdat ik graag ook rangeer heb ik, geïnspireerd door een baan uit de MIBA, een 2e verdieping erop gezet waar een rangeerdeel moet komen.
Onderstaand ontwerpje heb ik na een lange tijd broeden op papier gezet, qua helling kan het net (ongeveer 4% voor een lokje met 3 wagons).
De wissels die halverwege in het niets eindigen zijn de inrit naar het kleine schaduwstation onder het rangeergedeelte. Er liggen hier 2 sporen, net genoeg om wat treinen kwijt te kunnen, meer ruimte is er gewoon niet..
De baan wordt analoog gestuurd met omschakel (on-off-on) schakelaars en 2 trafo's, het rangeergedeelte krijgt een eigen trafootje of handheld controller.
Het idee is dat vanuit het hoofdspoor een trein op het spoor naar de draaischijf binnenrijdt, die daar door een rangeerlok wordt opgepikt en de helling oprijdt. Bovenaan de helling wordt dmv waybills of een dobbelsteen (dat laatste werkt ook prima) bepaald waar de wagens weggezet moeten worden en welke wagens weer mee terug moeten. Systeem in het onderste station is gelijk aan een inglenook, het bovenste rageergedeelte lijkt op een timesaver, ietsje aangepast aan eigen wensen..
Het leek me leuk om het plannetje er ook bij te zetten,
groet Daan.
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8427
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #1 Gepost op:
11 november 2013, 11:55:30 »
Hoi Daan,
Ik heb een vraagje over de lengte van die 2 sporen rechts bovenaan. Zijn die lang genoeg voor een lokje en (maximaal?) 3 wagons? Ik vraag dit omdat het onderste spoortje nogal kort lijkt.
Gelogd
Jeroen
daan2353
Offline
Berichten: 574
009, da's pas fijn.
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #2 Gepost op:
11 november 2013, 13:40:17 »
hey jeroen,
Nee, de 2 sporen bovenin zijn niet lang genoeg voor een lok met 3 wagons. De bedoeling is dat de lok 3 wagons omhoog trekt en dan het 1ste wissel vrij heeft. Het 2e wissel maakt dus deel uit van de ruimte die nodig is om je trein kwijt te kunnen. (wel goed gezien trouwens)
Vanaf daar kan de lok de karretjes het rangeerterrein opdrukken en eventueel om de trein heenrijden door via de 2e wissel er omheen te rijden.
Het 2e spoor rechtsboven is een opstelspoor voor 2 wagons en is dus lang genoeg.
In totaal is er plaats voor 11 wagons, maar niet alle posities zijn bezet. (ik moet nog even uitvogelen hoeveel er maximaal passen zonder dat het alles blokkeert..) Als je dan met een trein van 3 aankomt, dan moet er dmv een dobbelsteen of kaartsysteem worden bepaald welke wagentjes er uitgeruild moeten worden. De kunst is dan dat te doen in de ruimte die nog beschikbaar is en eventueel de vertrekkende trein ook nog in een bepaalde volgorde te krijgen.
Groet Daan.
«
Laatst bewerkt op: 11 november 2013, 13:48:11 door daan2353
»
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8427
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #3 Gepost op:
11 november 2013, 13:59:43 »
Dank voor je uitleg.
Gelogd
Jeroen
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #4 Gepost op:
11 november 2013, 14:08:55 »
Dobbelsteen is leuk maar waybill is beter. Ik neem aan dat je wat industrietjes hebt bedacht met de daarbijbehorende goederenstroom ( emities en gereed product en grondstoffen)
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
daan2353
Offline
Berichten: 574
009, da's pas fijn.
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #5 Gepost op:
11 november 2013, 15:20:20 »
Hallo Han,
Een vorige baan
de bregenzerwaldbahn
was op die manier opgezet. Ik denk alleen dat de baan die ik nu heb daar te klein voor is en daardoor de variatie te ver afneemt. Er moet tenslotte een goederenstroom van A naar B liefst via C en D gaan om het leuk te maken..
Bij een enkel rangeerterrein wordt het dan al snel een riedeltje wat je telkens opnieuw afspeelt vrees ik. Maar ik ga het wel proberen. Een andere optie is om met rijopdrachten te werken, waar in staat welke wagen van welke trein waarheen moet worden gebracht en welke er voor terug moet komen. Lance Mindheim werkt op die manier en dat geeft wat meer vrijheid. Nadeel is dat je een soort generator moet hebben die de rijopdrachten ad random genereert.
Enfin, ik ga alle opties eens proberen en kijken wat het beste bevalt.. Dank voor de input zover.
groet daan.
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #6 Gepost op:
11 november 2013, 15:28:50 »
Komt er ook nog scenery bij kijken zoals gebouwen/fabrieken waarlangs de wagons worden geplaatst, of wordt het een kale bedoeling zonder enige scenery ?
Ben overigens wel benieuwd naar hoe je dit project gaat maken.
Nog even een vraagje over je helling van 4 %,gaat elke loc daar wel zonder problemen tegenop,zelfs de zwakste ?
Waarmee wil je gaan rijden eigenlijk qua tractie en op welke schaal ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3378
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #7 Gepost op:
11 november 2013, 17:43:03 »
@tijgernootje:
dit is H0(na een korte zoektocht kwam ik dat
hier
tegen
@Daan:
4% is best heftig voor sommige locs, ik heb voorheen een baan gehad met 5%.. daar kwam mijn Köff II met 1 wagon al niet meer bij op..
Gelogd
groeten,
Auke
daan2353
Offline
Berichten: 574
009, da's pas fijn.
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #8 Gepost op:
11 november 2013, 18:45:25 »
@Tijgernootje, er komt scenery bij hoor, anders wordt het erg kaal. En het is h0 inderdaad..
@Dimo1_dimo1, beneduix was inderdaad ook een baantje van mij, maar van een fiks aantal jaren geleden. De baan bestaat niet meer. In de tussentijd ook een rangeerbaan van de Bregenzerwaldbahn op smalspoor gehad, maar in goed overleg is de kamer omgebouwd tot praktijkkamer en heb ik een andere "ruimte" moeten zoeken. Terug in de bezemkast dus..
Deze baan is weer een nieuw beginnetje dus, dit keer met Piko A-gleis. De helling valt wel mee, mijn br80je van Fl*mann uit de jaren 50 trok er een sliert van ruim 15 wagentjes tegenop. Deze heeft ook de mogelijkheid om een flinke trein even te laten scheuren, dat kon bij de andere banen niet namelijk..
Het kan nog veel kleiner,
deze
heb ik als eerste rangeerbaan gebouwd, daar is het mee begonnen.. Is minder dan een vierkante meter.
Groet Daan.
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #9 Gepost op:
11 november 2013, 19:32:12 »
Altijd gedacht dat een inglenook hetzelfde was als een timesaver. Niet dus! Heb het net even gegoogeld en het zijn inderdaad zoals je zegt twee verschillende zaken. Een Inglenook is nog spaarzamer bespoord (en geen omrijspoor) dan een timesaver.
Weer wat geleerd
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15438
Modelrailroading is fun!
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
«
Reactie #10 Gepost op:
11 november 2013, 20:07:06 »
De pagina hiervoor:
-
http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/small-layouts.html
en dan
http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/shunting-puzzles.html
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.