Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 12:18:16
Van 2D afbeelding naar 3D model door Edsko Hekman
Vandaag om 12:05:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 11:55:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 11:38:58
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door Tjalling
Vandaag om 11:33:13
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 64180 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #105 Gepost op: 11 May 2014, 17:30:17 »
Het zal ook gerust wel goedkomen,er zal ook hier onderdak voor moeten wezen,anders staat ie beter daar binnen als hier buiten.
Dan nog een vraag als leek (wellicht een hele stomme vraag,maar goed)
Als het ding nou motorisch niet rijvaardig is,is het vermogen van de 766 dan voldoende om het BNL tweetje mee te slepen??

Voor het overbrengen zal dat niet gaan. De 766 krijgt het namelijk heel erg heet als die onder de Belgische draad staat. ;)
Maar in Nederland zou het moeten kunnen, maar eigenlijk alleen om een treinstel met problemen door te laten rijden naar een praktische plek waar het gerepareerd kan worden. In reizigersdienst is dat niet handig, je bent namelijk flink wat vermogen kwijt waardoor je slecht accelereert.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #106 Gepost op: 11 May 2014, 19:04:06 »
In België haalt de 766 de bovenleiding helemaal niet, want die hangt hoger dat de maximale stoomafnemerhoogte in Nederland.
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #107 Gepost op: 11 May 2014, 19:07:20 »
Als het ding toch al tussen koppelwagens van België naar Nederland komt (o.i.d.), is het natuurlijk net zo makkelijk om gewoon in een keer door te rijden (in geval van een dieselloc). Lijkt me handiger dan speciaal de Hondekop ervoor zetten, nog afgezien van dat ook de 766 nog niet rijvaardig is ;)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #108 Gepost op: 11 May 2014, 21:57:31 »
In België haalt de 766 de bovenleiding helemaal niet, want die hangt hoger dat de maximale stoomafnemerhoogte in Nederland.

Volgens mij is de typische hoogte in belgie 5.30m en is het minimum 4.8m.
Dat is dus ruim onder de nederlandse draad hoogte (5.50m) en een nederlandse afnemer zal daar vrolijk tegenaan gaan...

Het is wel zo dat een belgische afnemer veel hoger kan aangezien deze geen eindstop heeft zoals in nederland.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #109 Gepost op: 11 May 2014, 22:17:19 »
die hogere spanning in België is maar detail  ;D

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #110 Gepost op: 11 May 2014, 22:43:36 »
In welke loods staat dat stel nu dan, Leuven?
Dacht ergens gelezen te hebben, dat dat al platgegooid is..

Ik ben vrijwilliger bij de betreffende Stichting Hondekop. Het ding staat nog steeds in een loods in Leuven en die is nog niet platgegooid.

Alleen ATB kast mist, voor de rest nog kompleet.

Groeten Edwin.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #111 Gepost op: 11 May 2014, 22:57:43 »
Ah, da's duidelijk dan. Nu maar hopen dat het stel snel naar Nederland kan komen, voordat de loods alsnog plat gegooid wordt  :o

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #112 Gepost op: 12 May 2014, 01:35:21 »
Oh ja en over stalling in Nederland. Niemand hoeft bang te zijn dat ze buiten komt te staan, we hebben twee sporen in Blerick, hoe de 766 daar in gaat passen moeten we nog zien, de Benelux past sowieso.

Groeten Edwin.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #113 Gepost op: 12 May 2014, 02:31:00 »
Volgens mij is de typische hoogte in belgie 5.30m en is het minimum 4.8m.
Dat is dus ruim onder de nederlandse draad hoogte (5.50m) en een nederlandse afnemer zal daar vrolijk tegenaan gaan...

Het is wel zo dat een belgische afnemer veel hoger kan aangezien deze geen eindstop heeft zoals in nederland.
In België hangt de bovenleiding tussen de 4,8 meter en de 6 meter. Die 4,8 is het absolute minimum wat doorgaans niet gebruikt wordt. In Nederland is de nominale hoogte 5,5 meter en het maximum is 5,7 meter.

Maar er is nog een veel belangrijkere factor waarom de 766 niet in aanraking zal komen met een belgische bovenleiding: de 766 komt domweg de grens niet over...
Groetjes,
Emiel

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #114 Gepost op: 12 May 2014, 10:55:11 »
Maar er is nog een veel belangrijkere factor waarom de 766 niet in aanraking zal komen met een belgische bovenleiding: de 766 komt domweg de grens niet over...

Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #115 Gepost op: 12 May 2014, 11:33:21 »
Niet als de stroomafnemer niet bij de draad kan ;D

Groeten Edwin.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #116 Gepost op: 12 May 2014, 11:38:12 »
Voorlopig is er nog werk genoeg aan de 766, ik weet niet op welke termijn het Beneluxstel weg zou moeten maar dat wordt toch dieselen..
RETROBAHN A.G.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #117 Gepost op: 12 May 2014, 11:51:10 »
Er is inderdaad nog genoeg werd aan de 766, maar het gaat hard nu, de meeste problemen..oh ja..uitdagingen zijn nu opgelost en we weten nu hoe we het definitief moeten aanpakken, er wordt al hard aan de derde bak gewerkt. De eerste twee naderen qua bovenbouw voltooiing, las werk aan de derde wordt bij mooi weer buiten gedaan en is al bijna klaar. Zodra die gestraald en geschilderd wordt, komt de vierde aan de beurt.

En inderdaad er hangt geen draad naar die loods, dus het lijkt mij het handigst om met koppelwagens en diesels de boel te verplaatsen, maar daar ga ik niet over en wil ik ook niet over gaan, heb het al druk genoeg elk weekend met de 766 ;)

Groeten Edwin.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #118 Gepost op: 12 May 2014, 12:20:08 »
Kan nog altijd met de NMBS 5526 versleept worden...
Deze diesel heeft ook ATB voor het Nederlandse deel 8)

Ben benieuwd hoe dit project gaat lopen, ben al hardstikke blij
dat er tenminste nog een Beneluxstel bestaat (y)

Mvg,

Tis
********

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #119 Gepost op: 12 May 2014, 16:04:13 »
Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.
Ik ga er vanuit dat het treinpersoneel dat met de 766 rijdt, zo stom niet is. Afgezien nog van het feit dat je domweg geen rijweginstelling krijgt van Roosendaal naar Essen.
Groetjes,
Emiel