Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46

Auteur Topic: De (nog) naamloze baan...  (gelezen 11276 keer)

Dutch

• Offline Offline
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #15 Gepost op: 31 July 2013, 14:47:46 »
Hoi Dutch,

Op zich een interessant plan.

Hoop dat je wat ziet in de volgende punten:

Ik zou het middenstuk met het depot wat breder maken, als dat kan. 20 of 30 cm breder zou misshien een wat mooier gezicht geven en je hebt wat meer ruimte voor aankleding daar.

In het depot dat slingerspoortje links van de draaischijf. Haal dat weg en laat het spoor aansluit op het linkse grijze spoor in het depot. Je hebt dan nog steeds 2 kopsporen maar nu er tussenin.

Als je het middenstuk breder kunt maken dan zou ik bij het station, een lokspoortje maken zodanig dat je alle sporen kunt bereiken vanaf daar, zodat je een trein kunt wegtrekken omdat je met een opgesloten lok zit in jouw plan.

bijvoorbeeld zo: (rode lijn)

Ik zie er wel wat in. Met de Rocoline sporen ontstaat er al wat meer ruimte in het depot, dus dat is een voordeeltje. Het slingerspoor loopt nu helemaal links van de kopsporen. Ik heb er nog wel voor gezorgd dat een locomotief die via dit spoor naar de draaitafel gaat geen afbuigende wissels tegen komt om het ontsporen van stoomlocomotieven te voorkomen. Het baanplan ziet er dan ook weer een stukje mooier uit.

Het locspoortje heb ik er in AnyRail ook bijgetekend. Dat loopt met de bocht mee, omdat ik op dat stuk een brug wil gaan maken. Een locspoor dat op de brug ophoudt kan natuurlijk wel, maar het ziet er leuker uit als het aan de overkant van de brug is.
Mvg, Bjorn.

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 July 2013, 15:29:35 »
Ik zie er wel wat in. Met de Rocoline sporen ontstaat er al wat meer ruimte in het depot, dus dat is een voordeeltje. Het slingerspoor loopt nu helemaal links van de kopsporen. Ik heb er nog wel voor gezorgd dat een locomotief die via dit spoor naar de draaitafel gaat geen afbuigende wissels tegen komt om het ontsporen van stoomlocomotieven te voorkomen. Het baanplan ziet er dan ook weer een stukje mooier uit.

Het locspoortje heb ik er in AnyRail ook bijgetekend. Dat loopt met de bocht mee, omdat ik op dat stuk een brug wil gaan maken. Een locspoor dat op de brug ophoudt kan natuurlijk wel, maar het ziet er leuker uit als het aan de overkant van de brug is.
Zou je ons dit kunnen laten zien in het baanplan?

Dat station in de keerlus is wel beter, maar ik zou het iets uitbrijden. Zelf probeer ik altijd te zorgen dat een trein niet 3 bochten achter elkaar maakt, dit ziet er een beetje raar uit als het een lange trein is.
Ook als je goederen treinen heb is het ook wel leuk om daar iets mee te doen, natuurlijk is dit mijn eigen mening.
Je zou het station iets groter kunnen maken door het minder diagonaal te leggen. Hier een voorbeeld.

Het roze moet een industierspoor voorstellen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2013, 16:17:31 door Sneeuwtrein »

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 July 2013, 18:13:29 »
Een tripje naar Den Bosch onthulde dat de locale modelspoor winkel ook daar op vakantie is...

Dan maar terug aan de slag ;).

Ik vind de aanvulling van het station wel leuk. Ik heb ook naar het voorbeeld in het groot gekeken, en dat heeft zelfs 4 kopsporen. Dat heb ik in mijn baanplan kunnen verwerken en dan is er nog (krap) ruimte voor het station dat dan behoorlijk kan lijken op zijn grote voorbeeld in het echt.

Industrie heb ik (op dit moment) eigenlijk heel weinig mee. Uit de startset heb ik wel een paar goederen wagons maar dan houdt het ook meteen op. Daarnaast zou ik het een beetje gek vinden als een goederentrein een kopstation binnen loopt. Natuurlijk kan het wel voor werkzaamheden... Dus iets van ballast, bielzen, enzovoorts.

Het station bij de keerlus zal een boel gelijkenis vertonen met Birmingham Moor Street Station. En het grote kopstation met London Bridge Station, maar dan een heel stuk kleiner. Op mijn baanplan komt London Bridge ook bij een brug uit, een mooie meevaller. Ik ga de stations dus ook lekker naar hun grote voorbeeld noemen.

Mvg, Bjorn.

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 July 2013, 18:22:23 »
Kijk, dt ziet er nou heel mooi uit. Het enige is nog dat het station in de keerlus een klein beetje korte sporen heeft, hoelang zijn de treinen die daar gaan stoppen?

Zou je mischien erin kunnen tekenen wat de scenery gaat doen? dit lijkt me zeer interessant om te zien. Ik snap namelijk nog niet helemaal waar de brug komt, als dit bij de engelsmannen zijn in het vakje ziet dat er zeer mooi uit.

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 31 July 2013, 19:21:39 »
In het zwarte vakje komt een brug waar een weg onderdoor gaat. Daarnaast komen er in de bocht van het spoor twee stenen boogbruggen over het water. Ik heb het even snel ingetekend (en de rivier is hier wel erg breed :s). Veel van de scenery moet ik nog een plek gaan geven of gaan bedenken wat ik nu eigenlijk wil ;). Dat zal ik eens met de hand gaan doen.

Edit: Laat ik gelijk alle vragen beantwoorden ;). Op het station in de keerlus stoppen alleen kleinere treinen; diesel treinstellen van 3 bakken lang. Daarvoor is wel genoeg ruimte op een of twee kopsporen en op de doorgaande sporen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2013, 19:26:27 door Dutch »
Mvg, Bjorn.

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 31 July 2013, 19:40:12 »
Dat met de bruggen ziet er zeer goed uit, heb je al nagedacht over het stationsgebouw?

De 2 stationssporen in het bovenste van de keerlus past wel een 3 bakken lange trein, maar dan ook net. Wat zijn de andere 2 spoortjes? industrie?

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2013, 22:52:11 »
Och, ik heb al eens naar het station gekeken ;) :

Ik ben aan het kijken of ik een station op het echte London Bridge kan laten lijken dat toch past in mijn baanplan. Ik denk dat het aardig lukt, dus ik moet binnenkort maar eens gaan kijken naar bouwmaterialen. De zijgevel wordt uit bakstenen opgetrokken en de raamkozijnen enzo ga ik misschien wel laten 3d-printen... Ligt een beetje aan de prijs.

Een beetje uitleg: Het bovenstaande plaatje is van iets meer dan de helft van het station. De boog-overkapping ligt over de twee middelste perrons heen en aan de rechterkant komt nog een plat dak.

De bovenste ramen geven uitzicht op de perrons en de onderste ramen zijn van diverse winkels enzo die onder het spoor een plekje hebben gekregen. Zonder modelbaan erbij is het wel een beetje lastig uitleggen. Op de grote overkapping aan de buitenkant komt de stationsnaam en er onder is de hoofdingang met een brede gang die naar de diverse trappen naar de perrons gaat. Helemaal aan het uiteinde van het station, voorbij de uiteinden van de sporen, komt denk ik nog een hoog gebouw... Maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Mvg, Bjorn.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 July 2013, 23:05:06 »
Dat kan er best wel aardig uit gaan zien (y)

Bron
Jeroen

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2013, 23:36:12 »
Het zou er best eens op kunnen gaan lijken!
Natuurlijk laat ik het hele emplacement aan de rechterkant voor wat het is ;). En het is ook niet eens de bedoeling om het helemaal overeen te laten komen ofzo. Als de sfeer maar een beetje hetzelfde is. In de omgeving moet dus ook een mix van oude en nieuwe best wel hoge bebouwing komen... Maar dat is voor later zorg.
Mvg, Bjorn.

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 July 2013, 23:55:52 »
Dt lijkt wel op het luchtspoor van Rotterdam. Dat gaat er zeer spectaculair uitzien als je dat stationtype kan nabouwen!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 August 2013, 08:42:35 »
Op naar de First Bridge & London Railway, Ltd.  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 August 2013, 08:47:53 door J J H S »
Jeroen

JDG modelspoorfreak

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 01 August 2013, 11:52:45 »
Op naar de First Bridge & London Railway, Ltd.  ;D

Wie weet gelijk een naam voor de baan? Klinkt wel lkker in ieder geval.. ;)

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 August 2013, 11:56:59 »
Ik kan me met name verheugen op de spoorbaan waarbij 's nachts de winkels onder de sporen ook verlicht zijn...

Qua naam ben ik hard aan het nadenken. Toen ik in Engeland was heb ik vanuit Birmingham Moor Street met de Snow Hill Line gereden; maar die gaat niet naar London. De route naar London wordt verzorgt door LondonMidland. En de leukste naam die ik ben tegengekomen is de Shakespeare Line die ook vanuit Birmingham Moor Street vertrekt, maar vervolgens niet in de buurt van London komt ;).

En ik heb eens gekeken naar de brug waarop de vier Engelsmannen (pun intended) komen te liggen:

Ik heb alleen nog geen goed idee hoe de ondergrond onder de rails eruit moet komen te zien. Iemand een idee?
Mvg, Bjorn.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 01 August 2013, 12:01:02 »
Als er wissels op een brug liggen dan heeft die brug meestal een gesloten dek waar ballast op ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 August 2013, 12:20:39 »
Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn! Dan maak ik er gewoon een gesloten dek van.
Mvg, Bjorn.