Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Eric B
Vandaag om 08:47:19
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 08:04:13
Arduino en Selectrix door gvandersel
Vandaag om 07:54:50
Nieuwe trein toevoegen aan de ECOS door Remunj
Vandaag om 06:38:43
NL-baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:16:16
Dort in Stoom door EddyK
Vandaag om 04:48:56
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000? door Biesje
Vandaag om 02:59:37
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 02:07:00
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Remco vM
Vandaag om 01:48:41
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:01
Old England door sdz1976
08 april 2020, 23:31:33
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
08 april 2020, 23:29:49
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Carel Ruysink
08 april 2020, 23:27:11
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
08 april 2020, 23:26:05
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door sdz1976
08 april 2020, 23:03:00
The Summer of 69 door Modellbahnwagen
08 april 2020, 22:44:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 april 2020, 22:40:32
DE2 geel en rood met hazelnoot door nighttrain1
08 april 2020, 22:27:09
Treinongeval Rijnstrecke door R.C.Grootveld
08 april 2020, 22:25:43
Projekt 083-338 door 44
08 april 2020, 22:24:30
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
08 april 2020, 22:11:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
08 april 2020, 21:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
08 april 2020, 21:57:05
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
08 april 2020, 21:53:55
Trawos plan U superen door Wil uut Drenthe
08 april 2020, 21:52:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
08 april 2020, 21:42:36
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
08 april 2020, 21:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald1974
08 april 2020, 21:18:31
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
08 april 2020, 21:18:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
08 april 2020, 21:17:51
  

Auteur Topic: Werking Schaltposten Rhätische Bahn  (gelezen 2432 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
    • Mijn foto's op Clickasnap
Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Gepost op: 30 juli 2013, 14:59:59 »
Hallo,

In Zwitserland worden oa bij de RhB gebruik gemaakt van zogenaamde Schaltposten om de bovenleiding te voeden/schakelen.

Zoals deze bij het station van Bergün.






Nou ben ik zelf mijn hele leven al elektromonteur en heb onlangs tijdens mijn vakantie daar deze bouwwerken van een afstandje staan bekijken.
Als ik het goed gezien heb kunnen er (met de hand?) secties worden afgekoppeld dmv die scheiders bovenin.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de exacte werking van deze Schaltposten.
Misschien dat er hier "kenners" zijn die mij wat wijzer kunnen maken?

Groeten,

André


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2612
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2013, 15:32:03 »
Ik heb mij er ook wel eens in willen verdiepen ,ook toen ik er  met de trein langs kwam en even stil stond.
 Je moet zelf de bedrading nalopen en dat lukt niet altijd.(Bomen of gebouwen staan in de weg )
Maar ik heb  begrepen ,dat er een of meer (?) versterkings kabels  langs de masten bij het spoor lopen.
 Die beginnen en eindigen bij een Schaltpost en kunnen wss met een van de scheidingdsschakelaars onderbroken worden.
 Die kabels langs het spoor komen van voedingsstations  in of bij een station.
Alle bovenleidingsecties worden gevoed via een scheid. schak. op de Schaltpost.
De trafo is voor de voeding van het stationsgebouw en andere installaties .
 Meer kan ik zo ff niet erover zeggen, maar mss is hier iemand die mij kan aanvullen... ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2013, 12:22:46 »
Hallo Peter,

Ben gelukkig niet de enige die dit interessant vindt :).
Vanmorgen nog wat zitten Googlen en nog een paar kleine dingetjes gevonden.

Het traject bij Bergün schijnt te worden gevoed vanaf station Filisur. (11Kv / 16,7Hz).
De trein rijdt hier deze route : Filisur > Stugl > Bergün > Muot > Preda.
Ik heb de 2e foto van boven een beetje uitvergroot.
De tekst op de bordjes is van links naar rechts:
Speiseleitung Stuls (12) - Fahrleitung Stuls (2) - Verbindung Fahrleitung-Speiseleitung (16) - Station (3) - Fahrleitung Muot (4) - Speiseleitung Muot (18) - (31).


Helemaal rechts hangt ook een geisoleerde stok met oranje vlag. Deze hangt aan een scheider?.
Nu begrijp ik eigenlijk nog steeds de werking niet van het geheel maar dat komt wel.

De trafo wordt gevoed vanaf de bovenleiding via een zekering (als ik het goed zie).
Ben toch wel benieuwd waar deze trafo voor dient, jij zegt voor de voeding van het stationsgebouw en andere installaties.
Zou de secundaire spanning dan 230v zijn? En de frequentie blijft nog steeds 16,7Hz.
Afijn, meer vragen als antwoorden maar we komen er wel :).

Groeten,

André

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7073
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2013, 14:17:48 »
Ik heb op een iets andere term gezocht nl schaltgerüst. En vind hier een kleine beschrijving. Voor zo'n ding in Oostenrijk.
Of voor de Salzkammergutbahn. Een PDF document.

klein stukje eruit: Die Stationsfahrleitungen wurden durch
eine Umgehungsleitung überbrückt, welche, wie die beiderseitigen
Verstärkungsleitungen und die Stationsanschlussleitungen, zu einem Schaltgerüst
in der Nähe des Aufnahmegebäudes führte, auf dem die erforderlichen
Hörnerschalter angeordnet waren. Dadurch konnten einzelne Leitungsabschnitte,
ohne den Verkehr auf den übrigen Strecken zu behindern, stromlos gemacht
werden. Die Verladegleisfahrleitungen waren durch eingebaute Streckentrenner
und eigene Schalter von den übrigen Stationsfahrleitungen abschaltbar. 40
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2013, 14:32:47 door J J H S »
Jeroen

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:20:59 »
Hallo Jeroen,

Ook nog bedankt voor het meedenken.
Als ik het goed heb begrepen loopt er dus een soort bypass om het station heen (om het zo maar even te zeggen).
En in het station kunnen dus de ene of de andere helft afgeschakeld worden. Of allebei natuurlijk.
De gehele bovenleiding van het station kan dus worden afgeschakeld zonder dat de rest van de route hier hinder van ondervindt.
Hoop dat er nog meer info boven water komt. Vind dit wel leuk om te weten (als ouwe vonkentrekker ;D zijnde).

Groeten,

André


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2728
    • Mijn van-alles website
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:21:55 »
Helemaal rechts hangt ook een geisoleerde stok met oranje vlag. Deze hangt aan een scheider?.
Ik denk als eerste aan aardings-garnituur, al vind ik de lengte daar wat kort voor.
De tweede mogelijkheid die ik verder kan bedenken is een zekeringtrekker voor de dikke zekering die naar de trafo loopt: als ik het goed zie is de hele Schaltpost geaard getuige het bordje met het aard-symbool erop, en de dikke kabels die aan de onderkant aan een van de profielen verbonden zijn.
Het traject bij Bergün schijnt te worden gevoed vanaf station Filisur. (11Kv / 16,7Hz).
De trein rijdt hier deze route : Filisur > Stugl > Bergün > Muot > Preda.
Ik heb de 2e foto van boven een beetje uitvergroot.
De tekst op de bordjes is van links naar rechts:
Speiseleitung Stuls (12) - Fahrleitung Stuls (2) - Verbindung Fahrleitung-Speiseleitung (16) - Station (3) - Fahrleitung Muot (4) - Speiseleitung Muot (18) - (31).

Nu begrijp ik eigenlijk nog steeds de werking niet van het geheel maar dat komt wel.
Als ik de bordjes vertaal heb je 2 voedingsleidingen: Stuls en Muot.
Daarnaast heb je 2 bovenleidingen (de rijdraden), wederom Stuls en Muot.
Daarnaast heb je een schakelaar voor de verbinding tussen de voedingsleiding en bovenleiding en een schakelaar voor het station.

Het enige logische wat ik kan bedenken is dat je bij storingen aan een van de kanten de voeding om kan schakelen naar de andere zijde van het traject.

Dus bij een voedings-storing vanaf de zijde Stuls kan je die voedingszijde afschakelen en de bovenleiding Stuls via Speiseleitung Muot laten voeden.
En zo kun je uiteraard heel wat combinaties bedenken waardoor je een zeer flexibel systeem krijgt waarbij goed in te spelen is op bovenleidingsstoringen.
Ik vermoed dat de schakelaar 'Verbindung Fahrleitung-Speiseleitung' meer een soort veiligheidsschakelaar is, die verbroken moet worden voordat je van voedingszijde kan overschakelen, om te voorkomen dat je 2 voedingszijdes aan elkaar kan knopen.
Met de stations-schakelaar schakel je alleen het station af, zonder de trajecten aan beide kanten spanningsloos te zetten.

Pure gok allemaal dus als ik het fout heb, hoor ik het graag.
Er heeft ooit een uitleg gestaan in Railhobby over deze dingen, maar volgens mij werd er vooral ingegaan op het nabouwen in model en niet op de technische zaken.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2013, 19:23:29 door Menno »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2612
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:28:33 »
Hallo,
 Dat zelfs de seinwezenapparatuur op 16,7 Hz werkt, kon ik zien aan  de controle lampjes op een bedieningstableau in een stations gebouw: je kon ze duidelijk zien knipperen op de 16,7 Hz. :D
 Vr goet ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:59:31 »
Lijkt me opzich niet veel verschillen van wat we in NL gebruiken, daar hebben we immers ook scheidings en koppelschakelaars in de bovenleidingen alleen dan hangen ze hier centraal bij elkaar, en zijn ze in NL verdeelt over het spoor.

De bekende kasten met grote letters als opschrift.

Ik neem aan dat ze daar, netzoals in NL, ook op afstand bediend kunnen worden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2728
    • Mijn van-alles website
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2013, 23:10:05 »
Dat zelfs de seinwezenapparatuur op 16,7 Hz werkt, kon ik zien aan  de controle lampjes op een bedieningstableau in een stations gebouw: je kon ze duidelijk zien knipperen[...]
Mijn hemel, en ik heb soms al een hekel aan het geknipper van TL-buizen die ik in m'n ooghoek zie branden... Laat staan 16,7 Hz (wat ik, geheel terzijde, een achterlijke frequentie vind)

@ Thom: in principe is het hetzelfde, alleen heeft voor zover ik weet elk station zo'n Schaltpost, hoe groot of klein het station ook is. Daarnaast is het daar stukken makkelijker te centraliseren vanwege de veel hogere spanning. In Nederland al dit soort zaken bij elk station regelen is een hachelijke en vooral heel dure onderneming.

Wat betreft het op afstand kunnen bedienen, dat zou best kunnen kloppen, getuige de zwarte kabels die de profielen binnengaan aan beide zijden van de profielen waar de schakelaars weer aan gemonteerd zijn.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2013, 10:43:02 »
Kijk, het wordt steeds duidelijker :)

Wat betreft die 16,7 hertz, dat schijnt gebruikt te worden omdat in de loks gelijkstroommotoren zitten die 50 hz niet zo lekker vinden (vonkvorming).
Tenminste, zoiets zit ik net te lezen op wikipedia. Als iemand hier meer van weet, roept u maar :)
En de spanning wat uit de trafo komt zal toch niet gebruikt worden om het stationsgebouw van energie te voorzien?
Ben benieuwd of er ook ergens een schema / tekening is van deze installaties.

Groeten,
André
 

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Albulisch en EPIII in H0
    • Eddy's Website
Re: Werking Schaltposten Rhätische Bahn
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2020, 18:20:48 »
Al oud dit, maar toch.... zelf zo'n ding gebouwd voor mijn baan . Op mijn blog (wereldbolletje klikken) beschrij ik hoe en wat.

Eddy