Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 20:17:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:36:13
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 19:21:26
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
  

Auteur Topic: NS serie 1400  (gelezen 24232 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #45 Gepost op: 02 February 2018, 20:30:53 »
de catalogus van Alsthom laat wel een par leuke dingen zien op technisch vlak.
De electrische installatie week duidelijk af van de 1100/1300.
Deze loc 1400 kon, met kleine aanpassingen, in principe in één ruk van Amsterdam naar Parijs rijden?
NL 1500 Volt DC, Belgiê 3000 Volt DC en Noord Frankrijk 1500 Volt DC.
Daarom had de 1400 4 aparte motortakken in plaats van 2 x 2 motoren in serie.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #46 Gepost op: 02 February 2018, 20:38:49 »
inderdaad, je vraagt je af hoe die tekening daar kwam.
zo zie je dat 50 jaar na dato de informatie boven water komt.
Ik had toen op een vraag de info uit de catalogus op Facebook geplaatst, alleen me niet gerealiseerd dat hier er ook interesse in was.
volgens mij was de 1400 een Nederlandse variant van een Franse loc maar ik zal dat nog even bekijken in die catalogus.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: NS serie 1400
« Reactie #47 Gepost op: 02 February 2018, 22:36:15 »
NL 1500 Volt DC, Belgiê 3000 Volt DC en Noord Frankrijk 1500 Volt DC.
Gaat niet lukken, Noord Frankrijk is 25 kV, geen 1500

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: NS serie 1400
« Reactie #48 Gepost op: 03 February 2018, 00:08:25 »
Heren,

Volgens mij nog niet gemeld: NS was van plan de 1400 in te zetten in trek-duwtreinen met rijtuigen plan W. Het idee was om 75 rijtuigen te bestellen voor stammen van 6-9 rijtuigen, inclusief een stuurstand. Stukken hierover liggen in het HUA, compleet met een schets van de stuurstand. De kop hiervan lijkt overigens veel op die van het latere DDM.

CKLX

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #49 Gepost op: 03 February 2018, 04:24:20 »
@CKLX
ik zal de volgende keer eens op zoek gaan naar deze schets van deze stuurstand wagen
weet jij toevallig het invertarisnummer van dedeze rijtuigen  in het HUA ?

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #50 Gepost op: 03 February 2018, 12:20:06 »
Gaat niet lukken, Noord Frankrijk is 25 kV, geen 1500
Sorry, je hebt gelijk.
België was met de electrische installatie goed mogelijk.
met 4 1500 Volt motortakken kon de 2 3000 volt takken maken.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS serie 1400
« Reactie #51 Gepost op: 03 February 2018, 13:18:57 »
Volgens mij heeft de NVBS het bestek voor de 1400. Ik zal volgende week eens navragen.

Dirk

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
Re: NS serie 1400
« Reactie #52 Gepost op: 03 February 2018, 17:26:53 »

Zo had de 1400 serie eruit moeten zien. (plaatje van Maarten Overlast gekregen)

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: NS serie 1400
« Reactie #53 Gepost op: 04 February 2018, 12:00:01 »
Eh ja, dat staat toch al in de openingspost  ???
Gr.
Eric

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #54 Gepost op: 06 October 2023, 15:49:44 »
« Laatst bewerkt op: 09 October 2023, 10:32:46 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7556
Re: NS serie 1400
« Reactie #55 Gepost op: 06 October 2023, 16:17:57 »
Er zit inmiddels meer tijd tussen de aanvang van dit project en de realisatie dan tussen het afblazen van de 1400 order en de eerst geleverde 1600  ;D

Ik weet het, ik mag niets zeggen  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!