Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Bouwsels van WeKra  (gelezen 31586 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Bouwsels van WeKra
« Gepost op: 09 juli 2013, 17:02:01 »
Ha lezers,

Omdat ik steeds meer bezig ben om miniprojectjes op te starten, wil ik één draadje waar ik alle bouwsels en bijbehorende bouwverslagen kan zetten.

Ik heb al een aantal andere bouwsels in andere draadjes:

- Van Mehano Boeing tot Werktram
- Bouw van een Haagse Abri

Directe links naar bouwsels in deze draadjes:

-Werkende Negenoog (TEST)
-Wordt vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 09 juli 2013, 17:30:31 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2013, 17:29:51 »
Volgende project:

Negenoog
Needless to say: Dit project is een experiment! Probeersels! De afwerking is absoluut niet netjes, maar geeft alleen een indruk van het werkproces en de arbeidsuren die erin zitten!

Aangezien ik een trambaan naar Nederlands voorbeeld wil bouwen, moeten daar natuurlijk ook Nederlandse wegattributen bij. Voor de tram dus een negenoog:



Bron: Retmetro.nl

Het paaltje bestaat nog niet als losse koop, maar zal indien die dat wel is, véél te duur zijn. (Zoals gewoonlijk). Zelfbouw dus!

Ik had toevallig nog ergens een aantal SMD ledjes liggen. Hiermee wilde ik wel experimenteren. De krengetjes zijn alleen SUPER klein en ik heb er dan ook 3 verspild doordat ik ze simpelweg uit het oog verloor. Gelukkig kosten ze maar 1,50 euro PER 50 ledjes.
De groene pukkel op m'n vingertop is het dingetje:


Door met een stukje dubbelzijdig tape op het handje van m'n derdehandje het ledje op plek te houden, kon ik er een draadje aan solderen. Dat was even lastig, maar naderhand had ik de smaak te pakken. Helaas merkte ik dat de puntjes waarop gesoldeerd werd nogal snel eraf getrokken kon worden, dus voorzichtigheid geboden. Tijdens andere werkzaamheden op deze manier veiligstellen:


De paal: Geinspireerd door Nproject.org heb ik met 2 messingbuisjes afgemeten. De buisjes (diameters even daargelaten) kunnen in elkaar schuiven en geven daarvoor het benodigde effect:



Vervolgens Wit geschilderd (Niet erg netjes gedaan, maar ja, nog steeds geen airbrush...) en ter vergelijking even naast een trammetje gezet:



WELNU: Het klopt dat het niet in schaal is. De hoogte is ietswat té. Maar, dit zou je kunnen verdoezelen door het straks dieper in de basisplaat van de module te steken. Ook zul je dadelijk zien dat de lichtkast wat groot is uitgevallen: 5x5x5mm. In verhouding van de schaal (1:87) levert dit dus 435mm op, wat betekent dat de lichtkasten in het echt 43,5 cm groot zijn. Dat zijn ze niet, maar in de modelbouw moet je nu eenmaal compromissen nemen, en op zich kan 't er best mee weg.

Vervolgens de paal afgetaped met strookjes van 2,5mm (Ik heb simpelweg de deelbreuk gemaakt: Op een paal staan 10 'stroken' afgewisseld zwart/wit. De onderste balk is factor 1,5 van een normale strook.)

Geen geduld gehad waardoor ik de witte verf een béétje heb verneu... verpest. In het vervolg andere tape en beter afplakken. Het zwart kwam er uiteindelijk onder.

De lichtkast dan maar:

Uit styreen gesneden het basisplaatje uit de losse pols. Het plaatje waar het licht in zit is vierkant, en het lichtgaatje heb ik met de heet gemaakte punt van de pincet erin gebrand, en met een naald netjes uitgehold. Op dit moment maar één gaatje (Voor het oranje licht) gemaakt, simpelweg omdat ik geen witte of rode SMD ledjes heb. Daarna netjes gelijmd:


Zwart gemaakt:


Daarna het SMD-ledje uit het opbergkartonnetje gehaald, één draad aan de messing paal gesoldeerd, aan de andere kant een draadje die dóór het holle buisje gaat.


Vervolgens met veel geduld het kapje erop gelijmd, het onderplaatje gelijmd waardoor de kap op de paal gefixeerd zit en getest:
 


Project geslaagd! Maar bij de volgende keer de schilderkunsten overlaten aan de airbrush, want die lijkt nergens op! Ook volgende keer kijken hoe het gaat met meerdere lampjes: In elk geval rood en wit. Dan kan ik dat in elk geval schakelen.

Tot het volgende project!
Check ook mijn Facebook

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2013, 17:45:22 »
t'is nu eigenlijk een eenoog. ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2013, 11:12:39 »
Het is wel mogelijk om ze op schaal te maken, maar dat moet je wel ervaring en de spullen hebben. Op een Duits tramforum is een topic over het ontwerpen en bouwen van een Oost-Duitse variant op een negenoog:

http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=2034&start=60#p22140

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2013, 11:22:32 »
Ha Mark,

Klopt, ik had 'm ook al gezien. Het leuke is juist om bij gebrek aan spullen, het te maken met de spullen die je wel hebt. (Al is dit testpaaltje wel een beetje mislukt uit de bus gekomen. Wél is de foto meer confronterend dan de werkelijkheid. Volgende keer netter werken en airbrushen!

Wes
Check ook mijn Facebook

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2013, 13:25:34 »
Ziet er wel goed uit.
Het verfwerk zou wat netter gemogen maar dat maakt niet zoveel uit.
Misschien een keer afplakken met afplaktape.


Waar heb je trouwens die smd led's gekocht?


Groeten uit Zwolle,
Thomas

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2013, 18:47:39 »

Het verfwerk zou wat netter gemogen maar dat maakt niet zoveel uit.
Misschien een keer afplakken met afplaktape.

Heb je de tekst wel gelezen?


de SMD-ledjes haal ik bij m'n hofleverancier in Hong Kong. :D
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2013, 21:06:25 »
Ondertussen het negenoogpaaltje verbeterd;

Bij het spuiten (!) netjes afgeplakt en dat resulteerde in een net en strak paaltje. Wel zie je op foto;s kleine oneffenheden, maar eenmaal op de baan is dat bijna onzichtbaar. (Of je moet een echte mierenneu een enorm oog voor detail hebben...

Ook de witte en rode SMD binnen, en meteen maar een nieuw soldeerstation gekocht waarmee dit veeeeeel makkelijker te solderen is. 4 smdjes op een plaatje van 5mm bij 5mm is toch wel écht de max, en een oranje pas er ook niet meer tussen. Door het paaltje gaan nu 2 functiedraadjes, 1 voor wit, 1 voor rood, en het messing paaltje zelf is de gezamenlijke min.

Ik heb nu een kleine serie van 10 paaltjes (Terwijl ik er maar 5 nodig zal hebben op de baan...) maar de paaltjes kunnen ook gebruikt worden voor stoplichten, overgangsknipperlichten en meer. Maar m'n messing buis is op, dus volgende keer weer verder.

Laatste foto's:





Wel zal ik bij de volgende keer de achterkant van de ledjes ook even zwart schilderen, zodat ze geen licht meer lekker naar de andere ledjes (Als de witte aanstaan zie je nu dat door de rode ledjes heen)

Wes
Check ook mijn Facebook

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2013, 10:18:36 »
Hey,

Je negenoog is goed gelukt zeg  (y)
Alleen jammer dat er geen geel meer tussen paste.

Voor mijn baan ga ik in de toekomst ook eens experimenteren met het bouwen van negenogen.

Ben benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen  (y)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2013, 21:44:25 »
Dag lezer(s),

Met enige trots presenteer ik mijn PCC 1100 serie! Het is mijn allereerste BEC-kit bouwsel, eerste ervaring met spuitwerk en al met al eigenlijk alleen een proefstuk (Al is het dan wel een behoorlijk prijzig oefen-werkje!)

Ik ben er op zich trots op, op afstand zie je niet 1-2-3 de verschillen/fouten/lelijkheden. Het is nog geen PCC a lá Hespedam, maar voor een eerste keer ben ik er toch blij mee.

Maar toch; als je dichterbij kijkt zie je een aantal foutjes: Allereerst is het nog niet netjes genoeg gelakt. Ook Zie je enig kleurverschil door een bijwerking. Lijnnummer en wagennummer kloppen niet. Ook is er rechtsvoor aan de onderkant van de neus per ongeluk een stukje witmetaal weggesmolten. Ditzelfde gebeurde bij het rechterachterraam, al heb ik dit kunnen hervormen met enig trek-, duw-, en buigwerk, en zie je er de eerste keer kijken niets van. Verder zijn er nog een aantal kleine dingetjes (dak dat niet perfect sluit, loopplanken niet netjes gedaan, etc, etc, etc) en zijn er veel leermomenten geweest tijdens het bouwproces. (Zie draadje over verfproblemen...)

Overigens heb ik ook zelf een onderstel-constructie moeten maken. Dit omdat de BEC-aandrijving tien keer poep is, en na wisselen van wieltjes, asjes en stroomafname er nog kortssluiting onstond op een wissel. Ik heb uit een styreen een basisplaat gemaakt, en van losse onderdelen van een ROCO tram het geheel afgemaakt. Even zwart gespoten, wielstellen grijs gemaakt en het geheel paste perfect. Op dit moment rijdt de tram zalig (OP BOVENLEIDING!!!) testrondjes en ben ik tevreden met het eindresultaat.

De foto's:







Tot een volgend project!

Wes
Check ook mijn Facebook

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2013, 18:43:59 »
Rijd zalig met een wiel naast t spoor  ???  ;)
Ik vind het er niet verkeerd uitzien,ik zal t in elk geval niet nadoen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2013, 18:45:03 »
Haha, jaja, dat was een eerdere foto, inmiddels zijn die wielen naar de sloop gebracht!
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2014, 18:53:40 »
Zo! Dit draadje is al enige tijd niet meer gebruikt!

Gistermiddag begon ik me te irriteren aan de functionerende bovenleiding die her en der 'dode plekjes' had; de trams hielden er op dat punt mee op en dat betekent dus poetsen. Met een doekje en een beetje wasbenzine o.i.d. de onderkant schoonmaken. Dit is natuurlijk niet alleen een vervelend klusje, maar ook gevaarlijk; de ophanging kan kwetsbaar zijn en makkelijk te verbuigen/af te breken. Dat moest anders.

Ik heb in de maanden hiervoor een behoorlijke hoeveelheid Roco trams gespaard (voor de onderstellen) waar ik niks mee deed. Dus, gistermiddag de zaag erin gezet en een bovenleidingpoets-wagentje gemaakt. Een voorbak en eindbak aan elkaar geplakt, hetzelfde gedaan met het onderstel en visueel interessant gemaakt. Volledig fantasiemodelletje en ook meer voor het doel gemaakt; poetsen! Ik moet nog even een opstelling bedenken waarbij het ook de rails poetst (weinig ruimte voor namelijk) maar dat is voor later.

Foto's en FILMPJE

Meer foto's: Link naar Flickr


« Laatst bewerkt op: 09 maart 2014, 18:58:54 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2014, 22:40:58 »
Voor het railpoets deel kun je misschien een wagonnetje maken, knoop je die er achter.
Een platte wagen met een hoop zand/grind kraantje en dat soort frutsels om het wat aantrekkelijker te maken.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Bouwsels van WeKra
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2014, 16:34:39 »
Een klein geprint brouwseltje: De '150 jaar tram'-sticker, zoals deze nu op de Randstadrailmodellen rijdt door Den Haag, ook als decal voor op je model:


150 jaar trams ook in model! by WeKra, on Flickr
Check ook mijn Facebook