Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 21:55:14
ESU locprogrammer door Falcon10
Vandaag om 21:51:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 21:47:10
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Dash 8
Vandaag om 21:16:52
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
  

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 75635 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11742
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #195 Gepost op: 07 July 2013, 18:33:21 »
Zoals jij?

No worries, ik kan heel aardig zijn. Maar dit soort discussies maakt me soms wat kregel.

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #196 Gepost op: 07 July 2013, 18:39:19 »
Mij dus ook..

Ik vond mijn idee niet slecht en hoop dat er meer mensen zo over zouden denken. Maar ik zeg niet dat het geweldig is en meen ook niet "alle wijsheid in pacht te hebben"

Verder ben ik nog steeds van mening dat het museum goed bezig is. Er worden ook erg leuke dingen gedaan.  ;)

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #197 Gepost op: 07 July 2013, 18:51:10 »
Citaat
Het was dus mijn idee dat het vooral geen "duf looppad" moet worden, als je goed las wat ik schreef zou dat duidelijk zijn.

Ik heb het goed gelezen. Ik probeer me te verplaatsen in mijn zoontje. Een looppad is in zijn ogen hoe dan ook duf als het in de plaats komt van een achtbaan. Wat mij betreft had de 6317 niet ingemetseld hoeven worden. Sterker nog, ik vind het erg jammer. Een groot deel van de bezoekers kan het echter geen klont schelen. Daar moeten we als hobbyist mee leren leven :'(

Etienne

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • modulebaan.nl
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #198 Gepost op: 07 July 2013, 18:52:12 »
Dat kan ik me ook zeker voorstellen. Maar is dat het waard twee unieke topstukken op te offeren? Nee, absoluut niet. En voor een echte ervaring met imponerende stoomlocs met rook en alles zou ik adviseren bij een museumlijn te gaan kijken...

En als die wereld gehandhaafd blijft maar zonder karretje is dat toch even spectaculair?? Voor een achtbaan rit kun je terecht in een pretpark.

Er is geen sprake van opofferen. De twee loks blijven bewaard, zijn alleen tijdelijk niet beschikbaar voor de reguliere tentoonstelling van materieel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6792
  • Spaar ze allemaal.
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #199 Gepost op: 07 July 2013, 19:18:26 »
Tijdelijk is nogal rekbaar, op het moment hebben we daar niets aan.

Op maandagen en in de avonduren is het museum te huur, misschien met de voorwaarde dat je dan met het licht aan door wereld 3 kan lopen.
Een liefhebbersdag of avond organiseren of zoiets.

Stephan.

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #200 Gepost op: 07 July 2013, 19:24:56 »
En opofferen.. Tja in mijn ogen wel omdat ze kennelijk noodzakelijk waren voor de attractie en daarom nu niet meer te bekijken zijn. En dat vind ik erg jammer..

@Stephan, dat is een erg goed idee!!


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • modulebaan.nl
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #201 Gepost op: 07 July 2013, 19:36:03 »
Opofferen is als het ding aan stukken gesneden is. En dat is niet gebeurd.

Verder is het op dit moment een kwestie van centen: Wordt duidelijk dat er een financieel voordeel zit aan het bevrijden van die lok, dan zal dat wel lukken. Zonder een dergelijk voordeel zal er niets gebeuren, hoe jammer je dat ook vindt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #202 Gepost op: 07 July 2013, 19:42:07 »
Opofferen is als het ding aan stukken gesneden is. En dat is niet gebeurd.

Dat is slopen, gelukkig is dat niet het geval  ;D

Maar dit is een verschil van mening over het woord opofferen.

Dikke van Dale:  op·of·fe·ren (werkwoord; offerde op, heeft opgeofferd) 1als een offer opdragen: zich opofferen in het algemeen belang iets doen dat tegen het eigenbelang ingaat

Misschien zit er financieel voordeel in een andere opzet van de wereld? Kost geld maar er is wel weer een "nieuwe" attractie. Al denk ik niet dat het zal gebeuren hoor.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • modulebaan.nl
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #203 Gepost op: 07 July 2013, 19:47:00 »
En die andere opzet van de wereld zal zeker komen. Een attractie, zoals die wereld, heeft een bepaalde houdbaarheid, en dan is de lol er af/ is de attractie gedateerd en willen de bezoekers deze attractie niet meer.
Ik vermoed dat dat omslagpunt rond de twintig jaar ligt. Het spul staat er nu een jaar of 6/7/8 dus het is nog wel te overzien.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #204 Gepost op: 07 July 2013, 20:00:06 »
@Tjalling: Dat hoop ik dan.

Mocht er een nieuwe attractie komen zal die haast tussen de huidige plaats van de locs moeten worden gemaakt lijkt me. Ik weet niet wat er allemaal voor nodig is ze eruit te halen maar ik vermoed dat het aardig wat breekwerk gaat opleveren.

We zullen het zien.  ;)

Ik zal eens een poging wagen om na sluitingstijd een kijkje te mogen nemen in de wereld. Met dit idee liep ik al langer rond ook voor het zien van dit draadje. Ik heb eens van iemand van Artitec gehoord dat zij er ook zijn geweest voor de 6300, met veel extra licht.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 20:09:34 door Michiel. »

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #205 Gepost op: 07 July 2013, 22:57:22 »
Ach, na een jaar of 15/20 heeft die achtbaan toch groot onderhoud nodig. Wie weet krijg je de locs er dan uit.  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #206 Gepost op: 07 July 2013, 23:05:15 »
als je een stuk gebouw sloopt zou dat kunnen  ;D  Zowel de Rhijnboog op z'n hoge spoortje als de 6300 zijn bij de renovatie neergezet, waarna het gebouw verder is opgebouwd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #207 Gepost op: 08 July 2013, 07:52:23 »
Liever in z'n achtbaan dan ergens achteraf in de buitenlucht. Aangezien uit veiligheidsoogpunt onderhoud moet plegen aan een attractie dus ook aan de omgeving.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #208 Gepost op: 08 July 2013, 13:25:52 »
We bakkeleien rustig door... ;)

Ik denk, dat we blij moeten zijn, dat 6317 er nog is, binnen staat en enigszins wordt verzorgd/geconserveerd. En goed toegankelijk is er toch nog dat cylinderblok van die andere 6300? (oftewel het hart van zo'n machine...) Laten we dus een overgangssituatie nastreven:
  • Er komt voor de Ware Gelovigen  ;)  eens per jaar een Bedevaart naar de 6317 (op de verjaardag van haar indienststelling?)
  • Bij het cylinderblok van 63?? komt een interactieve multimedia-uitleg over de ingewanden van dit degelijke stuk constructiewerk en sowieso eindelijk eens een fatsoenlijke uitleg over de werking van een stoomloc!
  • Ooit wordt 6317 "bevrijd" uit haar benarde positie en weer in volle mooie Lelijkheid aan het Volk getoond
  • Ná het weer onder stoom dienstvaardig maken en ook toelaten van 3737 mag iedereen weer gaan fantaseren over het weer 'op de baan brengen' van die Beul  ;), maar degenen die zich daar dan 'hard voor maken' zullen het kreng óók moeten stoken!

Ik begreep, dat het ooit de grootste en zwaarste tenderloc in Europa is geweest, maar door zijn omvang een kreng om ordentelijk te stoken... Er waren duidelijk grenzen opgezocht en gevonden...

Verder geef ik toe: het was geen esthetische topprestatie, maar daardoor was/is ze wél weer 'mooi van lelijkheid', net zoals (wijlen) mijn Engelse Bulletje dat was...
Een loc met binnenliggend drijfwerk vind ik meestal "SAAI", want nogal kaal; daarom is een Britse Mallard wél spectaculair, want die heeft die fraai vormgegeven stroomlijn...

Een 6300 is degelijk (en waarschijnlijk betrouwbaar), maar geen esthetisch "Hoera-moment".

Dit is hopelijk geen olie op het vuur?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #209 Gepost op: 08 July 2013, 13:40:12 »
Amen broeder. En laat ons thans genieten van al hetgeen den achtbaan, zo ontsproten aan't brein der begenadigden, aan verrukkingen heeft gebracht: en prijst den betalende bezoeker, wier lust tot dooreengeworpen worden heeft geleid tot instandhouding van al hetgeen wij zo liefhebben.
RETROBAHN A.G.