Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72455 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #165 Gepost op: 06 July 2013, 18:57:18 »
En Engelsen hebben meer oog voor hun industrieel erfgoed.

Mjah, met dien verstande dat ze er in mijn ogen aardig in zijn doorgeschoten... Dat volk leeft praktisch in het verleden en dat is nooit goed.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #166 Gepost op: 06 July 2013, 19:28:49 »
Als ik dit zo lees dan zit de frustratie bij jou en je werkgroep er ook goed in. Het gaat/ging in eerste instantie over het weer zichtbaar maken van de 6317. Niets meer en niets minder. Dat anderen het onrealistisch "weer op de baan brengen" er bij halen is een ander verhaal. Feit is ook dat "het museum" anders tegen zaken aankijkt dan wij als liefhebbers en spoorhistorisch bewuste personen. Helaas botsen deze twee meningen nog als eens met elkaar. Ik weet ook dat de 6317 eens weer te voorschijn zal komen, maar of ik dat nog bewust zal mee maken? ik betwijfel het en dat vind ik nu zo jammer.
Kijk, en dat is nu precies waar de schoen wringt.
Als men alleen de loc wil "aanschouwen" dan zijn er zat oplossingen te bedenken.
Maar je ziet zelf hoe de zaak hier ontspoort, dus als jij vraagt om de loc toegankelijk te maken om te fotograferen dan komt een ander van: "Hé, dat lukt, gelijk maar ff een schepje erboven op."
Bij de way: het is mijn werkgroep niet! Ik heb jaren deel uitgemaakt van deze werkgroep totdat ik enige onenigheid kreeg. Alles is met het bestuur van de werkgroep uitgepraat, alleen de houding van het spoorwegmuseum was mijns inziens beneden de maat en elke vraag om een gesprek daarover is door het spoorwegmuseum genegeerd. Dus het spoorwegmuseum is voor mij verleden tijd, anders had ik wel een balletje willen opgooien om de 6317 toegankelijk te maken voor bezoek of foto.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #167 Gepost op: 06 July 2013, 19:42:17 »
Nou, gewoon omdat het kan dan nog maar eens een grootbedrijffoto van een 6300:

NS 6309, Maastricht 18-6-1956

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 06 July 2013, 20:08:00 »
Met zijn 127 ton dienstvaardig gewicht blijft het inderdaad een kanjer van een machine!

guest7823

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: 06 July 2013, 21:19:06 »
Paul: Even off topic, maar mag de 7742 de baan op? Of mag dat niet (meer)?
Eh ja hoor, vanaf begin volgende week weer  ;D, maar ik neem aan dat je dit niet bedoeld.

Alle wielen bij de SHM worden door NedTrain (of in ieder geval gecertificeerde bedrijven afgedraaid en daar de alle SHM loc's ooit wel eens hebben aangetoond op het openbare net te kunnen rijden .......... Tot zover de theorie. De praktijk is dat de laatste poging om "iets dergelijks" met een SHM machine te doen ergens rond 2006 is geweest met een verzoek om in Alkmaar acte de préséance te geven, wat niet doorging wegens verzekeringsissues. Sinds die tijd zijn er geen SHM machines meer het openbaren net op geweest. Jammer: ja. Maar het gedoe er om heen maar te nauwelijks meer op een leuke manier doenbaar.

Kan me de tijd nog heugen dat de SHM 48 (ex Hoogovens) zonder enig gedoe de NS lijn op ging om sneeuw te schuiven. De loc had geen dodeman, geen ATB en al jaren geen andere werkplaats gezien als de SHM werkplaats. De tijd dat wanneer het goed genoeg was voor de SHM het ook goed genoeg was voor de NS is lang geleden. Volgens mij werden SHM loc's bij overbrengingsritten enkel door de SHM CWp gekeurd en als die verklaarde dat het materieel aan de normen voldeed was dat genoeg om heel Nederland door te mogen rijden

Long, long time ago, but I can still remember how this ............

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 06 July 2013, 21:59:00 »
OK, bij Treinen door de Tijd reed Bello zelf terug van Utrecht naar Hoorn.
Niet alleen maar bij NS-150, ook bij de Nationale Stoommanifestatie in 1994 is Bello via de route Hoorn-Amsterdam-Hilversum-Malibaan naar Utrecht gekomen en aan het slot van de manifestatie via Lunetten-Utrecht Centraal-Amsterdam-Hoorn weer retour gegaan (met uitzondering van Amsterdam-Zaandam, toen werd de boel gesleept vanwege de Hemtunnel). De terugrit ben ik zelfs meegeweest. En echt langzaam ging dat niet, want volgens de machinist werd er onderweg 70 gereden, waarbij van Utrecht naar Amsterdam alleen in Maarssen aan de kant is gegaan.
Groetjes,
Emiel

guest7823

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: 06 July 2013, 22:11:24 »
De Gouden koets heeft veel nadelen, echter de Vmax hoort daar niet bij  ;D.

PS de 18 kan minstens net zo hard en hetzelfde geldt voor de LTM 26  (y). Helaas laat de baanvaksnelheid bij de SHM dit niet toe. Verder lijkt het me heerlijk om een van deze machines eens op de hoofdlijn te stoken: eindelijk een stabiel vuur (qua belasting). Ik sluit zelfs niet uit dat ik dan anders / positiever ga denken over het langbenige lor  :o

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 07 July 2013, 00:14:27 »
Hier leest niemand mee van het spoorwegmuseum, wel mensen van de werkgroep.

Klopt Henk, ik lees mee. Na een goed gevuld dagje rond en in de rijtuigen plan W en E heb ik mijn dag met voldoening gevuld en heb ik het zo onderhand wel gehad met deze eeuwig terugkomende opmerkingen over de diverse stoomloc's. Ondanks dat ik vind dat ik zelf (net als jij) recht van spreken hebt betreffende het materieel van het NSM ga ik er daarom verder niet op in en is  dit mijn enige reactie.

Mvg,
Robin

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #173 Gepost op: 07 July 2013, 01:50:54 »
Je zou ook kunnen zeggen dat je het jammer vind dat de 6317 onzichtbaar is opgeborgen in plaats van in een kramp te schieten.

Stephan.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 07 July 2013, 07:31:30 »
@prutser: Als het aan de hobbyisten hier ligt moet dat geloof ik om het jaar.
Bij de verbouwing van het spoorwegmuseum heb ik naar beste eer en geweten toen geprobeerd om een aantal zaken tegen te houden. Ik memoreer maar even het plaatsen van één bak van de DE-3 in de attractie.
Maar zoals ik toen al uitgelegd heb op somda, en OVL (en ooit ook eens hier in een draadje en op de NMMD) was er toen een haalbaarheidsonderzoek betreffende de 3737 en 6317 aan de hand van experts en dat sloeg alle bodem weg onder de activiteiten om de 6317 niet in de attractie te plaatsen.
Als er één iemand is die voor elkaar krijgt dat de 6317 uit de attractie komt en in wereld 4 komt te staan dan zal die persoon het niet goed gedaan hebben volgens de meerderheid van de hobbyisten hier, want de 6317 had dan ook rijvaardig gemaakt kunnen worden.

Feit is dat hier elke keer vrijwilligers van de werkgroep worden aangevallen, bewust of onbewust.
De vrijwilligers bekijken of het haalbaar én zinvol is om een materieeleenheid rijvaardig en dienstvaardig te krijgen. Is dat mogelijk én is er emplooi voor dan zal men toestemming vragen aan het spoorwegmuseum om de werkzaamheden te mogen uitvoeren.
Maar de hobbyisten willen meer!
Alleen in tegenstelling tot Engeland waar men zich dan verenigd om het voor elkaar te krijgen, roept men in NL alleen maar dat verkeerde keuzes gemaakt zijn..

henk

• Online Online
« Reactie #175 Gepost op: 07 July 2013, 08:54:47 »
Als er één iemand is die voor elkaar krijgt dat de 6317 uit de attractie komt en in wereld 4 komt te staan dan zal die persoon het niet goed gedaan hebben volgens de meerderheid van de hobbyisten hier, want de 6317 had dan ook rijvaardig gemaakt kunnen worden.

Dat laatste verzin je er helemaal zelf bij hoor Henk. Het draadje gaat over de 6317 zichtbaar opstellen. Dat sommige mensen dan gelukzalig verder fantaseren over een rijvaardige loc, wil nog niet zeggen dat ze niet snappen dat zoiets van een heel andere orde is. De enkeling die dat niet snapt, kun je inderdaad alleen maar uitnodigen het zelf te gaan organiseren. Misschien kom je die types teveel tegen, maar de meute hier wil alleen maar die loc kunnen bekijken en ziet misschien een tentoonstelling voor zich over zware industrie en kolenvervoer. Ik wel in ieder geval, leuker dan kanonnen.
Ik zie ook weinig reden voor jou om je heel erg aangesproken te voelen. De conservator en directie vertoonden intertijd soms weinig inzicht in wat nu eigenlijk de topstukken zijn. Je hebt je best gedaan.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 09:17:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 07 July 2013, 10:06:56 »
Misschien heb ik inderdaad teveel van dat soort opmerkingen gehad in het verleden van "beste stuurlui aan wal".
En daar ga ik misschien nog teveel van uit.
Sommige opmerkingen waren terecht maar veel onhaalbaar of onzinnig.
Ik kan me nog een opmerking uit 1994 tijdens Rail herinneren dat het een schande was dat de Cec 8553 in het Mat'24 treinstel werd geplaatst. Ventilatoren op het dak, een keukeninstallatie erin, tafels in het interieur en een hoorbaar draaiende motorgenerator. Al met al was het de eerste aanzet tot de huidige collectie rijdend materieel van het spoorwegmuseum.
Die opmerking heb ik maar gelaten wat het was.

Maar is er dan niet iemand die een poll wil starten over het zichtbaar tentoonstellen van de 6317 en de bereidheid om hieraan een financiële tegemoetkoming voor een replica te koppelen?
Dan is de discussie netjes afgesloten.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 07 July 2013, 10:15:08 »
Volgens mij liggen de sporen in deze attractie gewoon parallel aan de andere museumsporen, en op hetzelfde niveau.
Alle materieel wat daar staat, kun je dus "gewoon" naar buiten rijden.

Dat ze in dat donkere hol de 6300, de Diesel, etc. hebben neergezet is volslagen belachelijk (en dan druk ik me nog netjes uit, wat een oud-Rotterdammer eigenlijk niet hoeft te doen ;) ).
Mevr. Asselbergs is het met dit soort ontwikkelingen nooit eens geweest, en heeft zich ervan gedistantieerd.

Het wordt hoog tijd dat de 6300 het daglicht weer ziet.
En voor die Diesel (je ziet alleen de kop) kun je wel een mock-up bedenken.
En wat gaan we dan met de huidige mock-up doen die nu in de attractie staat als we een nieuwe mock-up maken?

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #178 Gepost op: 07 July 2013, 10:18:00 »
 ;D

guest7823

• Gast
« Reactie #179 Gepost op: 07 July 2013, 11:45:22 »
het zichtbaar tentoonstellen van de 6317

[out of the box]

Tja, maar hoe moeilijk kan het zijn ............. gewoon af en toe een ritje organiseren met het licht AAN (en met een paar tussenstops). Of een "behind the scenes" toer door de achtbaan. Ik neem aan dat de achtbaan gewoon toegankelijk is voor onderhoud ed. Kortom het is nu ook weer niet zo dat de Bergkoningin en de 6317 op een plek staan waar echt niet bij te komen is.

[in the box] (oh nee [/out of the box]  ;D)