Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72505 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #255 Gepost op: 18 July 2013, 17:51:36 »
Citaat van: Richard
Ik doe niet aan Spoorwegmuseumbashen, ik vind het alleen jammer dat de meer professionele uitstraling vervangen is door een pretparkbenadering. Vanuit het gezichtspunt van het museum zeker goed voor de geld buidel. Dat er daardoor een kleine groep liefhebbers niet meer gaat kijken heeft geen invloed op de inkomsten.

Gelukkig zijn er heel veel mensen die wel plezier beleven aan het pretpark.
Het museum, zoals dat er een jaar of twintig/dertig geleden bijlag, had een vreselijk staties gehalte, waar vrijwel geen hond meer op afkwam. Ik als liefhebber vond het om te janken te zien hoe alles wegkwijnde.
Die Kameel bv, met zijn stukken afgebladderde lak..... Gewoon geen geld.

Wat is het probleem voor die kleine groep? Het materieel staat er in goede staat, is in de regel zeer goed benaderbaar en er is informatie te over, wanneer je die wilt. De liefhebber die niet tussen de kinderen wil omkomen gaat dan gewoon op een moment dat er weinig kinderen te verwachten zijn. Per slot is het museum het hele jaar open.

Groet
Huibert

« Laatst bewerkt op: 23 July 2013, 08:05:11 door Huibert »

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #256 Gepost op: 18 July 2013, 18:53:31 »
Citaat
dat de meer professionele uitstraling vervangen is door een pretparkbenadering
Ik neem aan dat dat je mening is en niet een feit ??  ;)
Mvg Marty,

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #257 Gepost op: 18 July 2013, 18:54:35 »
de meer professionele uitstraling

Wanneer was dat dan?

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #258 Gepost op: 18 July 2013, 19:45:25 »
uitstraling

Dat is precies wat toegevoegd is met de verbouwing  ;D
modulebaan.nl

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 18 July 2013, 20:10:22 »
Professionele uitstraling? Het was een suf museum met wat loc's en treinstellen achter elkaar gezet, gestald in een suf hok. Zo professioneel was dat nou ook weer niet, sterker nog, mijn vermoeden is dat die ruimte nou eenmaal zo beschikbaar was en dat die langzaam maar zeker gewoon vol liep met allerlei ouwe meuk waar dan even een bordje bij werd gezet en voilà, museum.

Zoals het nu is, is het vele malen professioneler, met tekst en uitleg, een replica van het eerste station met daarbij een verhaal en een compleet plein opgetuigd volgens de toen geldende norm. Dat sfeerbeeld zie je in York of in Mulhouse niet. Je kan over en onder de locs doorlopen, zelfs in een loc klimmen. Ik noem dat wel aardig professioneel. Als je daarbij de wisselende exposities nog eens telt zoals Royal Class, wat toch wel zeer professioneel en bijzonder genoemd kan worden, de hoeveelheid beurzen en andere activiteiten die ze daar ontplooien en die voor het grootste gedeelte spoorgerelateerd zijn, dan mag je dit museum uiterst proffessioneel noemen...

Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #260 Gepost op: 18 July 2013, 20:13:10 »
Het museum, zoals dat er een jaar of twintig/dertig geleden bijlag, had een vreselijk staties gehalte, waar vrijwel geen hond meer op afkwam. Ik als liefhebber vond het om te janken te zien hoe alles wegkwijnde. Die Kameel bv, met zijn brokken afgebladderde lak.... Gewoon geen geld.
Wat is het probleem voor die kleine groep? Het materieel staat er in goede staat, is in de regel zeer goed benaderbaar en er is informatie te over, wanneer je die wilt. De liefhebber die niet tussen de kinderen wil omkomen gaat dan gewoon op een moment dat er weinig kinderen te verwachten zijn. Per slot is het museum het hele jaar open.

Groet
Huibert
Ik kan me nog herinneren dat de Haagse 830 en 756 geplaatst werden in het spoorwegmuseum. Een paar personen ( op dit moment grote namen in de Haagse tramwereld) boden aan om het stel in optimale staat te houden maar dat was absoluut "not done" bij Mevr. Asselberghs. Pas onder directeur Spaans begon er iets te veranderen. In 1989 kwam er dan het blokkendoosstel wat graag door de Heren Schoonenveld en Albers in rijvaardige staat gehouden wilde worden. Dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar het is gelukt en daar is een beetje de omkeer gekomen. Onder leiding van de Hr. Scherpenhuizen ( later ondergetekende) als Coordinator NS - Spoorwegmuseum zijn er diverse pogingen tot behoud van materieel gedaan. Al of niet positief. Het bewaren van de kameel en de Haarlemse "Jaap" is voor een groot deel te danken aan mensen zoals Henk Scherpenhuizen, Bob Schooneveld en Luud Albers te danken. Het is te vergelijken met de Haagse 36 die in een hoekje uit het zicht weggedrukt werd tot de tijd rijp was. Binnen de groep van het spoorwegmuseum is in het verleden veel geprobeerd om te redden maar ergens waren grenzen in die tijd. Het eerste belang toen was bewaren, het huidige systeem bij het Spoorwegmuseum met vrijwilligers garandeert een langdurig rijdend bestaan van de vloot museummaterieel.
Ook inzichten veranderen. Werd voor plan V in principe gekozen voor de 840 omdat dit een kenmerkend treinstel was geweest gedurende een bepaalde periode in het spoorweggebeuren, het was ook het laatste in Nederland gebouwde treinstel. Nu kijkt men voor zo'n treinstel terecht naar de conditie waarin het treinstel is omdat men het rijdend wil behouden.
persoonlijk denk ik ( maar misschien begeef ik me op glad ijs) dat het overgrote deel van de roeptoeters dat het niet goed is bij het spoorwegmuseum er geen enkel benul van hebben wat er achter de schermen gebeurt en om welke financiën het gaat.
Des te harder ze roepen, des te harder haal ik mijn schouders nu op. Zal wel weer zo'n goede stuurman op de verkeerde plaats zijn.
O ja, voor iemand er over begint: Ik heb geen enkel belang om het spoorwegmuseum te verdedigen want ik heb er geen enkele band mee! Ik geef alleen mijn persoonlijke mening weer.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #261 Gepost op: 18 July 2013, 20:15:24 »
mejuffrouw Asselberghs  ;)

Verder eens met je betoog.

Eelco

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #262 Gepost op: 18 July 2013, 20:16:19 »
 Eelco, je bent me net voor... Hear Hear  (y) (y) (y)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #263 Gepost op: 18 July 2013, 21:44:46 »
Gelukkig ben ik met trots donateur van het huidige museum  :-X
wel jammer van die ingebouwde loc's

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Dick van Aggelen

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 19 July 2013, 22:10:27 »
Professionele uitstraling? Het was een suf museum met wat loc's en treinstellen achter elkaar gezet, gestald in een suf hok. Zo professioneel was dat nou ook weer niet, sterker nog, mijn vermoeden is dat die ruimte nou eenmaal zo beschikbaar was en dat die langzaam maar zeker gewoon vol liep met allerlei ouwe meuk waar dan even een bordje bij werd gezet en voilà, museum.

Zoals het nu is, is het vele malen professioneler, met tekst en uitleg, een replica van het eerste station met daarbij een verhaal en een compleet plein opgetuigd volgens de toen geldende norm. Dat sfeerbeeld zie je in York of in Mulhouse niet. Je kan over en onder de locs doorlopen, zelfs in een loc klimmen. Ik noem dat wel aardig professioneel. Als je daarbij de wisselende exposities nog eens telt zoals Royal Class, wat toch wel zeer professioneel en bijzonder genoemd kan worden, de hoeveelheid beurzen en andere activiteiten die ze daar ontplooien en die voor het grootste gedeelte spoorgerelateerd zijn, dan mag je dit museum uiterst proffessioneel noemen...

Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D

Het was absoluut niet mijn bedoeling om het museum te bashen. Het trekt nu veel meer bezoekers dan pakweg 20 jaar geleden toen mejuffrouw Marie-Anne Asselberghs de scepter zwaaide.  Op mijn werk bij Beeld en Geluid zag je hetzelfde toen het nog dat stoffige Omroepmuseum was. Ik heb hen een vrij zeldzaam radiootje aangeboden, de Philips IC2000 uit 1967. Het eerste consumentenartikel met een IC, de voorloper van de chip. Compleet met hoesje en papieren. "Dit past niet in onze collectie" kreeg ik te horen. Op marktplaats gezet en binnen een uur verkocht. Maar zoals ik eerder schreef, ik pleit niet voor volledige restauratie, ik zou en met mij vele anderen de 6317 gewoon eens op mijn gemak willen bekijken.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #265 Gepost op: 19 July 2013, 22:36:11 »
 ::) Dick, ik kan niet anders dan je heel veel gelijk geven, helaas...

[Bashing-mode ON] Maar ik heb veel bezwaar tegen jouw plaatje: wat heeft dan met (model-)spoor te maken? [Bashing-mode OFF]

Ik heb regelmatig het idee, dat menigeen de kreten 'museum' en 'archief' niet goed kon (of kan) scheiden (ook de museale instellingen niet  ;) ):

We hebben een forumlidsorry ik ben te lui om je naam op te zoeken, die als onderschrift iets heeft, dat hierop lijkt:
"Ooit zal ook déze tijd 'die goeie ouwe tijd' zijn"... Een heel waar woord!
Ik heb mij in Amsterdam (toen het busmuseum nog écht bestond) verbaasd over de aankoop van GVBA 422, maar mij later gerealiseerd, dat ik van dit voertuig niét die 'survivalskills' kon verwachten die (bijvoorbeeld GVBA 154, 200, 281) aan de dag legden...

Het 'oude' NSM bewaarde  en bewaakte de Historie ordentelijk gerangschikt/toegankelijk in een karthoteek en was daarmee een Mekka voor de Hobbyist. Voor alle anderen was het inderdaad een suffe stoffige verzameling 'dingen'.
Ik denk, dat het 'moderne' NSM nog steeds die historie bewaart en bewaakt, maar zich realiseert van die hobbyist/'ware Gelovige' niet te kunnen voortbestaan en dus andere bronnen aanboort om aan haar "Opdracht" te kunnen voldoen...

En dan is het jammer, dat die 'ware Gelovigen' daarmee moeite hebben, maar  (in dit geval) het NSM doet dit VOOR ONS!!!

Mijn 'Wort zum Sonntag'

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 20 July 2013, 11:29:01 »
Dat idee heb ik nu ook van het Rijksmuseum: een suf museum met wat schilderijen naast elkaar in een suf hok. Bordje erbij en voilà, museum.

Eigenlijk doet het museum het erg goed, ze weten bezoekers te trekken daar gaat het om. Van alleen de hobbyisten kun je niet leven.
Maar de keuze de NS 6317 zo tentoon te stellen is belachelijk. De nachtwacht hangt toch ook niet naast een achtbaan in het donker!?

De afgelopen jaren ben ik vaker in het Spoorwegmuseum geweest dan in het Rijksmuseum. Iets van tig tegen nul.
En zolang je in het Rijksmuseum niet met en flitsende achtbaan door de Nachtwacht raast heb ik in dat Rijksmuseum niets te zoeken  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 20 July 2013, 11:30:43 door dh3201. Reden: miste een stukje »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

• Offline Offline
« Reactie #267 Gepost op: 20 July 2013, 11:58:20 »
Zeker nog niet in het vernieuwde Rijks museum geweest Niels? Ik ook niet, maar mijn dochtertje van 10 kwam enthousiast terug en dat zal wel niet vanwege die schilderijen zijn geweest. Ik denk trouwens dat de hard core bootjesliefhebbers gruwelen van het nieuwe Scheepvaartmuseum.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #268 Gepost op: 20 July 2013, 12:12:31 »
Zeker als ze je daar doodschieten..... :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #269 Gepost op: 20 July 2013, 12:19:18 »
Ik vermoed dat er meer gezinnen de museumjaarkaart als alternatief voor pretparkuitjes hebben ontdekt.

Stephan.