Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door phdirk
Vandaag om 16:59:24
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:57:17
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 16:50:28
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
  

Auteur Topic: Intercity's voortaan 200 km/u?  (gelezen 5017 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #30 Gepost op: 25 June 2013, 22:17:20 »
Randstedelijke pietpraat  :P
Snelheidsverhoging kan wel degelijk verschil maken maar wel over fatsoenlijke afstanden. A'dam -Groningen levert wel winst op  ::) A'dam -Berlijn helemaal. Op een stukje als A'dam -Utrecht bijvoorbeeld heeft het geen zin. Met de auto 130 heeft ook zin op de eerder genoemde afstanden. Natuurlijk van bijv. Zwolle naar Meppel niet.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #31 Gepost op: 25 June 2013, 22:19:45 »
Als ik goed op de hoogte ben mogen er op 200 km/u baanvakken ook geen gelijkvloerse kruidingen met wegverkeer zijn.
Met groet,

Ger.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #32 Gepost op: 25 June 2013, 22:22:16 »
Nou... we rijden vrij geregeld ritjes vanuit het noorden richting Gouda, A'foort of Nijmegen ed. Of je nu 120 of 130 km/h rijdt, maakt niet wezenlijk veel uit.
Maar misschien ligt dat voor een trein anders...

lokpaint

  • Gast
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #33 Gepost op: 25 June 2013, 22:24:14 »
Hoi

En daarom dien je de hele dienstregeling te reorganiseren.

IC-s als verbinders van grote steden die ook het verbinden waard zijn. Van daaruit metro achtige verbindingen in een hoge frequentie.

Zoiets als bijvoorbeeld een lijn  A-dam-Rdam-Breda-Eindhoven-Venlo. Vanuit deze steden dan een snelle verbinding naar het achterland.
Je hoeft dan niet eens 200 te rijden om tijdswinst te boeken.

Bart

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #34 Gepost op: 25 June 2013, 22:26:32 »
200 km/u gaat toch aardig wat tijdswinst opleveren tegenover 140 km/u. En houd er rekening mee dat er echt niet overal 140 km/u gereden kan worden; vaak is dit slechts 120 of 130. Een stuk tussen Eindhoven en Venlo, daar kun je dus 160, maar daar stopt de trein weer bij iedere molshoop, dus dat schiet ook niet op.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #35 Gepost op: 25 June 2013, 22:27:08 »
Nou... we rijden vrij geregeld ritjes vanuit het noorden richting Gouda, A'foort of Nijmegen ed. Of je nu 120 of 130 km/h rijdt, maakt niet wezenlijk veel uit...

Ik rijd zeer regelmatig naar Berlijn en dan maakt het echt wel verschil. Zeker als je nog dichter naar de 200 kunt en mag....  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22585
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #36 Gepost op: 25 June 2013, 22:33:00 »
Bij forse investeringen gaat het niet alleen om de afstand maar ook om het gebruik. In Nederland is het druk op korte trajecten en waar de afstanden dan eindelijk wat gaan voorstellen, gaat het weer nooit om grote reizigersaantallen.

Voor de tijdswinst hoef je het dus niet te doen. Maar kan een verhoging van de snelheid naar 200 km per uur bij verbetering van de beveiliging misschien de capaciteit vergroten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #37 Gepost op: 25 June 2013, 22:37:52 »
Waarschijnlijk is het in Nederland niet zinvol in treinen die binnen de 15-20km afstand stoppen. Dan zal waarschijnlijk 100 - 120 km/u gemiddeld voor alle treinen meer opleveren. Snelheidsvariatie zorgt meestal voor stoppen en inhalen. Per saldo zal dat op de relatief korten afstanden geen winst (noemenswaardig) opleveren.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #38 Gepost op: 25 June 2013, 23:02:52 »
Zolang je trajecten niet ook meteen 4-sporig maakt heeft 200 gaan rijden totaal geen zin op de meeste trajecten; verschilsnelheid met bijvoorbeeld cargo's en stoppers wordt nog groter , daarmee de veiligheidsmarge en dus de blokafstanden. Helemaal omdat je bij hogere snelheden over moet naar ECTS / ERTMS aangezien ATB niet verder gaat dan 140 (de toegepaste 'hack' voor de Thalys daargelaten, welke bovendien in deze tijd niet waarschijnlijk niet meer zal mogen als nieuwbouw)

Als we treinverkeer in NL nog sneller willen maken zonder idioot hoge kosten zullen we eerder moeten kijken naar zaken als flyovers ter vervanging van gelijkvloerse kruisingen, spoorverdubbeling, op sommige punten wissels saneren of vervangen door slankere varianten en natuurlijk de beweegbare bruggen wegsaneren op een of andere manier...

Daarnaast, vraag je ook af of de baten de kosten rechtvaardigen. Neem bijvoorbeeld Eindhoven-Maastricht of Zwolle-Groningen, zal een reistijdverkorting van zeg 5 minuut op zo'n traject een investering van tientallen tot honderden miljoenen rechtvaardigen? Dan zie ik (als sporadische klant, dat geef ik meteen toe) liever een programma als ETMET en dan robuust genoeg om het niet na een kleine storing als een kaartenhuis in te zien storten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #39 Gepost op: 26 June 2013, 00:53:31 »
Een stuk tussen Eindhoven en Venlo, daar kun je dus 160, maar daar stopt de trein weer bij iedere molshoop, dus dat schiet ook niet op.
Kunnen is niet de juiste omschrijving. Het is meer een kwestie van mogen, alleen houdt de ATB het doorgaans beperkt op 140 km/h. Dat heb je trouwens ook op Hoofddorp-Leiden-Den Haag Mariahoeve.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #40 Gepost op: 26 June 2013, 00:55:29 »
@foto joop,de fyra is niet geschikt voor 1500V ,de hsl is volgens mij 25KV
De Fyra kan rijden onder 1500 Volt-, 3000 Volt- en 25 kV~.
Groetjes,
Emiel

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #41 Gepost op: 26 June 2013, 01:19:02 »
Ik rijd zeer regelmatig naar Berlijn en dan maakt het echt wel verschil. Zeker als je nog dichter naar de 200 kunt en mag....  :P

Allie
Daar zijn de afstanden veel langer, vanaf Lehrte kan je lekker knallen tot aan Berlijn, maar dan hebben we het wel over dik 200 km.....

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #42 Gepost op: 26 June 2013, 01:28:23 »
Volgens mij mogen de icr rijtuigen ook maar maximaal 160km/u rijden.
Mvg jamie diks

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #43 Gepost op: 26 June 2013, 08:33:42 »
Maar NS houdt sowieso niet zo van rijtuigen. Ze zijn gek op treinstellen en zetten rijtuigen in vaste groepen bij elkaar, zodat ze een soort pseudo-treinstellen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22585
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #44 Gepost op: 26 June 2013, 08:40:09 »
Voor de tijdswinst hoef je het dus niet te doen. Maar kan een verhoging van de snelheid naar 200 km per uur bij verbetering van de beveiliging misschien de capaciteit vergroten?

Toch nog even hierop terugkomen. Als je de snelheid tussen Utrecht en Amsterdam opvoert en zo een paar minuten reistijd wint, dan neemt de capaciteit toch toe? Een en ander hangt samen met nieuwe beveiliging, maar daartoe is in beginsel toch al besloten. In de kamer worden al die zaken ook heel logisch met elkaar in verband gebracht. Maar ja, niet de moeite nemen de stukken even te bekijken en op basis van wat nieuwskoppen flink bashen, is natuurlijk een stuk leuker.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.