Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: Loconet IO Hans de loof ( wissel terugmelding met 2 leds op paneel, Hoe? )  (gelezen 1701 keer)

Adriaan.B

• Offline Offline
  • Lekker rommelen met electronica
Hallo allemaal.

ik ben een centraal paneel aan het maken en loop tegen een probleempje aan.
Ik gebruik Loconet en de locoio modules van hans de loof.

nu heb ik het voor elkaar dat ik een wissel kan omzetten met 1 drukknop. ( door gebruik van 1 ingang van de locoio )
nu wil ik graag de stand van de wissel teruggemeld hebben op mijn paneel ( ook met 1 uitgang van de locoio )
schema als volgt + 5volt naar led(rood) naar weerstand 390 ohm naar pin 2 op locoio dan weer een weerstand van 390 ohm een led (groen) dan naad GND. ( dit geeft als resultaat als de pin van de locoio naar gnd wordt gezet de rode led brand en als de pin naar +5volt wordt gezet brand de groene led).

Is dit te realiseren ????? ( voordelen minder bedrading minder io's nodig )

Met vriendelijk groeten

Adriaan Bodewits

michel-zeeland

• Offline Offline
Re:Loconet IO Hans de loof ( wissel terugmelding met 2 leds op paneel, Hoe? )
« Reactie #1 Gepost op: 28 June 2013, 11:05:05 »
Hallo Adriaan,

natuurlijk is dat goed te realiseren. Je zal je LocoIO poort dusdanig moeten configureren met Configuratiebyte = 128 (80 H)  met hetzelfde adres als je drukknop of wissel. Het "nadeel" is dat je niet echt een terugmelding van je daadwerkelijke wisselstand hebt, maar een indicatie hebt van wat de stand had moeten zijn. :P

Wellicht kan je van je wissel(motor) de eindschakelaars gebruiken om de daadwerkelijke stand van je wissel te bekijken? Deze signalen kan je dan knopen aan je led op je paneel.

groeten,
Michel
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Adriaan.B

• Offline Offline
  • Lekker rommelen met electronica
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2013, 11:39:30 »
Hallo Michel,

ik heb op dit moment op mijn servo decoder waar een relay op zit om het puntstuk te polariseren.
er zit ook nog een 2de wissel contact op het servodecodertje waar ik nu de terugmelding van de wisselstand mee doe.
dit 2de wissel contact heb ik als volgt aangesloten ene maak contact zit aan +5volt van de locoio andere contact zit aan de GND en de common van het relay zit aan de locoio ingang.
de locoio heb ik dan geconfigureerd alszijnde schakelaar wissel terugmelding.
ik zie dan dat in de LOCOHDL tool van Hans de Loof dat deze mooi schakelt bij het omzetten van de wissel.

ik weet dan niet wat ik moet instellen in de locoHDL tool om de leds mee te laten gaan met de wisselstand.

het probleem in deze is dat je aangeeft dat ik configuratiebyte = 128 (80H) moet gaan gebruiken alleen weet ik helaas nog te weinig van dit om dit te begrijpen.

Heb je een voor beeld, of waar kan ik dat vinden met die configuratiebytes, en waar stel jij dit mee in.

ik kan namelijk ook niet ontdekken wat het verschil is tussen 1 - aan, 1 - uit, 2 - aan, 2 - uit enz.

Alvast hartelijk dank.

Groetjes Adriaan

michel-zeeland

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2013, 00:41:35 »
Hallo Adriaan,

Je hebt het dus over een 3 tal zaken:

1. aansturen van je wissel -> dat lukt je dus;
2. terugmelding van de wisselstand via dat relais -> dat lukt je ook;
3. terugmelding naar je paneel.

ik ga er even vanuit dat je de laatste versie van LocoHDL hebt gedownload (3.8.2). Je zet vervolgens in het menuutje boven de zaak even via mode op expert. Dan verandert het scherm en maakt het iets inzichtelijker wat je doet.

Wat jij nodig hebt is een "fixed contact", je ziet nu onderaan je configbyte veranderen naar 128. De 1 aan/uit en 2 aan/uit staan voor het commando wat je doorgaans zou geven aan je wissel (afbuigend/rechtdoor). Het is nu aan jouzelf te bepalen, ik weet immers niet hoe je de zaak verder hebt aangesloten op je paneel, en zodoende zou je daar even mee moeten spelen. Vul uiteraard bij adres het adres van je wisselterugmelding in.

Je zou ook eventueel het adres van je wissel kunnen zetten, maar dan laat je niet de daadwerkelijke stand van het wissel zien, alleen wat het "zou moeten zijn". En volgens mij niet wenselijk, aangezien je immers de luxe hebt over een echte wisselterugmelding.

Maar wil jij de stand van het wissel ook teruggemeld hebben naar je centrale of software? Zo niet, dan zou ik simpel over dat relais de leds rechtstreeks schakelen, dat scheelt weer poort op je LocoIO... Anders ben je straks 5 poortjes kwijt ( 1 voor je drukknop, 2 voor de aansturing van het wissel, 1 voor de terugmelding en 1 voor je ledjes).

groeten,
Michel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2013, 09:28:32 »
Zo niet, dan zou ik simpel over dat relais de leds rechtstreeks schakelen, dat scheelt weer poort op je LocoIO...
Maar dat kost wel weer extra draden van de baan naar het paneel. Loconet was er toch juist voor bedoeld om het aantal draden te verminderen? 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

michel-zeeland

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2013, 11:13:30 »
Hallo Klaas,

dat klopt helemaal, maar ik kan natuurlijk niet in de portemoja (klinkt positiever dan portemonnee) van iemand anders kijken.

Qua oplossing voor panelen zijn er talloze oplossingen te bedenken, je zou het zelfs nog met een DCC encoder (icm een diodematrix) kunnen maken, welke DCC commando's verzend richting de centrale en baan. Ik ken bijvoorbeeld ook iemand die het gedaan heeft met S88 bezetmelders. (Als bezetmelder A is hoog, dan wordt er een logische actie door de PC ondernomen, en zet Wissel A om).

Inderdaad bij ons op de club maken we de zaak zo veel mogelijk transporteerbaar, met zo min mogelijk draden (lees: verbindingen). Waar en hoe een paneel staat of centrale, maakt geen bal uit: al is het bij iemand thuis (loconet over tcp/ip). Maar dat is een andere discussie die niet in deze topic thuis hoort.

groeten,
Michel