Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 42971 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Station Eibergen - de aanleg
« Gepost op: 19 juni 2013, 09:55:03 »
Allereerst moet ik even kwijt dat ik mijn naam heb aangepast was Rainbird is nu De Stoker, leek mij toepasselijker

Onder andere via de draad van Speedy http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52026.new.html#new die ik al een tijdje volg heb ik erg veel inspiratie op gedaan over wat het zou moeten worden.
Vorige week zat ik nog eens wat te googlen op de GOLS lijn en bedacht toen dat Eibergen ook ooit een station heeft gehad. Ik kom daar uit de buurt dus heb me daar eens in verdiept en wat foto's opgezocht

Ik had op sporen plan gekeken maar kon daar helaas niets vinden. Heb op de website http://www.gols-station.nl/ ook al het 1 en ander gelezen. Op stationsweb vond ik onderstaande foto's.
           
bron: www.stationweb.nl
Het spoorplan lijkt nog mooi overzichtelijk en het station en de pickerfabriek erachter een leuk idee om mee te beginnen. Het past echter niet echt in mijn huidige plan (dubbelspoor ovaal) en misschien dat ik alleen het station eens ga proberen na te maken. en moet nog kijken uit welke periode want er is in de tijd het 1 en ander aan verbouwt. Ook de molen van Prins op de linker foto heeft een voorkeur om te integreren

Op dit moment heb ik alleen ervaring met analoog ovaal rijden met twee trafo's en el. bediende wissels.
Afgelopen winter heb ik mij bezig gehouden met 1 knop wisselbediening met wissel indicatie. Dat is gelukt, en ik heb een PWM trafo gemaakt maar deze werkt alleen in de simulatie, de test opstelling werkt niet maar geen tijd gehad voor storing zoeken.

Wil denk ik toch digitaal gaan rijden omdat mijn analoge treinen park niet goed is, veel beschadigd en zelfs on herstelbaar zal ik toch wat locs moeten gaan scoren, dan is digitaal net zo makkelijk, ik volg het draad je van IJzeren Hein over zijn digitale perikelen en de flexibiliteit spreekt mij er aan.

Voor de scenery gaan nu de gedachten uit naar het station van Eibergen langs de GOLS lijn. Het station is gebouwd in 1884( dacht ik) en uit eindelijk gesloopt in 1956, dit is allemaal voor mijn tijd. Inmiddels een handvol foto's verzameld van dit station maar ben nog op zoek naar een banen plan het liefst met de plaats van de gebouwen erbij. Ik denk dat ik voorlopig al gered bent met een sporenplan en wat grondmaten om de dimensies te bepalen van de gebouwen te bepalen. Als iemand nog historische informatie heeft over het reilen en zeilen daar houdt ik mij daar voor aanbevolen. Ook over welk materieel daar ooit gelopen heeft, ik heb wel een paar foto's met rijdend materiaal maar die zijn niet altijd even duidelijk

Het is mijn eerste aanzet tot een echt project dus er zal veel geleerd moeten, het is voorlopig een afleiding project want ik ben nog met een 1 op 1 project bezig en dat wil ik dit jaar ook afronden (lees huis) maar het is al leuk om mij er als eens in te verdiepen. Waarschijnlijk dat ik van de winter (op de heetste dag van het jaar tot nu toe!) daar wat concreter mee aan de slag wil. Uiteindelijk zal er toch wel een groot deel eigen interpretatie in zitten afhankelijk van ervaring en beschikbare materialen.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden, ideeën en historisch materiaal zijn van harte welkom
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2013, 13:05:12 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek Topic Starter »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Station Eibergen
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2013, 10:01:53 »
Interessant projekt Stoker...Bram  ???

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Station Eibergen
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2013, 10:09:39 »
Nee geen Stoker Bram maar De Stoker, Ik vond Rainbird niet zo'n toepasselijke naam meer en heb hem aangepast. Het komt dicht bij mijn eigen naam dus van daar dat ik het wel leuk vond maar Soker bestond al dus kon ik niet gebruiker vandaar De Stoker.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Station Eibergen
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2013, 10:42:43 »
Hallo Stoker,

Het goeie ouwe kwartje viel even wat later Martin ;D
Maar ik ga dit draadje zeker volgen.
Je kunt hier met materieel alle kanten op. Een idee is een 'Buurtsuper' met een serie 2400 in bruin met een verscheidenheid aan wagens voor het bedienen van de kleine industrie.
Kun je een beetje wijs worden uit de kaart? 
In het Eibergen van die tijd was nog volop industrie. De Stoomblekerij is later volgens mij KTV geworden. Maar de historische kring heeft vast wel betere informatie hierover.
Dat bij spoorbomen is interessant. Want heel incidenteel heeft er een trein gereden, bij speciale transporten bijvoorbeeld. Spoor met een dubbele overweg lag in de buurt van het Zwikkelaarsplein kan ik mij herinneren. Ik graaf nog even verder.

Robert Jan

Robert Jan   

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Station Eibergen
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2013, 10:54:14 »
De overweg waar ik het over heb is die bij de CLV (huidige Welkoop) aan de kant van hupsel Groenlo tov het station. In die buurt moet ook de molen van Prins hebben gestaan volgens de foto, die ken ik echter niet.

Wat ik nog wel weet dat de CLV vroeger een graansilo heeft gehad en die is afgebroken volgens mij eind 70 begin 80 daar is toen een nieuwe winkel gebouwd en dat is de welkoop geworden.
Maar hoe daar het spoor heeft gelegen weet ik niet.

P.S. het plaatje in de pb was niet zo scherp, maar kon wel achterhalen waar de kaart stond en heb hem op sporen plan nog even op gezocht


bron: http://www.sporenplan.nl/

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:Station Eibergen
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2013, 11:11:17 »
Hoi Stoker,

Leuk project. Weer iemand met belangstelling voor spoorwegen in de Achterhoek/Twente.

Als je iets wil lezen over de geschiedenis zou je volgende 2 boeken van Arjan Ligtenbarg via de bieb kunnen lezen:
Geschiedenis v/d/ spoorwegen in Winterswijk & omstreken.
Historie herleeft van Gols naar MBS.

Een boek met daarin diverse tekeningen van het emplacement van Eibergen in diverse jaren is Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heusinkveld. Ook weer via de bieb.

edit:
Wat de molen betreft: http://www.fietsenindeachterhoek.nl/emolens.html
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 11:12:57 door J J H S »
Jeroen

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Station Eibergen
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2013, 11:39:51 »
Ja dat is nog eens een goede tip.
Even kijken bij De Blauwe meneer in het 2e hands aanbod. Anders even bij de site www.boekwinkeltjes.nl.
Boek van Ligtenberg is erg mooi!!!

Robert Jan

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Station Eibergen
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2013, 13:32:39 »
Als ik de omschrijving lees lijkt mij dat boek van Erik Heusinkveld ook wel een goed naslag werk.

Ga zeker eens op zoek naar de boeken, kon de eerste van Ligtenbarg en bovenstaande al wel vinden maar het tweede boek van ligtenbarg nog niet

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Station Eibergen
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2013, 15:20:28 »
Dag Stoker,
Leuk plan om iets in je eigen regio te doen. Het station dat op je foto staat lijkt volgens mij erg op een Waterstaatsstation. Deze stations kun je nog vinden in Rijssen, Goor en Delden. Er is ooit zelfs een bouwpakket van Station Goor van DRM verschenen, maar ikzelf vind de kwaliteit daarvan wat minder.


Succes met je plannen.
Groet,
Wim


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Station Eibergen
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2013, 15:23:47 »
Wil je me het plaatje in een pb graag nog even toe sturen of vraag ik nu iets wat niet mag ivm met autuers rechten?

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Station Eibergen
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2013, 15:29:32 »
Hallo Stoker,

Dit is niet wat er in Eibergen gestaan heeft. Een bijna volmaakt evenbeeld staat nog wel in Groenlo. Het is misschien de grondvorm die er op lijkt. Maar dat is dan ook zo'n beetje alles.

Vrijdag heb ik misschien een tekening voor je.

Groet,

Robert Jan

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Station Eibergen
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2013, 15:40:36 »
@ speedy,

Ik weet dat beide stations niet hetzelfde zijn maar de belangstelling heeft meer te maken met mijn huidige woonplaats daar staat zowel de type 4 als type 5. Dus vandaar mijn vraag. Je weet nooit voor in de toekomst

Maar ik kijk wel uit naar je tekening van het station GOLS groot  :)

En ter inspiratie misschien maar eens langs het station in Groenlo rijden.

Hoogst waarschijnlijk gaat het digitaal worden, FLM twin centre met een stoom loc in het vooruitzicht. waarschijnlijk een Duitse loc maar de lokaalsporen in de regio waren in beginsel bedoelt om de industrie van kolen te voorzien vanuit Duitsland dus misschien is dat wel weer aan elkaar te rijmen, zo niet dan toch.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Station Eibergen
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2013, 15:43:08 »
Dit is niet wat er in Eibergen gestaan heeft. Een bijna volmaakt evenbeeld staat nog wel in Groenlo. Het is misschien de grondvorm die er op lijkt. Maar dat is dan ook zo'n beetje alles.
Dat klopt, Waterstaatstations zijn er in verschillende klassen en verschillende uitvoeringen, met hier en daar aanpassingen. Het model in Eibergen lijkt op Klasse III, zoals dat ook in Goor staat.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 15:44:41 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:Station Eibergen
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2013, 15:46:28 »
Hoi De Stoker,

Nog even gezocht, maar Arjan heeft een eigen website: http://www.arjanl.nl

Hier kun je nog veel meer boeken vinden over de historie van spoorwegen in de Achterhoek/Twente. Maar kijk eerst eens of je via een bieb kan inzien, voordat je gaat aanschaffen.

voor historie herleeft: bijv http://www.streekboeken.nl/webwinkel/overijssel/historie-herleeft/products_detail/

edit: voor meer foto's van Eibergen (o.a.):
http://www.google.nl/search?biw=1440&bih=753&q=station+eibergen&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47883778,d.Yms&pdl=300&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=vdHBUeWFKYSMswba8oCwAQ#imgrc=_
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 17:47:01 door J J H S. Reden: edit »
Jeroen

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Station Eibergen
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2013, 16:19:44 »
Hallo allemaal,

Dit is een foto van het station rond  1900


Robert Jan