Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: 3-rail blijven of naar 2-rail  (gelezen 18963 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #30 Gepost op: 12 July 2007, 12:49:54 »
In het land der blinden...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #31 Gepost op: 12 July 2007, 13:05:37 »
Je vergist je trouwens in de geschiedenis. Rocoline zonder bedding bestaat al 25 jaar en kwam luttele jaren na de K-rails op de markt.

25 jaar is een beetje te lang... 15 jaar komt meer in de buurt. Rond '92 was ik mijn vorige modulebaan aan het ontwikkelen, en toen heb ik nog overwogen om voor het toen gloednieuwe Rocoline te kiezen. Uiteindelijk heb ik toen toch voor het Code 100-systeem van Roco gekozen. Dat bestond al veel langer, maar heet geen Rocoline.

Als ik opnieuw zou beginnen (in een nieuw leven, misschien), dan denk ik dat ik voor de Geoline ga (zonder bedding dan :D).

Geoline bestaat alleen met bedding... De rails zonder bedding die Roco voert, is nog steeds Rocoline.
Reinier

shiwa

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #32 Gepost op: 12 July 2007, 13:18:34 »
woow wat veel reacties in eens :o

Maar ik denk toch maar bij 3-rail te blijven aangezien ik hier toch al matriaal van heb.

Misschien dat ik bij mijn volgende baan iets in 2 rail ga doen  ;)

Bedankt voor al jullie uitleg ;D

Rene_H

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #33 Gepost op: 12 July 2007, 13:25:21 »
@Stig: jij bent wel van de spreekwoorden he
In het land der blinden, is Eén oog koning.
Iemand die weinig kan, wordt toch als deskundig beschouwd, als de overigen nog minder kunnen.

@Reinier: ja haha, haal alles door elkaar, ik doel op de rails welke Chris gebruikte voor zijn baan.  Maar ja, hoef het ook niet te weten he, heb maar 1 keus :)  (Om in de stijl van Stig te blijven): het bekende klok en de klepel verhaal

@Koen: ben het helemaal met je eens hoor.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 14:05:48 door Rene H(0) »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #34 Gepost op: 12 July 2007, 13:43:07 »
Waarom zou niemand dat willen? De 3-rail markt is best flink groot dus het zou vast lonend zijn.

Je kunt Märklin en drierail niet los van elkaar zien. Mensen die met drierail rijden, hebben in de regel een grote affiniteit met het merk Märklin. Die zullen dus niet zo snel geneigd zijn om een ander merk rails aan te schaffen. Om dan een geheel nieuw systeem te ontwikkelen voor een fractie van een minderheid van de markt, zal zich hoogstwaarschijnlijk niet lonen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rene_H

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #35 Gepost op: 12 July 2007, 13:53:45 »
Nou, dat weet ik nog zo net niet...
Vooral omdat nu bijna alle merken 3rail versies uitbrengen.
Dus die affiniteit met het merk Marklin, is (gelukkig) niet meer zo...(bij de meeste is "tie" toch van de "troon" gesodemieterd...als het al ooit zo was geweest).....anders hadden die modellen nooit verkocht geraakt.

Uitzonderingen daar gelaten, maar die heb je vrees ik in alle merken.

Dus nu de rails nog !!!!
Alleen, denk ik dat de durf er niet is... Omdat er toch een negatief sfeertje hangt, om het niet realistische pukootje.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 15:10:01 door Rene H(0) »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #36 Gepost op: 12 July 2007, 14:54:42 »
anders hadden niet modellen nooit verkocht geraakt.
Kan ook gewoon een kwestie van teveel produceren zijn, geen goede marktverkenning zeg maar...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #37 Gepost op: 12 July 2007, 22:14:38 »
René, dat negatieve sfeertje is wat je zelf er van maakt. De één geeft er veel om, de ander niet zo veel. Maar dat is een oude discussie en die gaan we niet herhalen (alzo sprak de moderator).

En als je als drierail-rijder dolgraag een Plan V of een Sprinter wil hebben, dan ben je toch op Fleischmann aangewezen. Als het gaat om de 1600/1700/1800 gaat, kun je zowel bij Märklin als Roco terecht - maar alleen voor hun eigen railsystemen. Blijkbaar vinden beide fabrikanten dat het zich de moeite niet loont om dit model voor het andere systeem uit te brengen.

Shiwa (bij gebrek aan je echte naam), het zal weinig zin hebben om over te stappen, tenzij je echt vrijwel geen materieel hebt. Tweerail zal je een grotere keuze geven, maar hoe je het ook wendt of keert, het zal je geld kosten en als je 13 jaar oud bent, denk ik niet dat je je dit goed zou kunnen veroorloven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #38 Gepost op: 12 July 2007, 22:29:03 »
Shiwa (bij gebrek aan je echte naam), het zal weinig zin hebben om over te stappen, tenzij je echt vrijwel geen materieel hebt. Tweerail zal je een grotere keuze geven, maar hoe je het ook wendt of keert, het zal je geld kosten en als je 13 jaar oud bent, denk ik niet dat je je dit goed zou kunnen veroorloven.

- Peter

Nu is het niet de bedoeling om iemand hier te laten twijfelen en zeker geen 13 jarige, alleen het bovenstaande argument is wel erg zwak. Als je eraan denkt om over te stappen, dan kun je dat toch echt beter doen als je nog niet veel hebt dan dat je eerst nog even nog 10 tot 15 jaar doorkoopt en de overstap nog veel duurder is. Bedenk dan ook dat, als je er de tijd voor neemt, de modellen die je bezit best nog te verkopen zijn.
Het prijsverschil tusseen de rails is best aanzienlijk en bij een grote baan kan dat flink oplopen. Een flexrail van Peco is toch echt aanzienlijk goedkoper dan een flexibele K-rail. En als je geen K rail wil en ook niet gebonden wil zijn aan de vaste geometrie van een railsysteem zijn flexrails echt een uitkomst. Een het scheelt ook aanzienlijk in het aantal lelijke raillassen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Mats L

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #39 Gepost op: 12 July 2007, 23:05:03 »
Ik ben een (her)beginner, maar ik doe het zo:

IK heb beide rail systemen. Je bent van niets afhankelijk en uiteindelijk kost het je niet meer dan dat het je normaal zou kosten.

Maar natuurlijk gaat het er (voor mij althans) voornamelijk om dat ik nu gewoon elk merk kan laten rijden. 
Groeten,

Mats

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #40 Gepost op: 13 July 2007, 00:01:04 »
Andere René: vandaar ook mijn opmerking "tenzij je echt bijna geen materiaal hebt". Als hij nou overstapt, zet hem dat een tijdje terug in zijn hobby.

Zelf heb ik tweerail en heb ik geen moment drierail overwogen, maar het ligt allemaal aan wat je op welk moment belangrijk vindt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #41 Gepost op: 13 July 2007, 02:02:11 »
Ach, ben begonnen met N-spoor, daarna Zwitsers smalspoor (12mm, geen 9) en nu doe ik er H0 amerikaans bij. Heb nooit wat verkocht en begon ook met N-spoor toen ik 10-11-12 was (ik weet het niet meer precies) en nee, ben geen 100 jaar nu. Het kan dus alle kanten nog op. Geniet lekker van je Märklin treintjes en als je eens een Frans zijlijntje wil maken, doe je dat en koop je wat Roco en LSM  2-rail spullen met peco rails of tillig (handigheid krijg je niet door steeds hetzelfde kunstje te doen) en maak je een klein lijntje. Dat Märklin spul houd je uit nostalgie, of je verkoopt het om het volgende te financieren. (iets wat ik niet kan bijvoorbeeld...)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

shiwa

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #42 Gepost op: 13 July 2007, 08:21:17 »
Hoelang zijn die flexrails van Peco ?
(Shiwa bij gebrek aan je echte naam)en mijn echte naam is wel shiwa
Ik ben nu toch wel aan het twijfelen maar kan je mobile station  niet gebruiken bij 2 rail door de draden aan de rails te solderen ofzo ?
Maar is het echt zo dat ja altijd alle sporen van  3rail aan elkaar moet solderen ?
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 08:24:03 door shiwa »

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #43 Gepost op: 13 July 2007, 09:14:58 »
Hoi Shiwa,

Edit: onwaarheid over MS verwijderd.

Ik weet even niet waar je die info vandaan gehaald hebt  ??? maar je hoeft geen sporen van 3-rail aan elkaar te solderen.

Twijfel is volgens mij geen goede leider om iets te doen. Je hebt gekozen voor een digitale startset van Märklin, waarop was die keuze toen gebaseerd??

Als je enige reden om naar 2-rail te gaan is, dat je geen merken door elkaar kunt rijden, gaat die vlieger al een poosje niet meer op. Als je naar een goede modelspoorwinkel gaat kun je met eigen ogen zien dat je ook modellen van andere merken voor je 3-rail baan kunt kopen. Voor hele leuke prijzen en die zijn gelijk digitaal, geschikt om met je Mobile Station te rijden.

Groetjes,
Brigitte
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 11:30:42 door Brigitte »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #44 Gepost op: 13 July 2007, 09:30:23 »
Een Märklin Mobile Station kan je wel bij het tweerailsysteem gebruiken. Het is alleen niet zo praktisch, omdat je de locomotieven dan ook moet voorzien van MFX/Motorola-decoders en dat is ongebruikelijk bij tweerail. Tweerail-merken maken gebruik van DCC-decoders. Die kan je besturen met een Trix Mobile station of met een Roco Maus. (Of natuurlijk met de duurdere grote centrales. Daar kan meer mee, maar die kosten ook meer).
Reinier