Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: 3-rail blijven of naar 2-rail  (gelezen 18958 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #45 Gepost op: 13 July 2007, 09:31:13 »
Hoe je het ook went of keert of wat je ook bedenkt je Marklin Mobile Station is NIET te gebruiken bij een 2-rail systeem.
Je hoeft helemaal niks te wenden of te keren. Je kunt een Mobile station ook op 2-rail aansluiten. Hoe kom je er eigenlijk bij dat dat niet zou kunnen?
Elk besturingssysteem is zowel op 2 rail als op 3-rail te gebruiken. Je moet soms een beetje creatief wezen met de draadjes, maar verder is er geen enkele belemmering.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #46 Gepost op: 13 July 2007, 09:33:30 »
Hoelang zijn die flexrails van Peco ?

1 yard = 3 feet = 36 inch = 914,4 mm. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #47 Gepost op: 13 July 2007, 09:34:48 »
Alleen wie gaat nou een Marklin MS aansluiten op 2-rail en alle locs voorzien van MM / MFX decoders? (enkelen mischien)

Daarom wordt er denk ik gezegt dat het niet kan, het is ook niet logisch.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #48 Gepost op: 13 July 2007, 09:41:54 »
Volgens mij wordt er gezegd dat het niet kan, omdat iemand echt denkt dat het niet kan.
Of het logisch is, dat is een andere vraag. Mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #49 Gepost op: 13 July 2007, 09:47:15 »
Reinier, wat heeft het voor zin om een jongen van 13 in verwarring te brengen door te zeggen dat iets theoretisch echt kan, maar praktisch is het eigenlijk niet en zeer ongebruikelijk in de 2-rail wereld. Dus het onderliggende advies is om het niet te doen  :-|

Ene laat ik voor opstellen dat ik het niet zeg, omdat het echt niet kan, daar ben ik ook allang achter dat bijna alles mogelijk is, maar hoe ver moet je soms gaan, zeker als je 13 bent en net begonnen. Volgens mij heb je dan meer aan heldere en duidelijke adviezen.

Groetjes,
Brigitte
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 09:48:50 door Brigitte »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #50 Gepost op: 13 July 2007, 10:03:11 »
Alleen wie gaat nou een Marklin MS aansluiten op 2-rail en alle locs voorzien van MM / MFX decoders? (enkelen mischien)


Nou, ik bijvoorbeeld.  ;D
Brigitte, er is technisch niets moeilijks aan. Tweerail of drierail maakt voor een digitaal systeem niks uit en tweeraillocs worden meestal niet standaard uitgerust met een decoder, zodat je er ook een MM/MFX decoder in kan stoppen. Wel stop ik er meestal een multiprotocoldecoder in, omdat ik verwacht in de toekomst toch ooit op DCC over te stappen.

Maar praktisch heb je helemaal gelijk. DCC is inmiddels de de facto standaard voor tweerail en we moeten beginners niet nodeloos in verwarring brengen.

Shiwa, volgens mij wil jij gewoon lekker met die treinen rijden en dat gaat in drierail prima. Als je nog eens wat anders wil, dan is overstappen nou ook weer niet zo ingewikkeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #51 Gepost op: 13 July 2007, 10:06:55 »
Volgens mij heb je dan meer aan heldere en duidelijke adviezen.

Brigitte, het heldere en duidelijke advies is dat alle combinaties mogelijk zijn.
Wat jij een paar berichten geleden stelde is toch echt dat een Mobile station op 2-rail niet mogelijk is. En dat is allesbehalve een duidelijk advies, want daarmee sla je de plank volledig mis. En met zo'n onware uitspraak breng je een 13 jarige meer in verwarring dan met de uitspraak dat het wel kan, maar niet gebruikelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #52 Gepost op: 13 July 2007, 11:02:38 »
25 jaar is een beetje te lang... 15 jaar komt meer in de buurt. Rond '92 was ik mijn vorige modulebaan aan het ontwikkelen, en toen heb ik nog overwogen om voor het toen gloednieuwe Rocoline te kiezen. Uiteindelijk heb ik toen toch voor het Code 100-systeem van Roco gekozen. Dat bestond al veel langer, maar heet geen Rocoline.

De waarheid ligt in het midden. Ik heb de oudste folder voor Rocoline nog in huis en die dateert uit 1988.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #53 Gepost op: 13 July 2007, 11:04:02 »
Je hebt dan verder nog te maken met het verschil in wissel en gelijkstroom.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #54 Gepost op: 13 July 2007, 11:05:33 »
Reinier, wat heeft het voor zin om een jongen van 13 in verwarring te brengen door te zeggen dat iets theoretisch echt kan, maar praktisch is het eigenlijk niet en zeer ongebruikelijk in de 2-rail wereld. Dus het onderliggende advies is om het niet te doen  :-|

Brigitte, ik snap je gedachte, maar er lezen behalve Shiwa nog een paar honderd of duizend mensen mee en die worden op het verkeerde been gezet door de informatie die je gaf. Mijn bijdrage leek me om die reden zinvol, en e.e.a. is in dezelfde lijn als de bijdragen van Henk en Klaas.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #55 Gepost op: 13 July 2007, 11:08:01 »
De waarheid ligt in het midden. Ik heb de oudste folder voor Rocoline nog in huis en die dateert uit 1988.

Ik neem het meteen van je aan... Ik kon die folder zelf niet meteen terugvinden, zit nog ergens in een verhuisdoos....  ;)
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #56 Gepost op: 13 July 2007, 11:10:12 »
Je hebt dan verder nog te maken met het verschil in wissel en gelijkstroom.

Aangezien het hier ging om het Mobile Station, dus om digitaal, heeft wissel- of gelijkstroom er helemaal niets mee te maken.
Reinier

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #57 Gepost op: 13 July 2007, 11:35:34 »
Heren, helemaal goed. Ik mijn foutieve post inmiddels aangepast  :)

Gr.
Brigitte

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #58 Gepost op: 13 July 2007, 12:53:28 »
Oké, wie als eerste het originele onderwerp kan noemen, krijgt een plaatje van de juf. :)

Shiwa, sorry voor mijn botte opmerking. Ik had nooit van een dergelijke voornaam gehoord, dus ging ik er van uit dat het een nickname was.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

shiwa

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #59 Gepost op: 13 July 2007, 14:13:48 »
Ik weet bijna zeker dat ik bij  3 rail blijf
Maar wat is DCC

Peter: ik had gewoon gezegt dat je het zou weten hoor  ;)