Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Montanbahn
Vandaag om 12:41:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 12:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:30:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:19:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:09:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:07:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45

Auteur Topic: 3-rail blijven of naar 2-rail  (gelezen 18991 keer)

shiwa

• Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #15 Gepost op: 11 July 2007, 21:21:49 »
Ow ja sorry.

Ik vroeg of 3-rail syteem duurder is dan de rails van 2-rail stysteem snap je ?
Maar ik zal zelf wel kijken . ;)

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 July 2007, 21:23:43 »
@Shiwa

Ik neem aan dat je bedoeld het prijsverschil tussen de rails van 2rail systemen en 3 rail? Dit scheelt ook per fabrikant. Ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Kijk even op dezelfde site als waar je de locs hebt vergeleken.
En kijk dan even naar een wissel in 2 rail en een wissel in drierail.

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #17 Gepost op: 11 July 2007, 21:27:47 »
@Geoffrey
Daar had ik nog even niet aan gedacht. Maar ook daarin worden af en toe 3-rail modellen aangeboden door de mensen die hem zelf hebben omgebouwd.

Groeten,
Herman

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #18 Gepost op: 11 July 2007, 21:57:43 »
Zo te lezen gaat je vraag enkel over welke duurder/beter is. Zelf heb ik, toen ik kort geleden opnieuw begon met verzamelen, me de vraag gesteld welke het meest realistisch is, cq overeenkomt met het grote voorbeeld. Dat is natuurlijk het twee rail systeem, tenzij je voor de uitvoering van bv een Engelse drie rail baan kiest. Of een ander voorbeeld waarbij een derde rail gebruikt wordt voor de stroomafname.

Overigens reed ik als klein jongetje met Märklin, en inderdaad, alle railfiguren kunnen zonder meer gemaakt worden. Spul was ook erg degelijk. In tegenstelling tot nu kon je 28 jaar geleden (ja, ja ...) eigenlijk geen drierailssysteemloc's van een ander merk krijgen.

Succes met je keuze.

shiwa

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2007, 08:07:07 »
ik zie ong 4 euro verschil tussen de wissels

maar ik denk toch bij 3-rail te blijven
kan er iemand enkele voorbeelden geven van andere merken die ook 3-rail treinen maken

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2007, 08:25:25 »
Fabrikanten zoals MäTrix, Roco, Piko, Mehano, Fleischmann,  Rivarossi, Electoren, kortom de standaard merken maken zoiezo al hun NL materieel zowel voor 2-rail als 3-rail.

;)
Groeten,
Herman

Brigitte

• Offline Offline
  • RFO 193 623
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2007, 08:26:06 »
Fabrikanten zoals MäTrix, Roco, Piko, Mehano, Fleischmann,  Rivarossi, Electroren, kortom de standaard merken maken zoiezo al hun NL materieel zowel voor 2-rail als 3-rail.

Groeten,
Herman

Hoi,

Herman, heeft hier eerder in dit draadje al een opsomming van gemaakt.
Door met google te zoeken op deze namen kom je vanzelf de websites tegen, waar je kunt kijken welke modellen er ook in 3-rail/wisselstroom uitvoering zijn.

Tipje lees de bovenstaande berichtjes even terug, mocht je niet meer weten wat er allemaal al verteld is  :)

Groetjes,
Brigitte

Edit Herman was me net een paar seconden voor  :P

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2007, 08:39:51 »
Voor mij is de doorslaggevende reden om voor tweerail te kiezen de natuurgetrouwheid, vooral van het railmateriaal. Dat gaat niet alleen over de puko's; het door Märklin geleverde railmateriaal is verder ook niet erg natuurgetrouw. De natuurgetrouwheid van tweerail verschilt per merk, maar zoiets als Rocoline of Tillig Elite bestaat in drierail helemaal niet.

Dat brengt me op een tweede punt: de keuzevrijheid is en blijft bij tweerail een stuk groter. Er is een handvol fabrikanten dat drierailmodellen maakt. Er zijn op deze wereld honderden fabrikanten die tweerailmodellen maken. Of je dat van belang vindt, hangt onder andere af van je onderwerpkeuze. Duitsland in tijdperk drie of Zwitsers rood maakt niet veel uit nee.  :D Voor de rest nog altijd wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2007, 09:05:41 »
Ow ja sorry.

Ik vroeg of 3-rail syteem duurder is dan de rails van 2-rail stysteem snap je ?
Maar ik zal zelf wel kijken . ;)

Tja, er is maar één fabrikant van drierail en tientallen fabrikanten van tweerail, waarvan er een stuk of 5 gemakkelijk in Nederland te koop is. Fleischmann is net zo duur als Märklin, maar een merk als Piko maakt uitstekende rails voor ongeveer de helft van de prijs.

Veel hangt ervan af wat je wil. Als je gaat voor een zo natuurgetrouw mogelijke modelbaan, dan is drierail geen logische keuze. Wil je eigenlijk vooral lekker met treintjes rijden, dan maakt het niks uit.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 12 July 2007, 09:36:47 »
Shiwa,

in je startbericht geef je zelf een reden aan waarom je zou willen overstappen op 2-rail, nl. dat je op 3-rail alleen maar met Märklin locs kunt rijden.
Uit de diverse reacties is inmiddels wel duidelijk dat dat argument niet geldig is, andere merken leveren ook locs die op 3-rail kunnen rijden. En rijtuigen en wagens zijn makkelijk om te bouwen, gewoon een kwestie van andere assen er in. Bij nieuwe aankoop zal de winkelier dat ter plaatse gratis voor je doen.
Dus goed beschouwd heb je geen goede reden om over te stappen, in jouw geval.
Er zijn natuurlijk andere redenen te verzinnen. Zo heb ik zelf mijn redenen om perse niet met 3-rail te werken, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.

Wat de prijzen betreft, kijk eens op deze websita: http://www.modeltreinexpress.nl/
Daar hebben ze een ruim sortiment van veel merken, dus ik zou zeggen, ga eens lekker een poosje kijken en vergelijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rene_H

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 12 July 2007, 09:53:46 »
Ik ben zeker geen Marklin fan, daarin tegen rij ik wel al heeeel lang 3rail......waarom omdat ik daar al voor duizenden guldens en euro's in heb gepompt.

Wat ik altijd zo "grappig" vind, is dat er altijd maar gesproken wordt over de natuurgetrouwheid van de rails. Waarin de Marklin rails er altijd wel heel erg slecht uit komt.
Want bij 2rail heb je nu (eindelijk) Tillig Elite en de nieuwe Rocoline.
Marklin heeft jaaaaren geleden de (grove) K-rails ontwikkeld en die is sinds jaren niet meer aangepast.
Snap je waar ik naar toe wil...?
Wat ik bedoel, is dat je NU inderdaad zeer mooie 2 rails kan kopen.
Vergeet daarbij niet dat de Tillig,  niet geschikt is voor een beginner en dan blijft o.a. de natuur getrouwe Rocoline (welke nu pas erg mooi is) over.
Je kan inderdaad zeggen dat de k-rails een beetje achter is gebleven.
Ik ben blij, want in de loop van jaren ik heb daar al meeeeters van gekocht. En het zal een dure aangelegenheid worden om maar elke keer van rails te wisselen....trouwens je schiet dan ook niet op met de baan, en het lijkt me dat je toch wel een keer een trein wilt zien rijden.

Het zal naar mijn mening een beetje te gortig worden....maar goed, ieder zijn ding.

Maar goed, laten we vooral de c-rails niet vergeten, ook erg mooi...niet voor mij.
Ok, inderdaad de puntjes zie je niet in het echt...maar goed, dat is eenmaal het systeem, daar kan je weinig aan veranderen.
Zo heeft misschien ieder voordeel een nadeel.
Daar in tegen zeg ik altijd maar zo, een realistische baan wordt niet alleen bepaald door de rails, dat zou wel erg zwart/wit zijn.......en daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden.

Persoonlijk vind ik de Fleischmann rails echt super lelijk, maar ook die kan je net als de k-rails aanpassen en verweren, en dan is zelfs die nog mooi.
Mijn toppertje is net zoals velen de Tillig, maar ik denk dat ik daar het geduld niet voor kan opbrengen, maar goed dat is misschien een drempel waar je even overheen moet stappen.

Groetjes,

René

« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 10:09:53 door Rene H(0) »

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 12 July 2007, 11:18:55 »
Wat ik altijd zo "grappig" vind, is dat er altijd maar gesproken wordt over de natuurgetrouwheid van de rails. Waarin de Marklin rails er altijd wel heel erg slecht uit komt.
Want bij 2rail heb je nu (eindelijk) Tillig Elite en de nieuwe Rocoline.
Marklin heeft jaaaaren geleden de (grove) K-rails ontwikkeld en die is sinds jaren niet meer aangepast.
Snap je waar ik naar toe wil...?
Wat ik bedoel, is dat je NU inderdaad zeer mooie 2 rails kan kopen.
Vergeet daarbij niet dat de Tillig,  niet geschikt is voor een beginner en dan blijft o.a. de natuur getrouwe Rocoline (welke nu pas erg mooi is) over.

Daar wil ik eigenlijk ook naar toe. Märklin ontwikkelt een wat grof railsysteem en kan daar gemakkelijk decennia aan vasthouden, omdat de drierailers toch geen keus hebben. In tweerail is die keus er wel en dus is daar steeds natuurgetrouwere rails beschikbaar gekomen naast de al bestaande grovere rails. Voor elk wat wils en dat ontbreekt bij drierail.

Je vergist je trouwens in de geschiedenis. Rocoline zonder bedding bestaat al 25 jaar en kwam luttele jaren na de K-rails op de markt. Peco levert nog langer vergelijkbare rails.
Misschien bedoel je de nieuwe Geoline rails met bedding ter vervanging van de oude Rocoline rails met bedding. Die doet sterk denken aan C-rails van Märklin en Trix en wordt door tweerailers niet als heel natuurgetrouw beschouwd. Is daar ook niet voor bedoeld.

Natuurlijk wordt de kwaliteit van een modelbaan niet alleen bepaald door de rails. Maar het optisch effect van lage rails, kleine wisselhoeken en realistisch gebouwde wissels is veel groter dan mensen vaak denken.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 11:47:00 door henk »

Rene_H

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 12 July 2007, 12:07:32 »
Yep, en dat is jammer....jammer dat er geen concurrent met een beter en natuurgetrouwere rails is of komt. Weet niet of daar redenen voor zijn, zoals een patent of iets dergelijks.....zal me ook eigenlijk niet verbazen, met die "zakkenvullers"  :-X.

Dat het optische effect van lage rails, kleine wisselhoeken etc beter is, daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Maar soms moet je roeien met de riemen, waar je al (te) lang mee roeit.
Een systeem waar je al jaren geleden mee begonnen bent en waar in vele opzichten (materiaal, locs etc)  flink in hebt geïnvesteerd. Tja dan zullen niet veel modelbouwers overstappen, puur omdat alleen de rails iets minder mooi is/zou zijn. Gelukkig is de modelbouwer inventief en is de wissels hier en daar een beetje aan te passen en met wat kleur kunnen de rails/bielzen er ook weer wat beter uit zien, dat het allemaal nog te grof blijft en dat de wisselhoeken te lomp zijn.....ja, jammer  maar helaas.
Voor modellen hoef je het niet over te stappen...misschien omdat ze iets duurder zijn, maar dat valt de laatste tijd ook reuze mee.

Ik zal in ieder geval niet overstappen, daarvoor is (helaas) te veel geld geïnvesteerd !!!
In ieder geval niet voor een mooiere rails (of er moet iets anders gebeuren), straks komt er over 2 jaar weer een mooiere en/of betere, gaan we dan de baan weer afbreken en die rails kopen ?

Ik bedoelde inderdaad de Geoline (alleen zonder bedding :D, Chris welke rails gebruik jij), kwam niet zo snel op de naam, daarom ook de nieuwe Rocoline :D, persoonlijk vind ik die ook erg mooi.
Als ik opnieuw zou beginnen (in een nieuw leven, misschien), dan denk ik dat ik voor de Geoline ga (zonder bedding dan :D). Puur omdat ik de Tillig te veel gedoe vindt, maar zal het zeker even proberen....

« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 12:23:28 door Rene H(0) »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 12 July 2007, 12:21:38 »
.....Weet niet of daar redenen voor zijn, zoals een patent of iets dergelijks.....
Het railsysteem met puntcontacten dateert al van de jaren '50. Een eventueel patent daarop is allang verlopen, dus elke andere fabrikant is vrij om rails te maken voor het Märklin systeem. Maar ik denk zo dat er geen enkele fabrikant is die daar echt aandrang toe voelt.....
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #29 Gepost op: 12 July 2007, 12:36:05 »
Het railsysteem met puntcontacten dateert al van de jaren '50. Een eventueel patent daarop is allang verlopen, dus elke andere fabrikant is vrij om rails te maken voor het Märklin systeem. Maar ik denk zo dat er geen enkele fabrikant is die daar echt aandrang toe voelt.....
Waarom zou niemand dat willen? De 3-rail markt is best flink groot dus het zou vast lonend zijn.
De truc zou m.i. zijn om als fabrikant een goed ogende rail te maken die eenvoudig te voorzien is van puntcontacten. Zo kan de fabrikant de rails in twee smaken verkopen.
Als je een aparte lijn voor 3-rail gaat opzetten kan ik me voorstellen dat het te duur wordt.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u