Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:30:50
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Arduino DCC decoder  (gelezen 24149 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #60 Gepost op: 18 March 2014, 23:27:46 »
Ik kan komend weekend wel even voor je kijken, tenzij iemand anders het sneller weet..
groeten,
Auke

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #61 Gepost op: 19 March 2014, 09:13:26 »
Hallo Auke,

Dat zou super zijn. Dankzij jouw voorzet ben ik inmiddels al heel ver gekomen!! ;D
Zelf zal ik de logic analyser eens aan het Twin Center hangen om te zien of daar iets vreemds gebeurd.
Als ik aanvullende info heb zal ik het hier posten.

gr. Frits
Groet Frits

schillet

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #62 Gepost op: 19 March 2014, 14:30:10 »
Inmiddels heb ik op basis van de DCC_Monitor van Mynabay een locdecoder werkend die de snelheid kan inlezen en die reageert op F0, F1-F4. Ik heb vergeefs geprobeerd om ook F5-F12 te detecteren. De DCC_Monitor ziet de data voor F5-F12 echter niet.
Ter verduidelijking: Speeddata begint altijd met 01DCS3S2S1S0. Functiondata begint altijd met 10** ****. Functiondata voor F0-F4 begint met 1 0 0* ****. Functiondata voor F5-F12 begint met 1 0 1* ****.
Bit5 wordt in geval bit 7 en bit 6 met 1 0 begint echter niet 1 zodat het niet mogelijk is om F5-F12 te detecteren.
Iemand enig idee hoe ik de DCC_monitor kan aanpassen zodat bijvoorbeeld ook databyte 1011 0001 (F5) en 1010 0001 (F9) kan worden gedetecteerd?

gr. Frits

Frits, je moet iets aanpassen dan waarschijnlijk in de DCC_Decoder.cpp file, die kan je bewerken met bijv. een tekst editor,

mvg

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #63 Gepost op: 19 March 2014, 18:22:53 »
Vandaag de logic analyzer eens aan het Twin Center gehangen. Blijkt dat F5-F8 niet werkt.
Vervolgens de ESU loc programmer aangesloten en blijkt dat de DCC-decoder/Arduino perfect werkt.

Bij deze dus een nieuwe vraag: Weet iemand waarom het Twin Center F5-F8 niet uitzendt? (en ik weet dat ik eerst loc# en dan F1-F4 moet drukken. Het display geeft ook aan dat F5=1 is gekozen)

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 March 2014, 18:44:41 door Fritsprt »
Groet Frits

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #64 Gepost op: 19 March 2014, 23:22:20 »
Lijkt me een andere vraag, misschien deze vraag stellen in nieuw draadje?

Groeten,

Rauke

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #65 Gepost op: 21 March 2014, 21:30:32 »
@Rauke, daar heb je eigenlijk gelijk in.

Ben er maar even ingedoken en het blijkt dat de Intellibox en Twin Centre de F5-F8 code maar één keer uitzenden gelijk na het drukken van de knop. De DCC_Monitor (of ik  :-[) zag deze over het hoofd.

Inmiddels gedraagt mijn Arduino zich al een beetje als een DCcar decoder. De motor draait op 28 stappen en de verlichting, richtingaanwijzers en zwaailichten laten zich middels de functietoetsen bedienen.
De originele DCcar decoders zijn ook middels functiebouwstenen aan te sturen. Na een analyse met de logic analyzer blijkt dat deze bouwstenen de DCC pulslengte gebruiken echter volgens een afwijkend protocol. Zo is "stop" volgens DCcar protocol 0001 1111 terwijl in (NMRA) DCC dat juist step 28 is. Er is dus nog wat werk te doen.
Groet Frits

Harry H. Arends

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #66 Gepost op: 24 March 2014, 15:29:17 »
Ook ik wil eens met de Arduino aan het werk na het lezen van dit draadje.
Alleen is de hoop gelijk de bodem ingeslagen door een foutmelding bij het compileren van NmraDccExample_1.
Ik krijg deze fout:
Citaat
Arduino: 1.5.6-r2 (Windows 8), Board: "Arduino Uno"

Using library NmraDcc in folder: D:\Gebruikers\harends\Arduino\libraries\NmraDcc (legacy)

NmraDccExample_1.pde: In function 'void setup()':
NmraDccExample_1.pde:91: error: 'FLAGS_ENABLE_INT0_PULL_UP' was not declared in this scope

Iemand de oplossing voor dit?

Harry
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #67 Gepost op: 24 March 2014, 17:37:33 »
Hallo Harry,

Ik had hetzelfde probleem (zie pag 3).
Op de normale wijze installeren van de NmraDccExample geeft problemen. De zip file uitpakken en vervolgens alle bestanden met de hand in de library zetten lost het probleem op.
Succes.

Frits
Groet Frits

Harry H. Arends

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #68 Gepost op: 25 March 2014, 13:37:59 »
Hoi Frits,

Dat heb ik gedaan en de lijst met fouten wordt alleen maar groter.
De datum van de cpp en h files zijn van 27-12-2010, is dit de juiste datum?

Vroeger heeft het ooit wel gewerkt met deze bestanden. Ik werk met een IDE > 1.00

Harry
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #69 Gepost op: 25 March 2014, 13:43:53 »
Ik zal vanavond thuis even kijken. Het is wel zaak dat je de  map de juiste naam geeft en dat alle bestanden en example map er in zitten.
Het is sowieso aan te bevelen om Arduino 1.0.5 te downloaden. http://arduino.cc/en/Main/Software
 
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #70 Gepost op: 25 March 2014, 13:48:57 »
Ik had ze toevallig in mijn dropbox folder staan en ze zijn van 31-10-2012.......
Op internet moet je dus nieuwere kunnen vinden. Zo niet moet je even een mail sturen dan zal ik ze mailen.
Groet Frits

Harry H. Arends

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #71 Gepost op: 25 March 2014, 16:33:06 »
Opgelost via de link http://mrrwa.org/2012/06/15/refactored-nmradcc-library-multi-mpu-support/ kwam ik op de juiste plaats terecht.
Daarna eerst alles wat met de dcc decoder te maken had verwijderdt van mijn systeem en dan alles weer op de juiste plaats gezet.
De IDE die ik nu gebruik is 1.5.6 beta. Hij compileerd nu goed.
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl

RocoMarcel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #72 Gepost op: 25 March 2014, 19:08:09 »
Draden scheelt het zeker, maar daarom is er dus al DCC, gaat de info via die draden... Maar jij gaat dus voor een eigen standaard.

Uhhh... niet helemaal ....

 Zelf ben ik geen fan van draadloos. Dit omdat de lucht al erg vol zit en de kans op storing groot is enz. Trek ik liever een extra kabel. Wil je een eigen protocol en stabiel over lange afstanden is protocol ideaal. Kan over een simpele netwerkkabel. En ik weet zeker dat het goedkoper en betrouwbaarder is dan alles draadloos te doen.

Je hebt eigenlijk wel helemaal gelijk... Alleen....Via de Arduino's met KaKu protocol (een is braaf aan het zenden en de anderen (meervoud) aan het ontvangen via een standaard (X10?) oftewel standaard protocol ... Monkey proof! Andeers zou iedereen zijn draadloze afstandsbedieningen voor het licht weggooien!

Ook zeg je twee ringleidingen te willen gebruiken. Let op drie dingen:
1) Let op de vermogens. Soms kan het handig zijn deze over meerdere kleinere voedingen te verspreiden. Heb je geen "single point of failure" en doordat je per sectie minder vermogen laat lopen kan je af met dunnere kabels en dat kan idd flink schelen! Per deel van de baan hoeft maar 1 van de meerdere kleine voedings ringleidingen er te zijn dus kwa draadlengte ga je er niet op achteruit.

ook hier heb je weer helemaal gelijk!

Ik denk dan dus ook aan:

a) voedingsspanning voor de baan met boosters...
b) secundaire voeding op ringleiding die ik eenvoudig maar "5 V" genoemd heb....

(Okay, misschien voor de 230V naar de trafo's, maar een stukje 1mm2 voor de trafo's kost minder dan een ringleiding van 4mm2 of meer om het vermogen aan te kunnen.  ::) Je spreekt over een grote baan dus ga even uit van het ergste :p

Ook hier heb je gelijk.

2) Let op de ground. Wordt deze in de systemen gedeeld? Met andere woorden, deel je de arduino massa met de stuur massa? Waarschijnlijk wel. Je kan dan af met 1 massa draad. Scheelt een kabel en je hebt geen (vervelende!) aardlus. Veel vermogen zullen de arduino's niet gebruiken maar als je daar wel bang voor bent zou je deze ene massa draad een slagje dikker kunnen nemen.


Is een goed idee! Dank je wel!

3) Je hebt het over een ringleiding van 5V voor de Arduino's. Ik kan je vertellen, dat is vragen om problemen. Dit omdat je altijd wat fluctuatie op zo'n lijn hebt en deze komt dan direct bij de voeding van de Arduino terrecht. Beter is dus om de spanningsregelaar van de Arduino zijn werk te laten doen en de Arduino's te voeden met 9V of 12V. Op deze manier vangt de spanningsregelaar op de Arduino mogelijke fluctuatie op en blijft de boel stabieler. Eventueel zou je zelfs alles uit 1 leiding kunnen voeden, scheelt je weer een ringleiding

Heb ik idd over gedacht, maar ..
1) je kan Aduino's voeden met verschillende voltages...
2) de max. voedingsspanning voor sommige types ligt wel heel "dicht" tegen wat de Arduino "lekker" vindt...

;) Weet alleen niet welk voltage je voor aansturing wilt gebruiken want je moet natuurlijk wel binnen de grenzen van de Arduino spanningsregelaar blijven.

Ja, dat heb je goed gezien.... (ach... servo's e.d liggen tegen 5 volt aan). Mijn idee van deze aanpak is eigenlijk:

1) sceneries zijn 4 draads.
2) aansturing via Arduino's met KaKu protocol.. Arduino interpreteert de "start" ... en daarna de "eigen" logica.. simpel...
3) dat de lampen bij mijn buren dan aan- en uit gaan..... (heb het gechecked... kunnen ze mee leven (zeggen ze vandaag... :-))
4) ok kan "vaste" sceneries maken... en verplaatsen .. alle logica in een compacte unit.... dus als ik de baan wijzig.. hoef ik alleen maar de aansluiting van de 4 draden van de ringleiding te verplaatsen


Marcel


« Laatst bewerkt op: 26 March 2014, 17:44:39 door guest7823 »

JevanHa

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Arduino DCC decoder
« Reactie #73 Gepost op: 21 September 2016, 22:43:22 »
Hoi,

Je moet dit document hebben.

Grtzz & suc6,

Karst

Dit document staat niet meer op deze locatie, want ik krijg de berucht 404 of tewel page not found error. Hier is het heel leuk opgevangen. Je zou er bijna voor je plezier een paar keer op willen drukken.
Maar kan dit document op de een of andere manier nog terug gezet worden ?
Bvd voor de moeite.
Met de vriendelijke groeten van
Jan v H

Harry H. Arends

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
Re: Arduino DCC decoder
« Reactie #74 Gepost op: 22 September 2016, 08:57:50 »
Even googlen op document naam en voila hier staat die :http://www.nmra.org/sites/default/files/s-9.2.1_2012_07.pdf

Harry
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl